De Unie
10/11/2005
Nederland verdwijnt uit de top-10 van competitieve landen
Sociale Innovatie veel belangrijker dan Research & Development (R&D)
Culemborg, 10 november 2005 - Het concurrentievermogen van Nederlandse
bedrijven en organisaties neemt sterk af. In vier jaar duikelt
Nederland, qua internationaal concurrentievermogen, van de 3e naar de
12e plaats. Deze hoofdconclusie en meer staan in het rapport âde
Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor 2005â. De bevindingen van
dit rapport staan vandaag in Rotterdam (locatie: Erasmus Universiteit)
centraal tijdens het congres âSlim Managen en Innovatief Organiserenâ.
In vergelijking met koplopers als Finland en de Verenigde Staten
scoren Nederlandse ondernemingen vooral slecht op een aantal
belangrijke punten. Voorbeelden zijn het gebrek aan passie voor
innovatie, het toepassen van nieuwe kennis en waardering van nieuwe
technologieën. Hoewel in Nederland kennis, expertise en technologie
aanwezig zijn, mobiliseren Nederlandse ondernemingen deze
mogelijkheden onvoldoende voor nieuwe producten en diensten. Kern van
deze kennisparadox is niet gebrekkige technologische innovatie, maar
veelal het chronische gebrek aan slim management en innovatieve
organisatievormen.
De initiatiefnemers voor deze studie zijn de zakelijke dienstverlener
Eiffel, werkgeversorganisatie AWVN, de onafhankelijke vakorganisatie
voor professionals, De Unie, en het internationale Erasmus Strategic
Renewal Centre. Deze monitor is uitgevoerd door de vakgroep Strategie
en Omgeving van de RSM Erasmus Universiteit. Voor dit onderzoek heeft
het team van Dr. Justin J.P. Jansen, Prof. Dr. Frans A.J. Van den
Bosch en Prof. Dr. Henk W. Volberda meer dan 14.000 bedrijven in
binnen- en buitenland onderzocht.
Het onderzoeksteam heeft internationaal onderzoek uitgevoerd naar
kennisontwikkeling en strategische vernieuwing. Het onderzoek toont
aan dat management- en organisatievaardigheden een doorslaggevende rol
vervullen bij succesvolle innovaties. Deze vaardigheden kunnen
ondernemingen echter niet kant-en-klaar kopen. Een strategische visie,
geavanceerde kennis, creativiteit en flexibiliteit spelen daarbij een
doorslaggevende rol.
Voor De Unie illustreren de bevindingen uit de Monitor nogmaals, aldus
voorzitter Jacques Teuwen, âDat het maken van duidelijke en dus
moedige keuzes onvermijdelijk is. Keuzes waarvan men bereid is de
gevolgen te dragen. De Unie is van oudsher de vakbond die de belangen
behartigt van het middenkader, managers en leidinggevenden. Wij voelen
ons verantwoordelijk voor het functioneren van onze leden in de
organisaties.
Het onderzoek maakt duidelijk dat de paradox die een leidinggevende
moet zien te overbruggen een spanningsveld is tussen de formele
positie van ongelijkwaardigheid âhij heeft hiërarchische macht over
zijn ondergeschikten â en de relationele noodzaak om op basis van
gelijkwaardigheid met zijn medewerkers om te gaan. Hoe minder macht
een rol speelt in de relatie tussen leidinggevende en medewerker, hoe
groter de kans dat beide partijen de relatie als goed ervaren. Er is
dan ruimte voor zelfsturing en innovatie. De Unie gaat een kritische
confrontatie met de eigen structurele tekortkomingen niet uit de weg.â
Volgens Teuwen moet de vakbeweging zich veel meer focussen op het
strategisch tekort van bedrijven en organisaties, dus het gebrek aan
sociale innovatie: âDe vakbeweging moet zich inlaten, met de strategie
van bedrijven en bedrijfstakken. Ook moet ze strijd voeren voor een
gezond lange termijn beleid van ondernemingen. De vakbeweging moet
zich keren tegen het korten op R&D-budgetten en tegen het inkopen van
aandelen om de koers te steunen en tegen risicomijdend gedrag ter
wille van de korte termijnwinstcijfers.â
* Perscontacten
* Meer informatie over het congres âSlim Managen en Innovatief
Organiserenâ