De Unie


10/11/2005
Nederland verdwijnt uit de top-10 van competitieve landen

Sociale Innovatie veel belangrijker dan Research & Development (R&D)

Culemborg, 10 november 2005 - Het concurrentievermogen van Nederlandse bedrijven en organisaties neemt sterk af. In vier jaar duikelt Nederland, qua internationaal concurrentievermogen, van de 3e naar de 12e plaats. Deze hoofdconclusie en meer staan in het rapport âde Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor 2005â. De bevindingen van dit rapport staan vandaag in Rotterdam (locatie: Erasmus Universiteit) centraal tijdens het congres âSlim Managen en Innovatief Organiserenâ.

In vergelijking met koplopers als Finland en de Verenigde Staten scoren Nederlandse ondernemingen vooral slecht op een aantal belangrijke punten. Voorbeelden zijn het gebrek aan passie voor innovatie, het toepassen van nieuwe kennis en waardering van nieuwe technologieën. Hoewel in Nederland kennis, expertise en technologie aanwezig zijn, mobiliseren Nederlandse ondernemingen deze mogelijkheden onvoldoende voor nieuwe producten en diensten. Kern van deze kennisparadox is niet gebrekkige technologische innovatie, maar veelal het chronische gebrek aan slim management en innovatieve organisatievormen.

De initiatiefnemers voor deze studie zijn de zakelijke dienstverlener Eiffel, werkgeversorganisatie AWVN, de onafhankelijke vakorganisatie voor professionals, De Unie, en het internationale Erasmus Strategic Renewal Centre. Deze monitor is uitgevoerd door de vakgroep Strategie en Omgeving van de RSM Erasmus Universiteit. Voor dit onderzoek heeft het team van Dr. Justin J.P. Jansen, Prof. Dr. Frans A.J. Van den Bosch en Prof. Dr. Henk W. Volberda meer dan 14.000 bedrijven in binnen- en buitenland onderzocht.

Het onderzoeksteam heeft internationaal onderzoek uitgevoerd naar kennisontwikkeling en strategische vernieuwing. Het onderzoek toont aan dat management- en organisatievaardigheden een doorslaggevende rol vervullen bij succesvolle innovaties. Deze vaardigheden kunnen ondernemingen echter niet kant-en-klaar kopen. Een strategische visie, geavanceerde kennis, creativiteit en flexibiliteit spelen daarbij een doorslaggevende rol.

Voor De Unie illustreren de bevindingen uit de Monitor nogmaals, aldus voorzitter Jacques Teuwen, âDat het maken van duidelijke en dus moedige keuzes onvermijdelijk is. Keuzes waarvan men bereid is de gevolgen te dragen. De Unie is van oudsher de vakbond die de belangen behartigt van het middenkader, managers en leidinggevenden. Wij voelen ons verantwoordelijk voor het functioneren van onze leden in de organisaties.

Het onderzoek maakt duidelijk dat de paradox die een leidinggevende moet zien te overbruggen een spanningsveld is tussen de formele positie van ongelijkwaardigheid âhij heeft hiërarchische macht over zijn ondergeschikten â en de relationele noodzaak om op basis van gelijkwaardigheid met zijn medewerkers om te gaan. Hoe minder macht een rol speelt in de relatie tussen leidinggevende en medewerker, hoe groter de kans dat beide partijen de relatie als goed ervaren. Er is dan ruimte voor zelfsturing en innovatie. De Unie gaat een kritische confrontatie met de eigen structurele tekortkomingen niet uit de weg.â

Volgens Teuwen moet de vakbeweging zich veel meer focussen op het strategisch tekort van bedrijven en organisaties, dus het gebrek aan sociale innovatie: âDe vakbeweging moet zich inlaten, met de strategie van bedrijven en bedrijfstakken. Ook moet ze strijd voeren voor een gezond lange termijn beleid van ondernemingen. De vakbeweging moet zich keren tegen het korten op R&D-budgetten en tegen het inkopen van aandelen om de koers te steunen en tegen risicomijdend gedrag ter wille van de korte termijnwinstcijfers.â

* Perscontacten

* Meer informatie over het congres âSlim Managen en Innovatief Organiserenâ