ROC Friese Poort
Ondernemen en ondernemerschap | 04-11-2005
Van 31 oktober t/m 4 november vond de themaweek van het Kenniscentrum
Handel plaats, dit jaar met als onderwerp: ondernemen en
ondernemerschap. In het kader hiervan hebben medewerkers van de
afdeling Handel van de vestiging Sneek een bedrijfsbezoek afgelegd en
daarnaast hebben medewerkers van bedrijven uit Sneek gastlessen
verzorgd op school. Doel was enerzijds het bijspijkeren van de
praktijkkennis van de docenten, terwijl het anderzijds was gericht op
een intensivering van de contacten tussen school en bedrijf.
Op vrijdagmorgen 4 november kregen 18 deelnemers van ROC Friese Poort
in Sneek gastcollege van Ingrid Kramer. Ingrid is eigenaar van Ills
Lingerie in Sneek. Zij vertelde over haar ondernemerschap. Hoe zij via
de detailhandelsopleiding van ROC Friese Poort en door haar stages
geïnteresseerd raakte in de lingeriebranche. Door zich 10 jaar geleden
via een advertentie aan te bieden als verkoopmedewerker in de
lingerie, kwam zij bij Hunkemöller in Utrecht terecht (deze
advertentie leverde haar 90 reacties van bedrijven op, wat bewijst dat
in een tijd dat de banen niet voor het opscheppen liggen initiatief
wordt beloond). Daar begon zij zich voor te bereiden op de opening van
haar eigen lingeriezaak. Allereerst moest ze geld verdienen om een
startkapitaaltje te werven. Vijf jaar voordat ze de winkel opende,
wist ze dat er in Sneek plaats was voor de formule die zij voor ogen
had. Ondertussen hoopte ze maar dat niemand haar voor zou zijn! Haar
doorzettingsvermogen werd beloond. Een tante stopte in Sneek met haar
zaak op een A1-lokatie en Ingrid kon dit pand huren. De eerste bank
waar ze naartoe ging met haar ondernemersplan zag niets in het plan.
Dat was even slikken. Gelukkig zag een andere bank het wel zitten en
met die bank doet ze nog altijd goede zaken, want het gaat goed met de
zaak. Ingrid: "Al zal ik er nooit echt rijk van worden, ik geniet erg
van mijn werk en van de vrijheid die ik als ondernemer heb!"
De potentiële ondernemers onder de deelnemers manifesteerden zich door
vragen over het inkoopbeleid van Ills en hoe ze bij blijft in het vak.
Er was in de groep twijfel over de mogelijkheden om een bedrijf te
starten in de detailhandel in een tijd dat het economisch niet zo goed
gaat. "Ik doe nu een opleiding voor de foto-branche, maar veel
fotozaken worden opgeheven," zo sprak een deelnemer. Volgens Ingrid
ligt de kracht van ondernemen vooral in de manier waarop je je
onderscheidt in de markt. Bovendien moet je op tijd inspelen op
veranderingen en de beste willen zijn!
Onder applaus van de deelnemers kreeg Ingrid een kistje wijn
aangeboden door docent Henk Jan Hoeber. De deelnemers zelf ontvingen
de dvd Ondernemersplein.nl. Het verhaal van Ingrid zal hun vast
inspireren deze website te bezoeken!