TNT scoort opnieuw met beste financiële website
Jungle rating b.v.
TNT scoort opnieuw met beste financiële website
AMSTERDAM, 3 november 2005. Voor de tweede keer op rij biedt de website van TNT in
Nederland de beste financiële communicatie. Dit blijkt uit onderzoek dat onderzoeks-
en adviesbureau Jungle Rating in opdracht van Het Financieele Dagblad heeft uitgevoerd
onder beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Vanwege het toenemende belang van
communicatie via het internet heeft Het Financieele Dagblad het initiatief genomen om de
kwaliteit van financiële websites te beoordelen. De lijst met de 50 beste
bedrijvensites, de FD top-50, is tijdens de uitreiking van de Henri Sijthoff-Prijs 2004
bekendgemaakt.
De kwaliteit van financiële websites is afgelopen jaar sterk verbeterd. De gemiddelde
score komt dit jaar uit op 47%, tegenover 36% in 2004. Daarbij toonde vooral de categorie
AEX-hoofdfondsen een duidelijke kwaliteitsverbetering. TNT heeft bij zes van de twaalf
onderzoeksdimensies de hoogste score geboekt. Zo biedt de website een overzichtelijke
zoekfunctionaliteit, videobeelden van de jaarvergadering en interactieve koersgrafieken.
Als een van de weinige bedrijven is bij TNT de toekomstvisie prominent in de navigatie
opgenomen en is de winstprognose per divisie gegeven. Bij de categorie AEX-hoofdfondsen
wordt winnaar TNT gevolgd door ABN Amro en DSM. SBM Offshore scoort bij de hoofdfondsen
het laagst in de FD top-50.
Ook bij de categorie Mid- en Smallcap nam de gemiddelde score toe, maar de
kwaliteitssprong bleef duidelijk achter bij die van AEX-bedrijven. Daardoor is de kloof
tussen beide categorieën verder toegenomen. Arcadis behaalde binnen de categorie
Mid- en Smallcap-bedrijven de hoogste score met een vijftiende plaats in de FD top-50.
Andere Mid- en Smallcaps die goede financiële communicatie via hun website bieden
zijn Fugro, Vopak en Océ. Vedior boekte binnen de FD top-50 de grootste
verbetering en neemt nu de 23ste plaats in (vorig jaar nog nr 44). De hoogste nieuwkomer
op de lijst is OPG Groep met een 28ste plek.
De grote kwaliteitssprong bij financiële websites is vooral te danken aan duidelijk
hogere scores op het gebied van corporate governance, historische informatie en het
bedrijfsprofiel. De vooruitgang bij corporate governance is bijvoorbeeld een duidelijk
gevolg van de invoering van de code-Tabaksblat. Daarentegen is afgelopen jaar nauwelijks
vooruitgang geboekt ten aanzien van interactiviteit en actualiteit van financiële
websites. Met toekomstgerichte informatie wordt de laagste score behaald. Hier is nog
volop potentieel voor verbeteringen in de komende jaren.
Geert-Jan Smits, directeur van Jungle Rating: 'Financiële websites zullen in de
toekomst persoonlijker en vooral interactiever zijn. Nu al zie je dat beursgenoteerde
ondernemingen informatie op hun websites steeds persoonlijker maken. De opkomst van ceo
chats, weblogs, interactieve tools en (koers)grafieken lijkt niet te stuiten. Langzaam
ontstijgt de website de jeugdfase en zal financiële informatie specifiek voor het
internet worden opgesteld.'
Er zijn nog meer uitdagingen. Zo wordt verwacht dat 'online voting', stemmen bij
aandeelhoudersvergaderingen via internet, eindelijk van de grond komt. Verder kan meer
aandacht worden besteed aan specifieke doelgroepen van financiële websites,
waaronder particulieren, analisten en professionele investeerders. Tot slot zal meer
aandacht moeten worden besteed aan de ontsluiting van de almaar toenemende informatie op
de websites.
Vanwege het toenemende belang van financiële communicatie via internet weegt de jury
van de Henri Sijthoff-Prijs kwaliteit van financiële websites mee bij de definitieve
keuze van de genomineerden en de winnaars bij de categorie AEX-hoofdfondsen. In
samenwerking met Het Financieele Dagblad heeft Jungle Rating een specifiek
onderzoeksmodel ontwikkeld, waarbij 152 dimensies van de website worden meegewogen tot
een eindscore. Het onderzoeksmodel maakt onderscheid tussen website-eigenschappen en
website-content, oftewel tussen vorm en inhoud. In maart 2005 zijn tijdens een
vooronderzoek alle in Nederland beursgenoteerde bedrijven beoordeeld op een tiental
kernaspecten. De vijftig beste bedrijven zijn in het tweede kwartaal van dit jaar
beoordeeld op het gehele model.
Einde bericht
Voor meer informatie (