Ingezonden persbericht


Naarden, 3 november 2005

ANNA BRAKENHIELM STAPT IN HET VOORJAAR VAN 2006 OVER NAAR TALPA MEDIA

Eind maart volgend jaar opent Talpa Creative Scandinavia haar deuren in Stockholm. Het bedrijf wordt opgezet en geleid door de in de Noord Europese mediawereld zeer bekende en gerespecteerde Zweedse Anna Carrfors Bråkenhielm. In nauwe samenwerking met de creatieve divisie van Talpa Media in Nederland gaat dochteronderneming Talpa Creative Scandinavia zich bezighouden met de ontwikkeling van content voor de internationale markt.

Anna Bråkenhielm (39) was CEO van Strix Television in Stockholm van 1996 tot juni dit jaar, het moment waarop zij ontslag nam. Bråkenhielm maakte naam met de manier waarop zij Strix omvormde van een vooral lokale TV-producent tot een bedrijf dat programma's verkoopt in 72 landen over de gehele wereld. Het bekendste format van Strix is 'Expeditie Robinson', waarvan het bedrijf de internationale rechten houdt.

Voordat zij tot CEO van Strix werd benoemd, gaf Anna Bråkenhielm leiding aan de afdeling programma-ontwikkeling binnen de onderneming. Bråkenhielm studeerde sociale wetenschappen aan de Universiteit van Växjö in Zweden en werkte onder meer als journalist en als PR consultant voordat zij in 1991 overstapte naar Strix Television.

Talpa Media Holding is de houdstermaatschappij waarbinnen John de Mol al zijn media-activiteiten heeft ondergebracht. Rabo Participaties, de participatiemaatschappij van de Rabobank, houdt 20% van de aandelen in Talpa Media. De belangrijkste onderdelen van het bedrijf zijn, tot nu toe, de Nederlandse radiodivisie en het televisiestation Talpa. Daarnaast zijn binnen Talpa Media afzonderlijke divisies opgezet voor muziek, de ontwikkeling van content - onder meer voor televisie - en voor cross media-activiteiten. Talpa Media vormt de ene branche van Talpa, de andere is vermogensbeheerder Talpa Capital.



Ingezonden persbericht