( BW)(CA-FOX-HOME-ENTERTAINMENT) Het dvd-debuut `Revenge of the
Sith' zorgde samen met het computerspel `Star Wars Battlefront II'
wereldwijd voor een omzet van USD210 miljoen in de eerste week

    Redactie Entertainment

    San Francisco--(BUSINESS WIRE)--8 nov. 2005--In slechts één week
na de release zorgden de dvd `Star Wars: Episode III Revenge of the
Sith' en de videogame `Star Wars Battlefront II' voor een omzet van
USD 210 miljoen in de Verenigde Staten, Canada, Engeland, Duitsland,
Italië, Spanje, Australië en Zuid-Amerika: het hoogtepunt van een
recordjaar voor de Star Wars-franchise.
    De twee meest recente Star War-releases voor thuisgebruik
verschijnen vanaf 23 november op de belangrijkste internationale
markten.
    Jim Ward, senior vice-president van Lucasfilm Ltd. en president
van LucasArts, zei, "Deze fenomenale verkoop onderstreept de
onvergankelijke kracht van de serie. Op veel plaatsen was de verkoop
van de dvd en de videogame bijna het dubbele van wat we in eerste
instantie verwachtten. De consument is duidelijk enthousiast om de
film opnieuw te ervaren in smetteloze dvd-kwaliteit en op te gaan in
het universum van Star Wars door `Star Wars Battlefront II' te
spelen."
    "`Star Wars Battlefront II' neemt waarschijnlijk de positie van
het originele `Star Wars Battlefront' over als het best verkopende
computerspel aller tijden, met een omzet die in de eerste week 40
procent hoger ligt dan die van zijn voorganger," voegde Ward er aan
toe.
    De recordverkopen van de dvd `Revenge of the Sith' en het spel
`Battlefront II' zetten een trend voort die begon op 19 mei toen `Star
Wars: Episode III' in de Amerikaanse bioscopen in première ging, met
lovende kritieken alom en met een kassaomzet van in totaal USD 50,6
miljoen in één dag. De hele zomer brak `Revenge of the Sith' nieuwe
kassarecords, en zorgde voor een omzet van USD 380 miljoen in de
Verenigde Staten en USD 468 miljoen in de rest van de wereld, waarmee
de film wereldwijd de nummer 1 van het jaar werd.
    Maar de populariteit van Star Wars gaat veel verder dan alleen
bioscoop en home-entertainment. De NPD-Group meldde onlangs dat Star
Wars met 9,1 % verreweg het populairste speelgoed is van de hele
speelgoedmarkt in de Verenigde Staten - die de belangrijkste
feestdagen nadert - en bijna twee maal zoveel verkoopt als de grootste
concurrent.
    Star Wars was het populairste verkleedkostuum voor Halloween in
2005, en in de hele wereld lopen gelijktijdig vier speciale
museumtentoonstellingen gewijd aan Star Wars: een unicum. Op donderdag
10 nov. betreedt zelfs Donald Trump het universum van Star Wars in een
speciale Star Wars-versie van "The Apprentice" uitgezonden door NBC.
    Lucasfilm Ltd. is één van de toonaangevende film- en
entertainmentbedrijven ter wereld. Het bedrijf werd opgericht door
George Lucas in 1971 en is een particuliere, volledig geïntegreerde
entertainmentonderneming. Naast film- en televisieproducties bezit het
bedrijf wereldwijd onder andere de ondernemingen Industrial Light &
Magic and Skywalker Sound, LucasArts Entertainment, Lucas Licensing,
en Lucas Online. De speelfilms van Lucasfilm hebben 19 Oscars gewonnen
en zijn televisieprojecten hebben 12 Emmy Awards in de wacht gesleept.
    Twentieth Century Fox Home Entertainment LLC is de wereldwijde
distributeur van alle film- en televisiebezittingen van Fox op dvd en
VHS. Het is een exploitatiemaatschappij van Fox Filmed Entertainment,
een News Corporation Company.

    --30--TM/la*

    CONTACT: Fox Home Entertainment
             Verenigde Staten & Canada:
             Steven Feldstein of Beth McClinton, +1 310-369-5369 
             of Internationaal:
             Marla Rothschild of Jean Levicki, +1 310-369-5827
             of
             Lucasfilm Ltd.
             Lynne Hale of John Enkele, +1 415-623-1962 
             of LucasArts 
             Anne Marie Stein, +1 415-746-8756