MINVenW: 70 Procent minder files op A2/A67 randweg Eindhoven
Ministerie venw
http://www.minvenw.nl
De aanleg van de spitsstroken op de A2/A67 Randweg Eindhoven heeft de doorstroming van het
verkeer sterk verbeterd. De files zijn met bijna 70 procent afgenomen, ondanks de toename
van het verkeer in de spits met ruim 30 procent. De reistijd voor de automobilist is met
5 tot 20 procent afgenomen. Sinds juli 2004 heeft het verkeer op de randweg de
beschikking over een extra rijstrook tijdens drukke perioden. Mede door aanvullende
maatregelen is ook knooppunt Leenderheide vrijwel zonder files. Deze resultaten komen uit
evaluatieonderzoek van Rijkswaterstaat. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft de
cijfers aan de Tweede Kamer gemeld in de voortgangsrapportage Spoedwetprojecten
Wegverbreding (ZSM).
In de voortgangsrapportage ZSM wordt verder aangegeven dat van de spoedwetprojecten voor
wegverbreding er nu vijf in gebruik zijn (A4 Leidschendam - Prins Clausplein, A12 Prins
Clausplein - Voorburg, A50 Heteren - Valburg en de twee eerder genoemde spitsstroken bij
Eindhoven A2/A67 Batadorp - Leenderheide), één project later dit jaar wordt
geopend (A20 Capelle - Terbregseplein) en er naar verwachting vier projecten in 2006
worden geopend (A27 Gorinchem - Noordeloos, A13 Zestienhoven - Delft, A50 Arnhem-Centrum
- Beekbergen, A1 Beekbergen - Deventer-Oost). In de begroting Verkeer en Waterstaat is al
gemeld dat tot en met 2007 niet de totaal geplande 300 kilometer extra wegverbreding, maar
200 kilometer wordt aangelegd. De vertraging komt door de problematiek rond de
luchtkwaliteit.
Om op korte termijn een besluit over de vertraagde projecten te kunnen nemen, is
aanvullend onderzoek nodig. Hiermee gaat Verkeer en Waterstaat na welke projecten voldoen
aan het (nieuwe) Besluit Luchtkwaliteit. Voor zes projecten is dit onderzoek door TNO
bijna afgerond. Het onderzoek naar de overige 17 spoedwetprojecten start binnenkort.
Daarom is nu nog niet duidelijk of deze projecten op korte termijn kunnen worden
gerealiseerd. Wel kan een eerste indicatie worden gegeven op basis van verkeerscijfers.
Hierbij wordt de vermindering van de files door de projecten aan de ene kant en de
verkeersgroei door de projecten aan de andere kant tegen elkaar afgewogen (zie voor een
overzicht van de projecten de bijlage bij de voortgangsrapportage). Pas wanneer de Wet
Luchtkwaliteit van kracht wordt, is er volledige duidelijkheid over de planning van de
projecten. Om vertraging zoveel mogelijk te beperken, onderzoekt het ministerie de
mogelijkheid om de verloren tijd in te lopen bij de aanbesteding en uitvoering.
Voor meer informatie over de voortgang van de spoedwetprojecten, zie de
voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer.
Yvonne de Keulenaar, 070-351 6582