Provincie Zeeland


Stremmingen voor scheepvaart en wegverkeer tijdens installatie en opstarten systeem

De Zeelandbrug bestaat inmiddels 40 jaar. In die periode is er veel veranderd, alleen de wijze van bediening van de beweegbare delen van de brug is hetzelfde gebleven. Daar wordt actie op ondernomen. Hoewel het bedienings- en besturingssysteem nog steeds goed en bedrijfszeker functioneert, past met name het besturingssysteem niet meer bij de huidige wijze van brugbediening en wordt daarom vervangen door een modern besturingssysteem met beeldschermbediening. Hierbij wordt de oude techniek met drukknoppen en signaallampen vervangen door nieuw apparatuur en ontstaat er meer bewegingsruimte in het bedieningsgebouw. Met deze aanpassing van het besturingssysteem is de brug tevens voorbereid voor afstandsbediening. Deze wijze van bediening staat gepland voor medio 2007.

Geplande stremmingen

In de week van 7 tot en met 11 november 2005 wordt de brugbediening vernieuwd en opnieuw ingesteld. Hierbij vinden volgens planning op woensdag 9 en donderdag 10 november twee nachtelijke stremmingen voor het wegverkeer plaats. Voor de scheepvaart is de brug de gehele week gestremd.

Verandering wijze brugbediening; huidige situatie

Met deze aanpassing verandert niet alleen de bedieningsruimte maar ook de wijze van bediening van de brug. Dit heeft gevolgen voor zowel de brugmedewerker als voor de weggebruiker. Nu bestaat een brugopening nog uit een aantal processtappen (afsluiten landverkeer, openen, sluiten en vrijmaken brug voor het wegverkeer) waarbij de brugmedewerker handmatige opdrachten moet uitvoeren. Hierbij zijn wel minimale veiligheidstijden ingebouwd, maar geen maximale. Hiermee kent het huidige bedieningsproces een redelijke mate van vrijheid waarmee de brugmedewerker inspeelt op verkeersstromen.

Verandering wijze brugbediening; nieuwe situatie

In het nieuwe besturingssysteem zijn per processtap een aantal van deze opdrachten aan elkaar gekoppeld met vastgelegde veiligheidstijden tussen deze handelingen. Het afsluiten van het landverkeer kent in de nieuwe besturing nog maar twee opdrachten.
De eerste opdracht is het starten van het proces. Hierbij start en rondt het systeem de volgende acties af. De voorwaarschuwingsseinen worden ingeschakeld, vervolgens worden de rode bruglichten en de bellen geactiveerd. Daarna zakken de slagbomen in de aanrijrichting van het wegverkeer.
Vervolgens wacht het systeem op de vervolgopdracht om ook de slagbomen van de afrijrichting te sluiten. Deze opdracht wordt pas gegeven als de brugmedewerker geen verkeer meer ziet op het te openen deel van de brug. Als de afrijbomen dicht zijn wordt de brug geopend voor de scheepvaart. Na passage van de scheepvaart komt het wegverkeer weer aan bod. Met één opdracht stuurt het systeem de brug terug dicht, opent vervolgens de slagbomen en schakelt dan de bruglichten en voorwaarschuwingsseinen uit.De brugmedewerker kan elke processtap onderbreken met behulp van een noodstop die elk lopend proces direct onderbreekt en fixeert. Het terug op gang brengen van de bedieningshandelingen gaat gepaard met het resetten van de besturing en heeft aanzienlijke vertraging van het bedieningsproces tot gevolg en daarmee extra oponthoud voor het (weg)verkeer.

Weggebruikers opgelet!

Met dit nieuwe besturingssysteem verloopt het afsluitingsproces van het wegverkeer volgens vastgestelde richtlijnen en is daarmee meer in overeenstemming met de afsluiting van spoorwegovergangen en verkeerslichten. Hierdoor kan de brugmedewerker niet meer kort een slagboom vasthouden totdat een auto is gepasseerd. Deze nieuwe wijze van bediening vraagt van de weggebruiker een alert en gedisciplineerd gedrag. Deze wordt hierop attent gemaakt via diverse borden met de tekst slagbomen dalen automatisch. Daarnaast zijn er onder de slagbomen kruisvlakken op de weg geschilderd die bij files vrij moeten worden gehouden, conform een spoorwegovergang.

3 november 2005, A. Slabbekoorn-Flohr, 0118-631857, persberichtnr. 143/05