Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Consument moet vruchten RFID kunnen plukken

Leidschendam, 10 november 2005 - Nederland moet de kansen van Radio Frequency Identification (RFID) benutten in plaats van mogelijke risico's ervan benadrukken. Goede voorlichting aan de consument en heldere regels voor het bedrijfsleven en de overheid zijn hiervoor noodzakelijk. Dit was de conclusie tijdens de e-business track van GS1 Nederland op het 8e eNederland Congres waar de maatschappelijke aspecten van RFID uiteen werden gezet.

Tijdens een forumdiscussie tussen de Consumentenbond, GS1 Nederland, Het College bescherming persoonsgegevens en de Vereniging ECHT, kwam naar voren dat alle partijen de enorme kansen van RFID voor de consument en het bedrijfsleven zien. Alwin Sixma, Campagneleider Digitaal Thuis bij de Consumentenbond: "Digitale producten en diensten moeten werken en veilig zijn, maar wat ik nog niet heb gehoord is het plezier dat de consument kan ontlenen aan technologieën zoals RFID."

Mogelijkheden
Tal van toepassingen van RFID die consumenten, burgers en patiënten meer voordeel, informatie en veiligheid kunnen bieden kwamen aan bod. Zo kan door de koppeling van medicatie, patiënt en dossier medicijnen veiliger worden toegediend en is een betere zorgverlening mogelijk. Volgens Harm Brouwer, voorzitter van het College van Procureurs Generaal van het Openbaar Ministerie, biedt RFID ook enorme kansen voor het terugdringen van criminaliteit.

Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid
Jan Willem Broekema, collegelid van het College bescherming persoonsgegevens gaf aan dat het informeren van de consument nu al wettelijke verplichting is: "Je mag alleen persoonsgegevens verwerken met een gerechtvaardigd doel en daar moet je de consument over informeren, dit is bij RFID niet anders." Daarnaast opperde hij het idee om tot branchespecifieke gedragscodes te komen die door het College bescherming persoonsgegevens getoetst zouden kunnen worden. Alwin Sixma benadrukte ook het belang van het naleven van regels door het bedrijfsleven. Wanneer een bedrijf de regels niet naleeft dan brengt dat de maatschappelijke acceptatie van RFID in gevaar en deze is nu juist noodzakelijk voor het succes van RFID.

ECP.NL, platform voor eNederland
Postbus 262, 2260 AG Leidschendam, 070-4190309

ECP.NL is het platform in Nederland waar publiek-privaat wordt samengewerkt aan belangrijke randvoorwaarden en doorbraken voor het optimaal benutten van huidige en toekomstige ICT-competenties. In zeven jaar tijd is ECP.NL uitgegroeid tot een organisatie van 150 deelnemende bedrijven (o.a. Shell, Unilever, ABN AMRO), overheid (o.a. diverse ministeries, CBS), intermediairen (o.a. VNO-NCW en de Consumentenbond) en onderwijsinstellingen (o.a. Nyenrode, TNO, diverse Universiteiten). Voor meer informatie www.ecp.nl.