Gemeente Haarlem


2 november 2005

309/2005
Gemeente Haarlem, het college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Convenant gemeente, politie en Brijder Verslavingszorg


Gebruiksruimte 10 november in gebruik


De gebruiksruimte in het pand van Brijder Verslavingszorg aan het Spaarne gaat op 10 november open voor harddrugsverslaafden. Vooruitlopend hierop hebben gemeente Haarlem, regiopolitie Zuid Kennemerland en Brijder Verslavingszorg afgelopen week een convenant getekend. In dit convenant staan afspraken over het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, overlastbeperkende maatregelen en de afhandeling van klachtenmeldingen.

In februari 2005 heeft de gemeenteraad ingestemd met de vestiging van de gebruiksruimte in het pand van Brijder Verslavingszorg aan het Spaarne.
Omwonenden vreesden voor een toename van de overlast door de komst van de gebruiksruimte. Om die reden hebben gemeente, politie en Brijder Verslavingszorg in 2004 afspraken gemaakt over toezicht, handhaving, klachtenmelding en -afhandeling en het schoonhouden van de straten tussen de Kleine Houtstraat, de Korte Veerstraat en het Spaarne. Deze afspraken, die in het afgelopen jaar al voor vermindering van de overlast hebben gezorgd, zijn nu vastgelegd in een convenant.
Het convenant wordt voor drie jaar afgesloten. Jaarlijks worden de afspraken geëvalueerd middels een enquête. De eerste meting (de nulmeting) is in oktober gehouden. Ook in het omwonenden- en ondernemersoverleg dat regelmatig plaats vindt, is de naleving van het convenant een vast agendapunt.

Bouwvergunning Spaarne 106
In de afgelopen maanden heeft Brijder een kleine verbouwing op de begane grond uitgevoerd ten behoeve van de gebruiksruimte. Op 12 oktober 2005 hebben enkele belanghebbenden bij de gemeente een verzoek ingediend tot handhaving in verband met het verrichten deze werkzaamheden zonder bouw- en monumentenvergunning. Handhaven zou inhouden dat Brijder de gedane aanpassingen weer moet verwijderen.
Tevens hebben zij verzocht op te treden omdat de vestiging van een gebruiksruimte in het pand in strijd zou zijn met het vigerend bestemmingsplan Oude Stad.

Naar aanleiding van dit verzoek is onderzoek gedaan door afdeling Vergunningen en Toezicht van de gemeente. Hieruit is gebleken dat de gebruiksruimte niet strijdig is met het bestemmingsplan. Wel is gebleken dat alsnog een bouw- en een monumentenvergunning moet worden aangevraagd. Brijder Verslavingszorg is verzocht om vóór 1 december een aanvraag in te dienen. Omdat de Rijksdienst voor Monumentenzorg in een eerder stadium heeft aangegeven positief te staan tegenover de geplande verbouwing kunnen beide vergunningen waarschijnlijk snel worden verleend.

Om die reden en vanwege het belang van de gebruiksruimte voor de stad, heeft het college van B&W dinsdag 1 november besloten niet op te treden, maar Brijder de gelegenheid te geven de vergunningen aan te vragen Hiermee handelt het college in lijn met het beleid dat de gemeente in vergelijkbare situaties voert: niet handhaven als er concreet zicht is op verlening van de benodigde vergunningen.
Als er geen vergunning wordt aangevraagd zal alsnog het handhavingtraject worden ingezet.


Gebruiksruimte: voorziening in het kader van zorg- en overlastbeleid

De gemeente heeft in het kader van openbare geestelijke gezondheidszorg de verantwoordelijkheid om voorzieningen en maatregelen te treffen voor mensen die tussen wal en schip terecht dreigen te komen. De gebruiksruimte is een onderdeel van een keten aan voorzieningen voor harddrugsverslaafden. In deze ruimte kunnen de harddrugsverslaafden op vaste tijden en onder toezicht van medewerkers van Brijder Verslavingszorg harddrugs gebruiken. Juist door deze zorg te bieden draagt de gebruiksruimte ook bij aan de beperking van overlast van harddrugsgebruikers in de binnenstad.
---


Noot redactie: De tekst van het convenant is als bijlage van dit persbericht meegezonden

Concernstaf
Marie-José van Lent, communicatieadviseur
023-5113131/06-46215480
023-5113441
mjlent@haarlem.nl

---- --


Bijlage persbericht gemeente Haarlem nr 309

2 november 2005


Convenant gebruiksruimte Brijder Verslavingszorg


Aanleiding Convenant

De gemeenteraad heeft op 23 juni 2004 aan het college opgedragen een plan uit te werken om onder toezicht en de verantwoordelijkheid van Brijder Verslavingszorg harddrugs te laten gebruiken op de locatie Spaarne 106. Aan dit besluit is de voorwaarde verbonden om met Brijder Verslavingszorg, politie en gemeente een convenant op te stellen waarin heldere en meetbare afspraken worden gemaakt over het beheer en onderhoud van openbare ruimten, overlastbeperkende maatregelen en de afhandeling van overlastmeldingen. De direct omwonenden, winkeliers en ondernemers kunnen hierin participeren.


De ondergetekenden:

1. De gemeente Haarlem, hierbij vertegenwoordigd door de burgemeester, de heer J.J.H. Pop, verder te noemen: "de gemeente",

en

2. De Raad van Bestuur van de Brijder Verslavingszorg, hierbij vertegenwoordigd door de heer G.J. Vos, verder te noemen: " de Brijder",


en

3. De Regiopolitie Kennemerland,
hierbij vertegenwoordigd door de commissaris van politie, de heer Cp. P.J.H.M. Holla.


Verklaren het volgende te zijn overeengekomen:


A. Looptijd

Dit convenant wordt afgesloten voor een periode van drie jaar. Jaarlijks worden de afspraken uit het convenant geëvalueerd.


B. Beheer en gebruik Openbare Ruimte

. De Kleine Houtstraat, de Korte Veerstraat en het Spaarne worden zes dagen per week machinaal geveegd.
. De Gravinnesteeg, Helmbrekerssteeg en Turfsteeg worden op maandag, woensdag en vrijdag handmatig geveegd.
. Daarnaast wordt incidenteel gereinigd op basis van klachten.
. Eén keer per twee weken wordt de stegen schoongespoten.
. De veegploeg van Ecosol is ingeschakeld voor het aanvullend verwijderen van zwerfvuil op maandag t/m vrijdag in de omgeving van de Brijder.
. Meldingen over beheer en onderhoud van de openbare ruimte kunnen worden gedaan bij het Bouwen Wonen en Leefomgevingloket (BWL) telefoonnummer 511 4400.
. Meldingen over kapotte verhardingen, verlichting, vuil op straat e.d. worden in maximaal vijf werkdagen na melding bij BWL afgehandeld. Verzoeken om nieuwe voorzieningen zoals bijvoorbeeld uitbreiding van de verlichting vergen een langere afhandelingtermijn.
. Het toezicht in de openbare ruimte in de directe omgeving van de Brijder wordt uitgevoerd door toezichthouders. Zij zijn actief tijdens de openingstijden van de gebruiksruimte.
. Dagelijks worden door de toezichthouders geconstateerde onvolkomenheden doorgegeven aan het BWL loket.


C. Inzet politie

De politie is verantwoordelijk voor handhaving van de openbare orde en veiligheid in de openbare ruimte. Dit wordt ten aanzien van de gebruiksruimte op de volgende wijze tot stand gebracht:
. Spoedeisende zaken, waarbij de komst van de politie direct gewenst is, dienen te worden gemeld via het alarmnummer 112. Overige meldingen waarbij de komst van de politie (bijvoorbeeld de gebiedgebonden medewerker) gewenst is, kunnen worden gemeld via 0900-8844.
. Taken Gebiedsgebonden medewerker:
- (intensief) kontact met ketenpartners, o.a. de Brijder, de portier en beveiligingsbedrijf, omwonenden en gemeente;
- Neemt deel aan diverse overlegstructuren, waaronder het omwonendenoverleg en het
dagelijks beheer overleg;
- Is frequent aanwezig op en nabij de locatie aan de Gravinnesteeg.
. Gericht toezicht bij aanwijzingen van overlast.
. Uitgangspunten van de politie bij de handhaving zijn:
- handel in verdovende middelen is strafbaar en zal worden bestreden;
- handhaving van het verbod op het gebruik van alcohol en drugs in de openbare ruimte;
- handhaving op overige vormen van overlast en strafbare feiten.


D. Afspraken met de Brijder

Algemeen
. Alleen toegang wordt verleend aan dak- en thuisloze drugverslaafden die:
- in Haarlem overlast veroorzaken door hun gebruik op straat;
- bij de Brijder en in de regio Zuid-Kennemerland ingeschreven staan;
- langdurig verslaafd zijn. (langer dan 5 jaar)
. De politie krijgt van de Brijder een overzicht van degenen die recht hebben op toegang tot de gebruiksruimte.
. Er is cameratoezicht in het pand om de gang van de bezoekers te kunnen volgen en cameratoezicht bij de voordeur.
. Tijdens de openingsuren van de gebruiksruimte zijn professionele medewerkers aanwezig. Daarnaast staat er een portier bij de voordeur die contact heeft met de politie. De portier houdt in het pand toezicht en buiten in de Gravinnesteeg.

Huisregels
. Met de gebruikers die toegang krijgen tot de gebruiksruimte worden de volgende huisregels afgesproken:
- Agressie (fysiek en verbaal) is niet toegestaan;
- Wapenbezit is niet toegestaan;
- Stelen en helen van goederen is niet toegestaan;
- Huisdieren zijn niet toegestaan;
- Dealen in en rond de gebruiksruimte is niet toegestaan;
- Het kopen van drugs in en rond de gebruiksruimte is niet toegestaan;
- Gebruik van alcohol en drugs in de directe omgeving van de gebruiksruimte is niet
toegestaan;
- Bezoekers van de gebruiksruimte hebben alleen toegang na toestemming van de Brijder;
- Na het verlaten van de gebruiksruimte moet ook de directe omgeving onmiddellijk
verlaten worden;
- Hinderlijk gedrag op straat wordt niet getolereerd;
- Situaties van overlast worden gemeld aan de politie;
- Gebruikers verklaren zich door ondertekening van een contract bekend en akkoord met
naleving van deze huisregels.
. Er is een sanctiebeleid. Bij overtreding van de huisregels krijgt men (na een waarschuwing) een tijdelijk toegangsverbod. Bij herhaling en/of een ernstige overtreding wordt de toegang tot de ruimte ontzegd. Van een tijdelijk/permanent toegangsverbod wordt de politie direct op de hoogte gesteld.


E. Registratie en afhandeling overlastsituaties

. Voor de start van de gebruiksruimte wordt door een extern bureau een nulmeting uitgevoerd met enige tijd daarna een vervolgmeting(en). De bevindingen van de omwonenden, winkeliers en ondernemers zijn hierin opgenomen.
. De afhandeling van meldingen wordt besproken in het omwonendenoverleg.


F. Structureel overleg

Omwonenden- en ondernemersoverleg
In dit overleg worden onderwerpen besproken die van invloed zijn op de leefbaarheid en de veiligheid in de directe omgeving van de gebruiksruimte.
Vaste agendapunten : - afhandeling meldingen
- overlastsituaties
- samenwerking partners
- naleving convenant
Zie voor deelnemers en frequentie van het overleg de bijlage.


. Dagelijks Beheer Overleg Centrum (DBO)
In dit overleg worden onderwerpen besproken die gericht zijn op het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en de leefbaarheid en de veiligheid in het Centrum.
Dit reeds bestaande overleg wordt nadrukkelijker benut om de problematiek rond dak- en thuislozen en verslaafden te bespreken en signalen op te pikken.

Vaste agendapunten : - leefbaarheid, handhaving en toezicht
- verkeer en parkeren
- groenvoorziening , wegenonderhoud en straatreiniging

Zie voor deelnemers en frequentie van het overleg de bijlage.


Haarlem, 25 oktober '05


de gemeente Haarlem,
hierbij vertegenwoordigd door de burgemeester, de heer J.J.H. Pop


De Raad van Bestuur van Brijder Verslavingszorg,
hierbij vertegenwoordigd door de heer G.J. Vos


de Regiopolitie Kennemerland,
hierbij vertegenwoordigd door de commissaris van politie, de heer Cp. P.J.H.M. Holla

Bijlage


Omwonenden- en ondernemersoverleg

Deelnemers : - stadsdeelmanager (voorzitter)
- omwonenden en ondernemers
- vertegenwoordiging afdeling MO\OWG
- de Brijder
- gebiedsgebonden medewerker politie
- City Haarlem
- wijkraad Binnenstad
- wijkraad Heiliglanden-de Kamp

Vergaderfrequentie : eens per twee maanden (wordt naar behoefte aangepast)


Dagelijks Beheer Overleg Centrum (DBO)

Deelnemers : - stadsdeelmanager (voorzitter)
- wijkraad Binnenstad
- wijkraad Vijfhoek/Raaks/Doelen
- wijkraad Heiligland-de Kamp
- wijkraad Burgwal
- City Haarlem
- MKB
- gebiedsgebonden medewerkers politie
- afdeling Veiligheid
- afdeling Verkeer&Vervoer
- afdeling Parkeerzaken
- afdeling Beheer Openbare Ruimte
- opbouwwerker
- afdeling Onderwijs Welzijn en Gezondheid
- afdeling GGD/HDK

Vergaderfrequentie : ca. acht keer per jaar


---- --