Kenniscentrum voor uiterlijke verzorging (KOC)

Gezond-werken-regels verankerd in de wet

Alle werkgevers én werknemers in de kappersbranche ontvangen eind november instrumenten die helpen bij het invoeren van de dit jaar ingestelde gezond-werken-regels. De mailing bestaat uit de Handeczeemtest en de wettelijk verplichte Risico-Inventarisatie &
-Evaluatie (RI&E). De instrumenten zijn ontwikkeld vanuit het Arboconvenant Kappers.

Kappers gaan nu zelf aan de slag!
De laatste paar maanden is de Healthy Hairdresser druk bezig geweest met de ontwikkeling van de instrumenten. Bijvoorbeeld met de wettelijk verplichte kappers-RI&E. Hiermee komt een kappersbedrijf erachter hoe gezond en veilig de werkomgeving is. Werkgevers sporen samen met hun medewerkers de risico's van de salon op. Vervolgens stellen ze een plan op om deze risico's aan te pakken. Alle werkgevers ontvangen de RIE zowel digitaal als op papier. Werknemers ontvangen een flyer met een toelichting op hun bijdrage bij het invullen van de RI&E.

De Handeczeemtest is een eenvoudige test om op te sporen of een kapper last heeft van handeczeem. Ook krijgt de kapper advies over wat je er tegen kunt doen. Alle werkenden in de kappersbranche ontvangen de test. De bedoeling is dat iedereen zijn testgegevens anoniem opstuurt. Het Brancheplatform Kappers gebruikt de gegevens om onderzoek te doen naar handeczeem bij kappers.

De novembermailing bevat ook een nieuwe uitgave van het gezond-werken-katern Healthy Hairdresser. Hierin vinden kappers uitgebreide informatie over de Healthy-Hairdresser-Award 2006, de prijs voor de gezond-werken-baas en de gezond-werken-medewerker 2006. Iedereen kan zijn collega, baas en zélfs zichzelf opgeven voor de Award. De uitreiking van beide awards (maar liefst 2.500 euro) vindt plaats tijdens Hairstyle 2006 (23 en 24 april).

Twee jaar geleden is de campagne Healthy Hairdresser; jouw gezondheid telt van start gegaan, de campagne over lekker en gezond werken. In de afgelopen twee jaar is van alles gebeurd: de
Healthy-Hairdresser-campagne viel drie keer in de prijzen, de gezond-werken-regels werden opgenomen in de Arbowet en het speciale gezond-werken-katern lag regelmatig bij iedere kapper in de brievenbus. De campagne wordt financieel mogelijk gemaakt door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Algemene Nederlandse Koninklijke Kappersorganisatie (ANKO), Kappersbond FNV/FNV Schoonheidsverzorging en CNV Kappers, vakgroep van de CNV BedrijvenBond en het HBA.