Titel: Ondernemer gebruikt internet nauwelijks voor marktinformatie
AVERO ACHMEA
Rubriek: Binnenland
Datum en tijd: 10-11-2005 10:58
Ondernemer gebruikt internet nauwelijks voor verkrijgen van
marktinformatie
Omzet vergroot door lidmaatschap ondernemersverenging
LEEUWARDEN Ondernemers verkrijgen marktinformatie hoofdzakelijk via
vakbladen en minder via brancheorganisaties, Kamer van Koophandel en/of
MKB-Nederland. Ook het internet als verzamelplaats voor informatie over
omzetgroei, concurrentie, kennis en wet- en regelgeving wordt niet
gebruikt. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek onder
1282 ondernemers door verzekeraar Avéro Achmea en zibb.nl.
Ondernemers:
Een kwart van de ondernemers zegt aangesloten te zijn bij een
ondernemersvereniging. De belangrijkste redenen hiervoor zijn het
verwerven van kennis als ook het uitbreiden van klantenbestand. 86% zegt
eveneens omzet te halen uit het lidmaatschap en stuurt gemiddeld één tot
vijf collega-leden facturen.
Netwerken
Meer dan tachtig procent van de ondernemers hecht een groot belang aan
een zakelijk netwerk. Gemiddeld besteedt een ondernemer wekelijks vier
tot acht uren aan het uitbreiden en in stand houden van het netwerk. 53%
netwerkt via borrels van klanten en toeleveranciers en 48% doet dit met
behulp van het Internet.
Sponsoring:
Het bedrijfsleven dat het MKB als doelgroep heeft en wil ondersteunen kan
dit het beste doen door het sponsoren van een lokale ondernemers- en/of
brancheverenging (48%) en MKB Nederland (38%).
Voor meer informatie en het opvragen van het onderzoeksrapport
kunt u contact opnemen met:
Avéro Achmea
Bertwin Tiemersma
Manager Communicatie
Telefoon: 06-29077770
E-mail: bertwin.tiemersma@achmea.nl