Stremmingen voor scheepvaart en wegverkeer tijdens installatie en opstarten
systeem
De Zeelandbrug bestaat inmiddels 40 jaar. In die periode is er veel
veranderd, alleen de wijze van bediening van de beweegbare delen van
de brug is hetzelfde gebleven. Daar wordt actie op ondernomen. Hoewel
het bedienings- en besturingssysteem nog steeds goed en bedrijfszeker
functioneert, past met name het besturingssysteem niet meer bij de
huidige wijze van brugbediening en wordt daarom vervangen door een
modern besturingssysteem met beeldschermbediening. Hierbij wordt de
oude techniek met drukknoppen en signaallampen vervangen door nieuw
apparatuur en ontstaat er meer bewegingsruimte in het
bedieningsgebouw. Met deze aanpassing van het besturingssysteem is de
brug tevens voorbereid voor afstandsbediening. Deze wijze van
bediening staat gepland voor medio 2007.
Geplande stremmingen
In de week van 7 tot en met 11 november 2005 wordt de brugbediening
vernieuwd en opnieuw ingesteld. Hierbij vinden volgens planning op
woensdag 9 en donderdag 10 november twee nachtelijke stremmingen voor
het wegverkeer plaats. Voor de scheepvaart is de brug de gehele week
gestremd.
Verandering wijze brugbediening; huidige situatie
Met deze aanpassing verandert niet alleen de bedieningsruimte maar ook
de wijze van bediening van de brug. Dit heeft gevolgen voor zowel de
brugmedewerker als voor de weggebruiker. Nu bestaat een brugopening
nog uit een aantal processtappen (afsluiten landverkeer, openen,
sluiten en vrijmaken brug voor het wegverkeer) waarbij de
brugmedewerker handmatige opdrachten moet uitvoeren. Hierbij zijn wel
minimale veiligheidstijden ingebouwd, maar geen maximale. Hiermee kent
het huidige bedieningsproces een redelijke mate van vrijheid waarmee
de brugmedewerker inspeelt op verkeersstromen.
Verandering wijze brugbediening; nieuwe situatie
In het nieuwe besturingssysteem zijn per processtap een aantal van
deze opdrachten aan elkaar gekoppeld met vastgelegde veiligheidstijden
tussen deze handelingen. Het afsluiten van het landverkeer kent in de
nieuwe besturing nog maar twee opdrachten.
De eerste opdracht is het starten van het proces. Hierbij start en
rondt het systeem de volgende acties af. De voorwaarschuwingsseinen
worden ingeschakeld, vervolgens worden de rode bruglichten en de
bellen geactiveerd. Daarna zakken de slagbomen in de aanrijrichting
van het wegverkeer.
Vervolgens wacht het systeem op de vervolgopdracht om ook de slagbomen
van de afrijrichting te sluiten. Deze opdracht wordt pas gegeven als
de brugmedewerker geen verkeer meer ziet op het te openen deel van de
brug. Als de afrijbomen dicht zijn wordt de brug geopend voor de
scheepvaart. Na passage van de scheepvaart komt het wegverkeer weer
aan bod. Met één opdracht stuurt het systeem de brug terug dicht,
opent vervolgens de slagbomen en schakelt dan de bruglichten en
voorwaarschuwingsseinen uit.De brugmedewerker kan elke processtap
onderbreken met behulp van een noodstop die elk lopend proces direct
onderbreekt en fixeert. Het terug op gang brengen van de
bedieningshandelingen gaat gepaard met het resetten van de besturing
en heeft aanzienlijke vertraging van het bedieningsproces tot gevolg
en daarmee extra oponthoud voor het (weg)verkeer.
Weggebruikers opgelet!
Met dit nieuwe besturingssysteem verloopt het afsluitingsproces van
het wegverkeer volgens vastgestelde richtlijnen en is daarmee meer in
overeenstemming met de afsluiting van spoorwegovergangen en
verkeerslichten. Hierdoor kan de brugmedewerker niet meer kort een
slagboom vasthouden totdat een auto is gepasseerd. Deze nieuwe wijze
van bediening vraagt van de weggebruiker een alert en gedisciplineerd
gedrag. Deze wordt hierop attent gemaakt via diverse borden met de
tekst slagbomen dalen automatisch. Daarnaast zijn er onder de
slagbomen kruisvlakken op de weg geschilderd die bij files vrij moeten
worden gehouden, conform een spoorwegovergang.
3 november 2005, A. Slabbekoorn-Flohr, 0118-631857, persberichtnr.
143/05
Provincie Zeeland