Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CBL lanceert trainingsprogramma "Biologisch in het schap"

De consument koopt steeds vaker biologisch in de supermarkt. Vooral van verse producten koopt men graag de biologische variant. Daarbij heeft de supermarktklant behoefte aan informatie. Om de klant goed te woord te staan lanceert het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) een interactief trainingsprogramma "Biologisch in het schap" voor supermarktmedewerkers tijdens de landelijke CBL Fooddag 2005.

Tijdens de Nationale CBL Fooddag op 3 november ontvangt het CBL bij CoopCodis 150 CBL Foodambassadeurs om hen bij te praten over de laatste trends in de supermarkt. CBL Foodambassadeurs zijn schooldecanen en vakdocenten die leerlingen adviseren over beroepskeuzes voor of tijdens de opleiding. De interesse voor de dag is overweldigend. Hieruit blijkt dat het beroepsonderwijs vertrouwen heeft en optimistisch is over de carrièremogelijkheden voor hun leerlingen in de supermarkt.

Via de website www.biologischinhetschap.nl gaan supermarktmedewerkers op school ("werkend leren") of in de supermarkt het trainingsprogramma volgen. Het lesprogramma sluit af met een toets, waarna bij een voldoende het certificaat "Productkennis assortiment biologisch" kan worden uitgeprint. Het trainingsprogramma gaat in op alle informatie die een verkoopmedewerker moet weten over het biologisch assortiment in de supermarkt. Na een introductie over waar biologisch voor staat, komen één voor één de assortimentsgroepen in de supermarkt aan bod. De training maakt onderdeel uit van het CBL Opleidingenhuis, de brancheberoepsopleiding voor supermarktmedewerkers die via scholen wordt aangeboden. Het CBL leidt al jarenlang met veel succes duizenden supermarktmedewerkers op MBO-niveau op, in 2006 start het CBL met een netwerk van HBO-opleidingen. De complexiteit en grootschaligheid in de supermarktbranche vraagt in toenemende mate om ondernemers en bedrijfsleiders op hoger gekwalificeerd niveau.

Supermarkten blijven actief biologische producten promoten en verkopen. De consument kan elke dag voor een volledige biologische maaltijd terecht in de supermarkt. Supermarkten hebben zich de afgelopen jaren gefocust op de verse producten omdat de consument daarvan graag de biologische variant koopt. De algemene biologische omzet is gestegen van 1,8 % naar 2% van de totale foodomzet. Bovendien is het volume van biologische producten sterker gestegen dan de omzet omdat de prijzen in de afgelopen periode laag zijn. De verkoop van biologisch blijft nog steeds stijgen.

Het CBL is namens de supermarkten lid van de Taskforce Biologische landbouw en participeert in projecten ter promotie van biologische producten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda Boer, 06-51502772. Algemene informatie over het CBL en het CBL opleidingenhuis vindt u op www.cbl.nl en http://www.cbl.nl/activiteiten/personeelsvoorziening/opleidingenhuis