Ingezonden persbericht


Persbericht
27 oktober 2005

ICE International 5 jaar: voor 5 euro naar Keulen

ICE International, de hogesnelheidstrein die Nederland en Duitsland met elkaar verbindt, viert op 3

november haar vijfjarig jubileum. Daarom kunnen klanten op 3 en 4 november een speciaal jubileum- tarief boeken, waarmee ze in januari 2006 voor vijf euro naar Keulen kunnen reizen. In november 2000 werd de hogesnelheidstrein ICE International in Nederland geïntroduceerd. Sinds december 2002, toen het hogesnelheidstracé tussen Keulen en Frankfurt werd geopend, rijdt ICE International in minder dan vier uur van Amsterdam rechtstreeks naar Frankfurt. Een jaar later in december 2003, werd ook de traditionele treinverbinding tussen Amsterdam en Basel, Bern en Interlaken vervangen door een rechtstreekse ICE International-verbinding naar Basel. ICE International is de modernste hogesnelheidstrein die in Nederland rijdt.

De ICE-bestemmingen
Vanaf de Nederlandse stations Amsterdam, Duivendrecht, Utrecht en Arnhem rijdt ICE International zeven keer per dag naar Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Keulen en Frankfurt (luchthaven en centrum). Een keer per dag rijdt de trein rechtstreeks door naar Basel. Op het hogesnelheidstracé tussen Keulen en Frankfurt is de gemiddelde snelheid 300 km/u. Voor de exploitatie van ICE International werkt NS Internationaal nauw samen met DB, de Duitse Spoorwegen.

Het ICE-serviceconcept
ICE International is comfortabel, snel, veilig, toegankelijk en milieuvriendelijk. De zitplaatsen zijn comfortabel en men beschikt bij iedere stoel over een stopcontact voor de laptop en audio-voorziening plus een videoscherm in de rugleuningen van de stoelen in de 1e klas. Voor een consumptie kunnen reizigers terecht in de Bar/Bistro en is er catering op de zitplaats. Heel bijzonder is de lounge in de eerste en tweede klas, van waaruit men door een glaswand over de schouder van de machinist kan meekijken. Jaarlijks maken rond een miljoen reizigers gebruik van ICE International. In recent onderzoek noemen reizigers onder meer als sterke punten van ICE International: de ontspannen manier van reizen (rapportcijfer gemiddeld 8,0) het zitcomfort (gemiddeld 7,9) de service van het treinpersoneel (gemiddeld 7,7) en vinden ze de trein erg schoon (gemiddeld 8,0). Liefst 82% van alle reizigers zal anderen adviseren om ook met ICE International te reizen.

ICE-jubileumaanbod: voor 5 euro naar Treinstad Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf of Keulen Om het vijfjarig jubileum te vieren is er een speciaal aanbod dat te boeken is op 3 en 4 november voor reizen van 1 januari t/m 31 januari 2006 via www.nsinternationaal.nl. Een enkele reis 2e klas vanaf Amsterdam, Duivendrecht, Utrecht of Arnhem naar Treinstad Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf of Keulen kost dan slechts 5 euro (verplicht dagretour 10 euro totaal). Het aanbod is geldig zolang de voorraad strekt in de ICE 121, vertrek Amsterdam om 07.05 uur en ICE 125, vertrek Amsterdam om 10.07 uur en terug in de ICE 124, vertrek Keulen om 16.18 uur en ICE 104, vertrek om 19.18 uur.


* * * *

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2/1

Noot aan de redactie
Voor meer informatie en beeldmateriaal met hogere resolutie kunt u contact opnemen met Persvoorlichting NS, telefoon: 030-235 70 70
NS Internationaal en NS
NS Internationaal, dochterbedrijf van NS, houdt zich bezig met het internationale reizigersvervoer. In nauwe samenwerking met de buitenlandse spoorwegmaatschappijen brengt NS Internationaal miljoenen zakelijke- en vrijetijdsreizigers naar verschillende bestemmingen in België, Frankrijk, Engeland, Duitsland en Zwitserland.

NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De inspectie van V&W (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --