Drie Mitsubishi-wereldprimeurs op 39e Tokyo Motor Show
(10/7/2005)
Kracht, sportieve kwaliteiten en een opvallend stoer design staan
centraal bij de drie wereldprimeurs die Mitsubishi onthult tijdens de
Tokyo Motor Show van 19 oktober t/m 6 november a.s. De fabrikant
presenteert de compleet nieuwe Outlander, de Concept-X en de
Concept-D:5.
De drie wereldprimeurs worden aangevuld met een serie markante
studiemodellen en rallyautoâs. De Lancer WRC05 en Pajero Evolution
zijn niet voor niets ingevlogen voor de tentoonstelling. Zij
vertegenwoordigen het Mitsubishi-DNA waarin kracht, sportieve
successen en een bijbehorend design liggen besloten. De komst van de
Lancer Evolution Stationwagon illustreert hoe het DNA zijn stempel
drukt op de nieuwe generatie Mitsubishiâs.
Nieuwe Outlander
Dat geldt zeker ook voor de compleet nieuwe Outlander SUV. Hij is
gebouwd op een volledig nieuw platform waardoor de auto ruimer en
stijver is. De vormgeving toont een nieuwe mix van solide kracht, een
elegante stroomlijn met vloeiende lijnen en grote wielen met brede
wielkasten. Het nieuwe design oogt authentiek, sterk en stijlvol. Ook
de aandrijflijn is nieuw. De Outlander beschikt over een sterke
2,4-liter zestienkleppenmotor (125 kW-170 pk). MIVEC-kleppentiming
voor de in- en uitlaatkleppen zorgt voor een soepele en zuinige
motorloop. De krachtbron is gekoppeld aan een zijdezacht schakelende
Continu Variabele Transmissie met zes versnellingen, die de bestuurder
door middel van flippers aan het stuurwiel kan bedienen.
De Outlander beschikt over een hightech onderstel dat afgeleid is van
de Lancer Evolution-serie. De techniek staat garant voor een
ongeëvenaarde rijprestaties en een fenomenale wegligging waarmee
Mitsubishi een nieuwe norm zet in de SUV-klasse. Mitsubishiâs
gerenommeerde vierwielaandrijvingsysteem werkt in de Outlander SUV
samen met het Active Stability Control-systeem (actieve
stabiliteitscontrole) en zorgt ervoor dat de Outlander onder alle
omstandigheden veilig bestuurbaar blijft.
In 2007 maakt de nieuwe Outlander de oversteek naar Europa waar deze,
met aanvankelijk uitsluitend dieselmotoren, naast de huidige Outlander
zal worden gevoerd.
Concept-X
Mitsubishi presenteert tevens de Concept-X, een opvallend studiemodel
dat een vervolg is op de Concept Sportback waarmee het merk in
Frankfurt vriend en vijand verraste. Het exterieurdesign is compleet
anders maar toont overduidelijk verwantschap met de sportieve,
krachtige lijnen die de Concept-serie kenmerken. De Concept-X gaat
door het leven als een sportieve sedan met een duidelijke wigvorm. De
grote achterspoiler, afkomstig van Mitsubishiâs Evolution-serie,
benadrukt de sportieve herkomst van de Concept-X.
Voor de aandrijving van dit studiemodel zorgt een geavanceerde
2,0-liter MIVEC-turbomotor die dankzij een forse tussenkoeler
bovengemiddelde prestaties levert. De motor geeft zijn krachten door
via een automatische zestrapstransmissie. De wegligging van de
Concept-X is volledig afgestemd op de krachtige motor. Dankzij de
aanwezigheid van Mitsubishiâs Super All Wheel
Control-stabiliteitssysteem (S-AWC1) beschikt de auto altijd over
optimale grip, ongeacht de omstandigheden. De Concept-X heeft een laag
zwaartepunt (ideaal voor het weggedrag van een sportauto) dankzij het
veelvuldige gebruik van aluminium plaatdelen. De voorwielophanging met
de McPherson-veerpoten en de multilink-achterwielophanging zorgen
ervoor dat de wielen perfect contact houden met het wegdek. De
techniek maakt daarmee volledig waar wat het design belooft.
Concept-D:5
Met de Concept-D:5 presenteert Mitsubishi een unieke variant op de
ruimtewagen. Hij heeft de stoere looks van een SUV en beschikt over
vierwielaandrijving. De lijnen tonen onverzettelijkheid, kracht en
ruimte. De techniek van de Concept-D:5 is al even bijzonder. Hij
beschikt over verschillende technologieën van Mitsubishiâs Advanced
Safety Vehicle (ASV) die de bestuurder actief helpen en het rijden
vergemakkelijken. In de kern biedt het drie groepen voorzieningen.
Tien sensoren houden de directe omgeving van de auto in de gaten en
nemen voetgangers en obstakels waar en het systeem waarschuwt zonodig
de bestuurder met geluidssignalen. Daarnaast is er actieve cruise
control, waardoor de auto automatisch een veilige afstand bewaart tot
de voorligger door aanpassing van het toerental en de versnelling. Als
derde zorgt het innovatieve Lane Trace Assist-systeem ervoor dat de
auto binnen de belijning van de weg blijft. Een camera houdt de
belijning in de gaten en de computer stuurt via de elektronische
stuurbekrachtiging de auto bij als dat nodig is.
De Concept-D:5 beschikt over een nieuwe 2,4-liter MIVEC-benzinemotor
(125 kW/170 pk) die is gekoppeld aan een (zestraps) Continu Variabele
Transmissie (CVT) en vierwielaandrijving zoals die ook op de Outlander
wordt toegepast (All Wheel Control).
Innovaties
Naast de drie wereldprimeurs toont Mitsubishi een serie innovaties,
zoals de MIVEC2-motortechnologie; S-AWC (Super All Wheel Control), dat
koppel, remwerking, stuurhoek en vering coördineert; en MIEV 1, dat
staat voor Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle: een Lancer Evo
IX met hightech elektromotoren in de wielen die samen 200 kW/270 pk en
518 Nm leveren. Per wiel zijn de aandrijfkrachten afzonderlijk te
regelen, waardoor de MIEV 1 een doorbraak vormt op het gebied van
rijdynamiek.
AutoRai