Ondernemen in opkomende markten risicovol
Atradius
Onbetrouwbare lokale handelspartners, leveranciers en klanten belangrijkste risico's bij
ondernemen in opkomende markten
Onbetrouwbare lokale handelspartners, leveranciers en klanten en angst voor corruptie
vormen de voornaamste risico's bij het zakendoen in groeimarkten. Desondanks blijven
ondernemers optimistisch over de groeimogelijkheden in opkomende markten. Dit blijkt uit
onderzoek van kredietverzekeraar Atradius onder multinationals. Tweederde van de
respondenten is overtuigd dat investeringen in opkomende markten zullen blijven toenemen;
hiervan investeert al 74% in Centraal- en Oost-Europa.
Volgens Wilfried Verstraete, voorzitter Raad van Bestuur van Atradius, is het inderdaad de
verwachting dat de investeringen in opkomende markten blijven toenemen vanwege het aanbod
van goedkope, vaak goed opgeleide arbeidskrachten, een concurrerende business omgeving en
verbeterde politieke en economische omstandigheden. 'Voordat bedrijven in opkomende
markten investeren, is het belangrijk dat zij hun bedrijfsstrategie herzien en een
risicobeheerstrategie implementeren om hun belangen te beschermen zonder dat dit de
groeit belemmert. Toch zijn er voldoende bedrijven die nog geen strategie op het gebied
van risicobeheer in hun bedrijfsvoering hebben opgenomen. Dit betekent dat deze bedrijven
onvoldoende beschermd zijn tegen financiële onzekerheden.'
Wilfried Verstraete vervolgt: 'Als het om het afdekken van risico gaat, geven de meeste
ondernemers de voorkeur aan de inzet van externe consultants of het opzetten van een
lokale vestiging. Alhoewel deze aanpak efficiënt kan zijn, biedt het niet dezelfde
financiële zekerheid als bijvoorbeeld een kredietverzekering als het gaat om het
afdekken van betalingsrisico in een politiek en economisch minder bekende omgeving.'
Uit het onderzoek The Global Challenge blijkt hoe multinationals nieuwe markten willen
betreden, welke risico's zij daar zien en hoe zijn hun risicobeheer inrichten om de
concurrentie in opkomende markten het hoofd te kunnen bieden.
Belangrijkste resultaten onderzoek
Multinationals verkiezen volledige dochterondernemingen in Centraal en Oost-Europa boven
een joint venture. Een joint venture geniet vaak de voorkeur als het erom gaat vaste voet
aan de grond te krijgen in China en Zuidoost Azië
- De voorkeursstrategie om door te dringen tot markten in Centraal en Oost-Europese landen
is door zich lokaal te vestigen (26%), gevolgd door, in volgorde van belangrijkheid,
fusies en overnames (23%), handelsrelaties en joint ventures (15%), import (13%) en, op
de laatste plaats, uitbestedingsovereenkomsten (8%).
- De voorkeursstrategie om door te dringen tot de Chinese, Indische en Zuidoost Aziatische
markten is door middel van joint ventures en verdragen (resp. 40% en 30%). Voor China
geldt, in volgorde van belangrijkheid, het lokaal vestigen, handelsrelaties en fusies en
overnames, import en uitbestedingsovereenkomsten.
- Multinationals geven er de voorkeur aan hun zakelijke belangen in eigen beheer te
houden, waarvan enkelen kiezen voor uitbesteding om vaste voet aan de grond te krijgen in
nieuwe markten.
Bedrijven die zakendoen in Centraal en Oost- Europa zijn met name verontrust over de
corruptie, terwijl bedrijven die zakendoen in China het meest verontrust zijn over het
intellectueel eigendomvraagstuk
- De meeste respondenten geven met betrekking tot ondernemen in Centraal en Oost-Europa
aan corruptie (30%) het meest zorgwekkend te vinden, gevolgd door onbetrouwbare
handelspartners (20%), een tekort aan goed opgeleide arbeidskrachten (20%), politieke
lobby (18%), onduidelijkheid bij de overheid voor wat betreft het beleid en de
regelgeving voor buitenlandse investeerders (10%), intellectueel eigendom (10%) en een
gebrek aan overheidssteun bij het stimuleren van ondernemingsgunstige overheidsbesluiten
(15%). Het minst bezorgd zijn zij over de infrastructuur en internationale
handelsgeschillen.
- In China wordt het intellectueel eigendomvraagstuk gezien als grootste uitdaging (30%),
terwijl het gebrek aan vakbekwame arbeidskrachten en slechte infrastructuur als minst
zorgwekkend worden beschouwd.
- In Zuidoost Azië en India hebben de respondenten geen eenduidige mening voor wat de
risico's betreft, ofschoon politieke lobby, het gebrek aan overheidssteun bij het
stimuleren van een ondernemersvriendelijk beleid en onduidelijkheid bij de overheid met
betrekking tot het beleid voor buitenlandse investeerders als zeer belangrijk worden
aangemerkt.
- Het afsluiten van een verzekering is sterk marktafhankelijk. In Centraal en Oost-Europa
worden vaker verzekeringen afgesloten dan in Azië. Dit weerspiegelt zich in de
bekendheid en beschikbaarheid van verzekeringsproducten in deze markten en hoe vaak deze
worden gebruikt bij hun voornaamste handelspartners.
- Politieke lobby komt nog steeds niet veel voor.
Consultants en lokale vestiging genieten voorkeur bij afdekken risico
- Met betrekking tot Centraal en Oost-Europa gebruikt meer dan de helft van de
respondenten lokale consultants voor risicobeheer in opkomende markten. Andere manieren
voor risicobeheer zijn, in volgorde van belangrijkheid, het invoeren van een
risicobeheerstrategie voor de hele organisatie, het openen van lokale vestigingen, het
afsluiten van een verzekering en politieke lobby.
- Voor handel met China wordt de voorkeur gegeven aan het openen van een lokale vestiging,
gevolgd door het invoeren van een strategie voor risicobeheer voor de hele organisatie,
het afsluiten van een verzekering en vervolgens politieke lobby.
- De invoering van een strategie voor risicobeheer wordt verrassend genoeg voor geen van
de drie markten als belangrijk aangemerkt.
Centraal en Oost-Europese markten meest aantrekkelijk
- Het hoogste percentage van de respondenten, 74%, investeert in Centraal en Oost-Europa,
gevolgd door 43% in China en 35% in India en Zuidoost Azië.
- De landen die binnen Centraal en Oost-Europa de voorkeur genieten zijn Polen (60%),
Tsjechië (46%) en Rusland (40%), gevolgd door andere EU-landen.
- In Zuidoost Azië zijn dit, in volgorde van voorkeur, India, Maleisië, Thailand
en Indonesië.
Over Atradius
Atradius is een van 's werelds grootste kredietverzekeraars met premie-inkomsten van EUR
1,3 miljard en een mondiaal marktaandeel van 24 procent. Het bedrijf verzekert jaarlijks
handel ter waarde van EUR 300 miljard tegen het risico van non-betaling en biedt tal van
producten variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Sinds 1932 heeft Atradius
een samenwerkingsovereenkomst met de Nederlandse Staat inzake de herverzekering door de
Staat van bepaalde commerciële en politieke risico's.
Met 3.400 medewerkers en meer dan 90 kantoren in 40 landen, heeft Atradius toegang tot
kredietinformatie van meer dan 45 miljoen ondernemingen wereldwijd en geeft 10.000
kredietlimietbeslissingen per dag. Atradius heeft een A rating van Standard & Poor's
(vooruitzicht stabiel) en A2 van Moody's (vooruitzicht stabiel). De belangrijkste
aandeelhouders zijn Swiss Re en Deutsche Bank.
Meer informatie is te vinden op www.atradius.nl
Voor meer informatie
Marijke Van Hooren
Tel. 00 31 (0)20 553 2260
Mob. 0031 (0)6 5379 5867
Fax. 00 31 (0)20 553 2212
Email marijke.van.hooren@atradius.com
John Blackwell
Tel. 00 31 (0)20 553 2003
Mob. 0031 (0)6 5354 6659
Fax. 00 31 (0)20 553 2212
Email john.blackwell@atradius.com