Steun voor nieuw parkeerbeleid
Bron: Gemeente Leeuwarden (03-11-2005)
Het nieuwe parkeerbeleid dat in februari van dit jaar werd ingevoerd
in Leeuwarden heeft de steun van belanghebbenden en direct
betrokkenen. Dat blijkt uit een recent uitgevoerd evaluatieonderzoek
dat wordt aangeboden aan de leden van de raadscommissie
Stadsontwikkeling.
De ondervraagde partijen erkennen dat in een stad als Leeuwarden
parkeermaatregelen logisch zijn, omdat anders - mede door de groei van
het autoverkeer - een ongewenste situatie in de binnenstad ontstaat.
Er is begrip voor de uitbreiding van het betaald parkeren tot 22:00
uur van maandag tot en met zaterdag. Daarnaast lijkt de doelstelling
geslaagd om het parkeerevenwicht te herstellen tussen de diverse
doelgroepen. Bewoners en kortparkeerders hebben meer ruimte om te
kunnen parkeren in de nabijheid van hun woning/bestemming.
Langparkeerders weten de weg te vinden naar de parkeergarages.
Aandachtspunten
De belangrijkste aandachtspunten zijn de subjectieve onveiligheid en
de kosten van de 24 uurs openstelling van de parkeergarage Zaailand
(en deels Hoeksterend). Er wordt nagegaan of de verlichting op de
route vanuit het centrum naar de Hoeksterendgarage kan worden
verbeterd. Overigens is onlangs wel de verlichting in de
Amelandsstraat nog verbeterd (looproute naar Bonifatiusplein). Een
suggestie om een proef te nemen met een pendelbus vanaf de
Hoeksterendgarage naar de hotels en eetgelegenheden aan de Eewal wordt
niet uitgevoerd. Na overleg hierover in het centrummanagement zijn
betrokkenen van mening dat een dergelijke proef onnodige
onveiligheidsgevoelens oproept.
Meer voor de hand liggend is om het gebruik van de goedkope en
bewaakte parkeergarages verder te stimuleren. Daarvoor worden
voorstellen ontwikkeld, zoals b.v. een eindejaarspromotieactie en het
verstrekken van (gratis) uitrijkaarten voor de parkeergarages na
afloop van een etentje.
Vervolg uitvoering parkeerbeleidsplan
Naast het stimuleren van het gebruik van de parkeergarages staan nog
de volgende werkzaamheden op de rol:
- monitoren parkeerbalans november 2005;
- invoering gebiedsgebonden parkeerbewijs in 2006;
- digitaliseren parkeerbewijzen in 2006 (geen papieren
parkeerbewijs, maar een transponderkaart);
- in 2006 starten van een onderzoek naar de mogelijkheid van
alternatieve betalingsvormen zoals het GSM-parkeren en het betalen met
chipknip. Hierbij wordt tevens onderzocht wat de kosten zijn van de
invoering.
De uitkomsten van dit onderzoek zullen in het najaar van
2006 bekend zijn.
Gemeente Leeuwarden