Ingezonden persbericht


Geen post voor vorige bewoners met Experian Ex-bewoners Filter

Amsterdam, 10 november 2005 - Consumenteninformatiebureau Experian start met het Ex-bewoners Filter. Met deze nieuwe dienst kunnen de gegevens van verhuisde of vertrokken consumenten gefilterd worden uit adressenbestanden. Bewoners krijgen op deze manier geen poststukken meer voor mensen die vertrokken zijn naar een bekend of onbekend adres.

Uit onderzoek dat Experian eerder dit jaar deed, bleek al dat één op de drie poststukken met reclame van bedrijven verkeerd geadresseerd is. Belangrijkste reden hiervoor is dat steeds minder consumenten verhuisberichten doorgeven en zich in toenemende mate laten uitschrijven bij marketingbestanden. U vindt het gehele onderzoek op: http://www.persinfo.nl/upload/1131625455.pdf

Het Experian Ex-bewoners Filter is online te gebruiken via Experian Intact, het systeem waarmee consumentengegevens gecontroleerd kunnen worden op nauwkeurigheid. Nederland is na Frankrijk het tweede land waar het filter wordt aangeboden. Via Experian Intact kunnen adressenbestanden van consumenten worden gecontroleerd en opgeschoond. De correctheid van Nederlandse adresinformatie wordt gecontroleerd, maar bedrijven kunnen ook nakijken of consumenten nog wel op het opgegeven adres wonen. Ook is controle mogelijk op adressenbestanden via de gevevens van Infofilter die in Experian Intact zijn opgenomen. Zoals het nabestaandenbestand dat overledenen vermeldt en het bestand met daarin gegevens van consumenten die thuis niet benaderd willen worden met ongevraagde telefonische aanbiedingen of aanbieding per postreclame. Via Infofilter.nl kan de consument zelf bepalen of hij zich kosteloos wil laten blokkeren tegen ongevraagde reclame of commerciële aanbiedingen van bedrijven en goede doelen per telefoon, post en tegen onaangekondigd telefonisch marktonderzoek.

Pieter Stroop, Senior Manager Marketing Services van Experian: "Gemiddeld verhuist jaarlijks 11 procent van de Nederlandse bevolking. Met het Experian Ex-bewoners Filter willen we zoveel mogelijk voorkomen dat bewoners post krijgen voor vorige bewoners. Anderzijds helpen we organisaties verhuisde personen te 'vlaggen' in hun adressenbestand en zo te besparen op mailkosten doordat deze personen niet meer worden aangeschreven."

Volgens Stroop is het belangrijk dat bedrijven hun klantenbestand up-to-date houden. "Onjuiste informatie leidt tot omzetverlies, extra kosten doordat retourpost verwerkt moet worden en door de klachtenafhandeling die moet plaatsvinden, maar het kan ook tot imagoschade leiden. Wat te denken bijvoorbeeld van een organisatie die reclame voor een uitvaartverzekering stuurt aan iemand die reeds is overleden? Adressenbestanden regelmatig controleren is uitermate belangrijk."

Over Experian Nederland B.V.
Experian is een wereldwijde marktleider op het gebied van informatievoorziening aan organisaties. Experian levert informatie, producten & diensten aan bedrijven bij het vinden van nieuwe klanten, het ontwikkelen & beheren van een succesvolle klantrelatie en het managen van de financiële risico's gedurende de klantrelatie. Experian werkt met meer dan 50.000 cliënten verdeeld over verschillende branches, daarbij inbegrepen financiële diensten, telecommunicatie, gezondheidszorg, verzekeringen, detailhandel en postorder, automobielbranche, vrije tijd, nutsbedrijven, projectontwikkelaars, e-commerce en overheid.

Experian maakt onderdeel uit van GUS plc., beursgenoteerd in Londen (UK). GUS heeft wereldwijd ca. 80.000 medewerkers in dienst en een jaaromzet van ca. 7,5 miljard Euro. GUS is een retail en zakelijke dienstverleningsgroep. GUS biedt informatie op het gebied van customer relationship management services (Experian), multi-channel retailing en homeshopping (Argos Retail Group) en verkoop van luxe producten (Burberry). Experian heeft een jaaromzet van meer dan 1,9 miljard Euro en telt wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers. De hoofdkantoren van Experian bevinden zich in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experian heeft kantoren in 27 landen en is actief in meer dan 60 landen. Experian is in Nederland gevestigd in Den Haag en heeft 100 medewerkers in dienst. http://www.experian.nl



Ingezonden persbericht