Gezond-werken-regels verankerd in de wet
Alle werkgevers én werknemers in de kappersbranche ontvangen eind
november instrumenten die helpen bij het invoeren van de dit jaar
ingestelde gezond-werken-regels. De mailing bestaat uit de
Handeczeemtest en de wettelijk verplichte Risico-Inventarisatie &
-Evaluatie (RI&E). De instrumenten zijn ontwikkeld vanuit het
Arboconvenant Kappers.
Kappers gaan nu zelf aan de slag!
De laatste paar maanden is de Healthy Hairdresser druk bezig geweest
met de ontwikkeling van de instrumenten. Bijvoorbeeld met de wettelijk
verplichte kappers-RI&E. Hiermee komt een kappersbedrijf erachter hoe
gezond en veilig de werkomgeving is. Werkgevers sporen samen met hun
medewerkers de risico's van de salon op. Vervolgens stellen ze een
plan op om deze risico's aan te pakken. Alle werkgevers ontvangen de
RIE zowel digitaal als op papier. Werknemers ontvangen een flyer met
een toelichting op hun bijdrage bij het invullen van de RI&E.
De Handeczeemtest is een eenvoudige test om op te sporen of een kapper
last heeft van handeczeem. Ook krijgt de kapper advies over wat je er
tegen kunt doen. Alle werkenden in de kappersbranche ontvangen de
test. De bedoeling is dat iedereen zijn testgegevens anoniem opstuurt.
Het Brancheplatform Kappers gebruikt de gegevens om onderzoek te doen
naar handeczeem bij kappers.
De novembermailing bevat ook een nieuwe uitgave van het
gezond-werken-katern Healthy Hairdresser. Hierin vinden kappers
uitgebreide informatie over de Healthy-Hairdresser-Award 2006, de
prijs voor de gezond-werken-baas en de gezond-werken-medewerker 2006.
Iedereen kan zijn collega, baas en zélfs zichzelf opgeven voor de
Award. De uitreiking van beide awards (maar liefst 2.500 euro) vindt
plaats tijdens Hairstyle 2006 (23 en 24 april).
Twee jaar geleden is de campagne Healthy Hairdresser; jouw gezondheid
telt van start gegaan, de campagne over lekker en gezond werken. In de
afgelopen twee jaar is van alles gebeurd: de
Healthy-Hairdresser-campagne viel drie keer in de prijzen, de
gezond-werken-regels werden opgenomen in de Arbowet en het speciale
gezond-werken-katern lag regelmatig bij iedere kapper in de
brievenbus. De campagne wordt financieel mogelijk gemaakt door het
ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Algemene Nederlandse
Koninklijke Kappersorganisatie (ANKO), Kappersbond FNV/FNV
Schoonheidsverzorging en CNV Kappers, vakgroep van de CNV
BedrijvenBond en het HBA.
Kenniscentrum voor uiterlijke verzorging (KOC)