NV NOM, Investerings- ontwikkelingsmaatschappij voor Noord- Nederland

DELTA en BIOVALUE starten unieke

3 november, BIOVALUE heeft in DELTA N.V. uit Middelburg de juiste strategische partner gevonden om een biodieselfabriek te realiseren in de Eemshaven.
DELTA N.V. is een multi-utility bedrijf, met energie en water als hoofdproducten. BIOVALUE wil meer fabrieken bouwen zowel in Nederland als daarbuiten.
Met DELTA als partner kan dit mogelijk gemaakt worden. DELTA participeert als grootaandeelhouder (65 procent) in BIOVALUE.

Door het unieke productieproces zal de in de Eemshaven geproduceerde biodiesel dezelfde kostprijs hebben als normale diesel. Daarnaast heeft deze biodiesel een betere verbranding, komt minder roet en CO2 vrij en is er helemaal geen zwaveluitstoot. Het productieproces kent geen afval en vergt ook minder energie en chemicaliën dan bestaande productieprocessen. Dit zeropolution (geen afval) concept is nieuw in de markt.

Belangrijkste initiatiefnemer van Biovalue is technisch directeur M. Kousemaker uit Gasselternijveen. Hij is patenteigenaar en heeft samen met H.Thiele aan de universiteit in Leipzig het unieke productieproces ontwikkeld. Zijn grote doorzettingsvermogen en vasthoudendheid resulteren in de eerste grote biodieselfabrieken in Nederland. Samen met een door hem geselecteerd team gaat Biovalue nu daadwerkelijk in productie.

DELTA is in 1991 ontstaan uit een fusie tussen Watermaatschappij Zuid West-Nederland (WMZ) en de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM).Door het samengaan van deze partijen heeft DELTA een begin gemaakt met het bundelen van taken die tot het openbaar nut behoren. De afgelopen jaren heeft DELTA het dienstenpakket uitgebreid met internet via de kabel en activiteiten rond afvalverwerking. DELTA levert een breed pakket diensten en producten. Gas, water, elektriciteit, afvalverwerking, internet via de kabel en radio- en televisiesignalen zijn op de belangrijkste. Participatie in productie van biobrandstoffen is een strategische keuze van DELTA. Bij DELTA moet nog een laatste formele toets plaatsvinden voordat de investering van 10 miljoen euro daadwerkelijk wordt goedgekeurd.

De engineering van en bouwplannen voor de fabriek zijn gereed; ook heeft al een voorselectie van personeel plaatsgevonden. In nauwe samenwerking met de NOM zijn subsidieaanvragen ingediend en de benodigde vergunningen zijn door overheden verstrekt. De verwachting is dat nog deze maand de 1e paal de grond in gaat. Na een bouwtermijn van 14 maanden wordt de eerste biodieselfabriek in de Eemshaven in productie genomen.

Het productievolume bedraagt 66.000 ton (ca. 80 miljoen liter biodiesel). De locatie is gelegen naast de maltfabriek van Holland Malt.
Er is 5 hectare grond nodig om de fabriek te bouwen. Met de bouw van de fabriek is een investering gemoeid van 35 miljoen euro. Het effect op de werkgelegenheid is groot. Direct worden 30 arbeidsplaatsen gerealiseerd. Indirect ongeveer 200 arbeidsplaatsen vanwege de grote volumes grondstoffen die nationaal en internationaal verbouwd en getransporteerd moeten worden. Voor de Eemshaven is gekozen vanwege de goede zeeverbindingen en havenfaciliteiten van Groningen Seaports.

Voor de productie zijn diverse grondstoffen vanuit de agrarische sector geschikt, zowel plantaardig als dierlijk. De basis van het proces is het chemisch bewerken van de koolzaadolie. Vervolgens komen er behalve biodiesel nog twee restproducten vrij: glycerine en koolzaadkoeken. Het unieke van het productieproces van BIOVALUE is dat de glycerine na bewerking weer als hulpstof wordt toegevoegd aan de biodiesel De koeken kunnen dienen als basis voor veevoer. Het laatste is een goed alternatief voor de soja die nu wordt geïmporteerd. Ook is denkbaar dat de koeken worden gebruikt als brandstof voor een eigen energiecentrale. In samenwerking met de Rijks Universiteit Groningen, faculteit technische scheikunde wordt nog nader onderzoek gedaan.

Met de komst van de fabriek kan Nederland een belangrijke bijdrage leveren aan de Kyotodoelstelling. Het Kyotoverdrag houdt in dat Nederland in 2010 haar CO2 uitstoot met 8% verminderd moet hebben ten opzichte van 1999. Op dit moment is de uitstoot ongeveer 115 miljoen ton.
Onderzoek door de Wageningen Universiteit heeft aangetoond het gebruik van biodiesel zal leiden tot miljoenen tonnen reductie van CO2. De EU richtlijn schrijft voor dat er in 2005 minimaal 2% biobrandstof bijgemengd moet worden en in 2010 moet dit zelfs 5,75% zijn. De biodiesel is eenvoudig bij te mengen in conventionele diesel, maar kan ook als vervanging dienen. Tevens kan de biodiesel in alle moderne dieselmotoren gebruikt worden.

Met de komst van dit nieuwe productieproces wordt een uiterst wezenlijke stap gezet in de zoektocht naar alternatieven in onze energievoorziening. Ook wordt voorzien in de toenemende behoefte om verantwoord te ondernemen voor mens en milieu.