DELTA en BIOVALUE starten unieke
3 november, BIOVALUE heeft in DELTA N.V. uit Middelburg de juiste
strategische partner gevonden om een biodieselfabriek te realiseren in
de Eemshaven.
DELTA N.V. is een multi-utility bedrijf, met energie en water als
hoofdproducten. BIOVALUE wil meer fabrieken bouwen zowel in Nederland
als daarbuiten.
Met DELTA als partner kan dit mogelijk gemaakt worden. DELTA
participeert als grootaandeelhouder (65 procent) in BIOVALUE.
Door het unieke productieproces zal de in de Eemshaven geproduceerde
biodiesel dezelfde kostprijs hebben als normale diesel. Daarnaast
heeft deze biodiesel een betere verbranding, komt minder roet en CO2
vrij en is er helemaal geen zwaveluitstoot. Het productieproces kent
geen afval en vergt ook minder energie en chemicaliën dan bestaande
productieprocessen. Dit zeropolution (geen afval) concept is nieuw in
de markt.
Belangrijkste initiatiefnemer van Biovalue is technisch directeur M.
Kousemaker uit Gasselternijveen. Hij is patenteigenaar en heeft samen
met H.Thiele aan de universiteit in Leipzig het unieke productieproces
ontwikkeld. Zijn grote doorzettingsvermogen en vasthoudendheid
resulteren in de eerste grote biodieselfabrieken in Nederland. Samen
met een door hem geselecteerd team gaat Biovalue nu daadwerkelijk in
productie.
DELTA is in 1991 ontstaan uit een fusie tussen Watermaatschappij Zuid
West-Nederland (WMZ) en de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij
(PZEM).Door het samengaan van deze partijen heeft DELTA een begin
gemaakt met het bundelen van taken die tot het openbaar nut behoren.
De afgelopen jaren heeft DELTA het dienstenpakket uitgebreid met
internet via de kabel en activiteiten rond afvalverwerking.
DELTA levert een breed pakket diensten en producten. Gas, water,
elektriciteit, afvalverwerking, internet via de kabel en radio- en
televisiesignalen zijn op de belangrijkste. Participatie in productie
van biobrandstoffen is een strategische keuze van DELTA. Bij DELTA
moet nog een laatste formele toets plaatsvinden voordat de investering
van 10 miljoen euro daadwerkelijk wordt goedgekeurd.
De engineering van en bouwplannen voor de fabriek zijn gereed; ook
heeft al een voorselectie van personeel plaatsgevonden. In nauwe
samenwerking met de NOM zijn subsidieaanvragen ingediend en de
benodigde vergunningen zijn door overheden verstrekt. De verwachting
is dat nog deze maand de 1e paal de grond in gaat. Na een bouwtermijn
van 14 maanden wordt de eerste biodieselfabriek in de Eemshaven in
productie genomen.
Het productievolume bedraagt 66.000 ton (ca. 80 miljoen liter
biodiesel). De locatie is gelegen naast de maltfabriek van Holland
Malt.
Er is 5 hectare grond nodig om de fabriek te bouwen.
Met de bouw van de fabriek is een investering gemoeid van 35 miljoen
euro. Het effect op de werkgelegenheid is groot. Direct worden 30
arbeidsplaatsen gerealiseerd. Indirect ongeveer 200 arbeidsplaatsen
vanwege de grote volumes grondstoffen die nationaal en internationaal
verbouwd en getransporteerd moeten worden. Voor de Eemshaven is
gekozen vanwege de goede zeeverbindingen en havenfaciliteiten van
Groningen Seaports.
Voor de productie zijn diverse grondstoffen vanuit de agrarische
sector geschikt, zowel plantaardig als dierlijk. De basis van het
proces is het chemisch bewerken van de koolzaadolie. Vervolgens komen
er behalve biodiesel nog twee restproducten vrij: glycerine en
koolzaadkoeken. Het unieke van het productieproces van BIOVALUE is dat
de glycerine na bewerking weer als hulpstof wordt toegevoegd aan de
biodiesel De koeken kunnen dienen als basis voor veevoer. Het laatste
is een goed alternatief voor de soja die nu wordt geïmporteerd. Ook is
denkbaar dat de koeken worden gebruikt als brandstof voor een eigen
energiecentrale. In samenwerking met de Rijks Universiteit Groningen,
faculteit technische scheikunde wordt nog nader onderzoek gedaan.
Met de komst van de fabriek kan Nederland een belangrijke bijdrage
leveren aan de Kyotodoelstelling. Het Kyotoverdrag houdt in dat
Nederland in 2010 haar CO2 uitstoot met 8% verminderd moet hebben ten
opzichte van 1999. Op dit moment is de uitstoot ongeveer 115 miljoen
ton.
Onderzoek door de Wageningen Universiteit heeft aangetoond het gebruik
van biodiesel zal leiden tot miljoenen tonnen reductie van CO2.
De EU richtlijn schrijft voor dat er in 2005 minimaal 2% biobrandstof
bijgemengd moet worden en in 2010 moet dit zelfs 5,75% zijn. De
biodiesel is eenvoudig bij te mengen in conventionele diesel, maar kan
ook als vervanging dienen. Tevens kan de biodiesel in alle moderne
dieselmotoren gebruikt worden.
Met de komst van dit nieuwe productieproces wordt een uiterst
wezenlijke stap gezet in de zoektocht naar alternatieven in onze
energievoorziening. Ook wordt voorzien in de toenemende behoefte om
verantwoord te ondernemen voor mens en milieu.