Nieuws
10 nov 2005 - Inbreng Paul de Krom
Begroting VROM
Milieubegroting: VVD wil slot van Nederland afhalen De VVD steunt op
hoofdlijnen het pakket van 900 miljoen dat het kabinet op tafel heeft
gelegd om de luchtkwaliteit te verbeteren. De VVD vindt dat iedereen,
Brussel, Den Haag, provincies en gemeenten, zijn huiswerk moet doen. Maar
de VVD vindt ook dat mensen moeten kunnen wonen en zich verplaatsen. Voor
de VVD is het onacceptabel dat veel bouwprojecten in gevaar dreigen te
komen en wegen niet meer kunnen worden aangelegd of verbreed. De VVD
verwacht van het Kabinet dat alles uit de kast wordt gehaald om het slot
van Nederland af te halen. Linksom of rechtsom, met of zonder wet. Er is
geen tijd meer om nog langer te treuzelen. Hieronder treft u de inbreng
van woordvoerder Paul de Krom.
Alleen het gesproken woord geldt.
---
De VVD fractie kan zich op hoofdlijnen vinden in het Luchtkwaliteit
Prinsjesdagpakket. Een pakket van 900 miljoen. Mijn fractie wil de
Staatssecretaris daarmee complimenteren. Ik heb wel een suggestie die ik
het Kabinet meegeef. Het uitfaseren van dieselauto's zonder roetfilter is
moeilijk. Is het mogelijk om een roetfilter voor tweedehands dieselauto's
verplicht te stellen? Het moment van aankoop van een tweedehands diesel
zou het moment zijn om dat te doen. Huidige bezitters ondervinden daarvan
geen nadeel, terwijl de aankopende partij weet waaraan hij toe is. Kan
het kabinet de plussen en minnen op een rijtje zetten? Kan het Kabinet
toelichten wat het gaat doen om aardgas te stimuleren? Mijn fractie
juicht het ook toe dat gemeenten en provincies hun verantwoordelijkheid
nemen. Veel plannen komen nu op tafel. Voor de VVD fractie staat vast dat
we allemaal ons huiswerk moeten doen. Dat geldt ook voor Brussel. Daar
kom ik op terug. Dan het juridische spoor. Mijn fractie ergert zich aan
de gang van zaken. De VVD fractie heeft als enige in deze Kamer van het
begin af aan hard aan de bel getrokken over haalbaarbaarheid en
uitvoerbaarheid. Op initiatief van de VVD heeft de Kamer van haar
wettelijk recht gebruik gemaakt om de normen om te zetten in een wet. Dat
garandeert een fatsoenlijke parlementaire behandeling, een openbaar
oordeel van de Raad van State en de mogelijkheid veranderingen aan te
brengen. Maar ook de mogelijkheid om erover te stemmen. Die wet ligt na 5
(!) jaar eindelijk bij de Raad van State. Intussen kwam het eerste
Besluit Luchtkwaliteit illegaal tot stand. Toen de Raad van State op
grond daarvan met grote regelmaat besluiten vernietigde, bleek dat het
Besluit - volgens een beproefd recept van VROM - weer eens verder ging
dan nodig was. Een ministeriele regeling sneuvelde vervolgens in concept.
Een tweede herzien Besluit zag het daglicht. En nu dus die wet. Als 5
jaar geleden was gebeurd wat de VVD fractie toen al wilde, was ons een
heleboel onduidelijkheid gespaard gebleven en tijd gewonnen. Mijn fractie
wacht de wet inclusief het advies van de Raad van State natuurlijk af.
Het Kabinet kan op steun van de VVD fractie rekenen als de wet inderdaad
een oplossing biedt voor de huidige problemen. Maar wij zijn daar niet
gerust op. Naar aanleiding van een bijeenkomst met journalisten over de
wet die de heer Van Geel eind augustus belegde, verscheen een aantal
artikelen in de pers. Er komt kennelijk een boekhouding van milieuplannen
- en maatregelen die het Rijk, de provincies en de gemeenten inbrengen.
Van Geel voert daarover de regie. Hij wil het beleid niet meer aan de
regio's overlaten. Maar de VVD fractie wil juist van centrale
plannenmakerij en bureaucratie af! Op lokaal - of regionaal - niveau kan
het beste de afweging worden gemaakt welke balans te kiezen tussen
milieu, economie, groen, gezondheid, mobiliteit en wonen. Daarom was de
VVD net als CDA en PvdA zo'n groot voorstander van de Wet Stad en Milieu.
De Staatssecretaris wil ook dat niet langer tegen elk bestemmingsplan
beroep en bezwaar wordt aangetekend voor wat betreft luchtkwaliteit. Hij
wil 1 beroepsprocedure tegen het gehele, landelijke pakket. Als dat kan
is het prachtig, maar ik hoor dat de juristen van de milieubeweging al
gillend van het lachen in hun stoel hangen. Kan de mogelijkheid van
bezwaar en beroep tegen bestemmingsplannen m.b.t. luchtkwaliteit dan
opzij worden gezet? De VVD fractie vreest een nieuwe juridische
carrousel. Als ik ongelijk heb hoor ik dat graag. Maar als dat alles de
prijs is die we moeten betalen om koste wat kost de koppeling van
ruimtelijke projecten aan de Europese luchtkwaliteitsnormen vast te
houden, dan zal de VVD fractie handhaving van die koppeling bij de
wetsbehandeling ter discussie stellen. De Minister zegt ruimte te zien om
te salderen en de koppeling flexibel of op afstand te houden. Als dat de
problemen oplost zijn wij voor, maar ik zie nu alweer juristen stukken in
de krant schrijven dat dat niet kan. Intussen is Brussel niet in staat
gebleken de meest kosteneffectieve maatregel te nemen, nl. aanscherping
van de emissie-eisen voor het verkeer. Brussel weigert duidelijkheid te
geven over uitstel en de beloofde evaluatie van de normen uit te voeren,
en laat Nederland daarmee flink in de steek. Brussel roept wel dat
Nederland zijn huiswerk moet doen, maar doet dat zelf niet. Wel worden
nog verdergaande luchtkwaliteitsnormen in het vooruitzicht gesteld. De
VVD fractie gaat daarmee niet akkoord, in ieder geval niet totdat de
huidige problemen zijn opgelost. Zo vergroot je het draagvlak voor Europa
niet. Intussen hangen wethouders en gedeputeerden aan de lijn die met de
handen in het haar zitten. Maar zelfs als we juridisch gezien de wet tot
op het bot uitkleden resteert onzekerheid of de Brusselse normen worden
gehaald. Of dat de rechter dat accepteert. Ik hoor graag van de
bewindslieden dat ik dit verkeerd zie. Want ook wij gaan natuurlijk niet
het kind met het badwater weggooien. Zijn de bewindslieden bereid te
garanderen dat met de wet het slot van projecten af gaat? Kan met die Wet
de Tweede Maasvlakte worden aangelegd? De VVD fractie laat zich graag
overtuigen. De lessen die we kunnen trekken zijn de volgende. 1.
Ministerie van VROM, houdt eindelijk eens op met voor de Europese troepen
uit te lopen. Het leidt altijd tot ongelukken. 2. Brussel moet zich
richten op bronbeleid en zich niet bemoeien met normering van de
kwaliteit van de leefomgeving. Dat kunnen wij zelf veel beter. Ook daarom
wil de VVD fractie geen Europees bodembeleid. De Nederlandse politiek -
zowel lokaal als centraal - moet het weer voor het zeggen krijgen.
Nederland juridiseert. De VVD wil die macht terug. Terug van Brussel en
terug van de juristen. De PvdA fractie zegt daar ook goede dingen over.
Met de PvdA fractie samen wil de VVD die strijd aanbinden. De VVD fractie
ziet reikhalzend uit naar het PvdA pamflet 'Van regels naar resultaat'.
De VVD complimenteert de PvdA oprecht met het vernieuwend denken dat
hieraan ten grondslag ligt. De kwalificatie van de heer Duyvendak
'betonsocialisme' betekent dat de PvdA op de goede weg is. Ik ben het
eens met de PvdA dat het centralistische denken van de heer Duyvendak
stil is blijven staan. 3. Voordat met wetgeving wordt ingestemd, moeten
kosten/baten, subsidiariteit, uitvoerbaarheid en haalbaarheid duidelijk
zijn. Mijn fractie heeft wat dat betreft ook nog flinke aarzelingen bij
het hele REACH project, maar daar komen wij separaat op terug. De
hoofdlijn van dit verhaal is duidelijk. De VVD wil een ambitieus,
realistisch luchtkwaliteitsbeleid. Maar we willen ook dat mensen kunnen
wonen en zich verplaatsen. We moeten weg van de verstikkende regels
('onze size fits all') die dat in de weg staan. De VVD wil ruimte laten
voor flexibiliteit, lokaal maatwerk, en creativiteit. Dan wordt
milieubeleid weer leuk in plaats van een verstikkend harnas bijeen
gegespt door apocalyptische symbolen. Dat is de visie van de VVD over het
milieubeleid in 2015, en daar gaan we wat ons betreft dan ook naartoe.
Voor nadere informatie: p.dkrom@tweedekamer.nl of www.pauldekrom.nl
Donderdag 10 november 2005
VVD