Nieuwe ST: 'spannendste Ford Focus ooit'
(11/10/2005)
De nieuwe Ford Focus ST is met zijn 225 pk (166 kW) sterke,
2,5-liter vijfcilinder Duratec ST-motor met turbocompressor de
krachtigste Ford Focus ooit. De motor is gekoppeld aan een
handgeschakelde zesversnellingsbak en kan een topsnelheid bereiken van
meer dan 240 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in
slechts 6,8 seconden. Het is een auto die dus een hoog prestatieniveau
koppelt aan een verleidelijk voorkomen.
"We hebben het uiterste gedaan om dit de spannendste straatversie van
de Ford Focus tot nu toe te maken,â zegt Jost Capito, directeur van
Ford Team RS. âDe nieuwe Focus ST is een perfecte auto voor hen die
het gevoel en het plezier van een echte sportauto willen, maar
daarvoor geen grote offers willen brengen op het gebied van
verfijning, comfort en praktische gebruiksmogelijkheden.â
Overtreft geweldenaren
Deze maand zal de nieuwe Focus ST op de Nederlandse markt worden
gebracht, voor de consumentenprijs van ⬠32.900. Dit geldt voor de
driedeurs versie. De Focus ST is ook leverbaar in vijfdeurs
uitvoering, die net als alle andere Fords Focus ⬠600 extra kost.
Afgezien van zijn indrukwekkende vermogen van 166 kW/225 pk bij 6.000
omw/min beschikt de machtige vijfpitter ook nog eens over een
maximumkoppel van 320 Nm, dat al bij 1.600 toeren ter beschikking
staat â en het blÃjft op dat hoge niveau tot 4.000 omw/min, waarmee de
nieuwe Focus ST erkende geweldenaren als de Mondeo ST220, zijn eigen
voorganger, de Focus ST170, en de Focus RS overtreft.
Deze enorme souplesse duidt er al op dat de nieuwe Ford Focus ST niet
alleen maar een supersnelle driftkikker is, maar met de grootste
kalmte ook in druk straatverkeer mee kan. De Focus ST is een auto die,
geheel in de traditie van Ford om op productiemodellen spannende
versies te bouwen, op alle mogelijke manieren een overweldigende dosis
rijplezier levert.
Dat rijplezier wordt in niet geringe mate ondersteund door een hoogst
aantrekkelijke standaard uitrusting, die niet alleen visueel de
sportiviteit van de Focus ST op discrete wijze onderstreept, maar ook
het comfort naar een uitzonderlijk hoog niveau tilt.
Zeer uitgebreide en sportieve uitrusting
De standaard uitrusting van de Ford Focus ST omvat onder meer:
ESP (Electronic Stability Program) met EBA (Electronic Brake Assist)
en Traction Control
Airconditioning
Nieuwe, unieke 18-inch lichtmetalen wielen
Dubbele verchroomde sportuitlaat
Recaro-stoelen voorin, met verschillende kleurkeuzes afhankelijk van
de buitenkleur, achtvoudig verstelbare bestuurdersstoel
Extra meters voor oliedruk, olietemperatuur en turbodruk boven op
het dashboard
Unieke pookknop voor zesversnellingsbak
ST design driespaaks lederen sportstuurwiel
Zwarte hemelbekleding
Zichtpakket met regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel en
automatische koplampen
Easy Sound 6000 CD-speler
'Submarine lightingâ
Luxe ST vloermatten voor en achter en unieke ST instaplijsten
Inklapbare sleutel
Buitenspiegels met geïntegreerde clignoteurs.
'Submarine Lightingâ is een subtiele LED interieurverlichting die bij
inschakelen van de koplampen de lijnen van het interieur extra
benadrukt.
Toonaangevend onderstel
De Ford Focus staat bekend om het uitmuntende onderstel dat als
toonaangevend in zijn klasse geldt. Dit vormde voor Ford Team RS de
basis voor de ontwikkeling van de Focus ST, die iets lager werd gelegd
en op verscheidene punten kleine essentiële aanpassingen kreeg. Zo
werd de vering harder gemaakt, maar zijn de veerwegen langer en de
stabilisatoren zijn steviger.
Het geheel maakt een uitgesproken sportieve rijstijl mogelijk, maar is
daarnaast nadrukkelijk comfortabel opgezet voor dagelijks gebruik. De
nieuwe Focus-reeks is uitgerust met EHPAS (Electric-Hydraulic Power
Assisted Steering). Dit systeem van stuurbekrachtiging zorgt voor meer
comfort tijdens het manoeuvreren bij lage snelheid en voor betere
stuurrespons en meer stabiliteit bij hoge snelheid. Voor de Focus ST
werd het een stuk directer gemaakt: de besturing reageert 8% sneller
dan in de gewone Focus modellen, om de bestuurder meer directe
feedback te geven via het stuurwiel. Dit maakt ervaren bestuurders om
twee redenen enthousiast: naast het pure plezier van het besturen van
een nauwkeurig reagerende auto, vertoont de Focus ST zeer precies
weggedrag.
Veiligheid op topniveau
De Focus ST is uitgerust met een hoogwaardig remsysteem: aan de
voorzijde bevinden zich met vier zuigers uitgeruste geventileerde
remschijven van 320 mm, aan de achterzijde remblokken met twee zuigers
en remschijven van 280 mm. Verder zorgt Fords eigen ABS met EBD voor
veilig en gecontroleerd remmen onder zware omstandigheden. Het Ford
ESP-systeem is standaard aanwezig op de Focus ST. De Ford Focus ST
heeft een normaal differentieel.
Net als bij de andere Focus modellen is bij de Focus ST op het gebied
van veiligheid niets te wensen overgelaten. De
veiligheidsvoorzieningen omvatten een zeer stijve carrosserie,
bescherming van de voetruimte, inklapbare pedalen en stuurkolom en
portierbalken die bescherming bieden bij zijdelingse botsingen. En
verder: voor- zij- en curtain airbags voor bestuurder en bijrijder,
pyrotechnische gordelspanners en systemen op de voorstoelen die
beschermen tegen nekletsel.
De Focus ST beschikt over een uniek, extra instrumentenpaneel dat zich
op het dashboard bevindt. Dit in het oog springende onderdeel
onderscheidt de Focus ST van de standaarduitvoering van de Focus. Deze
duidelijk afleesbare instrumenten verschaffen de sportieve bestuurder
essentiële informatie over de laaddruk in de turbocompressor, de
olietemperatuur en de oliedruk. De nieuwe meters zijn net als de
snelheidsmeter, toerenteller en temperatuur- en benzinemeters in het
primaire instrumentenpaneel voorzien van een nieuw uiterlijk dat past
bij de overige interieuraccenten van geruwd aluminium, zoals het
stuurwiel en de verzilverde pook. Het met leer beklede stuurwiel
heeft een extra dikke rand met stevige duimgrepen en drie spaken. Een
rood ST-logo is in de middelste spaak gegraveerd. De met leer beklede
versnellingspook is voorzien van een rode afbeelding met de zes
versnellingen.
Verstelbare Recaro-stoelen
De Focus ST is standaard uitgerust met stijlvolle Recaro sportstoelen
die voor optimale steun zorgen. Wat aanpassingsmogelijkheden en
flexibiliteit betreft zijn deze stoelen uniek te noemen. De 8-weg
verstelbare bestuurdersstoel is o.a. in hoogte verstelbaar en
kantelbaar en heeft tevens instelbare lendensteunen. Optioneel is ook
volledig lederen bekleding beschikbaar, waarbij de bestuurdersstoel en
de bijrijderstoel 10-weg verstelbaar zijn. De portierpanelen zijn
bekleed met bijpassend leer dat een mooie aanvulling vormt op de
speciale aluminium ST-portiergrepen. Overige aluminiumdetails in de
Focus ST zijn de speciaal ontworpen sportieve gietaluminium pedalen
met rubber inzetstukken en de unieke ST-instaplijsten.
De nieuwe Ford Focus ST kan zich werkelijk in alle opzichten de
spannendste Focus ooit noemen.
AutoRai