Mercedes-Benz Viano: net zo veilig als de beste personenauto's
(11/3/2005)
Altijd de grootst mogelijke veiligheid voor bestuurder en passagiers:
deze ontwikkelingsdoelstelling behoort tot de basisprincipes van het
merk Mercedes-Benz, zowel bij personen- als ook bij bedrijfswagens.
Het jongste bewijs daarvoor leveren onafhankelijke crashtests met de
Viano door het Duitse vaktijdschrift 'Firmenauto' in samenwerking met
de Duitse testorganisatie Dekra. De resultaten staan gelijk aan vijf
sterren volgens de criteria van EURO-NCAP en dat is de hoogste
kwalificatie die er is!
Drie crashes exact volgens voorschrift van EURO-NCAP
De drie crashtests van 'Firmenauto' en Dekra verliepen exact volgens
de veeleisende voorschriften van EURO-NCAP: een frontale botsing met
64 km/u tegen een vervormbare barrière, een botsing in de flank door
een barrière haaks op het voertuig met een snelheid van 50 km/u en
een botsing met een paal in de flank met 29 km/u. De Viano had volgens
de criteria van EURO-NCAP telkens dummy's aan boord. Bij de frontale
botsing en de botsing in de flank bijvoorbeeld twee volwassenendummy's
voorin en twee kinderdummy's achterin.
Het uitstekende resultaat komt overeen met vijf sterren
Het uitstekende totaalresultaat van de Viano ligt op het niveau van
vijf sterren volgens EURO-NCAP en bevindt zich met deze maximale
kwalificatie op het hoogst haalbare niveau van de veiligste
personenauto's. Een dergelijk resultaat is tot nu toe door geen enkele
andere bedrijfswagen in de klasse van de Viano behaald. Een van de
belangrijkste voorwaarden voor het fantastische resultaat van de
Viano: de impact op de passagiers gedurende de botsing ligt volledig
in het 'groene gebied'. Daarmee voldoen ze dus aan de beste waarden
die op dit moment bereikt kunnen worden.
In alle drie gevallen werd een middellange Viano getest, de meest
verkochte modelvariant. Uit de crashresultaten kunnen ook duidelijke
conclusies worden getrokken voor het gedrag van de andere
modelvarianten van de Viano en voor de bestelwagen Mercedes-Benz Vito,
die qua constructie zeer nauw met de Viano verbonden is.
De omvangrijke veiligheidsuitrusting van de Viano
De Viano beschikt standaard al over een zeer omvangrijke
veiligheidsuitrusting, onder andere een airbag voor bestuurder en
bijrijder, alsmede driepunts veiligheidsgordels en in hoogte
verstelbare hoofdsteunen op alle zitplaatsen. De gordels van de
voorstoelen zijn met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers
uitgerust. Bovendien zijn optioneel windowbags en thorax-sidebags voor
de bestuurder en de bijrijder leverbaar; deze behoorden ook tot de
uitrusting van de geteste Viano. Bij de luxe Viano Ambiente zijn de
thorax-sidebags zelfs standaard.
De veiligheidssystemen werken perfect samen. Afhankelijk van de
botsing wordt allereerst de gordelspanner geactiveerd. Pas in een
tweede fase brengt het airbagbesturingssysteem de betreffende airbag
in werking. Om deze functie aan te sturen wordt het chronologische
verloop van de botsing en de richting van de vertraging uitgerekend.
De activeringsdrempels van de airbag zijn variabel en passen zich aan
het verloop van het ongeval aan.
Isofix-bevestigingssystemen standaard
Door zijn in overvloed beschikbare ruimte en zijn flexibiliteit is de
Viano naast luxe bestelwagen tevens geschikt als familieauto. Hier
hebben de designers ook wat de veiligheid betreft rekening mee
gehouden. De afzonderlijke zitplaatsen achterin beschikken standaard
over Isofix-bevestigingssystemen voor kinderzitjes. De automatische
kinderzitjesherkenning van de bijrijderstoel zorgt ervoor, dat de
airbag en de gordelspanner op deze plaats alleen actief worden wanneer
dat nodig is. Bovendien biedt het accessoireprogramma van
Mercedes-Benz een grote keuze aan kinderzitjes voor alle
leeftijdscategorieën, waardoor de Viano een ideale kindvriendelijke
auto is.
Gerichte vervorming bouwt botsenergie af
De carrosseriestructuur van de Viano en de Vito vervormt gericht bij
een ongeval. Hierdoor wordt de energie die bij een botsing vrijkomt,
afgebouwd en daardoor worden de passagiers zo goed mogelijk beschermd.
Zowel in rekenkundige simulaties alsook bij tests in de praktijk
werden alle voertuigvarianten aan onderzoeken onderworpen op het
gebied van crash, weerstand, stijfheid en gedrag bij buigen en torsie
en daar waar nodig verder geoptimaliseerd. De ingenieurs hebben
daarvoor op basis van de strenge interne voorschriften van
Mercedes-Benz in theorie en praktijk crashes in alle mogelijke
varianten gesimuleerd en uitgetest (frontaal, offset, in de flank, van
achteren, daktest en rollover).
Voor passieve veiligheid staat het vermijden van ongevallen. Als enige
in hun klasse beschikken de Viano en de Vito in al hun varianten
standaard over het elektronische stabiliteitsprogramma ESP(TM). Het
antiblokkeersysteem ABS, inclusief hydraulische remassistent BAS, de
elektronische remkrachtverdeler EBV en het anti-doorslipregelsysteem
ASR behoren eveneens tot de vanzelfsprekende standaarduitrusting.
BedrijfsautoRAI