Gemeente Heusden


College van Heusden stemt in met beleidsplan wegen 2006-2015 Aandacht voor kwaliteit fietspaden en wegen 3-11-2005

Het college van Heusden heeft dinsdag 1 november groen licht gegeven voor het beleidsplan wegen 2006-2015. Belangrijke aandachtspunten in het beleidsplan zijn het voorkomen van wegen met een slechte kwaliteit en de aanpak van fietspaden. Op 12 december wordt het beleidsplan in de gemeenteraad vastgesteld.

Het nieuwe beleidsplan borduurt voort op het beleidsplan wegen 2000-2004. Het uitgangspunt van dat plan was het uitvoeren van beperkt groot onderhoud. Door te kiezen voor dat 'beperkte onderhoud' zou de gemiddelde kwaliteit van de zogeheten elementenverharding (straatstenen, tegels en klinkers) naar verwachting slechts 'voldoende' zijn. In de praktijk bleek de gemiddelde kwaliteit echter veel hoger dan aangenomen. Daarnaast is de gemiddelde kwaliteit van asfaltverharding iets toegenomen, terwijl een lichte terugloop in kwaliteit voorspeld was. De fietspaden hebben in de afgelopen periode veel aandacht gehad. Desondanks hebben ze, met uitzondering van de recreatieve fietspaden, het gewenste kwaliteitsniveau nog niet bereikt. Dit blijft dus een belangrijk aandachtspunt in het komende beleidsplan.

Speerpunten
Het nieuwe beleidsplan wegen 2006-2015 richt zich op een aantal speerpunten. Ten eerste moeten wegen met een slechte kwaliteit voorkomen worden. Dit houdt in dat de gemeente middelen inzet om die wegen op een zogeheten basiskwaliteitsniveau te brengen en te houden. Ten tweede richt het beleidsplan zich op de fietspaden. De gemeente wil deze fietspaden naar een hoger kwaliteitsniveau brengen en dit niveau vervolgens vasthouden.

Beleidsthemas
Een derde speerpunt is dat de gemeente een basiskwaliteitsniveau wil bereiken van haar totale wegennet. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt in beleidsthemas. De vier hoofdthemas zijn: duurzaamheid, veiligheid, comfort en aanzien. De gemeente bekijkt per weg welk beleidsthema het belangrijkste is en gaat hier mee aan de slag. Zo kan bijvoorbeeld voor een drukke gebiedsontsluitingsweg het beleidsthema 'duurzaamheid' zwaarder wegen dan 'aanzien'. Voor een fietspad kan 'comfort' weer belangrijker zijn dan 'duurzaamheid'. Op deze manier pakt de gemeente de meest belangrijke aandachtspunten aan.

Middelen
Voor de periode 2006-2010 heeft de gemeente voldoende middelen tot haar beschikking om de plannen uit te kunnen voeren. Vanaf 2011 zal de gemeente waarschijnlijk meer middelen vrij moeten maken, maar het is nog niet duidelijk om welke bedragen het gaat.
vorige pagina naar boven

Diverse krachten jeugdhulpverlening gebundeld
College van Heusden stemt in met nota Integraal Jeugdbeleid 3-11-2005
Voorkomen dat kinderen in een vroeg stadium ontsporen. En mocht er toch iets dreigen mis te gaan, dan moeten de krachten in de jeugdhulpverlening gebundeld worden. Dat is een belangrijk onderdeel van het integraal jeugdbeleid van de gemeente Heusden. Het college van Heusden heeft dinsdag ingestemd met de nota 'Integraal Jeugdbeleid'. Wethouder Bart van Spaandonk van Welzijn ziet de nota niet als eindstation. De nota is vooral een belangrijke fase in het ontwikkelingsproces van het gemeentelijk jeugdbeleid.

De rijksoverheid heeft samen met de provincies en gemeenten vijf gemeentelijke taken vastgesteld die ook het uitgangspunt zijn binnen het Heusdense jeugdbeleid. Deze taken worden per 1 juli 2006 vastgelegd in de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Het gaat om de volgende taken:


· Informatie verstrekken aan ouders, kinderen en jeugdigen over opvoeden en opgroeien. · Signaleren van problemen door instellingen als jeugdgezondheidszorg en onderwijs. · Toegang tot het gemeentelijk hulpaanbod, beoordelen en leiden naar voorzieningen aan de hand van een zogeheten sociale kaart voor ouders, kinderen, jeugdigen en verwijzers (o.a. huisartsen en leerlingbegeleiders op het voortgezet onderwijs). · Bieden van pedagogische hulp (advisering en lichte hulpverlening) voor jongeren. · Coördineren van zorg in het gezin op lokaal niveau (gezinscoaching).

Om bovenstaande taken zo goed mogelijk te vervullen zijn in de nota zes hoofdthema's benoemd. De meest opvallende themas binnen het jeugdbeleid zijn het nieuwe peuterspeelzaalbeleid (als onderdeel van de sluitende aanpak 0-6 jarigen) en het samenhangend preventief lokaal jeugdbeleid.

Peuterspeelzaalbeleid
Belangrijk onderdeel binnen het thema sluitende aanpak 0-6 jarigen is het nieuwe peuterspeelzaalbeleid dat onderdeel uitmaakt van de nota Integraal Jeugdbeleid. Binnen deze aanpak worden er onder andere heldere afspraken gemaakt tussen consultatiebureaus, peuterspeelzalen en het basisonderwijs over de overdracht van gegevens van kinderen.

Samenhangend (preventief) lokaal jeugdbeleid
Het meest belangrijke onderdeel binnen een preventief lokaal jeugdbeleid is dat er afstemming wordt bereikt tussen de verschillende instanties die zich met jeugd bezighouden. De gemeente Heusden wil serieus invulling geven aan deze taak. Verschillende partners waaronder o.a. het jongerenwerk, politie, GGD, Maatschappelijk Werk, Thuiszorg, basis- en voortgezet onderwijs zijn onder regie van de gemeente samengebracht in een zogeheten netwerk jeugd. Het netwerk zorgt ervoor dat alle partners van elkaar weten wie bij de hulpverlening aan kinderen verantwoordelijk is voor een bepaald probleem. Overigens is er in februari 2005 al een pilotproject in Vlijmen gestart waarin bovenstaande partijen elkaar middels zo'n netwerk weten te vinden.

Coördinator
Het college stelt voor een coördinator aan te stellen die de krachten gaat bundelen. De uitvoering van de actiepunten in de nota Integraal Jeugdbeleid vergt geen extra financiële investering. Alleen met de aanstelling van de coördinator is jaarlijks ruim 11.000 gemoeid. Deze kosten worden betaald uit de post onvoorzien.

Gemeenteraad
Het college heeft ingestemd met de nota Integraal Jeugdbeleid. Op 23 november aanstaande wordt deze nota in de commissie Inwonerszaken besproken. Vaststelling van de nota door de gemeenteraad staat gepland op 20 december aanstaande.