Kenniscentrum Elektronische Overheid
Nulmeting Monitor Meervoudig Gebruik van Gegevens (MMGG) is gestart
Er is voor verschillende producten geïnventariseerd wat aan burgers en
bedrijven moeten invullen, voor het aanvragen van een product. De
eerste uitkomsten van de pilot geven een beeld van hoe het e.e.a.
binnen de overheid is georganiseerd.
Eenmalige gegevensverstrekking en meervoudig gebruik van gegevens
dragen bij aan de doelstelling van het Kabinet, om de dienstverlening
aan burgers en bedrijven te verbeteren. Door aan burgers en bedrijven
niet meer te vragen dan strikt noodzakelijk is, nemen de irritatie én
de administratieve lasten af. Centraal staat in deze nieuwe monitor de
inventarisatie van de informatievraag, Wat moeten burgers en bedrijven
invullen, om overheidsproducten-en diensten aan te vragen.
Op basis van diensten die via formulieren worden aangevraagd - dat
kunnen zowel elektronische als papieren formulieren zijn - wordt de
informatievraag geïnventariseerd. In de onderzoeksopzet is er voor
gekozen dat het meest technisch ontwikkelde formulier de maatstaf
vormt voor de nulmeting, maar wanneer dat niet beschikbaar is kan dat
ook een papieren formulier zijn.
1. Eerste uitkomsten Pilot MMGG
In de afgelopen weken is een pilot MMGG uitgevoerd voor BZK., waaraan
o.a. de voorhoedegemeenten hebben meegewerkt. Er is voor verschillende
producten geïnventariseerd wat aan burgers en bedrijven moeten
invullen, voor het aanvragen van een product. De eerste uitkomsten van
de pilot geven een beeld van hoe het e.e.a. binnen de overheid is
georganiseerd. Op basis van deze bevindingen is besloten deze wijze
van meten te operationaliseren naar een nulmeting.
Een paar gemeentelijke voorbeelden uit de pilot:
Ø Aanvraag GBA-uittreksel onderzocht in 11 (voorhoede)-gemeenten. De
gemeente die het minst vraagt bij een uittreksel hanteert 7
invulvelden, in de hoogst scorende gemeente zijn dat er 24. De rest
zit er tussen in met een gemiddelde van 14,4
Ø Doorgeven verhuizing/adreswijziging dit product is onderzocht in 16
gemeenten.
De gemeente die het minst vraagt hanteert 5 invulvelden, in de hoogst
scorende gemeente zijn dat er 34. De rest zit er tussen in met een
gemiddelde van 24,7.
Ø Huisvestingsvergunning dit product is onderzocht in 5 gemeenten
(want een groot aantal gemeenten kennen dit product niet).
De gemeente die het minst vraagt hanteert 35 invulvelden, in de hoogst
scorende gemeente zijn dat er 109. De rest zit er tussen in met een
gemiddelde van 64,8.
Ø Standplaatsvergunning dit product is onderzocht in 8 gemeenten
De gemeente die het minst vraagt hanteert 10 invulvelden, in de hoogst
scorende gemeente zijn dat er 23. De rest zit er tussen in met een
gemiddelde voor de hele populatie van 16,25.
Voor de andere producten in de pilot kan slechts een getal worden
genoemd, wat niet veel zegt omdat er in de pilot geen vergelijking is
gemaakt met andere organisaties die het product ook aanbieden, of
omdat het product maar door 1 organisatie wordt aangeboden.
Een paar voorbeelden.
Bij een waterschap wordt aan de burgers en bedrijven voor de Aanvraag
kwijtschelding waterschapsbelasting gevraagd 95 - waarvan 40 verplicht
- velden in te vullen, voor het indienen van een Bezwaarschrift tegen
de heffing moeten bij het waterschap moeten 8 velden worden ingevuld.
Voor een Aanvraag bodemsanering bij de provincie moet een bedrijf 229
velden invullen. Om een milieuklacht in te dienen moet een burger 103
velden invullen.
2. Opzet monitor.
Centraal staan de overheidsdiensten die via een formulier worden
aangevraagd. De velden die ingevuld moeten worden door burgers en
bedrijven worden geteld, en daar komt een getal uit.
De monitor wordt uitgevoerd bij verschillende overheidslagen en
diensten die taken uitvoeren die gebaseerd zijn op Rijksregelgeving.
Ook is een aantal autonome gemeentelijke taken in de monitor
opgenomen.
Door de herhaling van deze meting krijgt de overheid in de komende
jaren, inzicht in de organisatie van het werkproces, de organisatie
van de backoffice en de implementatie en gebruik van de
ELO-basisvoorzieningen en de daarmee gepaard gaande vermindering van
de administratieve lasten voor burgers en bedrijven. Immers de
formulieren zullen in de toekomst korter en steeds meer vooringevuld
worden aangeboden aan de aanvrager. Ook zal een aantal producten
verdwijnen omdat op een andere manier aan de informatievraag kan
worden voldaan (Uittreksel GBA, VOG of het pro-actief aanbieden van
een dienst zoals bijvoorbeeld kwijtschelding van belastingen).
Eind 2005 is de inventarisatie van de nulmeting afgerond. Deze meting
zal jaarlijks worden herhaald
3. Opbouw lijst van 120 diensten en verdeling over de verschillende
overheidslagen
De lijst van 120 producten is opgebouwd uit de producten die in de 65%
meting naar elektronische dienstverlening worden gemeten en aangevuld
met die producten die hoog genoteerd staan in de metingen naar
administratieve lasten voor bedrijfsleven en burgers. In totaal worden
er 56 producten voor burgers en 64 producten voor bedrijven
gemonitord. De volledige lijst van diensten en organisatie opgenomen
in de monitor is bijgevoegd.
Gemeenten
Van de 120 producten worden 37 producten door gemeenten uitgevoerd. 6
producten worden zowel voor burgers als bedrijven onderzocht, waardoor
de dienstenlijst voor gemeenten uitkomt op 31 verschillende producten.
Vanwege het grote aantal te onderzoeken formulieren is er bij deze
populatie voor gekozen te werken met een gestratificeerde,
systematische steekproef met ongelijke kansen van 83 gemeenten (N =
467). De steekproef zal jaarlijks worden getrokken.
Provincies
Er worden 9 provinciale producten gemonitord bij 12 provincies.
Waterschappen
Er worden 4 producten van de waterschappen gemonitord bij alle 26
waterschappen.
Rijksoverheid
De resterende producten zitten verspreid over gehele overheid. Zo
worden er voor de Belastingdienst 14 producten gemonitord. Andere
diensten worden slechts een aanbieder aangeboden. Voor
bedrijfsverenigingen wordt gewerkt met en populatie van 15 en voor de
zorgverzekeraars wordt een getal van 19 gehanteerd.
Uitvoering nulmeting
De nulmeting wordt uitgevoerd door ADV Market Research.
U kunt komende periode worden gebeld - wanneer de dienst niet op uw
website te vinden is - en u verzoeken een formulier te sturen aan: ADV
Market Research, Utrechtseweg 101, 3702 AB Zeist.
Voor nadere vragen kunt u contact opnemen met mevr. D.W. van Beek van
het ministerie van BZK telefoon 070-426 6770 of via de
mail dymphna.beek@minbzk.nl