Gemeente Leeuwarden


Steun voor nieuw parkeerbeleid

Bron: Gemeente Leeuwarden (03-11-2005) Het nieuwe parkeerbeleid dat in februari van dit jaar werd ingevoerd in Leeuwarden heeft de steun van belanghebbenden en direct betrokkenen. Dat blijkt uit een recent uitgevoerd evaluatieonderzoek dat wordt aangeboden aan de leden van de raadscommissie Stadsontwikkeling.

De ondervraagde partijen erkennen dat in een stad als Leeuwarden parkeermaatregelen logisch zijn, omdat anders - mede door de groei van het autoverkeer - een ongewenste situatie in de binnenstad ontstaat. Er is begrip voor de uitbreiding van het betaald parkeren tot 22:00 uur van maandag tot en met zaterdag. Daarnaast lijkt de doelstelling geslaagd om het parkeerevenwicht te herstellen tussen de diverse doelgroepen. Bewoners en kortparkeerders hebben meer ruimte om te kunnen parkeren in de nabijheid van hun woning/bestemming. Langparkeerders weten de weg te vinden naar de parkeergarages.

Aandachtspunten
De belangrijkste aandachtspunten zijn de subjectieve onveiligheid en de kosten van de 24 uurs openstelling van de parkeergarage Zaailand (en deels Hoeksterend). Er wordt nagegaan of de verlichting op de route vanuit het centrum naar de Hoeksterendgarage kan worden verbeterd. Overigens is onlangs wel de verlichting in de Amelandsstraat nog verbeterd (looproute naar Bonifatiusplein). Een suggestie om een proef te nemen met een pendelbus vanaf de Hoeksterendgarage naar de hotels en eetgelegenheden aan de Eewal wordt niet uitgevoerd. Na overleg hierover in het centrummanagement zijn betrokkenen van mening dat een dergelijke proef onnodige onveiligheidsgevoelens oproept.
Meer voor de hand liggend is om het gebruik van de goedkope en bewaakte parkeergarages verder te stimuleren. Daarvoor worden voorstellen ontwikkeld, zoals b.v. een eindejaarspromotieactie en het verstrekken van (gratis) uitrijkaarten voor de parkeergarages na afloop van een etentje.

Vervolg uitvoering parkeerbeleidsplan Naast het stimuleren van het gebruik van de parkeergarages staan nog de volgende werkzaamheden op de rol:

- monitoren parkeerbalans november 2005;
- invoering gebiedsgebonden parkeerbewijs in 2006;
- digitaliseren parkeerbewijzen in 2006 (geen papieren parkeerbewijs, maar een transponderkaart);
- in 2006 starten van een onderzoek naar de mogelijkheid van alternatieve betalingsvormen zoals het GSM-parkeren en het betalen met chipknip. Hierbij wordt tevens onderzocht wat de kosten zijn van de invoering.
De uitkomsten van dit onderzoek zullen in het najaar van 2006 bekend zijn.