Gemeente Geldrop-Mierlo



Publicatie 08 november 2005
De autos bleven thuis!
ACTIEWEEK VERKEERSSLANG GROOT SUCCES!
In de week van maandag 31 oktober t/m 4 november is op 8 basisscholen in Geldrop en Mierlo de actieweek Verkeersslang georganiseerd. Tijdens deze actieweek zijn kinderen en hun ouders gestimuleerd om zoveel mogelijk met de fiets, het openbaar vervoer of te voet naar school te komen, in plaats van met de auto. Dit bevordert de verkeersveiligheid rond de scholen en levert ook nog winst op voor het milieu. Doordat het aantal autoverplaatsingen vermindert, wordt er immers minder CO2 uitgestoten. Hiermee wordt met name het autogebruik op de korte afstand, waarbij de uitstoot van schadelijke stoffen extra groot is, teruggedrongen.

Tijdens deze actieweek zijn de leerlingen zoveel mogelijk met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer naar school gekomen. Elke keer dat een leerling milieuvriendelijk en veilig naar school kwam heeft deze een sticker gekregen. Alle stickers zijn op kaartjes geplakt, die vervolgens samen op één groot spandoek in de school zijn aangebracht, in de vorm van een Verkeersslang. Per school is een streefdoel vastgesteld, op basis van een voormeting. Elke dag is gekeken naar het percentage kinderen dat te voet, met de fiets of het openbaar vervoer komt. Dit percentage is ook op internet gezet, zodat de kinderen zelf konden meekijken hoe goed hun school scoort. Gebleken is dat er fantastische resultaten zijn behaald tijdens de actieweek! Op de meeste scholen is in de loop van de week een steeds hogere score te zien, zelfs tot 100% (wat betekent dat alle kinderen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer zijn gekomen)!

OPENING ACTIEWEEK
Op maandagochtend 31 oktober hebben de wethouders Maasakkers, Sommer en Hoekman in een estafettetocht acht scholen bezocht. Dat waren De Ganzebloemschool, t Klokhuis, t Anker, de Regenboog en t Vijfblad in Geldrop en t Schrijverke, St. Johannes en Den Boogerd in Mierlo. De wethouders werden op alle scholen verwelkomd door enthousiaste leerlingen én hun leraren. Veel scholen hadden het schoolplein of de aula extra feestelijk versierd met vlaggetjes, verkeersborden en dergelijke. De wethouders overhandigden op de scholen het verkeersslang-spandoek. Toen dit werd uitgerold, klonk er applaus en waren de kinderen van plan om de hele slang vol te gaan plakken met stickers. En dat is gelukt!

Na het vertrek van de wethouders, namen ze steeds een groepje kinderen mee in de huifkar. De kinderen vonden dat erg gezellig! Ze werden meegenomen naar een volgende school, waar ze uitstapten en een nieuw groepje kinderen in de huifkar mocht gaan zitten. Door het zonnetje was de estafettetocht natuurlijk heel geslaagd!

VERVOLG
Over een paar weken vindt ook een eindmeting plaats. We willen het bereikte niveau natuurlijk vasthouden, dus ouders: laat uw auto wat vaker staan en breng uw kinderen met de fiets, te voet of het openbaar vervoer naar school!

Voor meer informatie over het project kunt u contact opnemen met mevrouw B. Marcus van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, telefoon 040-2893782. Kijk ook eens op www.verkeersslang.nl. Op deze site zijn onder meer fotos te zien van de actie bij de verschillende scholen.

Publicatie 08 november 2005

BLADKORVEN: GEBRUIK ZE (GOED)!

Enige weken geleden heeft de gemeente bladkorven geplaatst. De bladeren van uw bomen doet u in uw eigen GFT-container; in de korven kunt u het blad kwijt van de gemeentebomen. Het blijkt echter, dat de korven niet altijd (goed) worden gebruikt.

Misschien ten overvloede, maar: bladkorven zijn bedoeld voor blad! Als er andere soorten afval gedumpt worden in de korven zijn wij genoodzaakt de korven weer te verwijderen. Het is ook niet de bedoeling dat u het blad tégen de korf veegt, het moet ín de korf worden gegooid. Wij rekenen op uw medewerking. Afhankelijk van de hoeveelheid bladeren die valt, zullen de korven regelmatig worden geleegd. Is de bladkorf bij u in de buurt toch overvol, dan kunt u contact opnemen met het algemene meldingennummer 040-2893900.

Publicatie 08 november 2005

BETAAL UW BELASTINGAANSLAG VIA AUTOMATISCHE INCASSO

In het belastingjaar 2006 worden de aanslagen
onroerende-zaakbelastingen en hondenbelasting, evenals in 2005, gezamenlijk via één aanslagbiljet opgelegd. Dit aanslagbiljet zal naar verwachting eind februari worden verzonden. U heeft de keuze om de aanslag binnen drie maanden in twee termijnen te betalen of u kiest voor tien maandelijkse betaaltermijnen. Kiest u voor de laatste mogelijkheid, dan moet u de gemeente via automatische incasso machtigen de aanslag automatisch te laten afboeken van uw bank- of girorekening. Het bedrag van de aanslag wordt dan in tien gelijke termijnen maandelijks aan de gemeente overgemaakt. Als u niet kiest voor automatische incasso, dan moet de aanslag in twee termijnen worden betaald.

Naast spreiding van de betaling over een langere periode biedt automatische incasso u de volgende voordelen:

- De aanslag wordt automatisch betaald, u heeft hier verder geen omkijken naar.

- Het te betalen bedrag wordt automatisch verdeeld in tien gelijke termijnen.

- U hoeft niet zelf bij te houden hoeveel u al heeft betaald of nog moet betalen.

- U hoeft niet steeds de betaaltermijnen in de gaten te houden.
- U voorkomt te late betaling en daarmee extra (aanmanings)kosten.

U moet wel zorgen voor voldoende saldo op uw rekening. Wordt de automatische incasso meer dan tweemaal geweigerd, bijvoorbeeld vanwege onvoldoende saldo, dan wordt de automatische incasso door de gemeente stopgezet en moet het (restant)bedrag van de aanslag binnen tien dagen worden voldaan.

INFORMATIE
Binnenkort ontvangt u informatie over de automatische incasso. Deze informatie bestaat uit een brief, een bijsluiter en een zogenaamd stoplichtformulier. Dit bestaat uit drie verschillende kleuren machtigingskaarten. De groene machtigingskaart vult u in en stuurt u op naar de gemeente als u gebruik wilt maken van de voordelen van automatische incasso. De machtiging blijft geldig tot u die opzegt. U hoeft dus voor de volgende jaren niet opnieuw een machtiging af te geven.
Met de gele terugboekingskaart kunt u uw bank verzoeken een afschrijving ongedaan te maken. Ook zonder gele kaart kunt u overigens uw bank daarom verzoeken.
Met de rode intrekkingskaart kunt u de verleende machtiging intrekken. In dat geval vervalt de mogelijkheid van gespreide betaling en gelden de algemene betalingstermijnen.

Wilt u meer informatie over automatische incasso of over gemeentelijke belastingen in het algemeen? Belt u dan met de afdeling Financiën, telefoon 040-2893935 of 040-2893948.

Publicatie 08 november 2005

Woensdag 23 november
INSPRAAKAVOND BESTEMMINGSPLAN LOESWIJK MIERLO

Aan de oostzijde van Mierlo is een nieuwe uitbreiding voor woningbouw gepland. Het gebied wordt begrensd door de straat Loeswijk (aan de oost- en zuidkant), de Bekelaar (noord) en aan de westkant door de Santheuvel-oost. Het voorontwerp-bestemmingsplan voorziet in de bouw van ruim honderd woningen. Op woensdag 23 november worden de plannen toegelicht tijdens een inspraakavond. De avond, met wethouder Maasakkers als voorzitter, begint om 19.30 uur in zaal Den Heuvel, Heuvel 2 in Mierlo. U bent van harte welkom.

Tijdens de inspraakavond wordt het plan toegelicht, is er gelegenheid om vragen te stellen en met elkaar van gedachten te wisselen over de voorgenomen woningbouw. De resultaten van de inspraakprocedure en het standpunt van het gemeentebestuur worden in het definitieve ontwerp-bestemmingsplan opgenomen. Daarna ligt het ontwerp-bestemmingsplan nogmaals ter inzage.
TER INZAGE
Het voorontwerp ligt met ingang van 9 november vier weken ter inzage op de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, Hofstraat 4 in Geldrop (van maandag tot en met vrijdag van 09.00-12.30 uur). Wilt u het plan op een ander tijdstip inzien, dan kunt u een afspraak maken met de heer M. Jacobs van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (telefoon 040-2893758). Ook kunt u bij hem terecht om binnen de periode van terinzageligging uw reactie op het plan mondeling kenbaar maken.

Verder kunt u binnen die termijn schriftelijke zienswijzen kenbaar maken bij burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop.

AANMELDEN
Wilt u aanwezig zijn bij de inspraakavond? Meldt u zich dan aan bij de receptie van het gemeentehuis, telefoon 040-2893893.

Publicatie 08 november 2005
17 november 10.00 uur EN 18.30 uur
Publicatie 08 november 2005
In 2006
BIJDRAGE IN DE KOSTEN VAN KINDEROPVANG
Op 1 januari 2005 is de Wet Kinderopvang in werking getreden. Vanaf die datum bestaan in de kinderopvang bedrijfsplaatsen (van uw werkgever) en gesubsidieerde plaatsen (van de gemeente) niet meer. Ook is de mogelijkheid vervallen om de kosten af te trekken bij uw aangifte Inkomstenbelasting als u tot de doelgroep van de Wet kinderopvang behoort. Hieronder is aangegeven wat u wél aan tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang kunt krijgen.

U WERKT IN LOONDIENST
Ouders, werkgevers en de rijksoverheid betalen dan samen de kinderopvang:

- De tegemoetkoming van de rijksoverheid (kinderopvangtoeslag) kan worden aangevraagd bij de Belastingdienst. De hoogte van de tegemoetkoming hangt af van uw gezinsinkomen.

- De tegemoetkoming van de werkgever kan worden aangevraagd bij de werkgever van elk van beide ouders. De hoogte bedraagt per ouder maximaal 1/6 deel van de kosten van de opvang.

- Het overige deel van de kosten voor kinderopvang moeten de ouders zelf betalen (ouderbijdrage).

HEEFT U GEEN WERKGEVER?
Dan komt u in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst en voor een tegemoetkoming van de gemeente als u:
- Een reïntegratietraject van de gemeente volgt.
- Een verplichte inburgeringscursus volgt.

- Nog geen 18 jaar bent en naar school gaat.
- Studeert (met de mogelijkheid van studiefinanciering).
- Een bijstandsuitkering voor kunstenaars ontvangt.

Volgt u een reïntegratietraject van het UWV, dan komt u in aanmerking voor de kinderopvang-toeslag van de Belastingdienst en voor een tegemoetkoming van het UWV.
Bent u zelfstandig ondernemer, dan komt u in aanmerking voor zowel de kinderopvangtoeslag als een vervangende werkgeversbijdrage (afhankelijk van uw inkomen) van de Belastingdienst.

Heeft u niet vanwege werk of scholing, maar wél vanwege sociaal-medische omstandigheden van uzelf of van uw kind kinderopvang nodig? Dan komt u niet in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Afhankelijk van de aard van uw sociaal-medische omstandigheden én van de hoogte van uw gezinsinkomen en vermogen kunt u dan een tegemoetkoming van de gemeente krijgen.

VOOR WELKE SOORT OPVANG?
U komt in aanmerking voor bovengenoemde tegemoetkomingen als de opvang noodzakelijk is en als uw kind wordt opgevangen in een geregistreerd kindercentrum voor dagopvang/buitenschoolse opvang of door een gastouder die is aangesloten bij een geregistreerd gastouderbureau. Bij de gemeente kunt u nagaan of de kinderopvang geregistreerd is. Kijkt u hiervoor op www.geldrop-mierlo.nl/onderwijs/kinderopvang.

HEEFT U NOG VRAGEN?
Met vragen over de kinderopvangtoeslag kunt u terecht bij de Belastingdienst, telefoon
0800-0543. U kunt daar een aanvraagformulier aanvragen. Het formulier is ook te downloaden via de website www.toeslagen.nl. U kunt het formulier via deze site direct indienen en een berekening maken van de hoogte van de toeslag.
Met vragen over de tegemoetkoming van het UWV kunt u contact opnemen met het UWV, telefoon 0900-9294. Via de website (www.uwv.nl) is een aanvraagformulier te downloaden.

Heeft u vragen over de tegemoetkoming van de gemeente? Dan kunt u terecht bij de afdeling Sociale Zaken, Hofstraat 4 in Geldrop, telefoon 040-2893893. De afdeling is op werkdagen geopend van 09.00-12.30 uur. Bij de afdeling Sociale Zaken krijgt u een aanvraagformulier.

SPOEDIG INDIENEN
Wilt u de tegemoetkomingen met ingang van 2006 ontvangen? Dien uw aanvraag dan zo spoedig mogelijk in! Dit geldt óók als u op dit moment al tegemoetkoming ontvangt; deze moet namelijk ieder jaar opnieuw worden aangevraagd.

Publicatie 08 november 2005

CADEAU-IDEE VOOR DE FEESTDAGEN

Het duurt niet meer zo heel langDan is het Sinterklaas en Kerstmis. Elk jaar moet u weer nadenken over een origineel cadeauDe gemeentevlag en het boek Mierlo, van oorsprong tot heden zijn speciaal voor de komende feestdagen weer in de verkoop gegaan. Misschien een leuk idee om de vlag en/of het boek aan iemand cadeau te geven?

De gemeentevlag van Geldrop-Mierlo, in formaat 100 x 150 centimeter is geschikt voor een vlaggenmast aan een gebouw of huis en kost 12,50. De vlag is aan te schaffen bij de gemeentehuizen in Geldrop en Mierlo. Betaalt u dan alstublieft contant en gepast, want de balies beschikken niet over wisselgeld.

BOEK
Het geschiedenisboek over Mierlo, is verkrijgbaar aan de receptiebalie van het gemeentehuis in Mierlo. Het boek kost 22,50 en iedereen wordt verzocht dit bedrag contant en gepast te betalen omdat er geen wisselgeld aanwezig is bij deze balie. De receptiebalie is elke ochtend van 9.00 -12.30 uur geopend.

U kunt het boek eveneens kopen bij de Bruna in Mierlo en bij Boekhandel Van Grinsven in Geldrop.

Publicatie 07 november 2005

BOUWPLAN ST. CYR WINT WELSTANDSPRIJS NOORD-BRABANT 2005

In december van dit jaar wordt de Welstandsprijs 2005 uitgereikt, een prijs voor het beste bouwplan in Noord-Brabant. De Welstandscommissies van vrijwel alle Brabantse gemeenten hebben plannen geselecteerd, die in 2003 en 2004 aan de verschillende commissies voor advies zijn voorgelegd. Uit zon 50.000 bouwplannen zijn er 130 beoordeeld door een jury, bestaande uit professionals en geïnteresseerde leken. De bedoeling van de prijs is aandacht geven aan goede plannen in het alledaagse bouwen. In de categorie Grootschalige projectmatige woningbouw, wijken en buurten is het plan St. Cyr in onze gemeente als eerste geëindigd!

Het plan St. Cyr, ontworpen door Tom Veeger van Van den Pauwert Architecten uit Eindhoven, omvat de bouw van 111 woningen aan de Jan Carstenzweg in Geldrop. De jury vond het onder meer een verademing om tussen alle plannen een plan met echte persoonlijkheid te zien en te zien dat de mensen er echt leven en er niet alleen wonen. Een ander jurylid merkte op: Hoewel de woningen ondanks het vele glas toch wat introvert zijn, ontstaat door de schakeling van alle verschillende woningtypes een echte buurt. De kashba-achtige planopzet werd als groot pluspunt gezien. De sociale samenhang in de wijk wordt er in de ogen van de jury door onderstreept en versterkt. Unaniem werd het plan dan ook aangewezen als categoriewinnaar. De winnaars van de 7 categorieën strijden om de welstandstrofee voor het beste bouwplan in Noord-Brabant, die op 16 december zal worden uitgereikt.

HET PLAN ST. CYR
Het plan St. Cyr wordt ontwikkeld door woningstichting Wooninc. op de plaats waar drie galerijflats hebben gestaan. Het plan bevat de bouw van verschillende woningtypes, waaronder patio- en lamelwoningen. Desondanks vormt de bebouwing een eenheid, vanwege de architectuur en het materiaal dat bij de bouw van alle woningen wordt gebruikt. De nieuwbouw geeft een nieuwe impuls aan de wijken de Coevering en Oranjeveld, doordat deze zorgt voor een meer gevarieerde bevolkingsopbouw. Dit straalt weer uit naar het winkelcentrum en de nabijgelegen scholen. In St. Cyr worden eveneens twee parken aangelegd. Op de foto ziet u een overzicht van het plan.

Publicatie 07 november 2005

Wat zou u doen? BOUWEN OF VERBOUWEN?

De drie scenarios voor het gemeentehuis zijn onlangs gepresenteerd. Ze hebben gemeen, dat er één centrale huisvesting voor de medewerkers komt in de kern Geldrop. Voor de rest gaan de drie verschillende scenarios voor het gemeentehuis uit van twee heel verschillende uitgangspunten; bouwen of verbouwen. Je zou zeggen: Moeilijk te vergelijken. Daarom heeft de gemeenteraad een aantal basiseisen gesteld aan het nieuwe huis van de gemeente, waar ieder scenario aan zal moeten gaan voldoen. Hierdoor wordt een vergelijk trekken eenvoudiger.

De drie verschillende mogelijkheden zetten we nog even op een rij. In scenario 1 wordt het huidige gemeentehuis totaal verbouwd en wordt er op parkeerplaats de Meent een nieuwbouwgedeelte gerealiseerd. Mede hiervoor wordt er voor het parkeren een ondergrondse parkeerkelder aangelegd.

SCENARIO 2 EN 3
Scenario 2 en 3 gaan uit van totale nieuwbouw van een gemeentehuis op de plek waar nu in Geldrop het postkantoor staat. Het verschil tussen scenarios 2 en 3 is gebaseerd op het aantal gebruikers van het gebouw. In scenario 2 wordt er alleen gebouwd voor de huisvesting van het gemeentehuis. In scenario 3 wordt een gebouw gemaakt dat voor meerdere gebruikers geschikt is. U kunt hierbij denken aan een bank, een postkantoor, een bibliotheek, maar ook aan een bioscoop, een woningcorporatie of een tandarts. Het voordeel hiervan is, dat meerdere gebruikers van elkaars ruimte gebruik kunnen maken, zoals van de raadzaal, de toiletten of de bedrijfskantine. Daarnaast kun je als bezoeker in scenario 3 voor meerdere zaken tegelijk terecht in het gebouw.

VERBOUWEN
Bij verbouwen houd je altijd beperkingen. Vergelijk het met het verbouwen van en aanbouwen aan uw eigen huis. Meestal kan uitbouwen alleen naar de achterzijde. U kunt veel binnenmuren verplaatsen en hierdoor een andere indeling in uw woning maken, maar er blijven beperkingen bij verbouwen. U woont, ook bij verbouwing, nog steeds in dezelfde straat, uw tuin wordt bij uitbouw eerder kleiner dan groter en u kunt ook niet zomaar een verdieping plaatsen op uw huis. Dat geldt ook voor het huidige gebouw aan de Hofstraat. De indeling en aanwezige fundering beperken de mogelijkheden om het gebouw zo aan te passen dat het aan alle wensen kan voldoen voor de dienstverlening. Zo is het niet mogelijk om in scenario 1 ook externe gebruikers te huisvesten.

Ook de ruimte waarop kan worden bijgebouwd is niet ideaal en omdat dit ten koste gaat van het parkeerterrein zal er een parkeerkelder moeten worden gerealiseerd. Ondanks een aantal beperkingen is het niet zo dat dit scenario onrealistisch is. Soms maken beperkingen je denken creatiever. Ook op de locatie Hofstraat moet het mogelijk zijn de dienstverlening van de gemeente te optimaliseren. Daarnaast wordt er nog een nieuw deel gebouwd zodat de krapte van de huidige huisvesting wordt opgelost en de gehele organisatie op één plek kan werken. Een groot voordeel met de huidige situatie!

VERHUIZINGEN
Een voordeel van de verbouwing van de huidige locatie moet gezien worden in de herkenbaarheid. Veel inwoners weten het gemeentehuis nu te vinden en door het niet te verplaatsen blijft dat natuurlijk zo. Een groot nadeel is echter weer, dat er tijdens de verbouwing telkens verhuisd zal moeten worden of andere huisvesting gezocht moet worden voor de medewerkers van het gemeentehuis. Dit gaat tijdens de gehele periode niet alleen ten koste van de dienstverlening, maar brengt in verhouding ook hoge kosten met zich mee. Mede hierom is de optie van ver- en aanbouw ook de duurste, het vraagt van de gemeente een investering van ruim 16 miljoen euro.

NIEUWBOUW
Opnieuw beginnen op een andere locatie brengt een aantal voordelen met zich mee. Ook als u een nieuw huis kan gaan bouwen, zal het gemakkelijker aan uw eisen gaan voldoen als bij een verbouwing van uw huidige woning. Zowel scenario 2 als 3 hebben deze voorsprong dus op het vorige scenario. Hierdoor en doordat de gemeentelijke organisatie niet tijdelijk ergens anders hoeft te worden ondergebracht, zijn deze scenarios ook goedkoper als het om de gemeentelijke investering gaat. U moet dan denken aan een investering van circa 13 miljoen. Omdat in scenario 3 het gebouw veel groter is, is dit gebouw natuurlijk duurder dan 13 miljoen. Deze meerkosten worden in dat scenario door de andere gebruikers opgebracht.

Dat deze investering in verhouding zo laag is, is mede te danken aan het feit dat, op het moment van nieuwbouw, alle huidige gebouwen kunnen worden verkocht. Dit betekent zowel het pand aan de Hofstraat als het pand in Mierlo als het oude gemeentelijke pand aan de Heuvel in Geldrop. Samen zijn deze gebouwen geschat op circa 8 miljoen euro. Op het moment dat deze panden minder zouden opbrengen dan geschat, veranderen ook de investeringskosten.

KLEINE DOMMEL
Ook stedenbouwkundig gezien kunnen deze scenarioseen duidelijke bijdrage leveren aan het aanzien van het centrum. De plek aan de Molenstraat is een hele mooie locatie. Achter het huidige postkantoor loopt namelijk een wandelroute langs de Kleine Dommel. Iets waar je, nu het postkantoor er staat, helemaal geen idee van hebt. De invulling van die hoek zou, met het uitbuiten van deze eigenschappen, een duidelijke verbetering in het centrum kunnen opleveren.

Ook op deze locatie moet het parkeren onder de grond gebeuren. Er zal dus ook hier een parkeerkelder moeten worden gemaakt. De bereikbaarheid van deze locatie zal ook nog eens goed tegen het licht moeten worden gehouden. De Molenstraat mag namelijk maar van één kant worden ingereden en de kruising Molenstraat/Johan Peijnenburgweg mag nu alleen maar recht worden overgestoken naar de Sluisstraat.

ANIMO
Groot voordeel is echter weer, dat er op deze locatie ook een gebouw kan worden neergezet voor meer gebruikers dan alleen de gemeente (scenario 3) en inmiddels is gebleken dat hiervoor meer dan voldoende animo is.

Hoewel voor alle scenarios wat te zeggen is, zal de gemeenteraad pas volgend jaar een keuze maken. Van tevoren willen wij namelijk uw mening weten! Wat zou u doen? Bouwen of verbouwen?

Publicatie 07 november 2005

CADEAU-IDEE VOOR DE FEESTDAGEN

Het duurt niet meer zo heel langDan is het Sinterklaas en Kerstmis. Elk jaar moet u weer nadenken over een origineel cadeauDe gemeentevlag en het boek Mierlo, van oorsprong tot heden zijn speciaal voor de komende feestdagen weer in de verkoop gegaan. Misschien een leuk idee om de vlag en/of het boek aan iemand cadeau te geven?

De gemeentevlag van Geldrop-Mierlo, in formaat 100 x 150 centimeter is geschikt voor een vlaggenmast aan een gebouw of huis en kost 12,50. De vlag is aan te schaffen bij de gemeentehuizen in Geldrop en Mierlo. Betaalt u dan alstublieft contant en gepast, want de balies beschikken niet over wisselgeld.

BOEK
Het geschiedenisboek over Mierlo, is verkrijgbaar aan de receptiebalie van het gemeentehuis in Mierlo. Het boek kost 22,50 en iedereen wordt verzocht dit bedrag contant en gepast te betalen omdat er geen wisselgeld aanwezig is bij deze balie. De receptiebalie is elke ochtend van 9.00-12.30 uur geopend.

U kunt het boek eveneens kopen bij de Bruna in Mierlo en bij Boekhandel Van Grinsven in Geldrop.

Publicatie 02 november 2005

3 NOVEMBER: BEGROTINGSVERGADERING

Op donderdag 3 november start om 18.00 uur de begrotingsvergadering. Op de agenda staat de behandeling van de programmabegroting 2006-2009. De vergadering wordt gehouden in SCC Hofdael.

Publicatie 01 november 2005

ZWERFVUIL OPRUIMACTIE LEVERT VEEL AFVAL OP

Zaterdag 15 oktober is er in de Coevering een zwerfvuil opruimactie gehouden. Getooid met een prikker, handschoenen ,vuilniszakken en een pakje frisdrank, gingen zon 60 mensen aan de slag. Het weer werkte goed mee en iedereen stak de handen flink uit de mouwen. In totaal leverde de opruimactie 115 zakken afval op, een matras en een fiets.

Het initiatief voor de opruimactie kwam van oud-wethouder B. van Leijsen. Het was opvallend, dat er minder afval in de natuur lag dan drie jaar terug, toen de actie voor het eerst werd gehouden. Rond het winkelcentrum was het (helaas) nog een flinke troep. Daar zijn ruim vijf zakken rommel opgehaald.

Iedereen die mee heeft geholpen om de Coevering schoon te maken, heeft toegezegd om ook volgend jaar mee te doen. De organisatie probeert nu om ook in Mierlo een aantal mensen bereid te vinden om volgend jaar een zwerfvuil opruimactie te starten.

Publicatie 01 november 2005
Komt u ook?
LAAT U RONDLEIDEN DOOR HET GEMEENTEHUIS IN GELDROP De gemeente organiseert de komende maanden bijna iedere week een rondleiding door het gemeentehuis aan de Hofstraat in Geldrop. Op deze manier wil zij inwoners van Geldrop-Mierlo de kans geven zich een beeld te vormen van de huidige staat van het gemeentehuis. Burgemeester Donders verzorgt afwisselend met loco-burgemeester Van den Tillaar deze rondleidingen. Belangstellenden kunnen vragen stellen en krijgen de gelegenheid om de staat van het gebouw en de werkplekken met eigen ogen te beoordelen.
Een rondleiding neemt ongeveer een uur in beslag. Als u belangstelling heeft, kunt u zich aanmelden via telefoonnummer: 040-2893893. Let op. Er kunnen maximaal 15 personen deelnemen. Op de volgende dagen wordt een rondleiding verzorgd. U bent van harte welkom! 3 november 10.00 uur
10 november 10.30 uur
17 november 10.00 uur EN 18.30 uur

1 december 10.00 uur
8 december 10.00 uur
15 december 10.30 uur
Graag even aanmelden via telefoonnummer: 040-2893893. U bent van harte welkom!
Publicatie 01 november 2005
INFORMATIEAVOND NIEUWBOUWPLANNEN BASISSCHOOL t KLOKHUIS Op dinsdag 8 november om 19.30 uur vindt er een informatieavond plaats over de nieuwbouwplannen van basisschool 't Klokhuis aan de Hazelaar 47. De bijeenkomst vindt plaats in het huidige schoolgebouw onder voorzitterschap van wethouder Hoekman. Er wordt een toelichting
Publicatie 01 november 2005

Concept-plannen ter inzage
INSPRAAKAVOND HERINRICHTING BEEMDSTRAAT

Naar verwachting wordt de riolering in de Beemdstraat vervangen in de eerste helft van 2006. Tegelijkertijd vindt een herinrichting van de straat plaats. De concept-plannen hiervoor liggen vanaf 26 oktober vier weken ter inzage. Op dinsdag 8 november aanstaande is er een inspraakavond, die wordt voorgezeten door wethouder Maasakkers. U bent om 19.30 uur van harte welkom in Sociaal Cultureel Centrum Hofdael, Molenstraat 23 in Geldrop.

De riolering in de Beemdstraat is in slechte staat en moet op korte termijn worden vervangen. Ook de verharding is aan vervanging toe. Verder is er een hoge parkeerdruk, waardoor er regelmatig op het gazon aan de oostkant van de weg wordt geparkeerd. Om de genoemde problemen op te lossen, richt de gemeente de straat opnieuw in. Er zijn hiervoor twee varianten uitgewerkt.
In variant 1 blijft het parkeren op de rijbaan gehandhaafd. De rijbaan wordt echter verbreed tot 5.50 meter. De drempels worden op dezelfde plaats teruggebracht. In variant 2 moet u parkeren in vakken aan beide kanten van de weg. De rijbaan wordt verbreed tot 5.25 meter. De bestaande drempels worden ook in deze variant teruggebracht en aangevuld met asverspringingen.

INSPRAAK
In het kader van de inspraak liggen de concept-plannen van woensdag 26 oktober tot en met dinsdag 22 november aanstaande ter inzage in het informatiecentrum van de gemeente, Hofstraat 4 in Geldrop (tijdens kantooruren). Binnen deze termijn kan iedereen schriftelijk of mondeling op de plannen reageren. Schriftelijke reacties moeten worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop.

AANMELDEN
Wilt u aanwezig zijn op deze avond, dan verzoeken wij u uw komst vooraf te melden aan de receptie van de gemeente, telefoon 040-2893893.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Te Walvaart van de afdeling Openbare Werken. Hij is tijdens kantooruren te bereiken via telefoonnummer 040-2893725.