Gemeente Boekel


BEANTWOORDING ALGEMENE BESCHOUWINGEN BEGROTING 2006

Inleiding

Wij danken u voor de commentaren en reacties op de gemeentebegroting 2006. De besluitvorming van uw raad bij de voorjaarsnota op 30 juni 2005 heeft ten grondslag gelegen aan de opstelling van de begroting 2006 - 2009.

Begrotingsbehandeling

Ten aanzien van uw algemene beschouwingen zullen wij net als in 2004 en in 2005 beleidsmatig ingaan op de betreffende onderwerpen en geven wij uitleg over beleidsvoornemens inzake gestelde kaders en de voortgang of stand van zaken. Tegelijkertijd zullen wij niet op alle onderwerpen in kunnen gaan omdat dit een bevoegdheid van uw raad is. De inhoudelijke politieke afweging laten wij aan het debat binnen uw raad over.

Bij de schriftelijke beantwoording hanteren wij daarom zoals inmiddels gebruikelijk de volgende uitgangspunten:
1. Als eerste gaan wij, zoals voorheen, beleidsmatig in op uw beschouwingen maar met inachtneming van het bovenstaande. Tevens zullen wij zoveel mogelijk onderwerpen per programma clusteren om de integraliteit en samenhang in de discussie te bevorderen.
2. Ten tweede zullen wij in het document de algemene beschouwingen van alle fracties opnemen in de achterliggende gedachte dat u primair met elkaar (en niet met het college) hierover het politieke debat voert.
3. Inhoudelijke en technische vragen maken binnen in het duale stelsel geen deel uit van de beleidsmatige en kaderstellende rol van de raad. Deze vragen kunnen aan de orde komen in de commissievergaderingen.

Opzet beantwoording algemene beschouwingen

In uw schriftelijke reacties in eerste termijn volgt u zoveel mogelijk de programma-indeling van de voorgeschreven begrotingsopzet. Hierdoor kan onze beantwoording (wederom) op een efficiënte en heldere wijze plaatsvinden, waarvoor onze dank.

Passend binnen deze opzet zullen wij ook bij de beantwoording per programma c.q. functie ingaan op uw beschouwingen. Zoals aangegeven in de technische toelichting van de begroting treft u bijgaand een uitwerking aan van de effecten van de voorgestelde verhoging van de Onroerende Zaakbelasting op een gemiddeld huishouden in de Gemeente Boekel.

Programma A Bestuurlijke en ambtelijke organisatie.

Bedrijfsplan

CDA Boekel - Venhorst blz. 1 en 2
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 1, 2, 4 en 8
Boekels Welzijn blz. 3
Democratisch Onafhankelijke Partij blz. 6
Werknemersbelang blz. 5

In de bijlage treft u onze reactie aan op uw beschouwing van het bedrijfsplan.

Functie 002 Voorlichting

CDA Boekel - Venhorst blz. 3
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 8

Het Gemerts Nieuwsblad is de enige gratis huis- aan huiskrant in onze gemeente waarin objectief informatie wordt verstrekt over onderwerpen van gemeentelijk beleid. Het college vindt het van grote waarde dat deze informatie bij iedereen binnenkomt. Dit past in onze visie bij de open wijze van communiceren die we als overheid nastreven. Wij betreuren het ten zeerste als deze mogelijkheid ons ontnomen wordt. Wel zullen we aandacht besteden aan de budgettaire kaders en zal er begin 2006 een lezersonderzoek worden gehouden in samenwerking met de uitgeverij van het blad.

Programma B Mobiliteitsbeleid

Functie 210 Wegbeheer

CDA Boekel - Venhorst blz. 4 en 5
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 8 en 9
Democratisch Onafhankelijke Partij blz. 10

Het wegenbeheersplan voorziet in planmatig onderhoud van de diverse wegen. Duidelijk is dat de laatste jaren de wegen in m.n. het buitengebied onevenredig veel te lijden hebben gehad van diverse maatregelen. Deze situatie baart zorgen. Toch zal het voor de helft inzetten van de voor wegbeheer beschikbare gelden voor de aanleg van graskanttegels een onevenwichtige investering betekenen In het wegbeheerplan is aangegeven dat we op termijn een forse stijging van het onderhoudsbudget voorzien. Met name uitstel van onderhoud aan asfaltwegen ten faveure van graskanttegels is risicovol. Uitstel van noodzakelijk asfaltonderhoud leidt altijd tot hogere kosten in de toekomst. Een goede mix van noodzakelijk asfaltonderhoud met aanleg van graskanttegels zal kosteneffectief blijken. Dit najaar zal aan de commissie een voorstel worden voorgelegd waarin categorisering van buitengebiedwegen en onderhoud met elkaar worden gecombineerd. Daarin ook aandacht voor bermverhardingen.

Geluidssanering

Uitgangspunt is dat de geluidssanering van de N605 voor de gemeente geen eigen investeringen zal vergen. Overleg hierover met de provincie loopt. Nog dit jaar zullen de gevolgen helder worden.

Randweg/N605
Het belang van een randweg is nog steeds aanwezig, zeker nu besloten is voor Erp ook een randweg aan te leggen. Met de provincie wordt overleg gepleegd over de overdracht van de N605. Op dit moment wordt het nieuwe provinciaal ontsluitende wegennet in beeld gebracht. In de conceptrapportages is de N605 daarin opgenomen. Als dat zo blijft dan zal de N605 bij de provincie in beheer blijven. De provincie onderschrijft met ons de noodzaak voor een randweg. De toekomstig wegbeheerder zal het merendeel van de kosten gaan dragen.

Rotonde Molenstraat
Voorlopig komt er geen duidelijkheid over het tracé van de randweg. Daarmee komt er ook nog geen duidelijkheid over de te nemen maatregel bij de aansluiting Molenstraat-Bedrijventerrein de Vlonder. Aldus wordt er nog niet gewerkt aan een definitieve oplossing voor deze situatie. Tijdelijk kunnen maatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Functie 212 Openbaar vervoer

CDA Boekel - Venhorst blz. 6
Werknemersbelang blz. 9

Het CVV is succesvol. Daardoor zijn de kosten hoger. Door verhogen van de bijdrage van de OV reiziger en de provinciale bijdrage zijn de financiële gevolgen beperkt. In de voorjaarsnota is daarvoor al extra financiële ruimte gecreëerd. Op korte termijn zal de aanbesteding van het nieuwe contract worden afgerond. De aanbestedingsresultaten laten zien dat de begrote bedragen reëel zijn.

Programma C Economische ontwikkelingen

Functie 310 Kerkstraat 28
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 12

|Meerjarenbegroting   |       |       |       |       |       |       |
|2006 - 2009          |       |       |       |       |       |       |
|Kostenplaats/        |Begroti|Begroti|Begroti|Begroti|Begroti|Begroti|
|Omschrijving         |ng     |ng     |ng     |ng     |ng     |ng     |
|Kostensoort          |2006   |2007   |2008   |2009   |2010   |2011   |
|                     |       |       |       |       |       |       |
|voordelig saldo      |-5.093 |-3.002 |-985   |-118   |1.944  |4.026  |
|commerciële ruimte   |       |       |       |       |       |       |
De ruimte aan de Kerkstraat welke op uitdrukkelijk verzoek van de raad is teruggekocht van de ontwikkelaar, is verhuurd aan Adcorperate B.V. Op termijn gaat deze locatie zeker geld opleveren.

Functie 320 Industrie
CDA Boekel - Venhorst blz. 7
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 9
Boekel's Welzijn blz. 2
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 10

Communicatie met ondernemers

De communicatie met het bedrijfsleven in de gemeente Boekel vindt structureel op bestuurlijk niveau plaats middels periodiek overleg tussen het college en het bestuur van de ZLTO en het bestuur van Ondernemersvereniging Boekel. Ambtelijk overleg vindt op diverse terreinen veelvuldig plaats met individuele ondernemers. Dit heeft betrekking op onder meer bouw- en milieuvergunningen. Voorts heeft het afgelopen jaar intensief overleg plaatsgevonden met ondernemers inzake de uitgifte van bouwgrond op bedrijventerrein Vlonder-West. Regelmatig brengt het college een bezoek aan Boekelse bedrijven en instellingen.

Economische ontwikkeling

De aandacht voor de economische ontwikkeling is de laatste jaren wat op de achtergrond geraakt. Het is evident dat Boekel een gedegen economische gedachte nodig heeft om het hoofd te kunnen bieden aan de bedreigingen zoals daar zijn de terugvallende inkomsten en de toenemende regelzucht. Aan de behoefte aan een economische visie zal op korte termijn invulling worden gegeven middels een economisch beleidsplan. Begin 2006 zal hiermee gestart worden. In verband met terugloop van de werkgelegenheid in de intensieve veehouderij en momenteel ook zeker in de champignonteelt, dienen daarvoor alternatieven te worden gevonden.

Bij de behandeling van het bestemmingsplan Kom Venhorst is reeds gesproken over de behoefte die er reeds zou bestaan voor een uitbreiding van het bedrijventerrein in Venhorst. Die behoefte wordt weliswaar niet ontkent, maar is vanwege procedurele redenen nog niet in het bestemmingsplan opgenomen. Wanneer wat meer duidelijkheid bestaat over de invulling en de behoeften hieraan zal zeker met de provincie in overleg worden getreden om hier concreet invulling aan te geven.

Programma D Leefbaarheid

Functie 530 Sport
CDA Boekel - Venhorst blz. 8
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 4
Democratische Onafhankelijk Partij blz. 5

Meerjarenonderhoudsprogramma

Het Meerjarenonderhoudsprogramma (voor alle gemeentelijke gebouwen) is sinds begin dit jaar opgesteld, maar nog niet aan de raad voorgelegd. In de bijlage treft u een overzicht aan van onze gemeentelijke gebouwen, opgenomen in het MOP. Inmiddels is het accommodatiebeleid vastgesteld (raadvergadering 13 oktober 2005). Ten aanzien van onderhoud gebouwen worden afspraken gemaakt met verenigingen en gebruikers. Er zal onderscheid worden gemaakt tussen onderhoudskosten voor basis- en niet basis voorzieningen, tevens wordt helder in beeld gebracht wat wordt verstaan onder klein en groot onderhoud.

De volgende accommodaties zijn opgenomen in het meerjarenonderhoudsprogramma: > Gemeentehuis Boekel
> Brandweerkazerne/gemeentewerf Boekel
> Oude raadhuis Boekel
> Kerkstraat 28 Boekel
> Hobbygebouw Boekel
> Thuiszorg Boekel/Mennehof
> St. Jansgebouw
> Voetbalclub Boekel
> Hockeyclub Boekel
> Voetbalclub Venhorst
> Korfbalclub Venhorst
> Ontmoetingscentrum Boekel/Boszicht
> Thuiszorg Venhorst
> Gymzaal Venhorst
> Gymzaal Boekel
> Sportcomplex de Burcht, Boekel
> Kinderdagverblijf Boekel
> Standerdmolen Boekel
> Dierenweide Boekel
> Julianastraat 13 (T-boerderij) Boekel
> Scouting gebouw Boekel

Clubgebouw petanque-vereniging Jeu de Bouckles

In de extra wensenlijst begroting 2006 staat een bedrag opgenomen van E 200.000 voor het clubgebouw petanque-vereniging Jeu de Bouckles, gekapitaliseerd naar E 2.000 per jaar. De bouw van het clubgebouw wordt door de petanque-vereniging in eigen beheer uitgevoerd; hiervoor wordt een eenmalig bedrag beschikbaar gesteld en heeft de gemeente er verder geen bemoeienis meer mee. Er is daarvoor een bestuurlijke toezegging gedaan van maximaal E 200.000 onder voorbehoud van goedkeuring raad via de begroting 2006. Er zal wel een privatiseringsovereenkomst worden opgesteld met de vereniging.

Stichting Binnensport Boekel

De gesprekken inzake de privatisering van de binnensportaccommodaties zit in de afrondende fase. In december zal het raadsvoorstel aan u gepresenteerd worden.

Herhuisvesting Duivenclub

De gemeente stelt een bedrag ad. E 25.000 beschikbaar ten behoeve van de herhuisvesting Duivenclub. De gebruiksruimte wordt in eigen beheer opgeknapt, middels een uitvoeringsplan dat wordt opgesteld door de Manege Rutger van Herpen, samen met de Postduivenvereniging De Snelvliegers. De gebruiksruimten zal multifunctioneel gebruikt gaan worden.

Functie 580 Speeltuinen

CDA Boekel - Venhorst blz. 14

Momenteel wordt de buurt reeds betrokken bij de besluitvorming over speeltuinen. Het opstellen van een beleidsplan speeltuinen heeft geen prioriteit.

Functie 610 Wet Werk en Bijstand
CDA Boekel - Venhorst blz. 6
Democratische Onafhankelijk Partij blz. 10
Werknemersbelang blz. 10

De aanvraag voor de tegemoetkoming van het bedrag boven 10% loopt nog.

In 2004 zijn er in Boekel 3 gezinnen met statushouders komen wonen; was dit niet het geval geweest dan was er een afname geweest van het aantal uitkeringsgerechtigden WWB met 2 personen. In 2005 zijn er 3 gezinnen met statushouders in Boekel komen wonen met in totaal 22 personen. Tevens hebben 3 personen welke reeds in Boekel verbleven bij een eerder toegelaten partner een status gekregen. Momenteel hebben we 4 statushouders meer gehuisvest dan verplicht was. Gelet hierop verwachten we dat er in 2006 geen toename zal zijn van het aantal statushouders.

De verwachting is dat er in 2005 minder uitgegeven wordt aan het werkdeel. Dit heeft mede te maken met de 2 ID-banen welke in 2005 beëindigd zijn in verband met werkaanvaarding elders en wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

De aanvullende uitkering voor het tekort op het inkomensdeel over 2004 is aangevraagd. Op het werkdeel houden we momenteel geld over; van het overschot mag slechts 75% meegenomen worden naar het volgende jaar - 25% van het overschot moet terug naar ministerie SoZaWe. Het overschot zetten we in voor bestandsscreening en reïntegratie.

Instroom t/m september WWB 11 Verpleging 4
Uitstroom t/m september WWB 10 Verpleging 3 Ioaw 2

Gelet op de kleine aantallen uitkeringsgerechtigden en de specifieke problemen, proberen we voor deze mensen zoveel mogelijk maatwerk te leveren en dus te koppelen aan een reïntegratiebedrijf en traject, welk het beste bij de cliënt past. Belangrijk is dat er een goede terugkoppeling plaatsvindt tussen de reïntegratieadviseur en de klantmanager van sociale zaken. Op dit moment wordt een visie ontwikkeld op doelgroepenbeleid, waarbij de reïntegratie richting werk onze aandacht heeft.

Functie 614 Minimabeleid
CDA Boekel - Venhorst blz. 10

Klanten in de uitkering worden regelmatig tijdens het inleveren van het rofje(rechtmatigheids onderzoeksformulier) en tijdens heronderzoeken geïnformeerd over de regelingen die er zijn, of te verwachten zijn. We publiceren regelmatig op de gemeentelijke pagina.

Het nieuw zorgstelsel heeft in principe geen financiële consequenties voor de gemeente. Extra service wordt verleend aan de cliënten door de afdeling Sociale Zaken in de vorm van het helpen bij het invullen van de aanvraagformulieren voor de zorgtoeslag.

Iedereen is verplicht om een zorgverzekering af te sluiten; indien men dit niet gedaan heeft voor 1 mei moet men een boete betalen.

Functie 620 Maatschappelijke begeleiding en advies CDA Boekel - Venhorst blz. 10 en 11
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 5
Werknemersbelang blz. 8

Lokaal gezondheidsbeleid

Het gezondheidsbeleid van de gemeente Boekel is uitgewerkt in een lokaal actieplan. Dit plan wordt overeenkomstig uitgevoerd. Het budget gezondheidsbeleid gaat inclusief het taakveld vallen onder de WMO.

De planvorming inzake bemoeizorg is regionaal in voorbereiding; doel van dit projectplan is een vorm van actieve hulpverlening aan mensen met ernstige psychische of psychosociale problemen.

Intergemeentelijk ouderenbeleid

De eindnotitie met aanbevelingen inzake het project ÂŽBlijvend Thuis in Eigen HuisÂŽ wordt binnenkort aangeboden. Dit rapport zal ter besluitvorming worden voorgelegd.

GGD

De aanrijtijden van het ambulancevervoer hebben onze constante aandacht. Middels de internetsite www.gezondheidsatlas.nl (GGD-AHV-ritgegevens) kan men zich hiervan op de hoogte stellen.

Maatschappelijk Werk

Op dit moment wordt gewerkt aan de herziening van de subsidierelatie met de Stichting Maatschappelijk Werk te Oss. Kern van de herziening is dat de 8 gemeente in het werkgebied van de instelling in de toekomst omschreven producten (diensten) afnemen tegen nader te bepalen kostprijzen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen basisdiensten en keuzediensten. In dit kader zijn een aantal principebesluiten genomen:
- actualisering van de gegevens ten behoeve van de verdeelsleutel 35% inwoners - 65% hulpeenheden met ingang van 2006;
- de huidige basistaak maatschappelijk werk met ingang van 2006 te ontvlechten naar de nieuwe basisdiensten. Dit houdt in dat kosten zijn herverdeeld en direct zijn toegerekend naar producten, wat leidt tot grotere transparantie;
- een verzekeringsbandbreedte van 10% in 2006; AMW is gerechtigd capaciteit weg te halen bij de ene gemeente om in te zetten bij de andere gemeente in de regio. Beide principebesluiten leiden tot een positief financieel effect voor de gemeente Boekel. Boekel kiest ervoor de eerstelijnsvoorziening overeind te houden.

Het jaarverslag AMW 2004 is inmiddels ontvangen en wordt zo spoedig mogelijk ter informatie aangeboden aan de commissieleden bewonerszaken. Er wordt vanuit de gemeente Boekel geen subsidie verstrekt aan het sociale raadsliedenwerk in Gemert.

Functie 621 Opvang vreemdelingen

CDA Boekel - Venhorst blz. 18

Nieuwe Wet op de Inburgering
Het voorstel moet nog in de tweede kamer worden behandeld.

Functie 630 Jeugdbeleid

CDA Boekel - Venhorst blz. 12
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 3
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 4 en 6

Steunpunt jeugd- en jongeren/kinderopvang - Informatiepunt Maatschappelijke en Culturele ondersteuning (IMCO)

De subsidieaanvraag zoals ingediend door basisbibliotheek 'De Lage Beemden' bij de gemeente voor vestiging van het IMCO is gelijktijdig ingediend met de subsidieaanvraag bij de provincie voor vestiging van een Uitpunt. Uit oogpunt van de bezuinigingen is gekeken of er mogelijkheden waren om het IMCO te realiseren zonder de noodzaak van jaarlijks te subsidiëren exploitatielasten. Deze ruimte is verkregen door een deel van de subsidiegelden zoals toegekend in het kader van het Uitpunt in te zetten voor de exploitatielasten van het IMCO. Gezien het feit dat de huidige locatie van de basisbibliotheek Boekel - Venhorst ontoereikend is voor de vestiging van een uitpunt in combinatie met het IMCO is voorgesteld om een deel van de ruimte, nu nog gebruikt voor opslag, bij de huidige bibliotheekvoorziening te betrekken en dus te verbouwen. Voor deze verbouwing is in de gemeentelijke begroting een bedrag opgenomen van E 45.000,--. De vernieuwingsgelden kunnen bijdragen aan de ontwikkeling binnen de bibliotheek.

Jongerencentrum Mr. Van Hooffstraat

De volgende knelpunten liggen ten grondslag aan het feit dat de Basement geen geschikte locatie is voor het vestigen van een jongerenruimte:
- Onvoldoende beschikbaarheid vanwege gezamenlijk gebruik door zowel de stichting jeugd - en jongerenwerk als de Fanfare EMM. De ruimte is nagenoeg elke avond bezet en dus niet vrij toegankelijk voor jongeren.
- De ruimte is te groot en, vanwege de inrichting als discotheek, onoverzichtelijk. Overzichtelijkheid is een belangrijke voorwaarde voor een effectief en veilig (toezicht) gebruik van een jongerenruimte.
- De aanwezige materialen (o.a. het biljart en de muziek - en lichtinstallatie) zijn eigendom van de huidige gebruikers en mogen niet worden gebruikt door de jongeren.
- Doordat de ruimte twee vaste gebruikers kent is het voor de jongeren onmogelijk om de ruimte naar eigen smaak in te richten en dus zelfwerkzaam te zijn.
- Vanwege de huidige, voor het merendeels vaststaande, inrichting is er geen mogelijkheid de ruimte anders in te richten.

Een eventueel nieuw te vestigen jongerenruimte vergt geen personele inzet van de gemeente, maar wordt beheerd door de jongerenwerker en op vrijwillige basis door de jongeren die gebruik gaan maken van de desbetreffende ruimte. De extra ureninzet van de jongerenwerker is in 2006 gedekt middels de eenmalige investering van E 45.000, opgenomen in de begroting 2006. Na 2006 zal de ureninzet van de jongerenwerker worden geëvalueerd middels een raadsvoorstel.

Functie 652 Wet voorziening gehandicapten

CDA Boekel - Venhorst blz. 6 en 12
Werknemersbelang blz. 7

Voor mensen, welke op grond van de WVG geïndiceerd zijn voor vervoer met de taxihopper, blijft de prijs van het openbaar vervoer gelden. Indien hiervan de tarieven per zone stijgen zal dit ook gelden voor het CVV.

In het kader van de WMO zal de WVG opnieuw bekeken worden. Wij komen hier middels een voorstel bij u op terug, waarbij ingestoken wordt op een inkomensafhankelijke bijdrage c.q. persoonsgebonden budget. Boekel vindt de zorgplicht een wezenlijk aandachtpunt.

Programma E Toeristisch recreatief beleid

Reconstructie

CDA Boekel - Venhorst blz. 4, 14 en 15
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 7 en 10
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 4, 5 en 10

In het reconstructieplan Peel en Maas is met name het gebied Hemelrijk en directe omgeving aangewezen als projectlocatie recreatie en toerisme. Deze aanwijzing biedt ook voor de gemeente Boekel kansen. Gelet op het grensoverschrijdende karakter wordt samen met de gemeente Uden een visie ontwikkeld. Daarbij gaat onder andere de aandacht uit naar de landschappelijke en natuurlijke kwaliteiten van het gebied en ruimte voor nieuw vestiging. Uitgangspunt is dat de ontwikkelingen de huidige agrarische activiteiten niet in de weg staan, maar zo mogelijk zelfs elkaar kunnen versterken.

Functie 550 Natuurbescherming

Werknemersbelang blz. 5

Kapvergunningenbeleid
Het vereenvoudigen van het kapvergunningensysteem nadert zijn voltooiing. Nog dit jaar zal de APV aangepast worden op het eenvoudig systeem. Ook eind dit jaar wordt gestreefd naar het afronden van de procedure omtrent de bomenlijst die aangeeft wat wel en niet zonder vergunning kan worden gekapt.

Functie 560 Openbaar groen en openluchtrecreatie

CDA Boekel-Venhorst blz. 13
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 5
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 7

In het beheer van de openbare ruimte zit naar onze mening "ruimte". Onderzocht gaat worden wat de mogelijkheden zijn om met behulp van gecombineerd aanbesteden besparingen zijn te realiseren. Het (grootschalig en structureel) snoeien van bomen valt hieronder. Daarbij zal het helder zijn dat een bij groter werkpakket een financieel aantrekkelijkere bieding zal worden gedaan. We gaan hierbij kijken naar een ideale mix tussen efficiency en de kwaliteit van het eindproduct. Uitgangspunt daarbij is dat de werkzaamheden van IBN blijven gecontinueerd.

Bermen

De afgelopen jaren is de onderhoudspost voor bermen niet bezuinigd. Ook de onderhoudsfrequentie is niet aangepast ten opzichte van voorgaande jaren. Het bermbeheer wordt gecombineerd met het maaien van waterlopen waarvan het budget juist is verhoogd. Dit om een omslag te kunnen maken van klepelen naar maaien met afvoeren. Het maaien van bermen (en sloten) zijn twee onderdelen die zullen worden ondergebracht in een beheercontract openbare ruimte waardoor kosteneffectief gewerkt zal worden. Meer toezicht op de uitvoering lijkt ons ongewenst en staat haaks op de uitgangspunten van het bedrijfsplan, wel zal worden toegezien op een uitvoering conform overeengekomen prestatieverplichting.

Verkoop gemeentegrond
Verkoop van gemeentegrond is een voor de hand liggende kans om op korte termijn een éénmalig hogere inkomsten te genereren. We zullen gaan onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om, zonder af te doen aan de bestaande kwaliteiten, stukjes grond te verkopen. De groene kwaliteit van Boekel dient behouden te blijven. Gedacht wordt hier met name aan overhoeken die al jarenlang door particulieren worden beheerd en waarbij verkoop nauwelijks gevolgen heeft voor het beeld.

BLOK

De subsidie wordt verhoogd voor reserveringen ten behoeve van vervangingsinvesteringen apparatuur.

Programma F Veiligheid en handhaving

Functie 120 Brandweer, rampenbestrijding, openbare orde en veiligheid

CDA Boekel-Venhorst blz. 3 en 14
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 7
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 5 en 10

Brandweer en rampenbestrijding

In het ombuigingsprogramma is in het onderdeel bedrijfsvoering tevens de brandweer meegenomen. Samen met de brandweer zullen wij de processen doorlichten om te bezien op welke wijze er efficiënter gewerkt kan worden tegen lagere kosten. Daarnaast wordt begin volgend jaar het brandweerbeleidsplan in de raadsvergadering behandeld, waarbij de Raad mogelijkheden heeft om nadere kaders te stellen.

Huiselijk geweld
Meldingen die binnenkomen bij de politie worden doorgeleid naar het vierhoeksoverleg in het veiligheidshuis. Als in het signaleringsoverleg situaties aan de orde komen waarbij huiselijk geweld aan de orde is en waar de politie nog niet bij betrokken is, worden deze ook, afhankelijk van de ernst, via de politie doorgeleid naar het vierhoeksoverleg. Dit betreft zaken waarbij al huiselijk geweld aan de orde is, geen preventieve maatregelen. Huishoudelijk geweld is één van de prestatievelden van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Programma G Ruimtelijke ordening en woningbouw

Functie 810 Bestemming- en structuurplannen

CDA Boekel - Venhorst blz. 14 en 15
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 4 en 11
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 11
Werknemersbelang blz. 4

Algemeen

Het bestemmingsplan Buitengebied en de Reconstructie zijn twee cruciale onderwerpen die het gezicht van Boekel de komende jaren gaan bepalen. Dat we hier een sturende functie (moeten) hebben is duidelijk. Vele onderwerpen staan in het uitvoeringsprogramma van het reconstructieplan. Een aantal worden of zijn al uitgevoerd, al dan niet onder de noemer reconstructie. Verder wordt in Boekel het beleid van vrijkomende agrarische bedrijfsbebouwing geïncorporeerd in het bestemmingsplan buitengebied. Voor de LOG-gebieden zijn de eerste voorbereidingen in gang gezet (verbreding wegen). Met Gemert-Bakel worden de mogelijkheden van samenwerking, waarbij beide partijen van elkaar kunnen profiteren, op dit gebied onderzocht.

Vanuit de reconstructie worden investeringen en inzet van de gemeente verwacht. Het voorgaande houdt in dat bij elk project een kosten-batenanalyse zal moeten worden gemaakt. Dat betekent concreet dat we geen investeringen zullen doen waarbij de uiteindelijke winst- of resultaatverwachting te gering zal zijn. In dat kader zullen ook de ontwikkelingen omtrent LOG bekeken worden. Het reconstructieplan geeft namelijk aan dat voor inplaatsingsgebieden voor de intensieve veehouderij (landbouwontwikkelingsgebieden) beeldkwaliteitsplannen worden opgesteld. In het beeldkwaliteitsplan wordt het gewenste ruimtelijke concept beschreven en wordt aandacht besteed aan de architectonische inpassing van de bedrijven. Feit is dat in Boekel welstand is afgeschaft. Daarmee is een beeldkwaliteitsplan, waarin dus ook welstandsaspecten worden benoemd, feitelijk gezien een formaliteit om aan het reconstructieplan te voldoen.

Voor de ontsluiting van de LOG gebieden is een eerste keuze gemaakt waarbij deze gebieden zo direct mogelijk worden aangesloten op bestaande hoofdwegen. Gevolg is dat de twee gebieden elkaar bij de Statenweg kruisen. De verkeerskundige consequenties worden bij doorgang verder in beeld gebracht.

Bestemmingsplannen

Het streven naar uiteindelijk nog maar drie bestemmingsplannen voor Boekel blijft gehandhaafd. Er wordt hard gewerkt ook de plannen, maar onvoorziene ontwikkelingen of voortschrijdend inzicht kunnen soms voor vertragingen in het proces zorgen. Kom Venhorst is vastgesteld. Het bestemmingsplan Buitengebied wordt volgend jaar vastgesteld en Kom Boekel is net opgestart. Communicatie in dit proces is cruciaal. Voor Kom Boekel wordt daarom vanaf het begin met vertegenwoordigers uit het maatschappelijk werk gesproken zodat een gedragen plan wordt ontwikkeld. Het bestemmingsplan Buitengebied heeft duidelijk meerwaarde gekregen door het veelvuldig overleg dat o.a. met de ZLTO is gevoerd.

Woningbouw Boekel en Venhorst

Ter informatie kunnen wij u het volgende overzicht van de gereedgekomen woningbouw in de afgelopen jaren aanbieden. Het buitengebied is voor de desbetreffende woningbouw toebedeeld aan de betreffende kern conform de wijkindeling van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

|jaar |Totaal gereed|Woningbouw    |Woningbouw     |Totale            |
|     |gekomen      |Boekel        |Venhorst       |woningvoorraad    |
|1992 |52 woningen  |41            |11             |2.863 woningen    |
|1993 |44 woningen  |34            |10             |2.907 woningen    |
|1994 |58 woningen  |47            |11             |2.965 woningen    |
|1995 |31 woningen  |28            |3              |2.996 woningen    |
|1996 |29 woningen  |29            |0              |3.025 woningen    |
|1997 |12 woningen  |8             |4              |3.037 woningen    |
|1998 |56 woningen  |48            |8              |3.093 woningen    |
|1999 |36 woningen  |29            |7              |3.129 woningen    |
|2000 |14 woningen  |10            |4              |3.143 woningen    |
|2001 |21 woningen  |18            |3              |3.164 woningen    |
|2002 |7 woningen   |4             |3              |3.171 woningen    |
|2003 |23 woningen  |23            |0              |3.194 woningen    |
|2004 |30 woningen  |27            |3              |3.224 woningen    |
Per 1 januari 2005 waren voorts nog 108 woningen in aanbouw. Het gaat hierbij om woningen, waarvoor reeds een bouwvergunning is afgegeven. Naast een aantal verspreid gelegen particuliere woningen betreft het 45 + 28 woningen op het terrein van St. Petrus en 10 woningen in Lage Schoense, fase 2.

Plannen voor woningbouw, waarvoor na 1 januari 2005 bouwvergunning is afgegeven of die nog in enig stadium van voorbereiding verkeren zijn Tuinen van Boekel, Lage Schoense, fase 3, St Janplein, Irenestraat/De Raadstraat, Prof van de Veldenstraat, Centrum-Oost, De Bosberg en De Donk. Hierbij dient te worden opgemerkt, dat planvorming, planontwikkeling en daadwerkelijke bouw verschillende fasen in een vaak langdurig proces zijn. Doordat een aantal jaren geleden planvorming is vertraagd, konden de afgelopen jaren te weinig woningen worden gebouwd. Nu worden juist meer plannen tegelijk in gang gezet om de garantie te bieden, dat ook de komende jaren een behoorlijk aantal woningen kan worden gerealiseerd.

Welstandstoezicht

Inmiddels hebben wij ruim een jaar werken zonder welstand achter de rug. Conform de wens van uw raad om dit beleid na een jaar te evalueren zal het college een desbetreffende evaluatie op korte termijn aan de commissie Grondgebiedzaken aanbieden. Bij deze evaluatie zullen de ervaringen van de plaatselijke architecten worden betrokken.

Woningzoekenden

De lijst van woningzoekenden bevat momenteel in totaal 574 ingeschrevenen. De onderverdeling over de deellijsten is als volgt: Vrijstaand Boekel 277 ingeschrevenen
Vrijstaand Venhorst 53
Halfvrijstaand Boekel 155
Halfvrijstaand Venhorst 23
Hoek/tussen Boekel 42
Hoek/tussen Venhorst 6
Appartementen Boekel 87
Appartementen Venhorst 4
Senioren Boekel 38
Senioren Venhorst 1

Op basis van de gegevens van de gemeentelijke inschrijvingslijst en de lijst van gegadigden van Stichting PeelrandWonen is in de Woonvisie een verdeling van de woningbouw over de diverse categorieën bepaald. Daarbij is uitgegaan van 20% huurwoningen. Stichting PeelrandWonen heeft in 2005 117 nieuwe woningzoekenden ingeschreven, terwijl het aantal mutaties 54 bedroeg, waarmee de wachtlijst weer is gegroeid. De stichting is er daarom voorstander van om het percentage huurwoningen in nieuwbouwplannen te laten stijgen naar 30. Het college blijft vooralsnog uitgaan van het in de Woonvisie vastgestelde percentage. Wanneer dat percentage wordt gehaald, kan indien nodig een heroverweging plaatsvinden.

Woningtoewijzing

Gevraagd wordt naar een nieuwe voorzet van de zijde van het college met betrekking tot het wijzigen van het woningtoewijzingsbeleid. De gemeenteraad heeft hier echter eerder al een uitspraak over gedaan. Reden waarom het college van mening is, dat het initiatief voor een wijziging bij de raad behoort te liggen. Voorstel is daarom om uit de raad een werkgroep te vormen, die zich over deze problematiek gaat buigen. Het college zal voor een dergelijke werkgroep ambtelijke ondersteuning beschikbaar stellen.

Startersvereniging

De opgerichte startersvereniging is voortvarend bezig met het vervaardigen van een concreet bouwplan. Het college ziet de concrete bouwaanvraag met belangstelling tegemoet. Wanneer een nieuw initiatief ontstaat voor oprichting van een starters- of seniorenvereniging, die opnieuw een bouwplan in de goedkope sector wil realiseren, zullen wij een vraag om bouwgrond zo mogelijk positief benaderen. Argumentatie daarvoor is, dat het moeilijk blijkt dit soort woningen op een andere wijze tot stand te brengen (via particuliere bouw of via een projectontwikkelaar). Een gereduceerde bouwgrondprijs voor starters wordt niet gehanteerd. De door uw raad vastgestelde prijzen worden bij verkoop aangehouden.

Keurmerk veilig wonen

De pilot van het Keurmerk veilig wonen voor bestaande bouw in de wijk Lage Schoense is gestopt in verband met geringe interesse. De gemeente Boekel beschikt over een preventie-adviseur. De eisen van het Keurmerk veilig wonen voor nieuwbouw worden meegenomen in het bouwbesluit en in de bestemmingsplannen.

Functie 830 Bouwgrondexploitatie

CDA Boekel-Venhorst blz. 15
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 11
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 11
Werknemersbelang blz. 4

In het kader van de voorjaarsnota zijn de grondbedrijfcomplexen doorgerekend. Daaruit blijkt dat in het opbrengend vermogen een negatieve tendens zit. Dit als gevolg van de toenemende verwervingskosten, meer particuliere exploitatie en steeds hogere bijkomende kosten. Voor het strategisch belangrijke complex De Donk zal met de raad een discussie gevoerd worden over de hoogte van de grondprijs en de gemeentelijke opslagen. Onderzoek in de regio is gedaan naar de grondprijzen. Daarbij blijkt dat er 'in de markt' ruimte is voor een structurele verhoging van de grondprijs. Ophoging van de fondsvorming is ook goed verdedigbaar. Op bijlage D is een en ander nader gespecificeerd. Resumerend stellen wij voor de grondprijzen in 2006 als volgt vast te stellen:

|                          |Prijs 2005    |Prijs 2006     |
|Kavel tot 200 m2          |179,--        |185,--         |
|Kavel tot 300 m2          |179,--        |209,--         |
|Kavel tot 300-500 m2      |193,--        |233,--         |
|Kavels groter dan 500 m2  |218,--        |268,--         |
|                          |              |               |
|Bedrijfsterrein           |90,--         |93,--          |
|                          |              |               |
|Fondsvorming              |              |               |
|Kunst en Cultuur          |2,41          |2,48           |
|Bovenwijks                |12,03         |25,--          |
Conform bestaand beleid zal ook in 2006 fondsvorming worden berekend over woningbouw en bedrijfsterreinen. Fondsvorming wordt berekend voor de fondsen 'Bovenwijkse voorzieningen' en 'Kunst en Cultuur'. In bijlage D is een specificatie van de fondsvorming gegeven. Bij appartementen (niet grondgebonden woningen) wordt per woning minimaal 250 m2 ondergrond toegekend.

Functie 840 Handhaving
CDA Boekel-Venhorst blz. 14
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 11
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 10

In de vergadering van 26 september 2002 heeft de raad het Beleidsplan "Integrale handhaving gemeente Boekel" en Uitvoeringsprogramma 2002 e.v. vastgesteld. Na bekendmaken hiervan is direct gestart met het aanpakken van nieuwe handhavingsgevallen op het gebied van ruimtelijke ordening en bouwen en het uitwerken van het uitvoeringsprogramma voor bestaande gevallen. Bij dit laatste is in eerste instantie prioriteit gegeven aan de inwoningssituaties. Voor de milieuvergunningplichtige inrichtingen geldt, dat hier structureel volgens de wettelijke eisen controles plaatsvinden. Vergunningverlening en handhaving zijn op adequaat niveau. Ter uitvoering van de professionalisering van de (milieu)handhaving is als verbeterplan het Integraal uitvoeringsprogramma handhaving gemeente Boekel 2005 door het college vastgesteld. Vanaf vaststelling van het genoemde Beleidsplan is overgegaan tot het meer gestructureerd handhaven. Zo zijn van 2002 tot 2005 ± 80 aanschrijvingen verricht. Hierop is in veel gevallen een positieve reactie gevolgd. Voor het merendeel van de situaties, waar een verdere procedure noodzakelijk was, is deze succesvol afgerond. Geconcludeerd kan dan ook worden, dat de handhaving op een aanvaardbaar niveau plaats vindt. Het is het college niet duidelijk, op welke situatie(s) de opmerking van het CDA betrekking heeft. Aan u wordt voorts de vraag voorgelegd op welk niveau de milieuhandhaving dient plaats te vinden. Wanneer het huidige ambitieniveau dient te worden voortgezet is daartoe de inzet van meer middelen noodzakelijk. Het bedrijfsplan voorziet daarin niet.

Programma H Milieuzaken

Functie 721 Afvalverwerking

CDA Boekel - Venhorst blz. 16
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 12
Democratisch Onafhankelijke Partij blz. 7 en 11
Werknemersbelang blz. 6

Algemeen

De gemeente Boekel is zich bewust van het "afvalvraagstuk" en onderzoekt de mogelijkheden van een integrale oplossing. Gezocht wordt naar een mogelijkheid tot het bieden van een totaaloplossing voor de bewoners van Boekel om hun afval op een verantwoorde en gemakkelijke manier in te leveren. Het ideale eindplaatje zou dan zijn dat op één centrale plek en voor een redelijke prijs alle afvalstromen kunnen worden ingeleverd .

Milieustraat

De mogelijkheden voor het realiseren van één integrale oplossing van de inname van alle reguliere afvalstromen worden op dit moment onderzocht. Het inleveren van het afval vindt nu verspreid plaats wat voor de burger tot verwarring leidt. Er wordt gewerkt aan een toekomstgerichte oplossing die voldoet aan wettelijke eisen en waarbij de kosten-baten balans optimaal is.

Retourette
De gemeente betreurt het einde van de retourette bij Albert Heijn. Dit is een eenzijdig besluit van de betreffende ondernemer. Alleen het inzamelpunt bij Edah blijft vooralsnog over.

Programma I Educatie.

Functie 422 - 423 Onderwijs, onderwijshuisvesting
CDA Boekel - Venhorst blz. 18
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 4 en 6
Democratisch Onafhankelijke Partij blz. 11
Werknemersbelang blz. 8

Muziekschool

Onderzocht zal worden op welke wijze de besparing van E 25.000 op de Muziekschool te realiseren is. In eerste aanleg zal de gemeente in overleg treden met het bestuur van de Muziekschool, waarna middels een voorstel alle facetten zorgvuldig uitgewerkt zullen worden.

Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOA)
De rijksbezuiniging op GOA-beleid bedraagt ongeveer E 25.000. Doordat er nog middelen over waren van het voorfasejaar 2001 en Giralis in 2002 een voorschot heeft gehad, kan de Gemeente Boekel de oorspronkelijke doelstellingen toch realiseren. Het GOA-plan wordt uitgevoerd overeenkomstig afspraak.

Onderwijsvernieuwing
De middelen voor onderwijskundige vernieuwingen voor basisschool Sint Cornelius voor 2006 zijn wél in de begroting opgenomen (blz. 16 van de programma- en productbegroting) Het huisvestingsprogramma komt in de raadsvergadering van december aan de orde.

Leerlingenvervoer
Voor het schooljaar 2005/2006 staan er 52 geïndiceerde kinderen op de lijst van leerlingenvervoer. Het leerlingenvervoer is een wettelijke regeling met een open-eind financiering, voor 2006 begroot op E 166.000. Aangaande de leerplicht wordt gezocht naar samenwerking.

Functie 480 Gemeenschappelijke baten / lasten onderwijs CDA Boekel - Venhorst blz. 17

De stelselwijziging Onderwijsbegeleidingsdienst gaat in op 1 augustus 2006. Het rijksdeel zal vanaf dat moment rechtstreeks naar de schoolbesturen gaan. Uitgezonderd de wettelijke afbouwverplichting (50% tot 1 januari 2008) is de gemeente vrij de gemeentelijke middelen naar eigen goeddunken in te zetten. De mogelijkheden zullen serieus worden bekeken en middels een voorstel aan u worden voorgelegd.

Voor SOL wordt een vast bedrag gehanteerd (het jaarbedrag van 2004). Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De helft van dit bedrag ontvangen de scholen middels het totaalbudget. De andere helft ontvangt SOL rechtstreeks.

Functie 650 Kinderdagopvang
CDA Boekel - Venhorst blz. 19
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 5
Democratisch Onafhankelijke Partij blz. 4 en 7
Werknemersbelang blz. 8

Algemeen
De besparing binnen de kinderopvang wordt in hoofdzaak veroorzaakt door het wegvallen van de tot 2005 jaarlijks verstrekte gemeentelijke subsidies van in totaal E 58.992,-- (zijnde

E 45.378,-- voor Fides kinderopvang en E 13.614 voor Fides BSO). Op grond van de Wet Basisvoorziening zoals in werking getreden op 1 januari 2006 is het juridisch gezien niet meer toegestaan om subsidies te verstrekken aan kinderopvangvoorzieningen. De gemeente heeft hier dus geen keuzevrijheid in.

Wet Basisvoorziening Kinderopvang
Het bedrag zoals opgenomen in de begroting 2006 is als volgt opgebouwd:

|665000 kinderdagverblijven               |E 80.592,-- Begroting 2006  |
|4421053 Subsidie Professionele           |E 58.992,--                 |
|Kinderopvang (WBK)                       |                            |
|4421054 Uitgaven Wet Kinderopvang        |E 11.000,--                 |
|4610106 Rechtstreeks doorbelaste         |E   1.836,--                |
|renteopbrengsten                         |                            |
|4622013 Doorbelasting Bouw - en          |E        67,--              |
|Woningtoezicht                           |                            |
|4522015 Doorbelasting Buitendienst       |E      619,--               |
|4622018 Doorbelasting Welzijn / Onderwijs|E   8.078,--                |
Op grond van de inwerkingtreding van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (1 januari 2006) mogen geen subsidies meer worden verstrekt voor de instandhouding van kinderopvangvoorzieningen. Concreet betekent dit dat de raming 4421053 subsidie professionele kinderopvang ad. E 58.992,-- voor 2006 en verder komt te vervallen. Het totale bedrag aan lasten voor kinderdagverblijven kan dus in mindering worden gebracht met

E 58.992,--. Dit betekent een werkelijke uitgaven WBK in 2006 van E 21.600,--, conform aanvragen.

Programma J Algemene dekkingsmiddelen

Functie 921 e.v. Algemene dekkingsmiddelen, overhead

CDA Boekel - Venhorst blz. 2 en 8
Gemeenschapsbelang Venhorst blz. 3 en 12
Boekels Welzijn blz. 2
Democratische Onafhankelijke Partij blz. 3, 4 en 8 Werknemersbelang blz. 4

Treasury/cashflow

Onlangs is er door de Bank Nederlandse Gemeenten een module treasury opgeleverd. Met de accountmanager wordt in 2006 zorggedragen voor een goede implementatie. De bewaking van de kasstromen wordt hiermee kwalitatief verbeterd. Een betere afstemming van de liquiditeit is inderdaad kostenbesparend zolang de kosten van het beheer door de bespaarde rentekosten worden gedekt. De invoering van de verplichtingenadministratie en de projectenadministratie draagt in belangrijke mate bij aan een betere cashflowbewaking. De vraag of de rentetarieven zoals opgenomen in de begroting niet lager kunnen is vooralsnog niet aan de orde. De verwachting van het economisch beeld van de BNG is nog steeds overeenkomstig de begroting 2006.

Tarieven

Een nadere uitleg over de gevolgen van de voorgestelde verhoging van de opbrengst Onroerende Zaakbelasting met 8% extra ten opzichte van de in de voorjaarsnota 2005 ingerekende opbrengst treft in bijlage B aan. De behandeling van het wetsvoorstel voor afschaffing van de OZB gebruikersheffing op woningen is momenteel aan de gang. In dit wetsvoorstel komt de gebruikersheffing op woningen per 2006 te vervallen. De verhoging van de OZB voor het eigenaarsdeel en gebruikersdeel niet-woningen wordt gemaximeerd. De uitleg die de VNG tot voor kort hierover heeft gegeven was niet correct. De situatie is als volgt. Er komt een plafond. Gemeenten die onder dat plafond zitten kunnen de OZB ongelimiteerd laten stijgen (= situatie Boekel) De minister stelt daar geen beperkingen aan. Zit een gemeente eenmaal op of boven dat plafond, dan mogen de tarieven in 2006 met maximaal 2% stijgen. In de eerdere berichten werd nog uitgegaan van maximaal 1,5%. De maximale verhoging is overigens jaarlijks afhankelijk van de trendmatige BBPgroei (Centraal Planbureau), gecorrigeerd voor inflatie en areaalontwikkeling. Indien de begroting van de gemeente niet in evenwicht is en ook de komende jaren niet zal zijn, is ontheffing van de maximumtariefstijging mogelijk. Dit ter beoordeling van Gedeputeerde Staten. In het Verslag van de Tweede Kamer zijn de regeringspartijen kritisch, maar niet tegen. PvdA, klein rechts en links zijn geen voorstander en stellen ook kritische vragen. Eind augustus is de Nota naar aanleiding van het verslag aan de Tweede Kamer verstuurd. Hierin worden de vragen van de Tweede Kamer beantwoord. Het kabinet blijft bij zijn voornemens en noemt als belangrijkste doelstellingen van het wetsvoorstel: > Verminderen irritatie t.a.v. lokaal bestuur
> Geven van lastverlichting
> In balans houden bekostigingswijzen
> Beheersen negatieve effecten macro-economisch beleid regering De behandeling van het voorstel is in september afgerond en overgedragen aan de Eerste Kamer. Bij nota van wijziging is geregeld dat indien het wetsvoorstel na 31 december 2005 in het Staatsblad komt, het terugwerkende kracht krijgt tot en met 1 januari 2006. Gemeenten moeten dan met terugwerkende kracht de verordening aanpassen, daarbij zijn tariefsverhogingen niet toegestaan. In het voorstel van de verordeningen 2006 wordt hier nader op ingegaan. De 2e Nota van wijziging is als bijlage toegevoegd.

In de beschouwingen wordt geopperd om de tarieven van afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten naar beneden bij te stellen, zodat de stijging van de tarieven in de OZB voor de burger kan worden gecorrigeerd. Dit voorstel heeft niet onze voorkeur omdat de tarieven voor de afvalstoffenheffing en de rioolrechten uitgaan van het principe van 100% kostendekking. Overigens leidt de gevraagde opbrengststijging in de OZB niet tot een hogere te betalen belastingaanslag voor de burgers, maar juist tot een lagere. In de bijlage kunt u vaststellen dat er voor een gemiddelde woning bijna E 105 minder aan OZB moet worden betaald inclusief alle verhogingen die wij van u vragen.

Voor alle duidelijkheid wijzen wij u er op dat er volgend begrotingsjaar waarschijnlijk niet de mogelijkheid bestaat om nog extra opbrengsten via de OZB binnen te krijgen, anders dan de jaarlijkse indexeringen. Het is financieel technisch zelfs aan te bevelen om naast de voorgestelde extra OZB-verhoging van 8% de nog resterende éénmalige ruimte van 6,96% (E 118.320) ook als opbrengstverhoging vast te stellen. Hiermee stijgt de OZB-opbrengst voor 2006 in totaliteit met E 254.320, maar de aanslag die voor de gemiddelde woning betaald moet worden is zelfs dan lager dan nu, namelijk nog steeds ruim E 83. Een extra OZB-verhoging per 1 januari 2007 is dus wettelijk niet meer toegestaan.

ICT

Het vastgoedbeheer is een niet alleen een punt van aandacht, maar ook een punt van zorg. Duidelijk is dat Boekel niet om de ontwikkelingen heen kan. M.n. van buitenaf komen er steeds meer zaken op onze gemeente toe die we op de een of andere manier het hoofd moeten zien te bieden. Wet- en regelgeving vereisen een steeds verdergaande ontsluiting van gemeentelijke gegevens. Dit gekoppeld aan de gemeentelijke wens de betrokkenheid van de burger daar waar mogelijk te vergroten, doet ons steeds opnieuw realiseren dat we het vastgoedbeheer nu echt binnen onze eigen organisatie moeten incorporeren. Dat kost tijd en geld. In het verleden is hieraan, mede om de eerdergenoemde aspecten, onvoldoende aandacht aan besteed.

De dotaties aan de egalisatiereserve zijn meerjarig gezien voldoende om de insteek van het ICT-plan financieel af te dekken.

Algemene uitkering

Recent is de uitwerking van de september-circulaire (opgeleverd eind september, uitwerking begin oktober) behandeld in het College. De circulaire is inmiddels ter inzage gelegd. Meerjarig is de verwachting dat er gemiddeld een positieve bijstelling van de opbrengsten van de algemene uitkering ten bedrage van E 60.000 per jaar te verwachten is. Bijgaand treft u de specificatie van de effecten van de september-circulaire aan.

De besluitvorming over de voorgenomen gedeelte afschaffing van de Onroerende Zaakbelasting ( gebruikersgedeelte woningen), de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de evaluatie van het BTW-compensatiefonds is nog niet afgerond. Desondanks geeft de september-circulaire al wel inzicht in de te verwachten financiële effecten. De algemene conclusie van de september-circulaire is dat er de komende jaren een mindere daling van de algemene uitkering optreedt dan vooraf gemeld. De rapporten van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Centraal Planbureau geven echter slechts beperkt aanleiding voor een dergelijke positieve houding, omdat zij aangeven dat er nogal wat onzekerheden zijn zoals de olieprijzen, de dollarkoers en terroristische aanslagen. Wij zijn dan ook benieuwd naar de mei-circulaire 2006 na de verkiezingen in maart.

BTW-compensatiefonds (BCF)
De raad heeft tot 2006 een programma vastgesteld met daarin investeringen die aanzienlijke effecten hebben op het BTW-compensatiefonds. Pas na de verkiezingen zal duidelijk worden welke nieuwe wensen de politiek uitgevoerd wil zien. Deze wensen zullen waarschijnlijk een positief effect hebben op het de uitname uit het BTW-compensatiefonds.

Doorbelasting salarislasten aan projecten

De in de begroting te corrigeren kapitalisering van de salarislasten heeft betrekking op de projecten van de algemene dienst. In het grondbedrijf worden nog steeds zoals gebruikelijk in de lokale overheid salarislasten toegerekend aan de exploitaties. Deze toerekening is geen onderwerp van discussie met de accountant en de toezichthouder.

Diverse beheersmutaties

Met name de jaarlijkse bijstelling van het gemeentelijk rioleringsplan levert voor 2008 een nadeel op en in de overige jaren een voordeel. Iedere drie jaar wordt dit vervolgens gecorrigeerd via de tarieven van de rioolrechten. In bijlage E treft u de specificatie aan.

Bijlage A - reactie College over het bedrijfsplan

Het stemt het college tevreden, dat alle partijen in grote lijnen akkoord zijn met de kaders van het nieuwe bedrijfsplan. U bent het eens met de legitimatie voor zoÂŽn ingrijpende verandering en dat de interne organisatie zich aan moet passen aan de externe omgeving die voortdurend nieuwe eisen stelt. U staat achter de geschetste analyse van de huidige situatie waarbij kwaliteit en criteria worden genoemd die van cruciaal belang zijn. U onderschrijft dat dingen anders moeten en dat we keuzes moeten maken.

Toch lijkt het ons goed om de aanleidingen om te komen tot deze veranderingen nog eens goed neer te zetten: De afgelopen zeven jaren zijn hectisch geweest. We hebben in de gemeentelijke organisatie veel op moeten bouwen. We zaten op een dieptepunt na het niet doorgaan van de voorgenomen herindeling. Dit had diepe sporen nagelaten in de ambtelijke organisatie. We hebben in die vijf jaren iets moois neergezet, waarbij de accenten op doelgericht en resultaatgericht werken kwamen te liggen. Inderdaad hebben we risicoÂŽs genomen, maar dat hoort bij ondernemen. Het helemaal opnieuw opbouwen van een ambtelijke organisatie is geen sinecure, maar daar zijn we wel in geslaagd.

Nu zijn de omstandigheden veranderd. Elke organisatie krijgt daar steeds vaker en heftiger mee te maken. De afgelopen jaren zijn de schommelingen in financiële middelen, opgelegde verantwoordelijkheden en invloeden van buitenaf veel sterker geworden. We moeten dus wel ingrijpen om de organisatie klaar te maken voor de toekomst. Je zult overigens zien dat over een vijftal jaren de situatie weer om koerswijzigingen vraagt. In wezen is er sprake van een continue verandering en ontwikkeling. Een succesvolle organisatie speelt hier vroegtijdig op in.

De analyse van de huidige situatie en de visie op de toekomst is gezamenlijk tot stand gekomen. Eerst binnen het vernieuwde managementteam. Laten we niet vergeten, dat er naast een nieuwe gemeentesecretaris ook een nieuwe directeur Bewonerszaken is gekomen. Bovendien is onze concern controller toegevoegd aan het managementteam, waardoor zijn rol en invloed groter zijn geworden. Wij zijn van mening dat regelmatige doorstroming en vernieuwing in het management een goede zaak is. Te veel zien we om ons heen, dat directieleden te lang op hun post blijven zitten, waardoor noodzakelijke vernieuwing onvoldoende plaatsvindt. Niettemin willen we de kwetsbaarheid van het totale managementteam minder groot maken, door ze een goed management development traject aan te bieden en de middelenfuncties in het MT een betere plaats te geven. Door de scheidslijn tussen de harde en zachte sector weg te halen in de toekomst kan er integraler aangestuurd gaan worden. We hebben steeds te maken met een aantal cruciale projecten met een integraal karakter, zowel in - als extern. Wij willen toe naar een adequate manier van projectmatig werken, waarbij een paar projectleiders vrijgemaakt worden voor strategische projecten aan de hand van een duidelijke bestuursopdracht. Op die manier kom je tot een betere scheiding tussen regulier werk en projecten.

Al met al kan er dus niet slechts gesproken worden van ÂŽnieuwe bezems vegen schoonÂŽ. We spreken niet over het opschonen van de bestaande situatie maar we willen een antwoord geven op een fundamenteel nieuwe situatie.

Het doet ons deugd dat U zich zo betrokken voelt bij onze ambtelijke organisatie. Het college en MT zijn met U van mening dat Gemeente Boekel over het algemeen betrokken en vakbekwame medewerkers heeft. De afgelopen jaren hebben zij een grote veranderingsbereidheid en flexibiliteit getoond. Wij zijn er van overtuigd dat zij zowel voor de organisatie als voor hen persoonlijk kansen zien. Wij zijn groot voorstander van een individuele benadering, waarbij de medewerker zelf mee bepaalt hoe zijn toekomstige functie er uit komt te zien. Te veel zien wij om ons heen, vaak juist bij overheidsinstellingen, dat er over de hoofden heen een nieuw functieboek wordt gepresenteerd met alle gevolgen van dien. Dat willen wij niet zo doen. Wij kiezen voor de individuele benadering, hetgeen ook kan in onze kleine organisatie. Daarbij geven we wel tegelijkertijd aan, dat in deze tijden ook in gemeenteland functies en taken continue veranderen. Je ontkomt dan ook niet meer aan minder gedetailleerde functieomschrijvingen. Het is in ieders persoonlijk belang om hier zelf op in te spelen. Bovendien gaan we het gesprek aan met de diverse taakvelden en afdelingen. De uitwerking van de veranderingen is een co productie van leiding en medewerkers. We willen voorstellen zien die gezamenlijk tot stand zijn gekomen en draagvlak hebben. Dit vraagt wel om een andere rol van de leidinggevende. Het samenspel tussen medewerker en leidinggevende komt op een meer gelijkwaardig niveau te liggen. Medewerkers moeten in staat gesteld worden om zelf te sturen.

Wij hechten daarnaast aan een goede samenwerking met de O.R.. Er is op dit moment sprake van een positieve en constructieve verstandhouding en dat willen bestuur en O.R. ook zo houden.

In de uitwerking van bedrijfsplan krijgt het personeelsbeleid speciale aandacht. Het MT heeft overigens al de eerste aanzetten gegeven om te komen tot competentie management. Dit houdt in dat geformuleerd gaat worden aan welke competenties de diverse functies moeten voldoen. Vervolgens kun je op een interactieve wijze de aanwezige talenten reflecteren op deze competentie eisen. In de te houden persoonlijke ontwikkeling gesprekken kunnen leiding en medewerker hier gericht op in gaan. Wij zijn dan ook blij, dat de raad onderkent, dat er voldoende aandacht moet zijn voor opleidingen en begeleiding. Het uitgangspunt moet zijn dat voor elke betrokken en loyale medewerker een goede werkplek voorhanden is. Daarbij willen we ook maatwerk kunnen leveren.

Het efficiënter inrichten van de organisatie, gekoppeld aan de kanteling richting front - en backoffice, krijgt prioriteit. Hiervoor is een speciaal projectteam geformeerd. Zij krijgen als opdracht om alle werkprocessen tegen het licht te houden. Uiteindelijk moet dit leiden tot een duidelijk overzicht van gewenste capaciteit, verdeeld over de front - en backoffice. Tegelijkertijd willen we in het kader van de deregulering en herbezinning op taken een overzicht krijgen van vrijvallende capaciteit. Het schrappen van taken is cruciaal. We zullen immers ook een oplossing moeten vinden voor de salarislasten, die we niet meer aan projecten toe kunnen schrijven.

Overigens willen we met de hierboven genoemde kanteling een betere dienstverlening bereiken voor de klant. De telefonische bereikbaarheid is op zich prima in orde. Het probleem zit hem in het doorverbinden naar medewerkers in de backoffice. Deze zijn niet altijd bereikbaar. Het is ook niet haalbaar om dit altijd van de beleidsmedewerkers te verwachten. Bovendien komen ze zo niet aan hun beleidswerk toe. We willen daarom kantelen en een scheiding maken tussen de front - en de backoffice. De klantcontacten vinden dan plaats binnen de frontoffice. Deze wordt hiertoe beter uitgerust. Er worden dus veel taken overgeheveld van de back - naar de frontoffice. Door middel van opleidingen en ondersteuning door consulenten met veel kennis van zaken krijgt de klant snel en duidelijk antwoord. Bovendien worden vragen dan sneller beantwoord. De beleidsmedewerkers in de backoffice kunnen efficiënter werken. We willen deze organisatieopzet op een praktische wijze neerzetten.

Als het gaat om ICT willen we toe naar een meer simpele en beter beheersbare organisatie. We worden dan intern minder afhankelijk van eventueel in te huren ICT expertise en kennis. Als je zaken niet meer zelf uitvoert word je inderdaad afhankelijker van derden. Maar je moet het vergelijken met een groothandel die een transportbedrijf inhuurt of een veehouder die gebruik maakt van een loonwerker. Als je op een dergelijke wijze taken door anderen uit laat voeren met voldoende uitwijkmogelijkheden ben je als organisatie flexibel en kun je je richten op de kerntaken. Hoeveel overheidsinstellingen zijn in wezen niet juist te afhankelijk geworden van de eigen organisatie..?

Op voorhand kun je nu geen eindplaatje presenteren. Dit is ook ongewenst, omdat je gaandeweg in het proces en in de tijd voortschrijdend inzicht en kansen krijgt. We weten bijvoorbeeld nog niet welke taken geschrapt gaan worden. We weten niet hoeveel formatie vrijkomt door bijvoorbeeld vervoegde uittreding. Wel hebben we een vacaturestop ingesteld, zodat vrijkomende vacatures niet ingevuld worden van buitenaf. Ook hebben we geformuleerd, dat we met het inzetten van formaties gaan schuiven over de diverse taakvelden heen om flexibel in te kunnen spelen op de situatie. We weten nog niet precies welke capaciteit we kunnen uitbesteden. Een concreet beeld van de capaciteitsplanning in de nieuwe situatie met een overzicht van uitbestede en geschrapte werkzaamheden verwachten wij in de eerste helft van 2006 rond te hebben.

Bijlage B - effect doorrekening voorgestelde OZB-verhoging

Tijdens de technische toelichting van de begroting 2006 heeft u verzocht om de gevolgen van de Onroerende Zaakbelasting in beeld te brengen. Hierbij treft u de uitleg aan.

|             |Waarde       |Eenheid 2006 |Maximale     |2006 maximale|
|             |eenheden     |             |tarief       |opbrengst    |
|             |             |(x E 2.500)  |             |             |
|OZB gebruik  |E 261 miljoen|104.400      |E 2,78       |E 290.232    |
|niet-woning  |             |             |             |             |
|OZB gebruik  |-            |-            |-            |-            |
|woning       |             |             |             |             |
|OZB eigenaar |E 261 miljoen|104.400      |E 3,46       |E 361.224    |
|niet-woning  |             |             |             |             |
|OZB eigenaar |E 850 miljoen|340.000      |E 2,43       |E 826.200    |
|woning       |             |             |             |             |
|Totaal                                                  |E 1.477.656  |
|Compensatie Rijk i.v.m. afschaffing                     |E 476.832    |
|Totale capaciteit                                       |E 1.954.488  |
|OZB opbrengst voor afschaffing en voor extra verhoging  |E 1.700.117  |
|van 8%                                                  |             |
|Voorgestelde extra OZB-verhoging 8%                     |E 136.009    |
|Geraamde totale opbrengst inclusief uitkering Rijk      |E 1.836.126  |
|Geraamde totale opbrengst OZB (= totale opbrengst -/-   |E 1.359.294  |
|compensatie Rijk)                                       |             |
|             |Waarde       |Eenheid 2006 |Tarief 2006  |2006 geraamde|
|             |eenheden     |             |(onder       |opbrengst    |
|             |             |(x E 2.500)  |voorbehoud)  |             |
|OZB gebruik  |E 261 miljoen|104.400      |2,56         |E 266.984    |
|niet-woning  |             |             |             |             |
|OZB eigenaar |E 261 miljoen|104.400      |3,18         |E 332.290    |
|niet-woning  |             |             |             |             |
|OZB eigenaar |E 850 miljoen|340.000      |2,24         |E 760.020    |
|woning       |             |             |             |             |
|Totale opbrengst inclusief 8% extra verhoging           |E 1.359.294  |
|             |Gemiddelde  |Tarie|Tarie|Eenheid|Eenheid|Aanslag|Aanslag |
|             |waarde (WOZ)|f    |f    |       |2006   |       |2006    |
|             |            |2005 |2006 |2005   |       |2005   |        |
|OZB gebruik  |E 378.000   |E    |E    |166,67 |151,20 |E      |E 386,67|
|niet-woning  |            |2,47 |2,56 |       |       |411,67 |        |
|OZB gebruik  |E 272.000   |E    |-    |119,93 |-      |E      |-       |
|woning       |            |1,29 |     |       |       |154,71 |        |
|OZB eigenaar |E 378.000   |E    |E    |166,67 |151,20 |E      |E 481,25|
|niet-woning  |            |3,08 |3,18 |       |       |513,33 |        |
|OZB eigenaar |E 272.000   |E    |E    |119,93 |108,80 |E      |E 243,21|
|woning       |            |1,61 |2,24 |       |       |193,09 |        |
|Gemiddelde aanslag Onroerende Zaakbelasting     |2005  |2006   |Verschil|
|Eigenaar woning                                |E      |E      | E 50,12|
|                                               |193,09 |243,21 |        |
|Gebruiker woning                               |E      |0      |- E     |
|                                               |154,71 |       |154,71  |
|Eigenaar tevens gebruiker woning               |E      |E      |- E     |
|                                               |347,80 |243,21 |104,59  |
|Eigenaar niet-woning                           |E      |E      |- E     |
|                                               |513,33 |481,25 |32,09   |
|Gebruiker niet-woning                          |E      |E      |- E     |
|                                               |411,67 |386,67 |25,00   |
|Maximaal mag de Gemeente Boekel E 1.477.656 aan OZB opbrengst ontvangen. |
|Inclusief de gevraagde extra OZB-verhoging is de opbrengst nu E          |
|1.359.294. De Gemeente Boekel laat daarmee de mogelijkheid definitief    |
|liggen om daarnaast nog de resterende ruimte te ontvangen. Dit staat     |
|gelijk aan 6,96% aan opbrengsten die via de OZB niet meer binnen zullen  |
|komen.                                                                   |
Bijlage C - Overzicht uitbestede werkzaamheden door derden 2006

Bijlage D - Voorstel grondprijzen 2006

Grondprijzen

In de raadsbehandeling van juni 2001 is door de raad de grondnota voor de gemeente Boekel vastgesteld. Daarbij is de omslag gemaakt naar een marktconforme benadering van de grondprijzen. In 2002 is de grondprijs, na een vergelijking met de regio, vastgesteld op een gemiddeld niveau van E 180,-- per m2. Deze prijs is intussen geïndexeerd en zit nu op een gemiddeld niveau van E 193,-- per m2.

Het kostenniveau van de complexen blijkt sinds 2001 fors gestegen. In het kader van de voorjaarsnota zijn de grondbedrijfcomplexen doorgerekend. Daaruit blijkt dat in het opbrengend vermogen een negatieve tendens zit. Dit als gevolg van de toenemende verwervingskosten, meer particuliere exploitatie en steeds hogere bijkomende kosten. Bij de eerste doorrekening van plan De Donk blijkt dat met de huidige uitgifteprijzen niet kostendekkend gewerkt kan worden.

Verder blijkt dat ook de markt rondom Boekel gewijzigd is. Omliggende gemeenten hebben sinds 2001 hun prijzen fors verhoogd. Onderstaand is aangegeven wat de uitgifteprijzen in 2006 in de regio zijn.

|                          |Prijs 2006     |
|Gemeente Uden             |               |
|Kavel in Uden Zuid        |255,--         |
|Kavel aan Millsebaan      |280,--         |
|                          |               |
|Gemeente Veghel           |               |
|Kavel in Veghel (Ven)     |270,--         |
|Kavel in Erp              |260,--         |
|Bedrag hoger bij mooie    |               |
|ligging                   |               |
|Gemeente Gemert           |               |
|Starters                  |175,--         |
|Tweekapper                |190,--         |
|Vrijstaand                |210,--         |
|Prijzen uit 2005, worden  |               |
|verhoogd                  |               |
Hieruit mag blijken dat we met onze huidige prijs aan de onderkant van de markt zitten. Uit de eerste cijfers van De Donk blijkt dat voor een kostendekkende exploitatie een gemiddelde prijsverhoging moet volgen van minimaal E 40,--/m2. Een andere mogelijkheid om kostendekkende exploitaties te realiseren is te kiezen voor meer projectmatige bouw.

Voorgesteld wordt om de prijzen voor kleinere kavels minder te laten stijgen. Met name de financiële haalbaarheid van huur en starterswoningen staan onder druk. Daarom wordt voorgesteld om een extra categorie kavels tot 200 m2 in te voeren voor met name de starters en de huurmarkt. De grotere kavels stijgen relatief meer. De kosten van bedrijfsterreinen worden slechts met de index verhoogd.

|                          |Prijs 2005    |Prijs 2006     |
|Woningbouw                                                |
|Kavel tot 200 m2          |179,--        |185,--         |
|Kavel tot 300 m2          |179,--        |209,--         |
|Kavel tot 300-500 m2      |193,--        |233,--         |
|Kavels groter dan 500 m2  |218,--        |268,--         |
|Bedrijventerrein                                          |
|Bedrijfskavel             |90,--         |93,--          |
Fondsvorming

Naast de grondprijzen speelt binnen het grondbedrijf nog de opslag voor fondsvorming. Bij de grondnota in 2001 is in Boekel het begrip fondsvorming geïntroduceerd. Dit is het instellen van fondsen waaraan per m2 verkochte bouwkavel afdracht plaatsvindt. De volgende fondsen zijn ingesteld
. Fonds bovenwijkse voorzieningen
. Fonds kunst en cultuur.
Bij particuliere (project) ontwikkeling is de fondsvorming vaak de enige mogelijkheid voor de gemeente om kostendekking te vinden voor planoverschrijdende kosten. Omdat we binnen de gemeente steeds meer te maken krijgen met projectontwikkeling en het in 2001 vastgestelde bedrag lang niet kostendekkend blijkt adviseren wij de fondsvorming te verhogen. Dat betekent dat de afdracht aan de fondsen toeneemt. De grondprijs wordt hier niet duurder van omdat de fondsvorming deel uitnaakt van de grondprijs

Fonds bovenwijks

Het fonds bovenwijkse voorzieningen is ingesteld om dekking te creëren voor planoverschrijdende kosten. De hoogte van de afdracht is in 2001 vastgesteld op f 25,-- per m2. Het is jaarlijks geïndexeerd. In 2005 bedroeg het fond E 12,03 per m2. In de grondnota zijn de voorzieningen waarvoor met de fondsen middelen worden gereserveerd expliciet benoemd. Dat is een verplichting indien je de fondsvorming bij particuliere exploitaties onderdeel wilt laten zijn van het kostenverhaal. De in 2001 benoemde voorzieningen met hun kosten zijn in onderstaande tabel benoemd. Deze kosten zijn destijds door DHV bepaald en opgenomen in de grondnota. Het huidige niveau van deze kosten is aangegeven en daarbij is aangegeven of reservering van middelen voor de voorziening nog aan de orde is.

|Bovenwijkse voorzieningen                                    |
|Gemeente Boekel                                              |
|Project                          |2001         |2005        |
|Rotonde Molenstraat              |272.268,--   |306.000.--  |
|(gemeentelijke bijdrage)         |             |            |
|Rotonde Statenweg                |589.914,--   |684.000.--  |
|Rotonde Gemertseweg              |589.914,--   |684.000.--  |
|Rotonde Erpseweg                 |635.292,--   |736.000.--  |
|Reconstructie Agathaplein        |1.678.987,-- |Gereed      |
|Reconstructie St Josephplein     |499.158,--   |579.000.--  |
|Noordwestelijke randweg          |3.675.620,-- |4.261.000,--|
|Zuidwestelijke randweg           |2.904.193,-- |3.367.000.--|
|Aanpassen N605 binnen kom        |1.406.719,-- |1.631.000.--|
|Duurzaam veilige inrichting 80 km|12.932.736,--|14.998000.--|
|wegen                            |             |            |
|Noordoostelijke randweg          |3.494.108,-- |4.051.000.--|
|Dorpspark Kerkenekkerpad         |2.631.925,-- |Wordt de    |
|                                 |             |Donk        |
|Totale inrichtingskosten         |31.310.835,--|31.297.000.-|
|                                 |             |-           |
Deze kosten willen we verhalen op het bouwprogramma. Uit de prognose van het grondbedrijf 2005 komt naar voren dat vanaf 2006 120 woningen worden gebouwd op circa 5,6 hectare uitgeefbare kavel. Daar komt bij Lage Schoense fase 3 en De Donk. Verder wordt er 2,7814 Ha bedrijfsterrein ontwikkeld. In onderstaande tabel is de totale bijdrage aan fondsvorming opgenomen.

|Programma              |Uitgeefbaar |Bijdrage aan     |
|                       |Terrein     |fonds            |
|                       |            |Bij E 25,-- per  |
|                       |            |m2               |
|Bedrijven              |27.814 m2   |695.350,--       |
|Woningen, div complexen|56.000 m2   |1.400.000,--     |
|Lage Schoense fase 3   |20.485 m2   |512.125,--       |
|Woningen, Donk fase 1  |± 42.900 m2 |1.072.500,--     |
|Bedrijven Venhorst     |± 20.000 m2 |500.000,--       |
|Totaal                 | 167.199 m2 |4.179.975,--     |
Zoals blijkt uit het bovenstaande zal de komende jaren bij een niveau van het fonds van

E 25,-- per m2 uitgeefbaar voor circa E 4.1 miljoen aan fonds bovenwijks worden gedoneerd. Om een kostendekkende fondsvorming te verkrijgen zou het moeten stijgen tot E 187,-- Dat is geen realistisch beeld. Daarmee is het fonds niet kostendekkend voor de voorgestane voorzieningen. Ook een bezuiniging op kwaliteit (en dus kosten) zal er niet toe leiden dat de investeringen door het fonds kunnen worden afgedekt. Dekking uit andere bronnen zal noodzakelijk blijken of er moet worden gekozen voor een sterke fasering van de werkzaamheden.

Fonds kunst en cultuur

In 2001 is ook het fonds kunst en cultuur ingesteld. De hoogte van de afdracht is in 2001 vastgesteld op f 5,-- per m2. Het is jaarlijks geïndexeerd. In 2005 bedroeg het fonds E 2,41 per m2. Voorgesteld wordt de hoogte hiervan niet sterk te verhogen maar vast te stellen op

E 3,-- per m2

Bijlage E Specificatie beheersmutaties
Bijlage F Tweede nota van wijziging afschaffing gebruikersdeel OZB op woningen

Bijlage G Specificatie algemene uitkering op basis van september-circulaire


---- --