Delhaize Groep
Delhaize Groep rapporteert nettoresultaat van EUR 89,7 miljoen in het
derde kwartaal 2005
Resultaten derde kwartaal 2005
* Versnellende omzetgroei van 5,1%
* Betere trend in bedrijfsresultaat dankzij hogere omzet
* Nettoresultaat van EUR 89,7 miljoen
Vooruitzichten volledig boekjaar 2005
* Bevestiging van vooruitzichten voor omzet en nettowinst
* Verwachte groei van bedrijfswinst met 2% tot 4%
Volledige persmededeling in pdf fomaat
Financial statements Delhaize America (US GAAP)
Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder
In het derde kwartaal van dit jaar zagen wij dat onze initiatieven
voor verdere differentiatie van onze winkelconcepten en voor betere
uitvoering resulteerden in een versnelde omzet- en winstdynamiek
tegenover het tweede kwartaal, vooral bij ons grootste uithangbord
Food Lion, zegt Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief
Comité en Afgevaardigd Bestuurder. Niettemin bleven de kosten
verbonden aan strategische langetermijninitiatieven, zoals de
conversie van Victory en Sweetbay, en de hogere energieprijzen onze
bedrijfsmarge negatief beïnvloeden en stonden de verkopen in België
onder druk ten gevolge van zwakke consumentenuitgaven.
Ondanks de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden in België en de
hogere energieprijzen, verwachten we dat onze bedrijfswinst in 2005
zal stijgen met 2% tot 4%. Verder bevestigen we onze vooruitzichten
voor de omzet- en nettowinstgroei van respectievelijk 3,5% tot 4,5% en
15% tot 20% in 2005, besluit de heer Beckers.
Resultatenrekening
De netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep stegen in het
derde kwartaal van 2005 met 5,1% tot EUR 4,7 miljard. De organische
omzetgroei bedroeg 2,4% en aan ongewijzigde wisselkoersen zouden de
netto-omzet en andere opbrengsten met 5,0% gestegen zijn ingevolge:
* De toename met 5,1% van de Amerikaanse omzet, ondersteund door de
sterkere verkoopdynamiek bij Food Lion en de overname van Victory
in New England. De vergelijkbare omzet van de Amerikaanse
activiteiten groeide met 1,6%, een sterke verbetering in
vergelijking met 0,2% in het tweede kwartaal van 2005;
* De stijging van de Belgische omzet met 5,0%, waaronder de
positieve invloed van de overname van Cash Fresh.
Delhaize Groep beëindigde het derde kwartaal van 2005 met een
winkelnetwerk van 2.629 winkels tegenover 2.614 winkels eind juni
2005.
De brutomarge steeg tot 25,3% van de netto-omzet en andere opbrengsten
(tegenover 25,0% in het derde kwartaal van 2004) hoofdzakelijk
ingevolge lagere inventarisverliezen bij Food Lion en
margeverbeteringen bij Hannaford en Delhaize België.
De verkoop-, algemene en administratieve kosten stegen tot 20,8% van
de netto-omzet en andere opbrengsten (tegenover 20,2% in het derde
kwartaal van 2004) hoofdzakelijk ingevolge kosten verbonden aan de
integratie van Victory in Hannaford en de conversie van Kash n
Karry-winkels naar Sweetbay in Florida vóór de realisatie van de te
verwachten positieve invloed op de omzet. Energie- en brandstofprijzen
waren hoger doorheen de Groep, medische kosten namen toe in de V.S. en
er was een aanzienlijke stijging van de loonniveaus ten gevolge van
wettelijke indexeringen in België.
Andere bedrijfskosten daalden tot EUR 8,7 miljoen, voornamelijk
dankzij de beperkte impact van orkanen in vergelijking met vorig jaar,
gedeeltelijk tenietgedaan door hogere kosten voor winkelsluitingen en
verliezen op de geplande buitengebruikstelling van vaste activa in de
V.S.
De bedrijfsmarge van Delhaize Groep daalde met 24 basispunten maar
bleef hoog op 4,7% van de netto-omzet en andere opbrengsten. De daling
van de marge verkleinde aanzienlijk tegenover de daling met 70
basispunten in het tweede kwartaal van 2005. Het bedrijfsresultaat
bleef ongewijzigd tegenover vorig jaar op EUR 225,0 miljoen.
De netto financiële kosten veranderden weinig en bedroegen EUR 77,0
miljoen. De effectieve belastingvoet steeg van 36,3% tot 38,1%
ingevolge verhoogde voorzieningen voor state taxes in de V.S. en
belastingen te betalen na een fiscale herziening bij een Nederlandse
financiële dochteronderneming.
Het nettoresultaat van voortgezette activiteiten daalde met 2,9% tot
EUR 91,6 miljoen, hetzij EUR 0,96 per aandeel (gewoon). Het resultaat
van beëindigde activiteiten bedroeg EUR -1,0 miljoen tegenover EUR
-3,1 miljoen vorig jaar. De beëindigde activiteiten omvatten de Thaise
activiteiten (gedesinvesteerd sinds 1 september 2004), de Slowaakse
activiteiten (verkocht op 30 juni 2005) en Kash n Karry-winkels die in
het eerste kwartaal van 2004 gesloten werden.
Het nettoresultaat daalde in het derde kwartaal van 2005 met 1,0% tot
EUR 89,7 miljoen. Het gewone nettoresultaat per aandeel bedroeg EUR
0,95 (EUR 0,98 in het derde kwartaal van 2004). De verwaterde
nettowinst per aandeel bedroeg EUR 0,91 (EUR 0,93 in het derde
kwartaal van 2004). Aan ongewijzigde wisselkoersen zou het
nettoresultaat met 0,6% gedaald zijn.
Kasstroomoverzicht en balans
De thesaurie voortvloeiend uit exploitatieverrichtingen bedroeg in het
derde kwartaal van 2005 EUR 247,5 miljoen. De investeringen stegen tot
EUR 155,6 miljoen (EUR 136,5 miljoen in het derde kwartaal van 2004)
hoofdzakelijk ingevolge de conversie van Victory-winkels, de
voortgezette lancering van Sweetbay, het marktvernieuwingsprogramma
bij Food Lion, meer winkelopeningen en het nieuwe distributiecentrum
voor verse producten in België. Delhaize Groep genereerde een vrije
cashflow van EUR 117,2 miljoen en bezat EUR 691,2 miljoen geldmiddelen
en kasequivalenten op het einde van het derde kwartaal.
De verhouding nettoschuld tegenover eigen vermogen daalde van 90,5%
eind 2004 tot 85,5% eind september 2005. Eind september 2005 bedroeg
de nettoschuld van Delhaize Groep EUR 2,9 miljard, een stijging met
EUR 322,6 miljoen tegenover EUR 2,6 miljard eind 2004, hoofdzakelijk
ingevolge de versterking van de U.S. dollar tussen de twee balansdata.
Segmentrapportering
De bijdrage van de Amerikaanse activiteiten tot de omzet van Delhaize
Groep bedroeg in het derde kwartaal van 2005 USD 4,2 miljard, een
stijging met 5,1% tegenover het derde kwartaal van 2004 ingevolge
stevige verkopen bij de grootste uithangborden, winkelopeningen en de
overname van Victory.
De vergelijkbare omzet steeg in het derde kwartaal van 2005 met 1,6%,
een aanzienlijke versnelling tegenover de eerste helft van 2005. Food
Lion kende een sterkere verkoopdynamiek in de loop van het derde
kwartaal ingevolge doeltreffende prijs-, promotie- en
marketinginitiatieven, een betere uitvoering in zijn winkels, de
succesvolle heropening van zijn markt in Greensboro in juni en
winkelsluitingen door Winn-Dixie, één van de voornaamste concurrenten
in het Zuidoosten van de V.S. Hannaford en Sweetbay bleven goed
presteren. De omzet bij Kash n Karry en Harveys was zwak ten gevolge
van de hevige concurrentie en ongunstige vergelijkingen met perioden
van grotere orkaanactiviteit in 2004 in onze markten.
De brutomarge verbeterde met 11 basispunten, hoofdzakelijk ingevolge
lagere inventarisverliezen bij Food Lion en margeverbeteringen bij
Hannaford. De verkoop-, algemene en administratieve kosten stegen als
percentage van de omzet met 45 basispunten ingevolge hogere energie-
en brandstofprijzen en kosten verbonden aan de integratie van Victory
in Hannaford en de lancering van Sweetbay. Andere bedrijfskosten
daalden door de beperkte impact van orkanen in vergelijking met vorig
jaar, gedeeltelijk tenietgedaan door verliezen op de geplande
buitengebruikstelling van vaste activa en kosten voor
winkelsluitingen.
De bedrijfsmarge van de Amerikaanse activiteiten bedroeg 5,4% (5,6% in
2004) van de netto-omzet en andere opbrengsten. Het bedrijfsresultaat
van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize Groep steeg met 0,4% tot
USD 226,2 miljoen.
In het derde kwartaal van 2005 opende Delhaize Groep 14 nieuwe
supermarkten in de V.S., waaronder 4 geherlokaliseerde winkels, en
werden 3 winkels gesloten, resulterend in een nettotoename met 7
winkels. Daarnaast werden drie Food Lion-winkels geconverteerd naar
het Harveys-uithangbord.
In juni lanceerde Food Lion zijn marktvernieuwing in Greensboro, North
Carolina, met 58 winkelvernieuwingen. Deze derde marktvernieuwing
kende de beste start sinds de lancering van de vernieuwingsprogrammas
in 2003, met een sterke omzetgroei ondersteund door nieuwe klanten en
een stijging van het aankoopgemiddelde per klant. Begin oktober
heropende Food Lion zijn tweede markt van het jaar in Baltimore,
Maryland. Voor 2006 heeft Food Lion de Washington-markt
geïdentificeerd voor zijn volgende vernieuwing. Volgend jaar zal Food
Lion een volledig nieuwe markt betreden, Greenville-Spartanburg in
South Carolina.
Na één jaar testen en op basis van een uitgebreid klantenonderzoek
heeft Food Lion onlangs belangrijke verbeteringen aangebracht in zijn
Bloom-winkels, vooral in de afdelingen verse producten en
specialiteiten. In september en oktober opende Food Lion drie
testwinkels onder het uithangbord Bottom Dollar, een nieuw
discountconcept dat zeer competitieve prijzen combineert met een
assortiment van meer dan 6.500 producten, waaronder veel verse
producten. De reactie van de klanten op beide initiatieven was zeer
positief. Food Lion evalueert momenteel het gebruik van deze twee
uithangborden Bloom en Bottom Dollar samen met de Food Lion- en
Harveys-uithangborden voor zijn verschillende klantensegmenten en
markten.
Tijdens het derde kwartaal heeft Hannaford de integratie van de 19
overgenomen Victory-supermarkten afgerond, met de conversie van 9
Victory-winkels naar het Hannaford uithangbord. De verkopen in de
voormalige Victory-winkels waren zwak als gevolg van de
conversiewerken. In oktober lanceerde Hannaford een grootse
marketingcampagne teneinde het Hannaford-uithangbord te versterken in
Massachusetts.
In het derde kwartaal van 2005 werden drie Kash n' Karry-winkels
omgezet naar het Sweetbay Supermarket concept. Eind september waren 20
Sweetbay-winkels operationeel en de verkopen bleven sterk. Tegen eind
2005 zullen 5 bijkomende winkels geconverteerd of onder het
Sweetbay-uithangbord geopend worden. De Sarasota/Bradenton-markt is
bijna geconverteerd, en de Tampa/St. Petersburg-markt zal in 2006
volledig geconverteerd worden.
Delhaize België boekte in het derde kwartaal van 2005 een omzet van
EUR 1.001,2 miljoen, een stijging met 5,0% tegenover 2004 dankzij de
bijdrage van Cash Fresh, overgenomen op 31 mei 2005. Tijdens het derde
kwartaal daalde de vergelijkbare omzet, aangepast voor
kalendereffecten, met 1,8% ingevolge zwakke consumentenbestedingen,
een groot aantal competitieve winkelopeningen en aanpassingen aan
Delhaizes non-foodassortiment. Het marktaandeel van Delhaize België
steeg in het derde kwartaal dankzij de overname van Cash Fresh.
De bedrijfsmarge van Delhaize België daalde tot 4,2% van de
netto-omzet en andere opbrengsten ingevolge zwakke verkopen, de
stijging van de loonniveaus ten gevolge van wettelijke indexeringen en
hogere energiekosten. Het bedrijfsresultaat daalde met 2,0% tot EUR
42,3 miljoen.
De omzet in Griekenland steeg in het derde kwartaal van 2005 met 4,5%
tot EUR 216,0 miljoen, ondersteund door drie nieuwe winkelopeningen.
De bedrijfsmarge van Alfa-Beta bleef stabiel terwijl het
bedrijfsresultaat licht steeg tot EUR 3,1 miljoen. In het derde
kwartaal van 2005 benutte Delhaize Groep de opportuniteit om 160.703
aandelen van Alfa-Beta te kopen, waardoor haar totale participatie in
haar Griekse dochteronderneming met 1,3 procentpunt steeg tot 51,9%.
In Griekenland werd Alfa-Beta onderworpen aan een fiscale controle bij
Trofo en ENA voor bepaalde jaren vóór de overname van deze twee
entiteiten door Alfa-Beta in 2001. De onderneming zal de bevindingen
van deze audit betwisten. Op dit ogenblik werd geen voorziening
geboekt.
De omzet in de Opkomende Markten (Tsjechische Republiek, Roemenië en
Indonesië) van Delhaize Groep steeg met 6,4% tot EUR 96,0 miljoen
dankzij de goede verkoopdynamiek in Roemenië en Indonesië. Het
bedrijfsresultaat van de Opkomende Markten van Delhaize Groep bedroeg
in het derde kwartaal EUR 0,9 miljoen.
Financiële vooruitzichten 2005
Op basis van de resultaten van de eerste negen maanden van 2005 en
haar verwachtingen voor de rest van het jaar verwacht Delhaize Groep
voor 2005 aan ongewijzigde wisselkoersen (1 EUR = 1,2439 USD) de
volgende financiële resultaten:
* In 2005 verwacht Delhaize Groep een uitbreiding van haar
verkoopnetwerk met ongeveer 79 winkels tot een totaal van 2.644
winkels (rekening houdend met de overname van Cash Fresh en de
verkoop van 11 Delvita-winkels in Slowakije). Eerder verwachtte de
Groep het jaar af te ronden met 2.667 winkels.
* Zoals eerder aangekondigd en vandaag bevestigd, wordt verwacht dat
de netto-omzet en andere opbrengsten in 2005 met 3,5% tot 4,5%
zullen stijgen. Voor de Amerikaanse activiteiten blijft de
verwachting van een vergelijkbare omzetgroei tussen 0,5% tot 1,0%
voor 2005 ongewijzigd.
* Het bedrijfsresultaat wordt in 2005 verwacht te groeien met 2% tot
4% in lijn met de marktconsensus. De eerdere verwachting was een
procentuele toename met mid-single digits.
* Voor het nettoresultaat blijft de verwachting ongewijzigd op 15%
tot 20% groei.
Deze winstvooruitzichten zijn gebaseerd op het vertrouwen van Delhaize
Groep dat haar resultaten tijdens het vierde kwartaal van 2005
ondersteund zullen worden door aanhoudend goede verkopen bij Food
Lion, de positieve invloed van de overname van Cash Fresh in België en
betere verkopen en lagere kosten bij de voormalige Victory-winkels. De
resultaten van het laatste kwartaal van 2005 zullen ook genieten van
een gunstiger vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Deze vooruitzichten zijn volgens IFRS, te vergelijken met de
financiële resultaten van 2004 onder IFRS, weergegeven in de
documenten Delhaize Group: Transition to IFRS - preliminary financial
information, gepubliceerd op 4 mei 2005 en 29 juni 2005 en beschikbaar
op de website van Delhaize Groep.
Teleconferentie en webcast
Het management van Delhaize Groep zal de resultaten van het derde
kwartaal van 2005 toelichten tijdens een teleconferentie op 10
november 2005 om 15u00 CET. De teleconferentie is toegankelijk op de
nummers + 44 (0) 20 7019 0810 (U.K.) of + 1 773 681 5870 (U.S.), met
als paswoord Delhaize. De teleconferentie zal ook live uitgezonden
worden op het internet via http://www.delhaizegroep.com. Een
geïndexeerde replay van de webcast zal na de vergadering beschikbaar
zijn op http://www.delhaizegroep.com.
Delhaize Groep
Delhaize Groep is een Belgische voedingsdistributeur met activiteiten
in 8 landen op 3 continenten. Eind september 2005 bestond het
verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.629 winkels. In 2004 boekte
Delhaize Groep EUR 17,9 miljard aan netto-omzet en andere opbrengsten
en een nettoresultaat van EUR 299,8 miljoen. Eind 2004 stelde Delhaize
Groep ongeveer 138.000 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op
Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG).
Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels.
Vragen kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com.
Financiële kalender
* Persmededeling omzet 2005: 19 januari 2006
* Persmededeling resultaten vierde kwartaal en boekjaar 2005: 15
maart 2006
* Persmededeling resultaten eerste kwartaal 2006: 12 mei 2006
* Gewone Algemene Vergadering: 24 mei 2006
* Persmededeling resultaten tweede kwartaal 2006: 10 augustus 2006
* Persmededeling resultaten derde kwartaal 2006: 9 november 2006
IFRS informatie
Deze persmededeling werd opgesteld op basis van de IFRS opname- en
waarderingsregels die door de International Accounting Standards Board
(IASB) werden bepaald en op basis van interpretaties van het Standing
Interpretations Committee (SIC) en het International Financial
Reporting Interpretations Committee (IFRIC), van kracht vanaf de
verslaggeving over 2005. Deze regels zijn onderhevig aan voortdurende
herzieningen en interpretaties door de IASB en het IFRIC. Bijgevolg
zal de Groep sommige waarderingsregels, die gebruikt werden met oog op
deze publicatie, misschien moeten herzien en dit tot de Groep de
eerste volledige jaarrekening onder IFRS voor het boekjaar eindigend
op 31 december 2005 heeft opgesteld. Meer informatie over de impact
voor Delhaize Groep van de wijzigingen van de
verslaggevingsstandaarden van Belgische boekhoudnormen naar IFRS werd
gepubliceerd op 4 mei 2005 en 29 juni 2005, in de documenten Delhaize
Group: Transition to IFRS - preliminary financial information, die op
de website van de Groep kunnen worden teruggevonden. Deze documenten
omvatten een omrekening van de kwartaalresultaten van 2004 van
Belgische boekhoudnormen naar IFRS.
Verslag van de Commissaris
Deloitte heeft een beperkt nazicht uitgevoerd van de tussentijdse
geconsolideerde financiële informatie voor de periode eindigend op 30
september 2005. Dit beperkt nazicht bestond hoofdzakelijk uit de
analyse en vergelijking van, en de discussie over de financiële
informatie en was dus minder uitgebreid dan een audit, waarvan de
doelstelling is om een opinie te geven over de financiële staten in
hun geheel. Het nazicht heeft geen elementen aan het licht gebracht
die betekenisvolle correcties van de geconsolideerde tussentijdse
financiële informatie vergen.
Definities
Andere bedrijfsopbrengsten: hoofdzakelijk huurinkomsten uit
vastgoedbeleggingen en winst op de verkoop van vaste activa
Gewogen gemiddeld aantal aandelen: aantal uitstaande aandelen in het
begin van de periode zonder eigen aandelen, aangepast voor het aantal
aandelen dat tijdens de periode vernietigd, teruggekocht of uitgegeven
werd, vermenigvuldigd met een factor voor het gewicht in de tijd
Gewoon resultaat per aandeel: winst of verlies toegekend aan de gewone
aandeelhouders van de moedervennootschap, gedeeld door het gemiddeld
aantal uitstaande aandelen tijdens de periode. Het gewone resultaat
per aandeel wordt berekend op het resultaat van voortgezette
activiteiten min het deel van derden op voortgezette activiteiten, en
op het deel van de Groep in het nettoresultaat.
Nettoschuld: financiële langetermijnschulden, plus financiële
kortetermijnschulden en afgeleide passiva, verminderd met afgeleide
activa, investeringen in schuldeffecten en geldmiddelen en
kasequivalenten.
Organische omzetgroei: omzetgroei gecorrigeerd voor omzet uit
overnames en desinvesteringen aan ongewijzigde wisselkoersen
Uitstaande aandelen: aantal aandelen uitgegeven door de vennootschap,
verminderd met aandelen in eigen bezit
Vergelijkbare omzet: omzet van dezelfde winkels, inbegrepen
herlokalisaties en uitbreidingen, en aangepast voor kalendereffecten
Verwaterd resultaat per aandeel: wordt berekend door de winst of het
verlies toegekend aan gewone aandeelhouders en het gemiddeld aantal
uitstaande aandelen aan te passen voor de effecten van verwatering met
alle potentiële gewone aandelen, waaronder deze verbonden aan
converteerbare instrumenten, opties of warrants of aandelen die werden
uitgegeven onder bepaalde voorwaarden
Vrije cashflow: cashflow vóór financieringsverrichtingen en financiële
investeringen
In haar financiële communicatie gebruikt Delhaize Groep bepaalde
maatstaven die niet gedefinieerd zijn door boekhoudnormen. Delhaize
Groep stelt deze maatstaven niet voor als een alternatief voor
nettoresultaat of andere financiële maatstaven die bepaald werden
overeenkomstig IFRS. Deze maatstaven, zoals gebruikt door Delhaize
Groep, kunnen verschillen van gelijkluidende maatstaven die gebruikt
worden door andere ondernemingen. Wij denken dat deze maatstaven
belangrijk zijn in onze sector en frequent gebruikt worden door
beleggers, analisten en andere partijen. In de persmededeling vindt u
de berekening van deze maatstaven op basis van financiële maatstaven
gedefinieerd volgens IFRS.
Contacten
Guy Elewaut: + 32 2 412 29 48
Geoffroy d'Oultremont: + 32 2 412 83 21
Hans Michiels: + 32 2 412 83 30
---
Sommige verklaringen in dit persbericht evenals andere geschreven en
mondelinge verklaringen die regelmatig gedaan worden door Delhaize
Groep en haar vertegenwoordigers zijn voorspellingen in de betekenis
van Sectie 27A van de Securities Act van 1933, en van Sectie 21E van
de Securities Exchange Act van 1934, en houden een aantal risico's en
onzekerheden in. Deze verklaringen bevatten maar zijn niet beperkt tot
verklaringen over strategische opties, toekomstige strategieën en de
uit deze strategieën voorziene resultaten. Deze voorspellingen kunnen
algemeen herkend worden aan uitdrukkingen als vooruitzichten,
verwachtingen, projecties, geloven, verwachten, anticiperen, streven
naar, plannen, voorzien, vermoedelijk, zullen, zouden kunnen of andere
gelijkaardige woorden of uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen
gebaseerd zijn op de op dit ogenblik beschikbare informatie, kunnen de
eigenlijke resultaten aanzienlijk verschillen van de verwachtingen,
afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn
niet beperkt tot, wijzigingen in de algemene economische context of in
de markten van Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie
of wisselkoersen of in wetgeving; concurrentie; ongunstige uitspraken
in claims, de onmogelijkheid om tijdig de bouw, renovatie, integratie
of conversie van winkels af te ronden en bevoorradings- of
kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende risico's en
onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen
verschillen van de resultaten die door deze verklaringen werden
voorspeld, worden beschreven in het jaarverslag van Delhaize Groep in
het document 20-F voor het jaar eindigend op 31 december 2004 en
andere neerleggingen door Delhaize Groep en Delhaize America bij de
U.S. Securities and Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in
dit document bij referentie opgenomen. Delhaize Groep en Delhaize
America nemen geen enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in
deze risicofactoren te actualiseren of om publiek welke herziening ook
van de verklaringen vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om
correcties aan te brengen om toekomstige gebeurtenissen of
ontwikkelingen weer te geven.
Persmededelingen
Aandelenkoers
0.00
DELB EUR 50.90
DEG $ 59.82
Wisselkoers
Euro