Persbericht
Den Haag, donderdag 3 november 2005
De Randstad bereikbaar: RandstadRapid start de dialoog
Het Consortium Transrapid Nederland, een samenwerkingsverband van
Siemens Nederland, ABN AMRO, Koninklijke BAM Groep, Ballast Nedam en
Fluor, presenteert vandaag de RandstadRapid, een hoogfrequente snelle
verbinding met een magneetzweefbaan, die de steden
Amsterdam-Almere-Amersfoort-Utrecht-Rotterdam-Den Haag en de
luchthaven Schiphol met elkaar verbindt. Een innovatief
personenvervoerssysteem dat perfect aansluit op het bestaande wegennet
en dit koppelt aan de bestaande openbaar vervoerssystemen.
Binnen de Randstad hebben openbaar en particulier vervoer zich
grotendeels gescheiden ontwikkeld. De files nemen jaar na jaar toe;
ook de luchtkwaliteit in dit gebied is zeer problematisch. Een nieuwe
vervoersoplossing is daarom dringend noodzakelijk.
De RandstadRapid-verbinding kan boven, naast of zelfs in de
middenbermen van de rijkswegen worden aangelegd. De magneetzweeftrein
combineert een hoge snelheid met een zeer hoge acceleratie waardoor
veel stops gemaakt kunnen worden in beperkte tijd. Met een snelheid
van 350 kilometer per uur kan de afstand Amsterdam-Den Haag in 18
minuten worden afgelegd en Utrecht-Rotterdam in 17 minuten. Treinen
zullen elke 6 minuten rijden in beide richtingen, waardoor een groot
aantal reizigers vervoerd kan worden. Om een snelle koppeling tussen
auto en openbaar vervoer mogelijk te maken, worden terminals gebouwd
waar de automobilist zijn auto veilig kan parkeren en waar hij kan
overstappen op de RandstadRapid.
Ook voor het milieu biedt de RandstadRapid grote voordelen. De normen
voor NOx en fijnstof worden immers nu al regelmatig overschreden,
sterker nog, de Nederlandse Randstad behoort tot de meest vervuilde
regios van Europa. Reden waarom de Raad van State onlangs een halt
heeft toegeroepen aan de capaciteitsvergroting van wegen. De techniek
van de magneetzweeftrein is aanzienlijk minder milieubelastend dan
welk ander systeem dan ook.
Het project is goed financierbaar middels Publiek Private Samenwerking
(PPS). Hierdoor hoeft de overheid slechts een beperkt en van tevoren
vast te stellen deel van de kosten te dragen. Door een gefaseerde
aanleg kunnen baten en lasten beter in lijn worden gebracht. De
consortiumpartners (Siemens Nederland, ABN AMRO, Koninklijke BAM
Groep, Ballast Nedam en Fluor) hebben gezamenlijk uitgebreide ervaring
met private financiering van infrastructurele projecten in Nederland.
In China is het systeem inmiddels volop in bedrijf en vertoont een
extreem hoge betrouwbaarheid. Over de spoedige uitbreiding hiervan
zijn besprekingen gaande. Voor een project in München is de
projectering zojuist afgesloten. Ver gevorderde plannen zijn er in
Engeland, de Verenigde Staten en het Midden Oosten.
Inlichtingen voor de redactie:
Persvoorlichting Siemens Nederland N.V.
Maike Dittmar
Telefoon 070 - 333 3786, mobiel 06-21 20 35 52
e-mail: maike.dittmar@siemens.com
Deze tekst en beeldmateriaal zie: www.randstadrapid.nl
Siemens