Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, op het symposium Reiziger en OV-chipkaart in Nieuwspoort

(alleen uitgesproken tekst geldt)

Dames en heren,

Hoewel ik heel regelmatig een bijeenkomst over de OV-chipkaart bezoek, vind ik vandaag een hele bijzondere dag. Want voor de verandering voer ik vanmiddag eens geen ingewikkelde gesprekken over de technische en financiële aspecten. Het mooie van dit symposium is dat de reizigers het vertrekpunt zijn en dat zijn toch de mensen voor wie we het allemaal doen.

Dames en heren, u heeft het uitgebreid kunnen lezen in de media: de sneltrein van strip naar chip heeft vertraging opgelopen. En daar ben ik niet zo blij mee, kan ik u vertellen. Zoals u weet staat punctualiteit torenhoog op mijn OV-agenda en ook op deze reis wil ik de reiziger vertragingen besparen. Op dit moment ben ik daarom druk aan het onderzoeken hoe we de zaken weer goed op de rails kunnen krijgen, zodat we de chipkaart eind 2007 landelijk kunnen lanceren.

Dat is geen gemakkelijke opgave, want de route van strip naar chip is bezaaid met hobbels. Denk aan te lage poortjes, het grote scala aan kaartsoorten en het maken van afspraken met alle betrokken partijen - want dat zijn er nogal wat. Ook verwachten lokale en regionale bestuurders dat de kosten een stuk hoger gaan uitvallen dan verwacht. Dat heeft u deze week uitgebreid kunnen zien en lezen in de media. Als dat zo zou zijn ben ik daar natuurlijk niet blij mee, want 100 tot 150 miljoen Euro trek ik ook niet zo uit mijn achterzak. Maar zover zijn we nog niet, want een volledige financiële onderbouwing ontbreekt nog. Daarom ga ik eerst eens goed onderzoeken hoe het zit met die kosten en kijken daarna hoe we dat gaan oplossen en wie voor die extra kosten gaat opdraaien.

Ondertussen moeten we niet vergeten dat we het eerste land ter wereld zijn dat een landelijke kaart krijgt. En als pionier kun je helaas niet je voordeel doen met ervaringen van anderen. Het is ook goed om niet over één nacht ijs te gaan bij zo'n grote stap. Want we kunnen de reizigers natuurlijk niet opzadelen met een systeem dat aan alle kanten rammelt. We gaan voor de hoofdprijs, zelfs als dat betekent dat we wat langer moeten trainen.

Door alle consternatie en kritische geluiden van de laatste tijd dreigen we wel eens te vergeten dat we met een potentiële kampioen onder de vervoersbewijzen te maken hebben. Dat is jammer want de voordelen van de chipkaart voor de reiziger zijn legio. Kort samengevat is de chipkaart simpel, solide, safe en snel. Dat zal ik even uitleggen.

De eerste S - die van simpel - staat voor meer reizigersgemak. Eindelijk komt er voor de reiziger een einde aan het eeuwige gehannes met losse kaartjes en abonnementen.

Ten tweede is de chipkaart solide. De chip is eerlijker voor de reiziger dan de strip, want betalen per zone maakt plaats voor betalen per kilometer.

Safe is de derde karaktereigenschap van deze toekomstige OV-kampioen. De chipkaart betekent meer sociale veiligheid voor de reiziger. Ongewenste zwartreizigers kunnen nu letterlijk buiten de poorten van het openbaar vervoer worden gehouden.

De vierde en laatste S is van snel, want de chipkaart betekent minder oponthoud. Wachten in de rij bij het kaartjesautomaat of loket is voorgoed verleden tijd. En ook ongewenst stoppen om vervelende zwartrijders uit de trein te verwijderen wordt overbodig.

Dames en heren,

De S-sentie is wel duidelijk: de reiziger en de OV-chipkaart kunnen zeker samen door één poortje. We gaan absoluut een mooie toekomst tegemoet. Net als de Londense underground, de Parijse metro en de New Yorkse subway heeft het Nederlandse OV straks ook overal van die mooie metalen poortjes. En eind 2007 is het al zover, een moment om naar uit te kijken.

Maar om bij het eindpunt te komen moeten we er samen nog even flink de schouders onder zetten. De vervoerders om de kaart te maken en in te voeren. De regio's als consessieverleners en om straks de tarieven te bepalen in hun eigen gebied. Het Rijk om te zorgen dat alle bestaande vervoersbewijzen straks opgaan in één chipkaart en om de portemonnee te trekken voor een bijdrage aan deze grootse operatie. En last but not least heeft ook de reiziger z'n steentje bij te dragen. Want om van de chipkaart een succes te maken, moet de reiziger `m wel zien zitten natuurlijk. Daarom zijn bijeenkomsten als vandaag ook zo belangrijk. Dit is namelijk dé kans voor u om ons te vertellen wat uw wensen zijn.

Gelukkig overlegt VenW ook regelmatig met reizigersorganisaties. In het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer en op lokaal niveau over het stads-en streekvervoer. En ook de vervoerders en de consumentenorganisaties weten elkaar te vinden.

Dames en heren.

Voordat ik het woord geef aan de andere sprekers, de echte professionals op het gebied van reizigerswensen, wil ik graag nog even vertellen waar we zijn op onze route naar de chip. Al een heel eind op weg, kan ik u zeggen. Conexxion is in de Hoekse Waard druk aan het experimenteren geslagen. De eerste reizigers maken daar al gebruik van de OV-chipkaart. In Rotterdam begint de launch ook binnenkort. Mensen met een RET-jaarkaart hebben al een uitnodiging op hun deurmat gevonden om over te stappen op de chip. Op deze pilots laten we straks een flinke dosis onderzoek los, waar we ons voordeel mee gaan doen voor de landelijke launch. Ander goed nieuws is dat er duidelijk afspraken op tafel liggen over de studenten OV-chipkaart. Vanaf volgend jaar krijgen zij naast de gebruikelijke `OV' een chipkaart en het jaar daarop stappen ze helemaal over op de chip.

Kortom: we passeren het ene station na het andere. Ik wens u nog een hele interessante dag toe!

Dank u wel.