College van Heusden stemt in met beleidsplan wegen 2006-2015 Aandacht voor kwaliteit fietspaden en wegen 3-11-2005
Het college van Heusden heeft dinsdag 1 november groen licht gegeven
voor het beleidsplan wegen 2006-2015. Belangrijke aandachtspunten in
het beleidsplan zijn het voorkomen van wegen met een slechte kwaliteit
en de aanpak van fietspaden. Op 12 december wordt het beleidsplan in
de gemeenteraad vastgesteld.
Het nieuwe beleidsplan borduurt voort op het beleidsplan wegen
2000-2004. Het uitgangspunt van dat plan was het uitvoeren van beperkt
groot onderhoud. Door te kiezen voor dat 'beperkte onderhoud' zou de
gemiddelde kwaliteit van de zogeheten elementenverharding
(straatstenen, tegels en klinkers) naar verwachting slechts
'voldoende' zijn. In de praktijk bleek de gemiddelde kwaliteit echter
veel hoger dan aangenomen. Daarnaast is de gemiddelde kwaliteit van
asfaltverharding iets toegenomen, terwijl een lichte terugloop in
kwaliteit voorspeld was. De fietspaden hebben in de afgelopen periode
veel aandacht gehad. Desondanks hebben ze, met uitzondering van de
recreatieve fietspaden, het gewenste kwaliteitsniveau nog niet
bereikt. Dit blijft dus een belangrijk aandachtspunt in het komende
beleidsplan.
Speerpunten
Het nieuwe beleidsplan wegen 2006-2015 richt zich op een aantal
speerpunten. Ten eerste moeten wegen met een slechte kwaliteit
voorkomen worden. Dit houdt in dat de gemeente middelen inzet om die
wegen op een zogeheten basiskwaliteitsniveau te brengen en te houden.
Ten tweede richt het beleidsplan zich op de fietspaden. De gemeente
wil deze fietspaden naar een hoger kwaliteitsniveau brengen en dit
niveau vervolgens vasthouden.
Beleidsthemas
Een derde speerpunt is dat de gemeente een basiskwaliteitsniveau wil
bereiken van haar totale wegennet. Daarbij wordt een onderscheid
gemaakt in beleidsthemas. De vier hoofdthemas zijn: duurzaamheid,
veiligheid, comfort en aanzien. De gemeente bekijkt per weg welk
beleidsthema het belangrijkste is en gaat hier mee aan de slag. Zo kan
bijvoorbeeld voor een drukke gebiedsontsluitingsweg het beleidsthema
'duurzaamheid' zwaarder wegen dan 'aanzien'. Voor een fietspad kan
'comfort' weer belangrijker zijn dan 'duurzaamheid'. Op deze manier
pakt de gemeente de meest belangrijke aandachtspunten aan.
Middelen
Voor de periode 2006-2010 heeft de gemeente voldoende middelen tot
haar beschikking om de plannen uit te kunnen voeren. Vanaf 2011 zal de
gemeente waarschijnlijk meer middelen vrij moeten maken, maar het is
nog niet duidelijk om welke bedragen het gaat.
vorige pagina naar boven
Diverse krachten jeugdhulpverlening gebundeld
College van Heusden stemt in met nota Integraal Jeugdbeleid
3-11-2005
Voorkomen dat kinderen in een vroeg stadium ontsporen. En mocht er
toch iets dreigen mis te gaan, dan moeten de krachten in de
jeugdhulpverlening gebundeld worden. Dat is een belangrijk onderdeel
van het integraal jeugdbeleid van de gemeente Heusden. Het college van
Heusden heeft dinsdag ingestemd met de nota 'Integraal Jeugdbeleid'.
Wethouder Bart van Spaandonk van Welzijn ziet de nota niet als
eindstation. De nota is vooral een belangrijke fase in het
ontwikkelingsproces van het gemeentelijk jeugdbeleid.
De rijksoverheid heeft samen met de provincies en gemeenten vijf
gemeentelijke taken vastgesteld die ook het uitgangspunt zijn binnen
het Heusdense jeugdbeleid. Deze taken worden per 1 juli 2006
vastgelegd in de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Het
gaat om de volgende taken:
· Informatie verstrekken aan ouders, kinderen en jeugdigen over
opvoeden en opgroeien. · Signaleren van problemen door instellingen
als jeugdgezondheidszorg en onderwijs. · Toegang tot het gemeentelijk
hulpaanbod, beoordelen en leiden naar voorzieningen aan de hand van
een zogeheten sociale kaart voor ouders, kinderen, jeugdigen en
verwijzers (o.a. huisartsen en leerlingbegeleiders op het voortgezet
onderwijs). · Bieden van pedagogische hulp (advisering en lichte
hulpverlening) voor jongeren. · Coördineren van zorg in het gezin op
lokaal niveau (gezinscoaching).
Om bovenstaande taken zo goed mogelijk te vervullen zijn in de nota
zes hoofdthema's benoemd. De meest opvallende themas binnen het
jeugdbeleid zijn het nieuwe peuterspeelzaalbeleid (als onderdeel van
de sluitende aanpak 0-6 jarigen) en het samenhangend preventief lokaal
jeugdbeleid.
Peuterspeelzaalbeleid
Belangrijk onderdeel binnen het thema sluitende aanpak 0-6 jarigen is
het nieuwe peuterspeelzaalbeleid dat onderdeel uitmaakt van de nota
Integraal Jeugdbeleid. Binnen deze aanpak worden er onder andere
heldere afspraken gemaakt tussen consultatiebureaus, peuterspeelzalen
en het basisonderwijs over de overdracht van gegevens van kinderen.
Samenhangend (preventief) lokaal jeugdbeleid
Het meest belangrijke onderdeel binnen een preventief lokaal
jeugdbeleid is dat er afstemming wordt bereikt tussen de verschillende
instanties die zich met jeugd bezighouden. De gemeente Heusden wil
serieus invulling geven aan deze taak. Verschillende partners
waaronder o.a. het jongerenwerk, politie, GGD, Maatschappelijk Werk,
Thuiszorg, basis- en voortgezet onderwijs zijn onder regie van de
gemeente samengebracht in een zogeheten netwerk jeugd. Het netwerk
zorgt ervoor dat alle partners van elkaar weten wie bij de
hulpverlening aan kinderen verantwoordelijk is voor een bepaald
probleem. Overigens is er in februari 2005 al een pilotproject in
Vlijmen gestart waarin bovenstaande partijen elkaar middels zo'n
netwerk weten te vinden.
Coördinator
Het college stelt voor een coördinator aan te stellen die de krachten
gaat bundelen. De uitvoering van de actiepunten in de nota Integraal
Jeugdbeleid vergt geen extra financiële investering. Alleen met de
aanstelling van de coördinator is jaarlijks ruim 11.000 gemoeid. Deze
kosten worden betaald uit de post onvoorzien.
Gemeenteraad
Het college heeft ingestemd met de nota Integraal Jeugdbeleid. Op 23
november aanstaande wordt deze nota in de commissie Inwonerszaken
besproken. Vaststelling van de nota door de gemeenteraad staat gepland
op 20 december aanstaande.