Delhaize Groep


Delhaize Groep rapporteert nettoresultaat van EUR 89,7 miljoen in het derde kwartaal 2005

Resultaten derde kwartaal 2005

* Versnellende omzetgroei van 5,1%

* Betere trend in bedrijfsresultaat dankzij hogere omzet
* Nettoresultaat van EUR 89,7 miljoen

Vooruitzichten volledig boekjaar 2005

* Bevestiging van vooruitzichten voor omzet en nettowinst
* Verwachte groei van bedrijfswinst met 2% tot 4%

Volledige persmededeling in pdf fomaat
Financial statements Delhaize America (US GAAP)

Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder

In het derde kwartaal van dit jaar zagen wij dat onze initiatieven voor verdere differentiatie van onze winkelconcepten en voor betere uitvoering resulteerden in een versnelde omzet- en winstdynamiek tegenover het tweede kwartaal, vooral bij ons grootste uithangbord Food Lion, zegt Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder. Niettemin bleven de kosten verbonden aan strategische langetermijninitiatieven, zoals de conversie van Victory en Sweetbay, en de hogere energieprijzen onze bedrijfsmarge negatief beïnvloeden en stonden de verkopen in België onder druk ten gevolge van zwakke consumentenuitgaven.

Ondanks de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden in België en de hogere energieprijzen, verwachten we dat onze bedrijfswinst in 2005 zal stijgen met 2% tot 4%. Verder bevestigen we onze vooruitzichten voor de omzet- en nettowinstgroei van respectievelijk 3,5% tot 4,5% en 15% tot 20% in 2005, besluit de heer Beckers.

Resultatenrekening

De netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep stegen in het derde kwartaal van 2005 met 5,1% tot EUR 4,7 miljard. De organische omzetgroei bedroeg 2,4% en aan ongewijzigde wisselkoersen zouden de netto-omzet en andere opbrengsten met 5,0% gestegen zijn ingevolge:
* De toename met 5,1% van de Amerikaanse omzet, ondersteund door de sterkere verkoopdynamiek bij Food Lion en de overname van Victory in New England. De vergelijkbare omzet van de Amerikaanse activiteiten groeide met 1,6%, een sterke verbetering in vergelijking met 0,2% in het tweede kwartaal van 2005;
* De stijging van de Belgische omzet met 5,0%, waaronder de positieve invloed van de overname van Cash Fresh.

Delhaize Groep beëindigde het derde kwartaal van 2005 met een winkelnetwerk van 2.629 winkels tegenover 2.614 winkels eind juni 2005.

De brutomarge steeg tot 25,3% van de netto-omzet en andere opbrengsten (tegenover 25,0% in het derde kwartaal van 2004) hoofdzakelijk ingevolge lagere inventarisverliezen bij Food Lion en margeverbeteringen bij Hannaford en Delhaize België.

De verkoop-, algemene en administratieve kosten stegen tot 20,8% van de netto-omzet en andere opbrengsten (tegenover 20,2% in het derde kwartaal van 2004) hoofdzakelijk ingevolge kosten verbonden aan de integratie van Victory in Hannaford en de conversie van Kash n Karry-winkels naar Sweetbay in Florida vóór de realisatie van de te verwachten positieve invloed op de omzet. Energie- en brandstofprijzen waren hoger doorheen de Groep, medische kosten namen toe in de V.S. en er was een aanzienlijke stijging van de loonniveaus ten gevolge van wettelijke indexeringen in België.

Andere bedrijfskosten daalden tot EUR 8,7 miljoen, voornamelijk dankzij de beperkte impact van orkanen in vergelijking met vorig jaar, gedeeltelijk tenietgedaan door hogere kosten voor winkelsluitingen en verliezen op de geplande buitengebruikstelling van vaste activa in de V.S.

De bedrijfsmarge van Delhaize Groep daalde met 24 basispunten maar bleef hoog op 4,7% van de netto-omzet en andere opbrengsten. De daling van de marge verkleinde aanzienlijk tegenover de daling met 70 basispunten in het tweede kwartaal van 2005. Het bedrijfsresultaat bleef ongewijzigd tegenover vorig jaar op EUR 225,0 miljoen.

De netto financiële kosten veranderden weinig en bedroegen EUR 77,0 miljoen. De effectieve belastingvoet steeg van 36,3% tot 38,1% ingevolge verhoogde voorzieningen voor state taxes in de V.S. en belastingen te betalen na een fiscale herziening bij een Nederlandse financiële dochteronderneming.

Het nettoresultaat van voortgezette activiteiten daalde met 2,9% tot EUR 91,6 miljoen, hetzij EUR 0,96 per aandeel (gewoon). Het resultaat van beëindigde activiteiten bedroeg EUR -1,0 miljoen tegenover EUR
-3,1 miljoen vorig jaar. De beëindigde activiteiten omvatten de Thaise activiteiten (gedesinvesteerd sinds 1 september 2004), de Slowaakse activiteiten (verkocht op 30 juni 2005) en Kash n Karry-winkels die in het eerste kwartaal van 2004 gesloten werden.

Het nettoresultaat daalde in het derde kwartaal van 2005 met 1,0% tot EUR 89,7 miljoen. Het gewone nettoresultaat per aandeel bedroeg EUR 0,95 (EUR 0,98 in het derde kwartaal van 2004). De verwaterde nettowinst per aandeel bedroeg EUR 0,91 (EUR 0,93 in het derde kwartaal van 2004). Aan ongewijzigde wisselkoersen zou het nettoresultaat met 0,6% gedaald zijn.

Kasstroomoverzicht en balans

De thesaurie voortvloeiend uit exploitatieverrichtingen bedroeg in het derde kwartaal van 2005 EUR 247,5 miljoen. De investeringen stegen tot EUR 155,6 miljoen (EUR 136,5 miljoen in het derde kwartaal van 2004) hoofdzakelijk ingevolge de conversie van Victory-winkels, de voortgezette lancering van Sweetbay, het marktvernieuwingsprogramma bij Food Lion, meer winkelopeningen en het nieuwe distributiecentrum voor verse producten in België. Delhaize Groep genereerde een vrije cashflow van EUR 117,2 miljoen en bezat EUR 691,2 miljoen geldmiddelen en kasequivalenten op het einde van het derde kwartaal.

De verhouding nettoschuld tegenover eigen vermogen daalde van 90,5% eind 2004 tot 85,5% eind september 2005. Eind september 2005 bedroeg de nettoschuld van Delhaize Groep EUR 2,9 miljard, een stijging met EUR 322,6 miljoen tegenover EUR 2,6 miljard eind 2004, hoofdzakelijk ingevolge de versterking van de U.S. dollar tussen de twee balansdata.

Segmentrapportering

De bijdrage van de Amerikaanse activiteiten tot de omzet van Delhaize Groep bedroeg in het derde kwartaal van 2005 USD 4,2 miljard, een stijging met 5,1% tegenover het derde kwartaal van 2004 ingevolge stevige verkopen bij de grootste uithangborden, winkelopeningen en de overname van Victory.

De vergelijkbare omzet steeg in het derde kwartaal van 2005 met 1,6%, een aanzienlijke versnelling tegenover de eerste helft van 2005. Food Lion kende een sterkere verkoopdynamiek in de loop van het derde kwartaal ingevolge doeltreffende prijs-, promotie- en marketinginitiatieven, een betere uitvoering in zijn winkels, de succesvolle heropening van zijn markt in Greensboro in juni en winkelsluitingen door Winn-Dixie, één van de voornaamste concurrenten in het Zuidoosten van de V.S. Hannaford en Sweetbay bleven goed presteren. De omzet bij Kash n Karry en Harveys was zwak ten gevolge van de hevige concurrentie en ongunstige vergelijkingen met perioden van grotere orkaanactiviteit in 2004 in onze markten.

De brutomarge verbeterde met 11 basispunten, hoofdzakelijk ingevolge lagere inventarisverliezen bij Food Lion en margeverbeteringen bij Hannaford. De verkoop-, algemene en administratieve kosten stegen als percentage van de omzet met 45 basispunten ingevolge hogere energie- en brandstofprijzen en kosten verbonden aan de integratie van Victory in Hannaford en de lancering van Sweetbay. Andere bedrijfskosten daalden door de beperkte impact van orkanen in vergelijking met vorig jaar, gedeeltelijk tenietgedaan door verliezen op de geplande buitengebruikstelling van vaste activa en kosten voor winkelsluitingen.

De bedrijfsmarge van de Amerikaanse activiteiten bedroeg 5,4% (5,6% in 2004) van de netto-omzet en andere opbrengsten. Het bedrijfsresultaat van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize Groep steeg met 0,4% tot USD 226,2 miljoen.

In het derde kwartaal van 2005 opende Delhaize Groep 14 nieuwe supermarkten in de V.S., waaronder 4 geherlokaliseerde winkels, en werden 3 winkels gesloten, resulterend in een nettotoename met 7 winkels. Daarnaast werden drie Food Lion-winkels geconverteerd naar het Harveys-uithangbord.

In juni lanceerde Food Lion zijn marktvernieuwing in Greensboro, North Carolina, met 58 winkelvernieuwingen. Deze derde marktvernieuwing kende de beste start sinds de lancering van de vernieuwingsprogrammas in 2003, met een sterke omzetgroei ondersteund door nieuwe klanten en een stijging van het aankoopgemiddelde per klant. Begin oktober heropende Food Lion zijn tweede markt van het jaar in Baltimore, Maryland. Voor 2006 heeft Food Lion de Washington-markt geïdentificeerd voor zijn volgende vernieuwing. Volgend jaar zal Food Lion een volledig nieuwe markt betreden, Greenville-Spartanburg in South Carolina.

Na één jaar testen en op basis van een uitgebreid klantenonderzoek heeft Food Lion onlangs belangrijke verbeteringen aangebracht in zijn Bloom-winkels, vooral in de afdelingen verse producten en specialiteiten. In september en oktober opende Food Lion drie testwinkels onder het uithangbord Bottom Dollar, een nieuw discountconcept dat zeer competitieve prijzen combineert met een assortiment van meer dan 6.500 producten, waaronder veel verse producten. De reactie van de klanten op beide initiatieven was zeer positief. Food Lion evalueert momenteel het gebruik van deze twee uithangborden Bloom en Bottom Dollar samen met de Food Lion- en Harveys-uithangborden voor zijn verschillende klantensegmenten en markten.

Tijdens het derde kwartaal heeft Hannaford de integratie van de 19 overgenomen Victory-supermarkten afgerond, met de conversie van 9 Victory-winkels naar het Hannaford uithangbord. De verkopen in de voormalige Victory-winkels waren zwak als gevolg van de conversiewerken. In oktober lanceerde Hannaford een grootse marketingcampagne teneinde het Hannaford-uithangbord te versterken in Massachusetts.

In het derde kwartaal van 2005 werden drie Kash n' Karry-winkels omgezet naar het Sweetbay Supermarket concept. Eind september waren 20 Sweetbay-winkels operationeel en de verkopen bleven sterk. Tegen eind 2005 zullen 5 bijkomende winkels geconverteerd of onder het Sweetbay-uithangbord geopend worden. De Sarasota/Bradenton-markt is bijna geconverteerd, en de Tampa/St. Petersburg-markt zal in 2006 volledig geconverteerd worden.

Delhaize België boekte in het derde kwartaal van 2005 een omzet van EUR 1.001,2 miljoen, een stijging met 5,0% tegenover 2004 dankzij de bijdrage van Cash Fresh, overgenomen op 31 mei 2005. Tijdens het derde kwartaal daalde de vergelijkbare omzet, aangepast voor kalendereffecten, met 1,8% ingevolge zwakke consumentenbestedingen, een groot aantal competitieve winkelopeningen en aanpassingen aan Delhaizes non-foodassortiment. Het marktaandeel van Delhaize België steeg in het derde kwartaal dankzij de overname van Cash Fresh.

De bedrijfsmarge van Delhaize België daalde tot 4,2% van de netto-omzet en andere opbrengsten ingevolge zwakke verkopen, de stijging van de loonniveaus ten gevolge van wettelijke indexeringen en hogere energiekosten. Het bedrijfsresultaat daalde met 2,0% tot EUR 42,3 miljoen.

De omzet in Griekenland steeg in het derde kwartaal van 2005 met 4,5% tot EUR 216,0 miljoen, ondersteund door drie nieuwe winkelopeningen. De bedrijfsmarge van Alfa-Beta bleef stabiel terwijl het bedrijfsresultaat licht steeg tot EUR 3,1 miljoen. In het derde kwartaal van 2005 benutte Delhaize Groep de opportuniteit om 160.703 aandelen van Alfa-Beta te kopen, waardoor haar totale participatie in haar Griekse dochteronderneming met 1,3 procentpunt steeg tot 51,9%.

In Griekenland werd Alfa-Beta onderworpen aan een fiscale controle bij Trofo en ENA voor bepaalde jaren vóór de overname van deze twee entiteiten door Alfa-Beta in 2001. De onderneming zal de bevindingen van deze audit betwisten. Op dit ogenblik werd geen voorziening geboekt.

De omzet in de Opkomende Markten (Tsjechische Republiek, Roemenië en Indonesië) van Delhaize Groep steeg met 6,4% tot EUR 96,0 miljoen dankzij de goede verkoopdynamiek in Roemenië en Indonesië. Het bedrijfsresultaat van de Opkomende Markten van Delhaize Groep bedroeg in het derde kwartaal EUR 0,9 miljoen.

Financiële vooruitzichten 2005

Op basis van de resultaten van de eerste negen maanden van 2005 en haar verwachtingen voor de rest van het jaar verwacht Delhaize Groep voor 2005 aan ongewijzigde wisselkoersen (1 EUR = 1,2439 USD) de volgende financiële resultaten:

* In 2005 verwacht Delhaize Groep een uitbreiding van haar verkoopnetwerk met ongeveer 79 winkels tot een totaal van 2.644 winkels (rekening houdend met de overname van Cash Fresh en de verkoop van 11 Delvita-winkels in Slowakije). Eerder verwachtte de Groep het jaar af te ronden met 2.667 winkels.
* Zoals eerder aangekondigd en vandaag bevestigd, wordt verwacht dat de netto-omzet en andere opbrengsten in 2005 met 3,5% tot 4,5% zullen stijgen. Voor de Amerikaanse activiteiten blijft de verwachting van een vergelijkbare omzetgroei tussen 0,5% tot 1,0% voor 2005 ongewijzigd.

* Het bedrijfsresultaat wordt in 2005 verwacht te groeien met 2% tot 4% in lijn met de marktconsensus. De eerdere verwachting was een procentuele toename met mid-single digits.

* Voor het nettoresultaat blijft de verwachting ongewijzigd op 15% tot 20% groei.

Deze winstvooruitzichten zijn gebaseerd op het vertrouwen van Delhaize Groep dat haar resultaten tijdens het vierde kwartaal van 2005 ondersteund zullen worden door aanhoudend goede verkopen bij Food Lion, de positieve invloed van de overname van Cash Fresh in België en betere verkopen en lagere kosten bij de voormalige Victory-winkels. De resultaten van het laatste kwartaal van 2005 zullen ook genieten van een gunstiger vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Deze vooruitzichten zijn volgens IFRS, te vergelijken met de financiële resultaten van 2004 onder IFRS, weergegeven in de documenten Delhaize Group: Transition to IFRS - preliminary financial information, gepubliceerd op 4 mei 2005 en 29 juni 2005 en beschikbaar op de website van Delhaize Groep.

Teleconferentie en webcast
Het management van Delhaize Groep zal de resultaten van het derde kwartaal van 2005 toelichten tijdens een teleconferentie op 10 november 2005 om 15u00 CET. De teleconferentie is toegankelijk op de nummers + 44 (0) 20 7019 0810 (U.K.) of + 1 773 681 5870 (U.S.), met als paswoord Delhaize. De teleconferentie zal ook live uitgezonden worden op het internet via http://www.delhaizegroep.com. Een geïndexeerde replay van de webcast zal na de vergadering beschikbaar zijn op http://www.delhaizegroep.com.

Delhaize Groep
Delhaize Groep is een Belgische voedingsdistributeur met activiteiten in 8 landen op 3 continenten. Eind september 2005 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.629 winkels. In 2004 boekte Delhaize Groep EUR 17,9 miljard aan netto-omzet en andere opbrengsten en een nettoresultaat van EUR 299,8 miljoen. Eind 2004 stelde Delhaize Groep ongeveer 138.000 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG).

Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. Vragen kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com.

Financiële kalender

* Persmededeling omzet 2005: 19 januari 2006
* Persmededeling resultaten vierde kwartaal en boekjaar 2005: 15 maart 2006

* Persmededeling resultaten eerste kwartaal 2006: 12 mei 2006
* Gewone Algemene Vergadering: 24 mei 2006
* Persmededeling resultaten tweede kwartaal 2006: 10 augustus 2006
* Persmededeling resultaten derde kwartaal 2006: 9 november 2006

IFRS informatie
Deze persmededeling werd opgesteld op basis van de IFRS opname- en waarderingsregels die door de International Accounting Standards Board (IASB) werden bepaald en op basis van interpretaties van het Standing Interpretations Committee (SIC) en het International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC), van kracht vanaf de verslaggeving over 2005. Deze regels zijn onderhevig aan voortdurende herzieningen en interpretaties door de IASB en het IFRIC. Bijgevolg zal de Groep sommige waarderingsregels, die gebruikt werden met oog op deze publicatie, misschien moeten herzien en dit tot de Groep de eerste volledige jaarrekening onder IFRS voor het boekjaar eindigend op 31 december 2005 heeft opgesteld. Meer informatie over de impact voor Delhaize Groep van de wijzigingen van de
verslaggevingsstandaarden van Belgische boekhoudnormen naar IFRS werd gepubliceerd op 4 mei 2005 en 29 juni 2005, in de documenten Delhaize Group: Transition to IFRS - preliminary financial information, die op de website van de Groep kunnen worden teruggevonden. Deze documenten omvatten een omrekening van de kwartaalresultaten van 2004 van Belgische boekhoudnormen naar IFRS.

Verslag van de Commissaris
Deloitte heeft een beperkt nazicht uitgevoerd van de tussentijdse geconsolideerde financiële informatie voor de periode eindigend op 30 september 2005. Dit beperkt nazicht bestond hoofdzakelijk uit de analyse en vergelijking van, en de discussie over de financiële informatie en was dus minder uitgebreid dan een audit, waarvan de doelstelling is om een opinie te geven over de financiële staten in hun geheel. Het nazicht heeft geen elementen aan het licht gebracht die betekenisvolle correcties van de geconsolideerde tussentijdse financiële informatie vergen.

Definities

Andere bedrijfsopbrengsten: hoofdzakelijk huurinkomsten uit vastgoedbeleggingen en winst op de verkoop van vaste activa

Gewogen gemiddeld aantal aandelen: aantal uitstaande aandelen in het begin van de periode zonder eigen aandelen, aangepast voor het aantal aandelen dat tijdens de periode vernietigd, teruggekocht of uitgegeven werd, vermenigvuldigd met een factor voor het gewicht in de tijd

Gewoon resultaat per aandeel: winst of verlies toegekend aan de gewone aandeelhouders van de moedervennootschap, gedeeld door het gemiddeld aantal uitstaande aandelen tijdens de periode. Het gewone resultaat per aandeel wordt berekend op het resultaat van voortgezette activiteiten min het deel van derden op voortgezette activiteiten, en op het deel van de Groep in het nettoresultaat.

Nettoschuld: financiële langetermijnschulden, plus financiële kortetermijnschulden en afgeleide passiva, verminderd met afgeleide activa, investeringen in schuldeffecten en geldmiddelen en kasequivalenten.

Organische omzetgroei: omzetgroei gecorrigeerd voor omzet uit overnames en desinvesteringen aan ongewijzigde wisselkoersen

Uitstaande aandelen: aantal aandelen uitgegeven door de vennootschap, verminderd met aandelen in eigen bezit

Vergelijkbare omzet: omzet van dezelfde winkels, inbegrepen herlokalisaties en uitbreidingen, en aangepast voor kalendereffecten

Verwaterd resultaat per aandeel: wordt berekend door de winst of het verlies toegekend aan gewone aandeelhouders en het gemiddeld aantal uitstaande aandelen aan te passen voor de effecten van verwatering met alle potentiële gewone aandelen, waaronder deze verbonden aan converteerbare instrumenten, opties of warrants of aandelen die werden uitgegeven onder bepaalde voorwaarden

Vrije cashflow: cashflow vóór financieringsverrichtingen en financiële investeringen

In haar financiële communicatie gebruikt Delhaize Groep bepaalde maatstaven die niet gedefinieerd zijn door boekhoudnormen. Delhaize Groep stelt deze maatstaven niet voor als een alternatief voor nettoresultaat of andere financiële maatstaven die bepaald werden overeenkomstig IFRS. Deze maatstaven, zoals gebruikt door Delhaize Groep, kunnen verschillen van gelijkluidende maatstaven die gebruikt worden door andere ondernemingen. Wij denken dat deze maatstaven belangrijk zijn in onze sector en frequent gebruikt worden door beleggers, analisten en andere partijen. In de persmededeling vindt u de berekening van deze maatstaven op basis van financiële maatstaven gedefinieerd volgens IFRS.

Contacten
Guy Elewaut: + 32 2 412 29 48
Geoffroy d'Oultremont: + 32 2 412 83 21
Hans Michiels: + 32 2 412 83 30

---

Sommige verklaringen in dit persbericht evenals andere geschreven en mondelinge verklaringen die regelmatig gedaan worden door Delhaize Groep en haar vertegenwoordigers zijn voorspellingen in de betekenis van Sectie 27A van de Securities Act van 1933, en van Sectie 21E van de Securities Exchange Act van 1934, en houden een aantal risico's en onzekerheden in. Deze verklaringen bevatten maar zijn niet beperkt tot verklaringen over strategische opties, toekomstige strategieën en de uit deze strategieën voorziene resultaten. Deze voorspellingen kunnen algemeen herkend worden aan uitdrukkingen als vooruitzichten, verwachtingen, projecties, geloven, verwachten, anticiperen, streven naar, plannen, voorzien, vermoedelijk, zullen, zouden kunnen of andere gelijkaardige woorden of uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit ogenblik beschikbare informatie, kunnen de eigenlijke resultaten aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wijzigingen in de algemene economische context of in de markten van Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie of wisselkoersen of in wetgeving; concurrentie; ongunstige uitspraken in claims, de onmogelijkheid om tijdig de bouw, renovatie, integratie of conversie van winkels af te ronden en bevoorradings- of kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende risico's en onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen verschillen van de resultaten die door deze verklaringen werden voorspeld, worden beschreven in het jaarverslag van Delhaize Groep in het document 20-F voor het jaar eindigend op 31 december 2004 en andere neerleggingen door Delhaize Groep en Delhaize America bij de U.S. Securities and Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in dit document bij referentie opgenomen. Delhaize Groep en Delhaize America nemen geen enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in deze risicofactoren te actualiseren of om publiek welke herziening ook van de verklaringen vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om correcties aan te brengen om toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen weer te geven.
Persmededelingen

Aandelenkoers
0.00
DELB EUR 50.90
DEG $ 59.82
Wisselkoers
Euro