AutoRai

Drie Mitsubishi-wereldprimeurs op 39e Tokyo Motor Show

(10/7/2005)
Kracht, sportieve kwaliteiten en een opvallend stoer design staan centraal bij de drie wereldprimeurs die Mitsubishi onthult tijdens de Tokyo Motor Show van 19 oktober t/m 6 november a.s. De fabrikant presenteert de compleet nieuwe Outlander, de Concept-X en de Concept-D:5.
De drie wereldprimeurs worden aangevuld met een serie markante studiemodellen en rallyautoâs. De Lancer WRC05 en Pajero Evolution zijn niet voor niets ingevlogen voor de tentoonstelling. Zij vertegenwoordigen het Mitsubishi-DNA waarin kracht, sportieve successen en een bijbehorend design liggen besloten. De komst van de Lancer Evolution Stationwagon illustreert hoe het DNA zijn stempel drukt op de nieuwe generatie Mitsubishiâs.

Nieuwe Outlander
Dat geldt zeker ook voor de compleet nieuwe Outlander SUV. Hij is gebouwd op een volledig nieuw platform waardoor de auto ruimer en stijver is. De vormgeving toont een nieuwe mix van solide kracht, een elegante stroomlijn met vloeiende lijnen en grote wielen met brede wielkasten. Het nieuwe design oogt authentiek, sterk en stijlvol. Ook de aandrijflijn is nieuw. De Outlander beschikt over een sterke 2,4-liter zestienkleppenmotor (125 kW-170 pk). MIVEC-kleppentiming voor de in- en uitlaatkleppen zorgt voor een soepele en zuinige motorloop. De krachtbron is gekoppeld aan een zijdezacht schakelende Continu Variabele Transmissie met zes versnellingen, die de bestuurder door middel van flippers aan het stuurwiel kan bedienen.

De Outlander beschikt over een hightech onderstel dat afgeleid is van de Lancer Evolution-serie. De techniek staat garant voor een ongeëvenaarde rijprestaties en een fenomenale wegligging waarmee Mitsubishi een nieuwe norm zet in de SUV-klasse. Mitsubishiâs gerenommeerde vierwielaandrijvingsysteem werkt in de Outlander SUV samen met het Active Stability Control-systeem (actieve stabiliteitscontrole) en zorgt ervoor dat de Outlander onder alle omstandigheden veilig bestuurbaar blijft.

In 2007 maakt de nieuwe Outlander de oversteek naar Europa waar deze, met aanvankelijk uitsluitend dieselmotoren, naast de huidige Outlander zal worden gevoerd.

Concept-X
Mitsubishi presenteert tevens de Concept-X, een opvallend studiemodel dat een vervolg is op de Concept Sportback waarmee het merk in Frankfurt vriend en vijand verraste. Het exterieurdesign is compleet anders maar toont overduidelijk verwantschap met de sportieve, krachtige lijnen die de Concept-serie kenmerken. De Concept-X gaat door het leven als een sportieve sedan met een duidelijke wigvorm. De grote achterspoiler, afkomstig van Mitsubishiâs Evolution-serie, benadrukt de sportieve herkomst van de Concept-X.

Voor de aandrijving van dit studiemodel zorgt een geavanceerde 2,0-liter MIVEC-turbomotor die dankzij een forse tussenkoeler bovengemiddelde prestaties levert. De motor geeft zijn krachten door via een automatische zestrapstransmissie. De wegligging van de Concept-X is volledig afgestemd op de krachtige motor. Dankzij de aanwezigheid van Mitsubishiâs Super All Wheel
Control-stabiliteitssysteem (S-AWC1) beschikt de auto altijd over optimale grip, ongeacht de omstandigheden. De Concept-X heeft een laag zwaartepunt (ideaal voor het weggedrag van een sportauto) dankzij het veelvuldige gebruik van aluminium plaatdelen. De voorwielophanging met de McPherson-veerpoten en de multilink-achterwielophanging zorgen ervoor dat de wielen perfect contact houden met het wegdek. De techniek maakt daarmee volledig waar wat het design belooft.

Concept-D:5
Met de Concept-D:5 presenteert Mitsubishi een unieke variant op de ruimtewagen. Hij heeft de stoere looks van een SUV en beschikt over vierwielaandrijving. De lijnen tonen onverzettelijkheid, kracht en ruimte. De techniek van de Concept-D:5 is al even bijzonder. Hij beschikt over verschillende technologieën van Mitsubishiâs Advanced Safety Vehicle (ASV) die de bestuurder actief helpen en het rijden vergemakkelijken. In de kern biedt het drie groepen voorzieningen. Tien sensoren houden de directe omgeving van de auto in de gaten en nemen voetgangers en obstakels waar en het systeem waarschuwt zonodig de bestuurder met geluidssignalen. Daarnaast is er actieve cruise control, waardoor de auto automatisch een veilige afstand bewaart tot de voorligger door aanpassing van het toerental en de versnelling. Als derde zorgt het innovatieve Lane Trace Assist-systeem ervoor dat de auto binnen de belijning van de weg blijft. Een camera houdt de belijning in de gaten en de computer stuurt via de elektronische stuurbekrachtiging de auto bij als dat nodig is.

De Concept-D:5 beschikt over een nieuwe 2,4-liter MIVEC-benzinemotor (125 kW/170 pk) die is gekoppeld aan een (zestraps) Continu Variabele Transmissie (CVT) en vierwielaandrijving zoals die ook op de Outlander wordt toegepast (All Wheel Control).

Innovaties
Naast de drie wereldprimeurs toont Mitsubishi een serie innovaties, zoals de MIVEC2-motortechnologie; S-AWC (Super All Wheel Control), dat koppel, remwerking, stuurhoek en vering coördineert; en MIEV 1, dat staat voor Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle: een Lancer Evo IX met hightech elektromotoren in de wielen die samen 200 kW/270 pk en 518 Nm leveren. Per wiel zijn de aandrijfkrachten afzonderlijk te regelen, waardoor de MIEV 1 een doorbraak vormt op het gebied van rijdynamiek.