Zorgstelsel dreigt te falen door gebrek aan vertrouwen
3 november 2005
Zorgautoriteit moet misleidende reclames en oneerlijke verkoop
aanpakken
Het nieuwe zorgstelsel dreigt te falen doordat consumenten nog steeds
geen vertrouwen hebben in de zorgverzekeraars en dus niet durven
overstappen. Het vertrouwen kan worden teruggewonnen als de politiek
snel zorgt voor streng toezicht, zodat de consument weet dat
bijvoorbeeld misleidende reclames en oneerlijke verkooptechnieken niet
kunnen voorkomen. Dat stelt de Consumentenbond vandaag op zijn
jaarlijkse congres.
Op zijn congres `Naar een stelselmatig goede zorg' heeft de
Consumentenbond de resultaten bekend gemaakt van zijn jongste
onderzoek naar de kennis en verwachtingen van de consument omtrent het
nieuwe zorgstelsel.
In vergelijking met vijf maanden geleden weten consumenten er méér
van, maar opvallend genoeg zijn ze nog somberder over de kosten van de
verzekering. Ook is men sceptisch over de kwaliteit van de zorg. 60%
van de respondenten heeft er weinig vertrouwen in dat de
zorgverzekeraars hun rol in het nieuwe zorgstelsel goed zullen
oppakken; slechts 5 % zegt wel in die rol te geloven. 76% denkt
duurder uit te zijn in het nieuwe zorgstelsel.
De Consumentenbond vreest dat het nieuwe zorgstelsel faalt als het
wantrouwen bij consumenten niet snel wordt weggenomen. Want een gebrek
aan vertrouwen zal ertoe leiden dat consumenten niet overstappen,
waardoor er van concurrentie tussen zorgverzekeraars (de kern van het
nieuwe zorgstelsel) niets terecht komt. Met als gevolg: hogere prijzen
en minder kwaliteit.
Vandaar dat de Consumentenbond vandaag de betrokken partijen heeft
opgeroepen om op korte termijn te proberen het vertrouwen van de
consument terug te winnen. De Tweede Kamer moet zorgen dat de nieuwe
Zorgautoriteit - die gaat toezien op het gedrag van de
zorgverzekeraars - stevige bevoegdheden krijgt, inclusief
sanctiemogelijkheden. Op die manier weten consumenten dat bijvoorbeeld
misleidende reclames en oneerlijke verkooptechnieken niet kunnen
voorkomen. Want zorgverzekeraars, maar ook de overheid zelf, zouden
juist eerlijke en volledige informatie moeten geven. Bijvoorbeeld over
vragen als: bij welke ziekenhuizen en artsen kan ik straks nog
terecht, en: hoeveel ga ik er nou werkelijk op voor- of achteruit qua
inkomen?
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond