AutoRai

Nieuwe ST: 'spannendste Ford Focus ooit'

(11/10/2005)
De nieuwe Ford Focus ST is met zijn 225 pk (166 kW) sterke, 2,5-liter vijfcilinder Duratec ST-motor met turbocompressor de krachtigste Ford Focus ooit. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en kan een topsnelheid bereiken van meer dan 240 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in slechts 6,8 seconden. Het is een auto die dus een hoog prestatieniveau koppelt aan een verleidelijk voorkomen.
"We hebben het uiterste gedaan om dit de spannendste straatversie van de Ford Focus tot nu toe te maken,â zegt Jost Capito, directeur van Ford Team RS. âDe nieuwe Focus ST is een perfecte auto voor hen die het gevoel en het plezier van een echte sportauto willen, maar daarvoor geen grote offers willen brengen op het gebied van verfijning, comfort en praktische gebruiksmogelijkheden.â

Overtreft geweldenaren
Deze maand zal de nieuwe Focus ST op de Nederlandse markt worden gebracht, voor de consumentenprijs van ⬠32.900. Dit geldt voor de driedeurs versie. De Focus ST is ook leverbaar in vijfdeurs uitvoering, die net als alle andere Fords Focus ⬠600 extra kost. Afgezien van zijn indrukwekkende vermogen van 166 kW/225 pk bij 6.000 omw/min beschikt de machtige vijfpitter ook nog eens over een maximumkoppel van 320 Nm, dat al bij 1.600 toeren ter beschikking staat â en het blÃjft op dat hoge niveau tot 4.000 omw/min, waarmee de nieuwe Focus ST erkende geweldenaren als de Mondeo ST220, zijn eigen voorganger, de Focus ST170, en de Focus RS overtreft.

Deze enorme souplesse duidt er al op dat de nieuwe Ford Focus ST niet alleen maar een supersnelle driftkikker is, maar met de grootste kalmte ook in druk straatverkeer mee kan. De Focus ST is een auto die, geheel in de traditie van Ford om op productiemodellen spannende versies te bouwen, op alle mogelijke manieren een overweldigende dosis rijplezier levert.

Dat rijplezier wordt in niet geringe mate ondersteund door een hoogst aantrekkelijke standaard uitrusting, die niet alleen visueel de sportiviteit van de Focus ST op discrete wijze onderstreept, maar ook het comfort naar een uitzonderlijk hoog niveau tilt.

Zeer uitgebreide en sportieve uitrusting

De standaard uitrusting van de Ford Focus ST omvat onder meer:

ESP (Electronic Stability Program) met EBA (Electronic Brake Assist) en Traction Control

Airconditioning

Nieuwe, unieke 18-inch lichtmetalen wielen

Dubbele verchroomde sportuitlaat

Recaro-stoelen voorin, met verschillende kleurkeuzes afhankelijk van de buitenkleur, achtvoudig verstelbare bestuurdersstoel

Extra meters voor oliedruk, olietemperatuur en turbodruk boven op het dashboard

Unieke pookknop voor zesversnellingsbak

ST design driespaaks lederen sportstuurwiel

Zwarte hemelbekleding

Zichtpakket met regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel en automatische koplampen

Easy Sound 6000 CD-speler

'Submarine lightingâ

Luxe ST vloermatten voor en achter en unieke ST instaplijsten

Inklapbare sleutel
Buitenspiegels met geïntegreerde clignoteurs.

'Submarine Lightingâ is een subtiele LED interieurverlichting die bij inschakelen van de koplampen de lijnen van het interieur extra benadrukt.

Toonaangevend onderstel
De Ford Focus staat bekend om het uitmuntende onderstel dat als toonaangevend in zijn klasse geldt. Dit vormde voor Ford Team RS de basis voor de ontwikkeling van de Focus ST, die iets lager werd gelegd en op verscheidene punten kleine essentiële aanpassingen kreeg. Zo werd de vering harder gemaakt, maar zijn de veerwegen langer en de stabilisatoren zijn steviger.

Het geheel maakt een uitgesproken sportieve rijstijl mogelijk, maar is daarnaast nadrukkelijk comfortabel opgezet voor dagelijks gebruik. De nieuwe Focus-reeks is uitgerust met EHPAS (Electric-Hydraulic Power Assisted Steering). Dit systeem van stuurbekrachtiging zorgt voor meer comfort tijdens het manoeuvreren bij lage snelheid en voor betere stuurrespons en meer stabiliteit bij hoge snelheid. Voor de Focus ST werd het een stuk directer gemaakt: de besturing reageert 8% sneller dan in de gewone Focus modellen, om de bestuurder meer directe feedback te geven via het stuurwiel. Dit maakt ervaren bestuurders om twee redenen enthousiast: naast het pure plezier van het besturen van een nauwkeurig reagerende auto, vertoont de Focus ST zeer precies weggedrag.

Veiligheid op topniveau
De Focus ST is uitgerust met een hoogwaardig remsysteem: aan de voorzijde bevinden zich met vier zuigers uitgeruste geventileerde remschijven van 320 mm, aan de achterzijde remblokken met twee zuigers en remschijven van 280 mm. Verder zorgt Fords eigen ABS met EBD voor veilig en gecontroleerd remmen onder zware omstandigheden. Het Ford ESP-systeem is standaard aanwezig op de Focus ST. De Ford Focus ST heeft een normaal differentieel.

Net als bij de andere Focus modellen is bij de Focus ST op het gebied van veiligheid niets te wensen overgelaten. De
veiligheidsvoorzieningen omvatten een zeer stijve carrosserie, bescherming van de voetruimte, inklapbare pedalen en stuurkolom en portierbalken die bescherming bieden bij zijdelingse botsingen. En verder: voor- zij- en curtain airbags voor bestuurder en bijrijder, pyrotechnische gordelspanners en systemen op de voorstoelen die beschermen tegen nekletsel.

De Focus ST beschikt over een uniek, extra instrumentenpaneel dat zich op het dashboard bevindt. Dit in het oog springende onderdeel onderscheidt de Focus ST van de standaarduitvoering van de Focus. Deze duidelijk afleesbare instrumenten verschaffen de sportieve bestuurder essentiële informatie over de laaddruk in de turbocompressor, de olietemperatuur en de oliedruk. De nieuwe meters zijn net als de snelheidsmeter, toerenteller en temperatuur- en benzinemeters in het primaire instrumentenpaneel voorzien van een nieuw uiterlijk dat past bij de overige interieuraccenten van geruwd aluminium, zoals het stuurwiel en de verzilverde pook. Het met leer beklede stuurwiel heeft een extra dikke rand met stevige duimgrepen en drie spaken. Een rood ST-logo is in de middelste spaak gegraveerd. De met leer beklede versnellingspook is voorzien van een rode afbeelding met de zes versnellingen.

Verstelbare Recaro-stoelen
De Focus ST is standaard uitgerust met stijlvolle Recaro sportstoelen die voor optimale steun zorgen. Wat aanpassingsmogelijkheden en flexibiliteit betreft zijn deze stoelen uniek te noemen. De 8-weg verstelbare bestuurdersstoel is o.a. in hoogte verstelbaar en kantelbaar en heeft tevens instelbare lendensteunen. Optioneel is ook volledig lederen bekleding beschikbaar, waarbij de bestuurdersstoel en de bijrijderstoel 10-weg verstelbaar zijn. De portierpanelen zijn bekleed met bijpassend leer dat een mooie aanvulling vormt op de speciale aluminium ST-portiergrepen. Overige aluminiumdetails in de Focus ST zijn de speciaal ontworpen sportieve gietaluminium pedalen met rubber inzetstukken en de unieke ST-instaplijsten.

De nieuwe Ford Focus ST kan zich werkelijk in alle opzichten de spannendste Focus ooit noemen.