Savantis
Fred Beerbaum Award 2005 uitgereikt aan Laurents van Stenus (Savantis)
3 november 2005
Tijdens de vakbeurs Shop.nl ontving Laurents van Stenus de Fred
Beerbaum Award 2005 uit handen van Carla Beerbaum. Deze award, een
initiatief van de Nederlandse Instore Vereniging (NIV), wordt
jaarlijks uitgereikt aan een persoon die zich heeft onderscheiden in
het etalagevak. Laurents van Stenus is coördinator opleidingen
Presentatie en Communicatie bij Savantis. Tijdens de uitreiking werden
Laurents en zijn collega's geprezen voor hun grote inspanningen om de
beroepsopleidingen in het etalagevak op een hoger en professioneel
niveau te krijgen.
Perspectief: 80% van aankoopbeslissingen op winkelvloer
In de afgelopen zomer zijn de nieuwe opleidingen Presentatie vormgever
en Medewerker productpresentatie erkend door het Ministerie van
Onderwijs Cultuur en Wetenschap. Een mijlpaal voor het etalagevak.
Laurents van Stenus: Het gaat om goed gekwalificeerde medewerkers met
hart voor het vak. Daarom dragen deze opleidingen bij aan de
continuïteit en kwaliteit van de branche. In zijn dankwoord schetste
Laurents de uitdagende perspectieven voor het etalagevak, dat
tegenwoordig in het teken staat van instore' en visual merchandising':
Uit onderzoeken blijkt dat meer dan 80% van de aankoopbeslissingen
wordt genomen op het punt van verkoop. Adverteerders gaan daar steeds
meer op inspelen. Kijk bijvoorbeeld naar de berichten van Heineken in
Engeland: ze stoppen met advertising en gaan hun budget inzetten voor
sponsoring en instore.
Integratie en nieuwe samenwerkingsverbanden
Daarnaast spelen trends als narrowcasting op de winkelvloer (hoe zorg
je dat je scherm ook daadwerkelijk wordt gezien?) en de toename van
het aantal live events'. Dergelijke events hebben altijd catering en
decoratie nodig. Zo zie je bijvoorbeeld dat het aantal
(party)cateraars gestaag aan het stijgen is. Per 1 juli waren dat er
556, een plus van 9% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat biedt
kansen voor de instore branche, misschien moeten we het gaan hebben
over instore & dancefloor'! Daarnaast wees Laurents op het belang van
internet: maar liefst 93% van de 8,7 miljoen actieve internetters in
Nederland gebruikt internet als oriëntatiekanaal voor de aankoop. Zaak
om de stijl, beleving en uitstraling van website en winkel zoveel
mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Laurents: De integratie van
deze twee platformen laat vaak nog veel te wensen over. Hier ligt een
grote uitdaging voor instore communicatie deskundigen: het realiseren
van volledige integratie op het gebied van multichannel .
Tot slot gaf Laurents van Stenus aan dat dankzij de aanhoudende
prijzenoorlog in de supermarkten het belang van instore' verder
toeneemt. Wat hem betreft is er in 2006 een winnaar die zich
onderscheidt met een spraakmakende presentatie in dat communicatie
geweld.
De Fred Beerbaum Award
Fred Beerbaum is een legende in het etalagevak en wordt gezien als de
man die het vak op een hoog professioneel niveau heeft gebracht.
Enkele jaren na zijn overlijden heeft de Nederlandse Instore
Vereniging (NIV) de Fred Beerbaum Award in het leven geroepen. Deze
award is eerder gewonnen door Ad van Dongen, hoofd visual
merchandising van De Bijenkorf, Hans Boodt van het gelijknamige
etalagebureau en Manon Meijers, hoofd instore communications van WE
Europe. Carla Beerbaum, weduwe van Fred Beerbaum en directeur van het
etalagebureau Fred Beerbaum in Baarn, reikt de award jaarlijks uit.