TNT scoort opnieuw met beste financiële website

Jungle rating b.v.

TNT scoort opnieuw met beste financiële website

AMSTERDAM, 3 november 2005. Voor de tweede keer op rij biedt de website van TNT in Nederland de beste financiële communicatie. Dit blijkt uit onderzoek dat onderzoeks- en adviesbureau Jungle Rating in opdracht van Het Financieele Dagblad heeft uitgevoerd onder beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Vanwege het toenemende belang van communicatie via het internet heeft Het Financieele Dagblad het initiatief genomen om de kwaliteit van financiële websites te beoordelen. De lijst met de 50 beste bedrijvensites, de FD top-50, is tijdens de uitreiking van de Henri Sijthoff-Prijs 2004 bekendgemaakt.

De kwaliteit van financiële websites is afgelopen jaar sterk verbeterd. De gemiddelde score komt dit jaar uit op 47%, tegenover 36% in 2004. Daarbij toonde vooral de categorie AEX-hoofdfondsen een duidelijke kwaliteitsverbetering. TNT heeft bij zes van de twaalf onderzoeksdimensies de hoogste score geboekt. Zo biedt de website een overzichtelijke zoekfunctionaliteit, videobeelden van de jaarvergadering en interactieve koersgrafieken. Als een van de weinige bedrijven is bij TNT de toekomstvisie prominent in de navigatie opgenomen en is de winstprognose per divisie gegeven. Bij de categorie AEX-hoofdfondsen wordt winnaar TNT gevolgd door ABN Amro en DSM. SBM Offshore scoort bij de hoofdfondsen het laagst in de FD top-50.

Ook bij de categorie Mid- en Smallcap nam de gemiddelde score toe, maar de kwaliteitssprong bleef duidelijk achter bij die van AEX-bedrijven. Daardoor is de kloof tussen beide categorieën verder toegenomen. Arcadis behaalde binnen de categorie Mid- en Smallcap-bedrijven de hoogste score met een vijftiende plaats in de FD top-50. Andere Mid- en Smallcaps die goede financiële communicatie via hun website bieden zijn Fugro, Vopak en Océ. Vedior boekte binnen de FD top-50 de grootste verbetering en neemt nu de 23ste plaats in (vorig jaar nog nr 44). De hoogste nieuwkomer op de lijst is OPG Groep met een 28ste plek.

De grote kwaliteitssprong bij financiële websites is vooral te danken aan duidelijk hogere scores op het gebied van corporate governance, historische informatie en het bedrijfsprofiel. De vooruitgang bij corporate governance is bijvoorbeeld een duidelijk gevolg van de invoering van de code-Tabaksblat. Daarentegen is afgelopen jaar nauwelijks vooruitgang geboekt ten aanzien van interactiviteit en actualiteit van financiële websites. Met toekomstgerichte informatie wordt de laagste score behaald. Hier is nog volop potentieel voor verbeteringen in de komende jaren.

Geert-Jan Smits, directeur van Jungle Rating: 'Financiële websites zullen in de toekomst persoonlijker en vooral interactiever zijn. Nu al zie je dat beursgenoteerde ondernemingen informatie op hun websites steeds persoonlijker maken. De opkomst van ceo chats, weblogs, interactieve tools en (koers)grafieken lijkt niet te stuiten. Langzaam ontstijgt de website de jeugdfase en zal financiële informatie specifiek voor het internet worden opgesteld.'

Er zijn nog meer uitdagingen. Zo wordt verwacht dat 'online voting', stemmen bij aandeelhoudersvergaderingen via internet, eindelijk van de grond komt. Verder kan meer aandacht worden besteed aan specifieke doelgroepen van financiële websites, waaronder particulieren, analisten en professionele investeerders. Tot slot zal meer aandacht moeten worden besteed aan de ontsluiting van de almaar toenemende informatie op de websites.

Vanwege het toenemende belang van financiële communicatie via internet weegt de jury van de Henri Sijthoff-Prijs kwaliteit van financiële websites mee bij de definitieve keuze van de genomineerden en de winnaars bij de categorie AEX-hoofdfondsen. In samenwerking met Het Financieele Dagblad heeft Jungle Rating een specifiek onderzoeksmodel ontwikkeld, waarbij 152 dimensies van de website worden meegewogen tot een eindscore. Het onderzoeksmodel maakt onderscheid tussen website-eigenschappen en website-content, oftewel tussen vorm en inhoud. In maart 2005 zijn tijdens een vooronderzoek alle in Nederland beursgenoteerde bedrijven beoordeeld op een tiental kernaspecten. De vijftig beste bedrijven zijn in het tweede kwartaal van dit jaar beoordeeld op het gehele model.

Einde bericht

Voor meer informatie (