Ondernemen in opkomende markten risicovol

Atradius

Onbetrouwbare lokale handelspartners, leveranciers en klanten belangrijkste risico's bij ondernemen in opkomende markten

Onbetrouwbare lokale handelspartners, leveranciers en klanten en angst voor corruptie vormen de voornaamste risico's bij het zakendoen in groeimarkten. Desondanks blijven ondernemers optimistisch over de groeimogelijkheden in opkomende markten. Dit blijkt uit onderzoek van kredietverzekeraar Atradius onder multinationals. Tweederde van de respondenten is overtuigd dat investeringen in opkomende markten zullen blijven toenemen; hiervan investeert al 74% in Centraal- en Oost-Europa.

Volgens Wilfried Verstraete, voorzitter Raad van Bestuur van Atradius, is het inderdaad de verwachting dat de investeringen in opkomende markten blijven toenemen vanwege het aanbod van goedkope, vaak goed opgeleide arbeidskrachten, een concurrerende business omgeving en verbeterde politieke en economische omstandigheden. 'Voordat bedrijven in opkomende markten investeren, is het belangrijk dat zij hun bedrijfsstrategie herzien en een risicobeheerstrategie implementeren om hun belangen te beschermen zonder dat dit de groeit belemmert. Toch zijn er voldoende bedrijven die nog geen strategie op het gebied van risicobeheer in hun bedrijfsvoering hebben opgenomen. Dit betekent dat deze bedrijven onvoldoende beschermd zijn tegen financiële onzekerheden.'

Wilfried Verstraete vervolgt: 'Als het om het afdekken van risico gaat, geven de meeste ondernemers de voorkeur aan de inzet van externe consultants of het opzetten van een lokale vestiging. Alhoewel deze aanpak efficiënt kan zijn, biedt het niet dezelfde financiële zekerheid als bijvoorbeeld een kredietverzekering als het gaat om het afdekken van betalingsrisico in een politiek en economisch minder bekende omgeving.'

Uit het onderzoek The Global Challenge blijkt hoe multinationals nieuwe markten willen betreden, welke risico's zij daar zien en hoe zijn hun risicobeheer inrichten om de concurrentie in opkomende markten het hoofd te kunnen bieden.

Belangrijkste resultaten onderzoek

Multinationals verkiezen volledige dochterondernemingen in Centraal en Oost-Europa boven een joint venture. Een joint venture geniet vaak de voorkeur als het erom gaat vaste voet aan de grond te krijgen in China en Zuidoost Azië

- De voorkeursstrategie om door te dringen tot markten in Centraal en Oost-Europese landen is door zich lokaal te vestigen (26%), gevolgd door, in volgorde van belangrijkheid, fusies en overnames (23%), handelsrelaties en joint ventures (15%), import (13%) en, op de laatste plaats, uitbestedingsovereenkomsten (8%).

- De voorkeursstrategie om door te dringen tot de Chinese, Indische en Zuidoost Aziatische markten is door middel van joint ventures en verdragen (resp. 40% en 30%). Voor China geldt, in volgorde van belangrijkheid, het lokaal vestigen, handelsrelaties en fusies en overnames, import en uitbestedingsovereenkomsten.

- Multinationals geven er de voorkeur aan hun zakelijke belangen in eigen beheer te houden, waarvan enkelen kiezen voor uitbesteding om vaste voet aan de grond te krijgen in nieuwe markten.

Bedrijven die zakendoen in Centraal en Oost- Europa zijn met name verontrust over de corruptie, terwijl bedrijven die zakendoen in China het meest verontrust zijn over het intellectueel eigendomvraagstuk

- De meeste respondenten geven met betrekking tot ondernemen in Centraal en Oost-Europa aan corruptie (30%) het meest zorgwekkend te vinden, gevolgd door onbetrouwbare handelspartners (20%), een tekort aan goed opgeleide arbeidskrachten (20%), politieke lobby (18%), onduidelijkheid bij de overheid voor wat betreft het beleid en de regelgeving voor buitenlandse investeerders (10%), intellectueel eigendom (10%) en een gebrek aan overheidssteun bij het stimuleren van ondernemingsgunstige overheidsbesluiten (15%). Het minst bezorgd zijn zij over de infrastructuur en internationale handelsgeschillen.

- In China wordt het intellectueel eigendomvraagstuk gezien als grootste uitdaging (30%), terwijl het gebrek aan vakbekwame arbeidskrachten en slechte infrastructuur als minst zorgwekkend worden beschouwd.

- In Zuidoost Azië en India hebben de respondenten geen eenduidige mening voor wat de risico's betreft, ofschoon politieke lobby, het gebrek aan overheidssteun bij het stimuleren van een ondernemersvriendelijk beleid en onduidelijkheid bij de overheid met betrekking tot het beleid voor buitenlandse investeerders als zeer belangrijk worden aangemerkt.

- Het afsluiten van een verzekering is sterk marktafhankelijk. In Centraal en Oost-Europa worden vaker verzekeringen afgesloten dan in Azië. Dit weerspiegelt zich in de bekendheid en beschikbaarheid van verzekeringsproducten in deze markten en hoe vaak deze worden gebruikt bij hun voornaamste handelspartners.

- Politieke lobby komt nog steeds niet veel voor.

Consultants en lokale vestiging genieten voorkeur bij afdekken risico
- Met betrekking tot Centraal en Oost-Europa gebruikt meer dan de helft van de respondenten lokale consultants voor risicobeheer in opkomende markten. Andere manieren voor risicobeheer zijn, in volgorde van belangrijkheid, het invoeren van een risicobeheerstrategie voor de hele organisatie, het openen van lokale vestigingen, het afsluiten van een verzekering en politieke lobby.

- Voor handel met China wordt de voorkeur gegeven aan het openen van een lokale vestiging, gevolgd door het invoeren van een strategie voor risicobeheer voor de hele organisatie, het afsluiten van een verzekering en vervolgens politieke lobby.
- De invoering van een strategie voor risicobeheer wordt verrassend genoeg voor geen van de drie markten als belangrijk aangemerkt.

Centraal en Oost-Europese markten meest aantrekkelijk

- Het hoogste percentage van de respondenten, 74%, investeert in Centraal en Oost-Europa, gevolgd door 43% in China en 35% in India en Zuidoost Azië.
- De landen die binnen Centraal en Oost-Europa de voorkeur genieten zijn Polen (60%), Tsjechië (46%) en Rusland (40%), gevolgd door andere EU-landen.
- In Zuidoost Azië zijn dit, in volgorde van voorkeur, India, Maleisië, Thailand en Indonesië.

Over Atradius
Atradius is een van 's werelds grootste kredietverzekeraars met premie-inkomsten van EUR
1,3 miljard en een mondiaal marktaandeel van 24 procent. Het bedrijf verzekert jaarlijks handel ter waarde van EUR 300 miljard tegen het risico van non-betaling en biedt tal van producten variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Sinds 1932 heeft Atradius een samenwerkingsovereenkomst met de Nederlandse Staat inzake de herverzekering door de Staat van bepaalde commerciële en politieke risico's.

Met 3.400 medewerkers en meer dan 90 kantoren in 40 landen, heeft Atradius toegang tot kredietinformatie van meer dan 45 miljoen ondernemingen wereldwijd en geeft 10.000 kredietlimietbeslissingen per dag. Atradius heeft een A rating van Standard & Poor's (vooruitzicht stabiel) en A2 van Moody's (vooruitzicht stabiel). De belangrijkste aandeelhouders zijn Swiss Re en Deutsche Bank.

Meer informatie is te vinden op www.atradius.nl

Voor meer informatie
Marijke Van Hooren
Tel. 00 31 (0)20 553 2260
Mob. 0031 (0)6 5379 5867
Fax. 00 31 (0)20 553 2212
Email marijke.van.hooren@atradius.com

John Blackwell
Tel. 00 31 (0)20 553 2003
Mob. 0031 (0)6 5354 6659
Fax. 00 31 (0)20 553 2212
Email john.blackwell@atradius.com