Gemeente Alphen aan den Rijn
Alphen aan den Rijn
Daling aantal geregistreerde verkeersslachtoffers in Alphen aan den Rijn
Bromfiets meest gevaarlijke vervoermiddel
In de periode 2001-2003 bedroeg het aantal dodelijke
verkeersslachtoffers vijf, twee minder dan in de periode 1998-2000.
Ook het aantal ziekenhuisgewonden daalde, van 161 naar 128. Deze
dalende trend zette zich ook in 2004 door. In dat jaar viel één
dodelijk verkeersslachtoffer te betreuren en waren er 39
ziekenhuisopnames. Met de toegenomen verkeersveiligheid in de
afgelopen jaren zit Alphen aan den Rijn al ver onder de doelstelling
voor 2010. Deze cijfers staan in het verkeersveiligheidsrapport 2004.
De daling is onder andere het gevolg van het huidige gemeentelijke
verkeersveiligheidsbeleid. Alphen aan den Rijn gaat daarom de komende
jaren door met het uitvoeren van dit beleid.
Het gemeentelijke verkeersveiligheidsbeleid bestaat onder andere uit
het verder inrichten van duurzaam veilige verblijfsgebieden (30 km)
zoals beschreven in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP).
Ook het uitvoeren van maatregelen om de doorstroming en
verkeersveiligheid op het hoofdwegennet te verbeteren valt daaronder.
Daarnaast gaat de gemeente door met verkeerseducatie voor
verschillende doelgroepen. Voor het uitvoeren van gerichte controles
om de verkeersveiligheid te bevorderen, heeft de politie speciale
handhavingteams opgericht die zich ook de komende periode bezighouden
met extra politietoezicht.
Cijfers
In de periode 1998 - 2000 telde Alphen aan den Rijn 7 dodelijke
verkeersslachtoffers en 161 ziekenhuisgewonden. In 2001-2003 is dit
aantal gedaald naar 5 dodelijke verkeersslachtoffers en 128
ziekenhuisgewonden. Ook 2004 geeft een daling te zien: 1 dodelijk
verkeersslachtoffer en 39 ziekenhuisgewonden.
Met deze aantallen zit Alphen aan den Rijn al ver onder het niveau van
de nieuwe landelijke doelstelling voor 2010, namelijk 46
ziekenhuisgewonden. Deze doelstelling is gebaseerd op het nieuwe
landelijke verkeersveiligheidsbeleid dat is vastgelegd in de Nota
Mobiliteit.
Oorzaken
Belangrijkste oorzaak van de ongevallen is het niet verlenen van
voorrang, met name op kruispunten met een voorrangsregeling. Daarna
volgen onvoldoende afstand houden en verlies van de macht over het
stuur, bijvoorbeeld door te hard rijden. Andere oorzaken zijn geen
doorgang verlenen aan rechtdoorgaand verkeer of rechts afslaand
verkeer, foutief invoegen en onvoldoende rechts rijden.
De meeste slachtoffers bij verkeersongevallen met ernstige afloop zijn
fietsers en bromfietsers gevolgd door de inzittenden van auto's. Bij
het vergelijken van het aantal slachtoffers met de meest gebruikte
vervoerwijze door Alphenaren, komt de bromfiets als meest
verkeersonveilig vervoermiddel naar voren.
Belangrijke rol voor weggebruiker
Het verbeteren van de verkeersveiligheid kan niet alleen worden
bereikt door het veiliger maken van wegen en voertuigen. Ook
weggebruikers zelf spelen hierin een belangrijke rol. Goede
verkeerseducatie voor jong en oud, voorlichting over actuele
verkeersonderwerpen en handhaving in het verkeer door politie zijn een
belangrijke basis voor juist gedrag in het verkeer. Maar dit werkt
alleen als ook iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt voor een
veilig verkeer. Goed uitkijken op kruispunten, voldoende afstand
houden, de maximum snelheid in acht nemen en de snelheid zonodig
verlagen als de situatie die eist en uiteraard de verkeersregels in
acht nemen.
Bijlage: Rapport verkeersveiligheid 2004