ROC Friese Poort


Ondernemen en ondernemerschap | 04-11-2005

Van 31 oktober t/m 4 november vond de themaweek van het Kenniscentrum Handel plaats, dit jaar met als onderwerp: ondernemen en ondernemerschap. In het kader hiervan hebben medewerkers van de afdeling Handel van de vestiging Sneek een bedrijfsbezoek afgelegd en daarnaast hebben medewerkers van bedrijven uit Sneek gastlessen verzorgd op school. Doel was enerzijds het bijspijkeren van de praktijkkennis van de docenten, terwijl het anderzijds was gericht op een intensivering van de contacten tussen school en bedrijf.

Op vrijdagmorgen 4 november kregen 18 deelnemers van ROC Friese Poort in Sneek gastcollege van Ingrid Kramer. Ingrid is eigenaar van Ills Lingerie in Sneek. Zij vertelde over haar ondernemerschap. Hoe zij via de detailhandelsopleiding van ROC Friese Poort en door haar stages geïnteresseerd raakte in de lingeriebranche. Door zich 10 jaar geleden via een advertentie aan te bieden als verkoopmedewerker in de lingerie, kwam zij bij Hunkemöller in Utrecht terecht (deze advertentie leverde haar 90 reacties van bedrijven op, wat bewijst dat in een tijd dat de banen niet voor het opscheppen liggen initiatief wordt beloond). Daar begon zij zich voor te bereiden op de opening van haar eigen lingeriezaak. Allereerst moest ze geld verdienen om een startkapitaaltje te werven. Vijf jaar voordat ze de winkel opende, wist ze dat er in Sneek plaats was voor de formule die zij voor ogen had. Ondertussen hoopte ze maar dat niemand haar voor zou zijn! Haar doorzettingsvermogen werd beloond. Een tante stopte in Sneek met haar zaak op een A1-lokatie en Ingrid kon dit pand huren. De eerste bank waar ze naartoe ging met haar ondernemersplan zag niets in het plan. Dat was even slikken. Gelukkig zag een andere bank het wel zitten en met die bank doet ze nog altijd goede zaken, want het gaat goed met de zaak. Ingrid: "Al zal ik er nooit echt rijk van worden, ik geniet erg van mijn werk en van de vrijheid die ik als ondernemer heb!"

De potentiële ondernemers onder de deelnemers manifesteerden zich door vragen over het inkoopbeleid van Ills en hoe ze bij blijft in het vak. Er was in de groep twijfel over de mogelijkheden om een bedrijf te starten in de detailhandel in een tijd dat het economisch niet zo goed gaat. "Ik doe nu een opleiding voor de foto-branche, maar veel fotozaken worden opgeheven," zo sprak een deelnemer. Volgens Ingrid ligt de kracht van ondernemen vooral in de manier waarop je je onderscheidt in de markt. Bovendien moet je op tijd inspelen op veranderingen en de beste willen zijn!

Onder applaus van de deelnemers kreeg Ingrid een kistje wijn aangeboden door docent Henk Jan Hoeber. De deelnemers zelf ontvingen de dvd Ondernemersplein.nl. Het verhaal van Ingrid zal hun vast inspireren deze website te bezoeken!