Ingezonden persbericht

Grote bedrijven trekken markt voor zakelijke evenementen

AMSTERDAM, 20051110 -- Wanneer we kijken naar de totale bestedingen aan zakelijke evenementen zien we dat de totale markt weer geleidelijk aantrekt na de kleine 'dip' van 2004. Deze lichte groei wordt met name veroorzaakt door een stijging in de bestedingen van bedrijven met meer dat 500 werknemers.


Budget voor personeelsevenementen blijft stabiel
Tegenover de lichte groei van de markt voor zakelijke bedrijfsevenementen zien we een stabiele lijn in het budget dat bedrijven vrijmaken voor de organisatie van personeelsevenementen.

Inhoud zakelijke evenementen: Meer nadruk op lange termijn relatiebeheer
Bij de invulling en organisatie van zakelijke bijeenkomsten wordt door betrokken managers steeds meer gewerkt vanuit een grote strategische lijn die is uitgestippeld voor de interne en externe communicatie van het bedrijf. Bij ruim 70 tot 80 % van de ondervraagde managers krijgen lange termijn relatiebeheer en de totale uitstraling van het bedrijf hierbij de prioriteit.

Personeelsevenement steeds meer gericht op bedrijf als geheel
Ook bij de invulling van personeelsevenementen zien we dat meer dan de helft van alle organisatiemanagers zich bewust is van het bedrijfsbindende karakter dat personeelsevenementen kunnen hebben. Meer dan 50 % geeft aan in de toekomst meer nadruk te gaan leggen op activiteiten die zich richten op de organisatie als geheel, teambuilding en de samenwerking tussen verschillende afdelingen.

Marktoriëntatie: Steeds meer internet, steeds minder vakblad
Voor de oriëntatie op eventuele inschakeling van derde partijen lijken vakbladen het steeds nadrukkelijker af te leggen tegen het nieuwe medium internet. Gaf in 2004 nog 95 % van de zakelijke eventmanagers aan handboeken te gebruiken bij het zoeken naar evenementen- en organisatiebureaus, in 2005 kijkt slechts 65 % nog wel eens een vakblad in voor dit doel. De toename in oriëntatie via internet zien we ook op de markt voor personeelsevenementen.

Het NIDAP Evenementenonderzoek
Al zeven jaar onderzoekt NIDAP de bestedingen aan zakelijke en personeelsevenementen in Nederland. Ook deze zomer zijn 400 bedrijven en organisaties, met minstens 100 werknemers, ondervraagd over de geplande zakelijke en personeelsevenementen, het budget dat hiervoor beschikbaar zal zijn en welke dienstverleners zij hierbij willen inschakelen. Het onderzoeksrapport is in oktober uitgekomen en wordt uitgegeven speciaal voor directies, marketing- en salesmanagers van locatieaanbieders, partycateraars en organisatiebureaus.

Voor bestellingen van de rapportage kunt u contact opnemen met Jaime Donata Ingezonden persbericht