Titel: Ondernemer gebruikt internet nauwelijks voor marktinformatie

AVERO ACHMEA
Rubriek: Binnenland
Datum en tijd: 10-11-2005 10:58

Ondernemer gebruikt internet nauwelijks voor verkrijgen van marktinformatie

Omzet vergroot door lidmaatschap ondernemersverenging

LEEUWARDEN Ondernemers verkrijgen marktinformatie hoofdzakelijk via vakbladen en minder via brancheorganisaties, Kamer van Koophandel en/of MKB-Nederland. Ook het internet als verzamelplaats voor informatie over omzetgroei, concurrentie, kennis en wet- en regelgeving wordt niet gebruikt. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek onder 1282 ondernemers door verzekeraar Avéro Achmea en zibb.nl.

Ondernemers:
Een kwart van de ondernemers zegt aangesloten te zijn bij een ondernemersvereniging. De belangrijkste redenen hiervoor zijn het verwerven van kennis als ook het uitbreiden van klantenbestand. 86% zegt eveneens omzet te halen uit het lidmaatschap en stuurt gemiddeld één tot vijf collega-leden facturen.

Netwerken
Meer dan tachtig procent van de ondernemers hecht een groot belang aan een zakelijk netwerk. Gemiddeld besteedt een ondernemer wekelijks vier tot acht uren aan het uitbreiden en in stand houden van het netwerk. 53% netwerkt via borrels van klanten en toeleveranciers en 48% doet dit met behulp van het Internet.

Sponsoring:
Het bedrijfsleven dat het MKB als doelgroep heeft en wil ondersteunen kan dit het beste doen door het sponsoren van een lokale ondernemers- en/of brancheverenging (48%) en MKB Nederland (38%).

Voor meer informatie en het opvragen van het onderzoeksrapport kunt u contact opnemen met:

Avéro Achmea
Bertwin Tiemersma
Manager Communicatie
Telefoon: 06-29077770
E-mail: bertwin.tiemersma@achmea.nl