PERSBERICHT - 2005-11-10
Tien jaar easyjet veranderde reizen in Europa
De Britse low cost vliegmaatschappij easyJet viert vandaag haar 10e
verjaardag. Van een felgekleurde maar volledig onbekende
luchtvaartmaatschappij met twee routes groeide easyjet uit tot één van
de bekendste Europese merken, met 110 vliegtuigen op 224 routes en
meer dan 30 miljoen passagiers per jaar. easyJet veranderde de manier
van reizen in Europa.
easyJet oprichter Stelios Haji-Ioannou begon de vliegmaatschappij met
een simpel motto: Vlieg voor de prijs van een paar jeans: slechts 29
pond voor een enkeltje.
Eerste boeking
De eerste boeking werd gedaan op 23 oktober 1995, toen de telefonische
reserveringslijn op London Luton Airport open ging. Op 10 november
vond de zogenoemde maiden flight plaats vanaf Luton Airport met 120
(opgewonden) passagiers aan boord.
Eerste vliegtuig
In april 1996 kreeg easyJet haar eerste eigen vliegtuig, vandaag heeft
de maatschappij er 110. Tegelijk met de verwerving van haar eerste
vliegtuig, lanceerde ze haar eerste internationale vlucht, van
Amsterdam naar Luton. Vandaag biedt easyJet 224 routes aan tussen 67
grote vliegvelden. Van Italië tot Hongarije, van Spanje tot Estland:
easyJet is één van Europas bekendste merken.
Titels en prijzen
In oktober 1999 werd easyJet uitgeroepen tot Beste low cost
vliegmaatschappij door Business Traveller Magazine. easyJet is de
trotse eigenaar van die benaming tot nog toe gebleven: ieder jaar
krijgt zij deze titel weer. In 2001 kreeg easyJet ook internationale
prijzen. De vliegmaatschappij werd tot de Beste online reiswebsite
uitgeroepen door The Sunday Times, won de VIA e-tail Best Value prijs
en Stelios werd door GQ Magazine uitgeroepen tot Ondernemer van het
jaar.
De grootste
In 2002 nam easyJet Go-Fly over en werd Europas grootste low cost
vliegmaatschappij. Ze bestelde 120 Airbus 319-toestellen, de grootste
order voor één type vliegtuig. In de laatste jaren heeft easyJet
diverse grote bases gevestigd in steden als Parijs, Berlijn, Dortmund
en Basel.
Sterker dan ooit
Tien jaar na easyJets oprichting is de maatschappij sterker dan ooit,
met jaarlijks 30 miljoen passagiers. In mei van dit jaar vierde
easyJet al een andere bijzondere mijlpaal: de 100 miljoenste
passagier. Dat is meer dan zes keer de hele Nederlandse bevolking.
Enorm trots
Ray Webster, chief executive van easyJet: Het is een ongelooflijke
reis geweest en ik ben enorm trots op wat easyJet bereikt heeft in de
afgelopen 10 jaar. Door Stelios enorme enthousiasme en visie en de
enorme vastberadenheid van onze mensen, zijn we al 10 jaar
toonaangevend. Onze vernieuwingen, ons commitment om de klanten van
dienst te zijn en om de beste kwaliteit te leveren, blijven ons
hoogste goed.
Noot voor de redactie,