BedrijfsautoRAI

Mercedes-Benz Viano: net zo veilig als de beste personenauto's

(11/3/2005)
Altijd de grootst mogelijke veiligheid voor bestuurder en passagiers: deze ontwikkelingsdoelstelling behoort tot de basisprincipes van het merk Mercedes-Benz, zowel bij personen- als ook bij bedrijfswagens. Het jongste bewijs daarvoor leveren onafhankelijke crashtests met de Viano door het Duitse vaktijdschrift 'Firmenauto' in samenwerking met de Duitse testorganisatie Dekra. De resultaten staan gelijk aan vijf sterren volgens de criteria van EURO-NCAP en dat is de hoogste kwalificatie die er is!
Drie crashes exact volgens voorschrift van EURO-NCAP De drie crashtests van 'Firmenauto' en Dekra verliepen exact volgens de veeleisende voorschriften van EURO-NCAP: een frontale botsing met 64 km/u tegen een vervormbare barrière, een botsing in de flank door een barrière haaks op het voertuig met een snelheid van 50 km/u en een botsing met een paal in de flank met 29 km/u. De Viano had volgens de criteria van EURO-NCAP telkens dummy's aan boord. Bij de frontale botsing en de botsing in de flank bijvoorbeeld twee volwassenendummy's voorin en twee kinderdummy's achterin.

Het uitstekende resultaat komt overeen met vijf sterren Het uitstekende totaalresultaat van de Viano ligt op het niveau van vijf sterren volgens EURO-NCAP en bevindt zich met deze maximale kwalificatie op het hoogst haalbare niveau van de veiligste personenauto's. Een dergelijk resultaat is tot nu toe door geen enkele andere bedrijfswagen in de klasse van de Viano behaald. Een van de belangrijkste voorwaarden voor het fantastische resultaat van de Viano: de impact op de passagiers gedurende de botsing ligt volledig in het 'groene gebied'. Daarmee voldoen ze dus aan de beste waarden die op dit moment bereikt kunnen worden.

In alle drie gevallen werd een middellange Viano getest, de meest verkochte modelvariant. Uit de crashresultaten kunnen ook duidelijke conclusies worden getrokken voor het gedrag van de andere modelvarianten van de Viano en voor de bestelwagen Mercedes-Benz Vito, die qua constructie zeer nauw met de Viano verbonden is.

De omvangrijke veiligheidsuitrusting van de Viano De Viano beschikt standaard al over een zeer omvangrijke veiligheidsuitrusting, onder andere een airbag voor bestuurder en bijrijder, alsmede driepunts veiligheidsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen op alle zitplaatsen. De gordels van de voorstoelen zijn met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers uitgerust. Bovendien zijn optioneel windowbags en thorax-sidebags voor de bestuurder en de bijrijder leverbaar; deze behoorden ook tot de uitrusting van de geteste Viano. Bij de luxe Viano Ambiente zijn de thorax-sidebags zelfs standaard.

De veiligheidssystemen werken perfect samen. Afhankelijk van de botsing wordt allereerst de gordelspanner geactiveerd. Pas in een tweede fase brengt het airbagbesturingssysteem de betreffende airbag in werking. Om deze functie aan te sturen wordt het chronologische verloop van de botsing en de richting van de vertraging uitgerekend. De activeringsdrempels van de airbag zijn variabel en passen zich aan het verloop van het ongeval aan.

Isofix-bevestigingssystemen standaard
Door zijn in overvloed beschikbare ruimte en zijn flexibiliteit is de Viano naast luxe bestelwagen tevens geschikt als familieauto. Hier hebben de designers ook wat de veiligheid betreft rekening mee gehouden. De afzonderlijke zitplaatsen achterin beschikken standaard over Isofix-bevestigingssystemen voor kinderzitjes. De automatische kinderzitjesherkenning van de bijrijderstoel zorgt ervoor, dat de airbag en de gordelspanner op deze plaats alleen actief worden wanneer dat nodig is. Bovendien biedt het accessoireprogramma van Mercedes-Benz een grote keuze aan kinderzitjes voor alle leeftijdscategorieën, waardoor de Viano een ideale kindvriendelijke auto is.

Gerichte vervorming bouwt botsenergie af
De carrosseriestructuur van de Viano en de Vito vervormt gericht bij een ongeval. Hierdoor wordt de energie die bij een botsing vrijkomt, afgebouwd en daardoor worden de passagiers zo goed mogelijk beschermd. Zowel in rekenkundige simulaties alsook bij tests in de praktijk werden alle voertuigvarianten aan onderzoeken onderworpen op het gebied van crash, weerstand, stijfheid en gedrag bij buigen en torsie en daar waar nodig verder geoptimaliseerd. De ingenieurs hebben daarvoor op basis van de strenge interne voorschriften van Mercedes-Benz in theorie en praktijk crashes in alle mogelijke varianten gesimuleerd en uitgetest (frontaal, offset, in de flank, van achteren, daktest en rollover).

Voor passieve veiligheid staat het vermijden van ongevallen. Als enige in hun klasse beschikken de Viano en de Vito in al hun varianten standaard over het elektronische stabiliteitsprogramma ESP(TM). Het antiblokkeersysteem ABS, inclusief hydraulische remassistent BAS, de elektronische remkrachtverdeler EBV en het anti-doorslipregelsysteem ASR behoren eveneens tot de vanzelfsprekende standaarduitrusting.