Contactpersoon
Datum
3 november 2005
Ons kenmerk
IVW/TER/C11.000.002
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
Onderwerp
Aanbieding onderzoek naar FNV-zorgpunten van Inspectie V&W
oktober 2005
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u het onderzoeksrapport FNV-zorgpunten van de Inspectie
Verkeer en Waterstaat aan.
De aanleiding tot dit onderzoek is het verzoek aan mij gedaan door de Kamer
tijdens het Algemeen Overleg d.d. 28 juni 2005, om de vermeende werkdruk
bij treindienstleiders op de verkeersleidingposten van Prorail
Railverkeersleiding te laten onderzoeken. In het voorjaar 2005 ontstond
hierover een discussie tussen FNV-Bondgenoten en Prorail.
Gekozen is voor een werkdrukmeting onder de treindienstleiders volgens de
methodiek van de Arbeidsinspectie. Acht van de dertien
verkeersleidingposten zijn door een onderzoeksteam bezocht om zich door
middel van interviews en vragenlijsten een actueel beeld te vormen van de
situatie. Daarbij zijn in totaal 48 treindienstleiders geïnterviewd; zijn
70 vragenlijsten door verkeersdienstleiders ingevuld en is een analyse van
de incidentmeldingen van ProRail gemaakt. Daarnaast is onderzocht in
hoeverre fouten van treindienstleiders in de afgelopen jaren (mede) oorzaak
zijn geweest van incidenten.
Uit de werkdrukmeting blijkt dat 65% van de geïnterviewde
treindienstleiders werkstress ervaart en structureel wordt blootgesteld aan
een hoge werkdruk. Dat percentage is hoog, mede in vergelijking met andere
beroepsgroepen.
Op basis van het onderzoek doet de Inspectie Verkeer en Waterstaat de
volgende aanbevelingen:
Van Prorail wordt verwacht nader onderzoek te doen naar enerzijds de
verschillen op de posten en anderzijds naar de algemene werkdruk en daar
maatregelen aan te koppelen.
Voor wat betreft de communicatie zijn verbeteringen aan de middelen een
eerste vereiste. De betrouwbaarheid van Telerail / GSMR moet omhoog zodat
verbindingen in principe altijd daadwerkelijk tot stand komen. Van Prorail
wordt verwacht de betrouwbaarheid van Telerail / GSMR te verhogen.
Daarnaast is het belangrijk om tussen verschillende partners in de
railbranche meer begrip te creëren om de treindienstleider te ontlasten. Zo
moeten treindienstleiders tijdens verstoringen juist niet door velen gebeld
worden voor het verstrekken van informatie.
In het verlengde van de studie naar de cognitieve taakanalyse en de
algemene conclusies uit het onderzoek wordt van Prorail verwacht de
taakinhoud van de functie treindienstleider beter te harmoniseren met de
menselijke capaciteiten. Tevens is de verwachting dat Prorail onderzoekt of
het totale taakpakket van ongestoorde en gestoorde treinenloop kan worden
geoptimaliseerd en welke middelen daar dan het best bij passen.
De vraag in hoeverre verhoogde werkdruk leidt tot veiligheidsproblemen is
een relatie die niet uit deze studie vast te stellen. In deze studie is
namelijk afzonderlijk gekeken naar werkdruk en afzonderlijk naar
veiligheidsfouten van de treindienstleider. Uit de studie kan wel worden
geconcludeerd dat de hoge werkdruk tot nu toe niet heeft geleid tot meer
onveiligheid. Dit heeft mede te maken met het feit dat veel fouten van
treindienstleiders niet direct tot gevaarlijke situaties leiden (vangnet).
De Inspectie Verkeer en Waterstaat blijft de situatie voor wat betreft de
veiligheid volgen en heeft voor 2006 een vervolg op dit onderzoek
ingepland.
In het rapport is een reactie van Prorail opgenomen. Daarin geeft Prorail
aan de aanbevelingen en conclusies te willen gebruiken bij de invulling van
diverse acties ter verbetering van de gesignaleerde problemen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat