Savantis



Fred Beerbaum Award 2005 uitgereikt aan Laurents van Stenus (Savantis)


3 november 2005

Tijdens de vakbeurs Shop.nl ontving Laurents van Stenus de Fred Beerbaum Award 2005 uit handen van Carla Beerbaum. Deze award, een initiatief van de Nederlandse Instore Vereniging (NIV), wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon die zich heeft onderscheiden in het etalagevak. Laurents van Stenus is coördinator opleidingen Presentatie en Communicatie bij Savantis. Tijdens de uitreiking werden Laurents en zijn collega's geprezen voor hun grote inspanningen om de beroepsopleidingen in het etalagevak op een hoger en professioneel niveau te krijgen.

Perspectief: 80% van aankoopbeslissingen op winkelvloer In de afgelopen zomer zijn de nieuwe opleidingen Presentatie vormgever en Medewerker productpresentatie erkend door het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. Een mijlpaal voor het etalagevak. Laurents van Stenus: Het gaat om goed gekwalificeerde medewerkers met hart voor het vak. Daarom dragen deze opleidingen bij aan de continuïteit en kwaliteit van de branche. In zijn dankwoord schetste Laurents de uitdagende perspectieven voor het etalagevak, dat tegenwoordig in het teken staat van instore' en visual merchandising': Uit onderzoeken blijkt dat meer dan 80% van de aankoopbeslissingen wordt genomen op het punt van verkoop. Adverteerders gaan daar steeds meer op inspelen. Kijk bijvoorbeeld naar de berichten van Heineken in Engeland: ze stoppen met advertising en gaan hun budget inzetten voor sponsoring en instore.

Integratie en nieuwe samenwerkingsverbanden
Daarnaast spelen trends als narrowcasting op de winkelvloer (hoe zorg je dat je scherm ook daadwerkelijk wordt gezien?) en de toename van het aantal live events'. Dergelijke events hebben altijd catering en decoratie nodig. Zo zie je bijvoorbeeld dat het aantal (party)cateraars gestaag aan het stijgen is. Per 1 juli waren dat er 556, een plus van 9% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat biedt kansen voor de instore branche, misschien moeten we het gaan hebben over instore & dancefloor'! Daarnaast wees Laurents op het belang van internet: maar liefst 93% van de 8,7 miljoen actieve internetters in Nederland gebruikt internet als oriëntatiekanaal voor de aankoop. Zaak om de stijl, beleving en uitstraling van website en winkel zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Laurents: De integratie van deze twee platformen laat vaak nog veel te wensen over. Hier ligt een grote uitdaging voor instore communicatie deskundigen: het realiseren van volledige integratie op het gebied van multichannel . Tot slot gaf Laurents van Stenus aan dat dankzij de aanhoudende prijzenoorlog in de supermarkten het belang van instore' verder toeneemt. Wat hem betreft is er in 2006 een winnaar die zich onderscheidt met een spraakmakende presentatie in dat communicatie geweld.
De Fred Beerbaum Award
Fred Beerbaum is een legende in het etalagevak en wordt gezien als de man die het vak op een hoog professioneel niveau heeft gebracht. Enkele jaren na zijn overlijden heeft de Nederlandse Instore Vereniging (NIV) de Fred Beerbaum Award in het leven geroepen. Deze award is eerder gewonnen door Ad van Dongen, hoofd visual merchandising van De Bijenkorf, Hans Boodt van het gelijknamige etalagebureau en Manon Meijers, hoofd instore communications van WE Europe. Carla Beerbaum, weduwe van Fred Beerbaum en directeur van het etalagebureau Fred Beerbaum in Baarn, reikt de award jaarlijks uit.