Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

ZOEKEN.NL KOOPT ZOEKMACHINE IZITO

Holten, 3 november 2005 ­ Zoeken.nl heeft de zoekmachine Izito overgenomen van het bedrijf CompanyToolbar. Met de overname wil Zoeken.nl onder de naam Izito haar activiteiten verder gaan uitbreiden naar het buitenland.

Voor Izito betekent dat zowel de technologie als de look and feel aangepast zullen worden. Izito zal de buitenlandse variant worden van Zoeken.nl en van dezelfde clusteringtechniek gebruik gaan maken. Nog dit jaar wordt het vernieuwde Izito in meerdere landen gelanceerd. Izito is momenteel actief in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Volgens Zoeken.nl directeur Jan-Willem Tusveld is de naam Izito zeer geschikt voor buitenlandse expansie. Izito betekent "ik zoek" een combinatie van het Engelse woord "I" (ik) en het Griekse woord "zito" (zoeken). "Qua uitspraak en betekenis een uitstekende naam voor een internationale zoekmachine," aldus Tusveld. "Sinds de lancering in april van dit jaar is Zoeken.nl gegroeid naar ruim een half miljoen unieke bezoekers per maand. Deze snelle groei geeft ons vertrouwen om de stap naar het buitenland te maken."

Hans van den Berg, directeur CompanyToolbar: "Vanwege de enorme belangstelling naar Desktop Search & Advertising tools en het feit dat CompanyToolbar als marketing tool voor zoekmachines succesvol is gebleken, zal CompanyToolbar door de verkoop van iZito zich volledig, zoekmachine onafhankelijk, richten op haar huidige dienstenaanbod en de verdere doorontwikkeling daarvan".

Over Zoeken.nl.
Zoeken.nl is op 1 april 2005 officieel gelanceerd en is onderdeel van het in 1998 opgerichte Vinden.nl B.V. De zoekmachine onderscheidt zich door een unieke clusteringtechnologie. Deze techniek analyseert en organiseert de gevonden zoekresultaten en geeft deze weer in een overzichtelijke menustructuur. Naast het zoeken naar webpagina's biedt Zoeken.nl diverse andere zoekdiensten aan, zoals het zoeken naar telefoonnummers, afbeeldingen en MP3 bestanden.

Over Izito & CompanyToolbar
Izito werd in juli 2004 door CompanyToolbar gelanceerd. Met de door Izito ontwikkelde Rich User Interface (RUI) presentatietechnologie konden gebruikers zoekresultaten organiseren, aanpassen en zelfs parkeren om later te bekijken. Daarmee was Izito de eerste zoekmachine die non-lineair zoekgedrag ondersteunde. Het in september 2004 gelanceerde CompanyToolbar.com platform fungeerde sindsdien als marketingtool voor de Izito zoekmachine. Met dit platform levert CompanyToolbar aan partners een gratis toolbar met geïntegreerde RSS nieuwsbalk. Een toolbar die men snel en gemakkelijk volledig kan aanpassen via het internet. Voor meer informatie surf naar www.gratistoolbar.nl