VVD



Nieuws

10 nov 2005 - Inbreng Paul de Krom
Begroting VROM

Milieubegroting: VVD wil slot van Nederland afhalen De VVD steunt op hoofdlijnen het pakket van 900 miljoen dat het kabinet op tafel heeft gelegd om de luchtkwaliteit te verbeteren. De VVD vindt dat iedereen, Brussel, Den Haag, provincies en gemeenten, zijn huiswerk moet doen. Maar de VVD vindt ook dat mensen moeten kunnen wonen en zich verplaatsen. Voor de VVD is het onacceptabel dat veel bouwprojecten in gevaar dreigen te komen en wegen niet meer kunnen worden aangelegd of verbreed. De VVD verwacht van het Kabinet dat alles uit de kast wordt gehaald om het slot van Nederland af te halen. Linksom of rechtsom, met of zonder wet. Er is geen tijd meer om nog langer te treuzelen. Hieronder treft u de inbreng van woordvoerder Paul de Krom.

Alleen het gesproken woord geldt.

---

De VVD fractie kan zich op hoofdlijnen vinden in het Luchtkwaliteit Prinsjesdagpakket. Een pakket van 900 miljoen. Mijn fractie wil de Staatssecretaris daarmee complimenteren. Ik heb wel een suggestie die ik het Kabinet meegeef. Het uitfaseren van dieselauto's zonder roetfilter is moeilijk. Is het mogelijk om een roetfilter voor tweedehands dieselauto's verplicht te stellen? Het moment van aankoop van een tweedehands diesel zou het moment zijn om dat te doen. Huidige bezitters ondervinden daarvan geen nadeel, terwijl de aankopende partij weet waaraan hij toe is. Kan het kabinet de plussen en minnen op een rijtje zetten? Kan het Kabinet toelichten wat het gaat doen om aardgas te stimuleren? Mijn fractie juicht het ook toe dat gemeenten en provincies hun verantwoordelijkheid nemen. Veel plannen komen nu op tafel. Voor de VVD fractie staat vast dat we allemaal ons huiswerk moeten doen. Dat geldt ook voor Brussel. Daar kom ik op terug. Dan het juridische spoor. Mijn fractie ergert zich aan de gang van zaken. De VVD fractie heeft als enige in deze Kamer van het begin af aan hard aan de bel getrokken over haalbaarbaarheid en uitvoerbaarheid. Op initiatief van de VVD heeft de Kamer van haar wettelijk recht gebruik gemaakt om de normen om te zetten in een wet. Dat garandeert een fatsoenlijke parlementaire behandeling, een openbaar oordeel van de Raad van State en de mogelijkheid veranderingen aan te brengen. Maar ook de mogelijkheid om erover te stemmen. Die wet ligt na 5 (!) jaar eindelijk bij de Raad van State. Intussen kwam het eerste Besluit Luchtkwaliteit illegaal tot stand. Toen de Raad van State op grond daarvan met grote regelmaat besluiten vernietigde, bleek dat het Besluit - volgens een beproefd recept van VROM - weer eens verder ging dan nodig was. Een ministeriele regeling sneuvelde vervolgens in concept. Een tweede herzien Besluit zag het daglicht. En nu dus die wet. Als 5 jaar geleden was gebeurd wat de VVD fractie toen al wilde, was ons een heleboel onduidelijkheid gespaard gebleven en tijd gewonnen. Mijn fractie wacht de wet inclusief het advies van de Raad van State natuurlijk af. Het Kabinet kan op steun van de VVD fractie rekenen als de wet inderdaad een oplossing biedt voor de huidige problemen. Maar wij zijn daar niet gerust op. Naar aanleiding van een bijeenkomst met journalisten over de wet die de heer Van Geel eind augustus belegde, verscheen een aantal artikelen in de pers. Er komt kennelijk een boekhouding van milieuplannen - en maatregelen die het Rijk, de provincies en de gemeenten inbrengen. Van Geel voert daarover de regie. Hij wil het beleid niet meer aan de regio's overlaten. Maar de VVD fractie wil juist van centrale plannenmakerij en bureaucratie af! Op lokaal - of regionaal - niveau kan het beste de afweging worden gemaakt welke balans te kiezen tussen milieu, economie, groen, gezondheid, mobiliteit en wonen. Daarom was de VVD net als CDA en PvdA zo'n groot voorstander van de Wet Stad en Milieu. De Staatssecretaris wil ook dat niet langer tegen elk bestemmingsplan beroep en bezwaar wordt aangetekend voor wat betreft luchtkwaliteit. Hij wil 1 beroepsprocedure tegen het gehele, landelijke pakket. Als dat kan is het prachtig, maar ik hoor dat de juristen van de milieubeweging al gillend van het lachen in hun stoel hangen. Kan de mogelijkheid van bezwaar en beroep tegen bestemmingsplannen m.b.t. luchtkwaliteit dan opzij worden gezet? De VVD fractie vreest een nieuwe juridische carrousel. Als ik ongelijk heb hoor ik dat graag. Maar als dat alles de prijs is die we moeten betalen om koste wat kost de koppeling van ruimtelijke projecten aan de Europese luchtkwaliteitsnormen vast te houden, dan zal de VVD fractie handhaving van die koppeling bij de wetsbehandeling ter discussie stellen. De Minister zegt ruimte te zien om te salderen en de koppeling flexibel of op afstand te houden. Als dat de problemen oplost zijn wij voor, maar ik zie nu alweer juristen stukken in de krant schrijven dat dat niet kan. Intussen is Brussel niet in staat gebleken de meest kosteneffectieve maatregel te nemen, nl. aanscherping van de emissie-eisen voor het verkeer. Brussel weigert duidelijkheid te geven over uitstel en de beloofde evaluatie van de normen uit te voeren, en laat Nederland daarmee flink in de steek. Brussel roept wel dat Nederland zijn huiswerk moet doen, maar doet dat zelf niet. Wel worden nog verdergaande luchtkwaliteitsnormen in het vooruitzicht gesteld. De VVD fractie gaat daarmee niet akkoord, in ieder geval niet totdat de huidige problemen zijn opgelost. Zo vergroot je het draagvlak voor Europa niet. Intussen hangen wethouders en gedeputeerden aan de lijn die met de handen in het haar zitten. Maar zelfs als we juridisch gezien de wet tot op het bot uitkleden resteert onzekerheid of de Brusselse normen worden gehaald. Of dat de rechter dat accepteert. Ik hoor graag van de bewindslieden dat ik dit verkeerd zie. Want ook wij gaan natuurlijk niet het kind met het badwater weggooien. Zijn de bewindslieden bereid te garanderen dat met de wet het slot van projecten af gaat? Kan met die Wet de Tweede Maasvlakte worden aangelegd? De VVD fractie laat zich graag overtuigen. De lessen die we kunnen trekken zijn de volgende. 1. Ministerie van VROM, houdt eindelijk eens op met voor de Europese troepen uit te lopen. Het leidt altijd tot ongelukken. 2. Brussel moet zich richten op bronbeleid en zich niet bemoeien met normering van de kwaliteit van de leefomgeving. Dat kunnen wij zelf veel beter. Ook daarom wil de VVD fractie geen Europees bodembeleid. De Nederlandse politiek - zowel lokaal als centraal - moet het weer voor het zeggen krijgen. Nederland juridiseert. De VVD wil die macht terug. Terug van Brussel en terug van de juristen. De PvdA fractie zegt daar ook goede dingen over. Met de PvdA fractie samen wil de VVD die strijd aanbinden. De VVD fractie ziet reikhalzend uit naar het PvdA pamflet 'Van regels naar resultaat'. De VVD complimenteert de PvdA oprecht met het vernieuwend denken dat hieraan ten grondslag ligt. De kwalificatie van de heer Duyvendak 'betonsocialisme' betekent dat de PvdA op de goede weg is. Ik ben het eens met de PvdA dat het centralistische denken van de heer Duyvendak stil is blijven staan. 3. Voordat met wetgeving wordt ingestemd, moeten kosten/baten, subsidiariteit, uitvoerbaarheid en haalbaarheid duidelijk zijn. Mijn fractie heeft wat dat betreft ook nog flinke aarzelingen bij het hele REACH project, maar daar komen wij separaat op terug. De hoofdlijn van dit verhaal is duidelijk. De VVD wil een ambitieus, realistisch luchtkwaliteitsbeleid. Maar we willen ook dat mensen kunnen wonen en zich verplaatsen. We moeten weg van de verstikkende regels ('onze size fits all') die dat in de weg staan. De VVD wil ruimte laten voor flexibiliteit, lokaal maatwerk, en creativiteit. Dan wordt milieubeleid weer leuk in plaats van een verstikkend harnas bijeen gegespt door apocalyptische symbolen. Dat is de visie van de VVD over het milieubeleid in 2015, en daar gaan we wat ons betreft dan ook naartoe.

Voor nadere informatie: p.dkrom@tweedekamer.nl of www.pauldekrom.nl

Donderdag 10 november 2005