Gemeente Hengelo

Uitbreiding elektronische dienstverlening

De elektronische dienstverlening van de gemeente Hengelo is verder uitgebreid. Hengelose burgers kunnen voortaan hun aanvragen, klachten, bezwaren en zienswijzen niet alleen via een brief, maar ook via het internet verzenden. Dit geldt voor producten waarvoor op het digitaal loket van de gemeente Hengelo een webformulier wordt aangeboden. Juridisch kader
Op 1 juli 2004 is de wet elektronisch bestuurlijk verkeer in werking getreden. Deze wet biedt een juridisch kader voor elektronisch berichtenverkeer tussen burgers en bestuursorganen, want communicatie via de elektronische weg is juridisch alleen toegestaan als de ontvangende partij heeft aangegeven op deze wijze bereikbaar te zijn. De gemeente Hengelo heeft deze wet nu uitgewerkt in een protocol 'elektronisch berichtenverkeer 2005'. Met het protocol maakt de gemeente Hengelo kenbaar via de elektronische weg bereikbaar te zijn. Moderne overheid
De inwerkingtreding van de wet sluit aan bij het beeld van een moderne overheid, die optimaal gebruik maakt van technologische mogelijkheden om de dienstverlening te optimaliseren. De onzekerheid over de juridische geldigheid van elektronische aanvragen, klachten, bezwaren en zienswijzen wordt door de wet weggenomen.

Digitale loket
Het was al mogelijk om via het digitale loket bijvoorbeeld een vergunning voor een buurt-/straatfeest aan te vragen. Doordat nu de wettelijke verankering van elektronische berichten is geregeld, zal het aantal producten dat via het digitale loket is aan te vragen naar verwachting snel toenemen. Klik hier voor het protocol 'elektronisch berichtenverkeer 2005'.