Contactpersoon
-
Datum
10 november 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.02821
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2050601580
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
In antwoord op de kamervragen van het lid Gerkens over het kenteken voor
klassieke bromfietsen kan ik u als volgt informeren.
Bent u ervan op de hoogte dat veel bezitters van klassieke bromfietsen
problemen ondervinden om een kenteken aan te vragen? Zo ja, wat is uw
mening hierover?
1. Ik ben ervan op de hoogte dat een kleine groep bezitters soms
aanvullende informatie moet verstrekken om tot een zuivere
kentekenregistratie te komen. Dat gebeurt onder meer bij het ontbreken
van het goedkeuringsmerk. In dat geval wordt om aanvullende informatie
gevraagd. Uit de aanvullende informatie blijkt soms dat de
kentekenaanvraag ten onrechte is gedaan, omdat het betreffende voertuig
vaak geen bromfiets is. Overigens komen dit soort gevallen zeer zelden
voor. Het verzoek om meer informatie wordt door een groep
bromfietseigenaren als lastig ervaren, maar is noodzakelijk om de
rechtmatigheid van de aanvraag te toetsen.
Navraag bij de RDW over de mate waarin bij het kentekenen sprake is van
klassieke bromfietsen heeft de volgende informatie opgeleverd. Uit de
cijfers van de tot nu toe afgegeven kentekens blijkt dat het om relatief
geringe aantal afwijzingen gaat. Er zijn (peildatum 25 oktober 2005)
72.238 kentekenbewijzen voor bromfietsen aangevraagd.
Hiervan zijn 60.147 kentekens afgegeven. De overige aanvragen zijn
momenteel in behandeling of wachten op een reactie van de bezitter. 3.526
kentekens zijn afgegeven voor klassieke bromfietsen. Van deze groep
hebben 486 bezitters gebruik gemaakt van de uitzonderingspositie, die
geldt voor bromfietsen met een bouwjaar van vóór 1974.
Op de peildatum zijn in totaal 68 aanvragen afgewezen omdat het
goedkeurmerk ontbreekt. 44 aanvragen zijn afgewezen omdat het bouwjaar
niet voor 1974 ligt, 15 omdat bleek dat het een motorfiets betreft en 4
omdat niet aangetoond kon worden dat het een bromfiets van voor 1974 is.
Verder zijn 5 voertuigen definitief afgewezen omdat bleek dat het
voertuig gestolen was en van 124 voertuigen is de bezitter geïnformeerd
dat zijn bromfiets als gestolen geregistreerd staat.
2. Bent u ervan op de hoogte dat veel bromfietsen van vóór 1974 geen
ingeslagen nummer in het frame hebben en tevens de sticker met het
goedkeuringsnummer vaak ontbreekt en dat bovendien deze
bromfietseigenaren de aankoopbon niet meer hebben en hierdoor geen
kenteken kunnen krijgen?
Kunt u ook aangeven hoe een bezitter van een klassieke bromfiets zonder
goedkeuringssticker kan aantonen dat deze bromfiets voldoet aan de
definitie van bromfiets en dat het bouwjaar vóór 1974 ligt? Wat gaat u
doen om te voorkomen dat deze bromfietsen niet meer de weg op mogen?
2. Ik ga ervan uit dat met ingeslagen nummer het in het frame ingeslagen
voertuigidentificatienummer (VIN, ofwel framenummer) bedoeld wordt. Een
ingeslagen VIN was en is altijd verplicht voor een bromfiets. Het VIN is
het unieke en identificerende nummer van een bromfiets en geeft aan bij
welk voertuig een kentekenbewijs hoort. Het overgrote deel van de
klassieke bromfietsen heeft een ingeslagen VIN. Als het ingeslagen VIN
van fabriekswege ontbreekt dan wordt bij het aanvragen van een kenteken
het VIN van het typeplaatje geaccepteerd. Er hoeft dan dus geen nieuw VIN
ingeslagen te worden. Enkele modellen bromfietsen hebben zowel geen
ingeslagen VIN als geen VIN op een typeplaatje. In deze gevallen zal de
RDW een nieuw VIN moeten vaststellen en inslaan. Ontbreekt het VIN
gedeeltelijk vanwege roest of beschadiging dan zal de RDW dit opnieuw
moeten inslaan, mits het oorspronkelijke nummer vastgesteld kan worden.
Vervolgens kan de RDW een kenteken afgeven.
Wat betreft het goedkeuringsnummer het volgende. Ik ben ervan op de
hoogte dat bromfietsen van vóór 1974 soms geen ingeslagen
goedkeuringsmerk hebben. Bij de totstandkoming van de wetgeving terzake
van de kentekening van bromfietsen, is hier uitdrukkelijk rekening mee
gehouden. Dit heeft er ertoe geleid dat bromfietsen van vóór 1974 niet
hoeven te behoren tot een goedgekeurd type. In de Memorie van Toelichting
is deze keuze nader toegelicht .
De gebruiker moet zelf aantonen dat het een bromfiets met een bouwjaar
van vóór 1974 betreft. De wijze waarop de gebruiker kan aantonen dat het
een bromfiets van vóór 1974 betreft, is vrij eenvoudig. De gebruiker kan
dit schriftelijk aantonen. Uit de informatie moet behalve dit bouwjaar
ook blijken dat het voertuig daadwerkelijk van oorsprong aan de definitie
van bromfiets voldeed. Voorbeelden van informatie waarmee de gegevens
aangetoond mogen worden zijn: foto's van het typeplaatje en de bromfiets,
een folder of handleiding met technische gegevens, een artikel uit een
bromfietsblad, informatie van bromfietsclubs of fabrikant, een verwijzing
naar een bromfietsencyclopedie. Een aankoopnota is dus slechts één van de
mogelijkheden om het bouwjaar aan te tonen. Komt de gebruiker er zelf
niet uit, dan kan een verklaring van de FEHAC wellicht nog een uitkomst
bieden.
Indien de gebruiker desondanks op geen enkele manier kan aantonen dat het
voertuig aan de definitie van bromfiets voldoet dan zal - om alsnog een
kenteken te krijgen - het voertuig gekeurd moeten worden. Indien aan de
eisen voldaan wordt, geeft de RDW een kenteken af.
Overigens waren van de tot nu toe 3.526 afgegeven kentekens voor
klassieke bromfietsen 3.040 bromfietsen wél voorzien van een
goedkeuringsmerk. Deze groep hoefde achteraf niets aan te tonen en kreeg,
mits aan de andere voorwaarden voldaan werd, een kentekenbewijs.
3. Was de Rijksdienst Wegverkeer op de hoogte van de dreigende problemen
voor de klassieke bromfietsen? Zo ja, waarom is hier met het opstellen
van de regels geen rekening gehouden?
3. Ja, de RDW was hiervan op de hoogte. Bij het opstellen van de regels
is hier rekening mee gehouden. Zie verder mijn antwoord op vraag 1 en 2.
4. Bent u bereid de problemen bij het verkrijgen van een kenteken voor de
eigenaren van klassieke bromfietsen op te lossen, door voor deze
doelgroep een uitzondering op de bewijsplicht te maken? Zo ja, wat voor
maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?
4. Op de eerste plaats wijs ik er op dat voor deze groep bromfietsen al
een uitzondering is gemaakt op het beginsel dat bromfietsen van een
goedgekeurd type moeten zijn. Dit beginsel gold in het verleden ook al
voor klassieke bromfietsen. Op de tweede plaats geven de cijfers geen
reden tot ongerustheid. Op de derde plaats is de bewijsplicht
noodzakelijk om een scheiding tussen illegale jongere bromfietsen en
legale oudere bromfietsen te kunnen maken en om te voorkomen dat
bijvoorbeeld motorfietsen als bromfiets worden geregistreerd. Op het
moment dat er een uitzondering komt op deze bewijsplicht, zou het
mogelijk worden dat allerlei voertuigen zoals motorfietsen en nooit in
Europa toegelaten illegale bromfietsen een Nederlands bromfietskenteken
kunnen krijgen. Dit kan leiden tot verkeersonveilige situaties op de weg.
Daarnaast kunnen voertuigverplichtingen (zoals de wegenbelasting) en de
rijbewijsplicht die niet of beperkt gelden voor bromfietsen, maar wel
voor andere voertuigcategorieën, ontdoken worden. Een onacceptabel
voorbeeld zou kunnen zijn dat straks een 16 jarige op een motorfiets met
een bromfietskenteken rondrijdt.
Door het grote aantal kentekenaanvragen is de hoeveelheid beschikbare
informatie inmiddels dusdanig toegenomen dat op basis van deze kennis
steeds vaker vooraf al bepaald kan worden of bromfietsen zonder
goedkeuringsmerk aan de voorwaarden voldoen. Daarnaast heeft de RDW op de
actiewebsite ishetgeenplaatje.nl specifieke informatie voor bezitters van
klassieke bromfietsen toegevoegd. Met het tijdschrift Bromfiets wordt
samenwerking gezocht om bezitters van een klassieke bromfiets juist te
informeren. Aan diverse bromfietsclubs wordt persoonlijke toelichting
over de kentekening gegeven. Overigens hebben alle bromfietsclubs bij
aanvang van de kentekening een brief gekregen waarin de kentekenplicht
nader toegelicht is. De RDW heeft aangegeven dat zij binnen de grenzen
van de wet zo soepel mogelijk met de groep klassieke bromfietsen om zal
springen. Hierdoor kunnen ook deze bromfietsen zo eenvoudig mogelijk
gekentekend worden.
Ook zal de RDW de brief die aan eigenaren van klassieke bromfietsen
gestuurd wordt, met het verzoek aan te tonen dat de bromfiets een
bouwjaar heeft van vóór 1974, aanvullen met wat voorbeelden over hoe dat
aangetoond kan worden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
-----------------------
Tweede Kamer, vergaderjaar 2004-2005, 29910, nr. 3, blz. 18
Ministerie van Verkeer en Waterstaat