Provincie Friesland

Gezamenlijk persbericht van de provincies Drenthe, Fryslân en Groningen en het CMO Groningen

Uitnodiging voor de pers: startschot voor vier Equal projecten onderwijs-arbeidsmarkt Noord Nederland

Donderdag 3 november a.s. wordt om 11.30 uur op feestelijke wijze het startschot gegeven voor de vier projecten onderwijs-arbeidsmarkt, waar het ministerie van SZW vanuit het Europese subsidieprogramma Equal drie miljoen euro aan heeft toegekend. Het startschot vindt plaats in het provinciehuis in Assen (Westerbrink 1) in aanwezigheid van alle ontwikkelingspartners. Aansluitend daarop is er een persconferentie, waarbij ook een aantal jongeren uit de doelgroep aanwezig zijn. De pers is hiervoor van harte uitgenodigd.

De vier projecten hebben het doel de positie van de meest kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te versterken, voortijdig schoolverlaten te voorkomen, het opleidingsniveau te verhogen en het onderwijs en het bedrijfsleven beter op elkaar aan te sluiten.

Het startschot wordt gegeven door de gedeputeerden onderwijs van de drie Noordelijke provincies: gedeputeerde Anneke Haarsma (Drenthe), Ineke Mulder (Groningen) en Bertus Mulder (Fryslân). Bij de persconferentie zijn naast de gedeputeerden en de jongeren (uit het Praktijkonderwijs (PRO) en het Regionaal ExpertiseCentrum (REC)) ook vertegenwoordigers aanwezig van een REC, de werkgevers, het CWI en het praktijkonderwijs.

In de bijlage vindt u nadere informatie over de vier equalprojecten.
*****
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van de provincie Groningen: Claudia Otten, telefoon (050) 316 47 90 of Henk ten Brinke van het Centrum voor Maatschappelijke Ontwikkeling Groningen, tel. (050) 577 07 01.

Bijlage: projecten waaraan Equal subsidie is toegekend

Project: PRO/REC keten scholing en werk

Projectinhoud
Jongeren die de school voor Praktijkonderwijs (PRO) of een Regionaal ExpertiseCentrum (REC) verlaten, hebben een kwetsbare positie bij toeleiding naar de arbeidsmarkt en bij het behouden van betaald werk op de reguliere arbeidsmarkt. Enerzijds door de specifieke kenmerken van de doelgroep: vaak hebben zij een leer- of ontwikkelingsachterstand, cognitieve of gedragsproblemen, lichamelijke beperkingen, veelal in combinatie met een chronische aandoening. Anderzijds door de complexiteit van hun zorgomgeving: de taken van RMC, UWV, gemeente en CWI zijn niet voldoende op elkaar afgestemd en versnipperd. Uit het onderzoek "Met zorg naar werk" van de provincie Groningen is gebleken dat zij onvoldoende in beeld zijn. Doelstelling is deze jongeren binnen de scholen praktijkgerichter te scholen als voorbereiding op de arbeidsmarkt. Ze sluitend in beeld te brengen bij de gemeenten en het UWV. Gerichte acties te ondernemen in samenwerking met het bedrijfsleven en ze deels te scholen op de werkvloer. Het behalen van een kwalificatie (niveau 1 - MBO) is voor deze groep mogelijk.

Ontwikkelingspartners
RBO Groningen, De Bolster, RENN4, REC 3, Noorderpoortcollege, AOC Terra, Alfa-college, AOC Friesland, Menso Alting College, Drenthe College, De Stiep, Gomarus College, UWV, Mytylschool, Nederlandse Vereniging Voor Autisme, Guyotschool.

Project: In- en externe zorgstructuren

Projectinhoud
Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die problemen hebben, waarvoor begeleiding vanuit professionele hulpverleningsinstanties nodig is. Deze problemen kunnen voortkomen uit beperkingen van de leerling zelf (t.a.v. cognitie, gedrag of lichamelijk) of veroorzaakt worden door omgevingsfactoren in de school- of privésituatie. Docenten en mentoren zijn onvoldoende in staat om hierop in te spelen of om vast te stellen wanneer professionele hulpverlening noodzakelijk is en welke hulpverlening ingeschakeld dient te worden.

Ontwikkelingspartners:
Provincie Groningen, Alfa College, Noorderpoortcollege, Menso Alting College, Drenthe College, AOC Terra, AOC Friesland, Base Groep, Bureau Jeugdzorg Groningen, RBO Groningen en het Regionaal Samenwerkingsverband VO/SVO Noord- en Oost-Groningen (RSNOG).

Project: De keten sluiten met perspectief

Projectinhoud
Teveel jongeren zonder werk, al dan niet met een uitkering of een startkwalificatie, missen de aansluiting met de arbeidsmarkt omdat de keten naar werk niet gesloten is en voor hen geen passende trajecten voor handen zijn. Doelstelling is lokaal en regionaal de keten van onderwijs en sociaal maatschappelijk vangnet sluitend te organiseren en maatwerk te leveren. Dit op basis van bestaande projecten waaronder jongerenloketten in de grote steden en modellen voor dunbevolkte gebieden waaronder het Waddenmodel. Deze initiatieven moeten verbreed worden. Het terugleiden van de doelgroep door middel van een goede intake, studie- of beroepskeuze naar het regulier onderwijs om alsnog een startkwalificatie te halen heeft prioriteit. Preventie van schooluitval is noodzakelijk. Geef jongeren meer perspectief door werk te 'kopen' bij werkgevers vanuit de Wet Werk en Bijstand (WWB). Subsidie op de loonkosten om de jongeren door middel van regulier, gesubsidieerde arbeid en een BBL- traject een startkwalificatie te laten behalen.

Ontwikkelingspartners
Provincie Groningen, Alfa-college, Noorderpoortcollege, Menso Alting College, Drenthe College, AOC Terra, AOC Friesland, ROC Friese Poort, UWV, GOA Detail Noord, RBO Groningen en het Röling College.

Project: Startkwalificatie werkenden

Projectinhoud
Teveel jongeren verlaten de school zonder startkwalificatie. Een deel daarvan betreedt op jonge leeftijd de arbeidsmarkt. Het minimumjeugdloon maakt hen voor enige tijd aantrekkelijk als werknemer voor ongeschoolde arbeid. Op termijn verlaten zij echter de arbeidsmarkt en doen noodgedwongen een beroep op de sociale voorzieningen omdat opleiding en werkervaring niet meer aansluiten bij de vraag op de arbeidsmarkt. De ontbrekende kennis van deze werknemers wordt voor een deel gecompenseerd door werk- en levenservaring. In Noord Nederland zijn 40.000 werknemers zonder startkwalificatie aan het werk. In tijden van een stagnerende economie zullen zij als eerste hun baan verliezen en door hun achterstand in erkende opleiding (lees diploma's) zullen zij moeilijker weer aan het werk komen. Branches, O&O fondsen, Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, werknemersorganisaties en gemeenten onderkennen landelijk het belang van startkwalificaties. De praktijk leert echter dat het voor individuele werkgevers te complex en van te beperkt belang is, om scholing op dit niveau te realiseren. Doelstelling is het versterken van de arbeidsmarktpositie van individuele werknemers. Het voorkomen van werkloosheid en behoud voor de arbeidsmarkt bewerkstelligen door middel van het behalen van een startkwalificatie.

Ontwikkelingspartners
Provincie Groningen, Aequor, OVDB, RBO Groningen, GOA Detail Noord, AOC Terra, AOC Friesland, Alfa-college, Drenthe College en het Noorderpoortcollege.


---- --