Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, 3 november 2005

De helft plus één weet van millenniumdoelen

Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder heeft wel eens wat gehoord van de millenniumdoelen, de belangrijkste agenda van de Verenigde Naties voor armoedebestrijding in de wereld. De bekendheid met de millenniumdoelen is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld en ten opzichte van twee jaar geleden is er sprake van een vervijfvoudiging. Dat is het resultaat van veel grotere media-aandacht en van tal van Nederlandse en internationale acties die door grote delen van het publiek zijn opgemerkt. Internationaal trokken de initiatieven van popartiesten als Bono en Bob Geldof grote aandacht. Meer dan 83% van het publiek heeft iets gehoord of gezien van de Live8-concerten die in juli van dit jaar over de hele wereld werden uitgezonden; voor de leeftijdgroep 18-34 jaar ligt dat percentage zelfs boven de 90. Meer dan 40% van het publiek nam kennis van de Nederlandse campagne 'Maak het waar. Armoede de wereld uit'. Deze cijfers komen uit een onderzoek dat eind september 2005, vlak na de Millenniumtop van de Verenigde Naties, dat in opdracht van de NCDO is gehouden. Het moeizame verloop van die bijeenkomst van regeringsleiders leverde overigens nogal wat kritische publiciteit op en die heeft er toe bijgedragen dat het publiek minder dan in voorgaande jaren gelooft, dat de millenniumdoelen in 2015 ook werkelijk worden gehaald. Slechts 16% van de ondervraagden is optimistisch over de kans van slagen, het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft in 2015 te halveren. Een jaar geleden schatte 25% nog in dat dat gehaald zal worden.

Het publiek verwacht ook niet dat de wereldhandel op korte termijn vrij zal worden. Tweederde van de ondervraagden denkt niet dat ontwikkelingslanden binnen tien jaar al hun producten zonder invoerrechten op de Europese markt kunnen brengen. Voor de meerderheid van het publiek hoeft dat ook niet. Meer dan 60% vindt het terecht, dat de Europese Unie deze zomer een beperking heeft opgelegd aan de invoer van Chinese textielproducten. Ook als dat er toe leidt dat men in de winkel meer moet betalen voor een spijkerbroek, is 62% van het publiek vóór de beperking van textielimporten. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------einde persbericht---------------------------------------------------------------------------------------------------------