Dienstenbond CNV

Arbodienst Remaz buiten spel gezet
10-11-2005

Recent heeft er wederom overleg plaatsgevonden tussen de directie van Kruidvat en CNV Dienstenbond. Diverse onderwerpen die door u zijn aangedragen hebben wij met uw werkgever kunnen bespreken. Hartelijk dank voor al uw reacties en blijft u dit vooral doen!

Het goede nieuws uit het overleg is dat het contract met de arbodienst Remaz is opgezegd. CNV Dienstenbond is erg tevreden dat er van arbodienst wordt gewisseld. De wijze waarop Remaz zich heeft opgesteld, met name naar medewerkers die met psychische klachten uitvallen, is zeer onbehoorlijk te noemen om het maar eens voorzichtig uit te drukken. U heeft ons, in het verleden maar ook zeer recent, zeer veel voorbeelden kunnen geven van slecht functioneren van de arbodienst. Diverse malen hebben we het functioneren van de arbodienst met uw werkgever besproken. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat uw klachten in de besluitvorming een rol hebben gespeeld. Het feit dat deze arbodienst nu buiten de deur is gezet, is in dat geval een mooi voorbeeld van hetgeen u kunt bereiken als er meer mensen lid worden van CNV Dienstenbond (en de andere vakbonden). Met uw signalen komen we verder.

Er is een contract afgesloten met een nieuwe arbodienst Verzuimpunt. Dit contract gaat voor het gehele bedrijf in per december 2005. Aan het door uw werkgever vastgestelde verzuimbeleid zal niet veel veranderen maar wij hopen en verwachten dat de menselijke maat bij deze arbodienst meer aanwezig zal zijn.

Het probleem van de compensatie-uren is tijdens ons overleg ook aan de orde geweest. Nog even de regeling uit de CAO Drogisterijen (art. 6.1.5 B en C): Het negatieve saldo aan gewerkte uren mag nooit meer bedragen dan het aantal contracturen per week, het positieve saldo mag nooit meer zijn dan vier maal het aantal contracturen op weekbasis. Op
1 januari van elk jaar worden de saldi afgerekend. Als er een negatief saldo is van meer dan 25 % van de contracturen op weekbasis, worden de uren die boven de 25% uitkomen kwijtgescholden. Als er een positief saldo is van meer dan 50% van de contracturen per week, worden de uren die boven de 50% uitkomen in geld uitbetaald.

Wij krijgen veel klachten dat medewerkers behoorlijk onder druk worden gezet om aan het eind van het jaar in de buurt van het gemiddeld aantal uur te komen. Het stuwmeer aan compensatie-uren moet kennelijk worden teruggebracht. Volgens uw werkgever kan van al te veel druk geen sprake zijn. De manier van het oplossen van de compensatie-uren zou in overleg met de werknemer gebeuren. Door het inzetten van meer vulploegen en tijdelijke krachten zou het probleem van de compensatie-uren zich in de toekomst redelijk kunnen oplossen. Omdat wij de indruk hebben dat er nogal wat verschil bestaat tussen de opvattingen van uw directie en de mensen op de werkvloer roepen wij u op om ons situaties te melden waarbij van het tegendeel sprake is.

In dit kader wordt er in onze ogen een (te) groot beroep gedaan op uw flexibiliteit bij de invulling van de roosters. Houdt daarom voor uzelf goed bij hoeveel uren u maakt. Dit geldt vooral voor het balansen en de pauzes. Als u de pauze niet ongestoord kunt nemen moet die gewerkte tijd worden uitbetaald behalve als u daadwerkelijk in staat bent (wordt gesteld) om later op de dag de pauze alsnog te genieten.

Velen van u maken zich zorgen over uw veiligheid, zeker in de nieuwe winkels met de hoge stellages. Doordat men elkaar als collega niet meer ziet in de winkel voelt men zich snel onprettig. Met uw werkgever is besproken wat de overwegingen zijn om beveiligingsbeambten in te zetten. Volgens de directie heeft dit te maken met de ervaring met de locatie waar de winkel zich bevindt en de dervingcijfers uit het verleden. Het veiligheidsbeleid wordt voortdurend geëvalueerd en aangepast. Overigens kan een slecht dervingcijfer niet leiden tot een officiële waarschuwing voor u persoonlijk. Er wordt beoordeeld op gedrag en niet op cijfers aldus uw werkgever. Laat het ons weten als het anders is. Wij blijven ook hier de vinger aan de pols houden.

Tevens is de problematiek van de kleine filialen aan de orde geweest. Vooralsnog hebben we uw signalen over de geringe taakroulatie (bijvoorbeeld van 8 tot 6 kassawerk), geen pauzemogelijkheden, werkdruk, combinatie verdelen pallets en helpen klanten in de winkel slechts kunnen doorgeven. In onze ogen is hier sprake van een bewuste besparingskeuze die ten koste gaat van uw werkplezier. Hopelijk kunnen we in ons volgende overleg meer bereiken.

Omdat wij, zoals u kunt lezen, op diverse terreinen uw meldingen doorkrijgen over vreemde en soms onterechte situaties hebben wij aan uw werkgever gevraagd hoe dit mogelijk is en wat eraan gedaan wordt. Uw werkgever geeft aan dat in een veranderende markt met een groeiende organisatie fouten kunnen worden gemaakt. Met name op het gebied van de communicatie naar de medewerkers kan volgens uw werkgever het nodige verbeteren. De intentie van uw directie is om met name districtmanagers in te zetten voor meer uitleg en hulp op de werkvloer. Hopelijk zal dit voor u de komende tijd meer zichtbaar zijn. Tot op dit moment hebben wij helaas nog weinig positieve signalen gezien. Onze taak is om de fouten te signaleren en vervolgens de mogelijke oplossingen te bespreken. Schroom daarom niet om aan ons door te geven wat er in op uw werkplek gebeurt. De praktijk leert dat sommige situaties door middel van onze bemiddeling op te lossen zijn.

In deze roerige tijden is het lidmaatschap van een vakbond zeker geen overbodige luxe. Voor mensen met parttime banen (minder dan 30 uur per week) gelden aangepaste contributietarieven. Laat zoveel mogelijk collegas deze nieuwsflits lezen en attendeer ze op het nut van het lidmaatschap. Bij voorbaat hartelijk dank.

Uw reactie kunt u sturen naar hilversum@cnvdibo.nl of bellen met uw regiokantoor dan wel bestuurder, Marten Jukema (035-6460580).