AutoRai

Chevrolet wil hoog finishen in Macau

(11/11/2005)
Na een onderbreking van acht weken keert het World Touring Car Championship terug in Macau (China), de hoofdstad van de toerwagenraces. Tijdens de 52^ste editie van de beroemde Macau Grand Prix zullen de deelnemers ronde 19 en 20 van het WTCC afleggen, waarin alles nog mogelijk is. Vijf lokale coureurs zorgen samen met de 27 reguliere WTCC-deelnemers voor het indrukwekkende startveld van 32 autoâs.
Waarschijnlijk zal geen enkel team over genoeg reserveonderdelen beschikken, aangezien het Portugees-genaamde Circuito da Guia niet alleen het langste straatparcours ter wereld is, maar ook een van de snelste en smalste. Vanwege het ontbreken van ârun-off-areasâ worden fouten op een stratencircuit direct afgestraft. Daar komt bij dat de topsnelheden langs de haven ongekend hoog zijn. De Melco-hairpin is er een die je nergens anders aantreft. Met een breedte van nog geen 7zeven meter is het te wijd nemen van die bocht fataal, want dat resulteert in de noodzaak om van de achteruitversnelling gebruik te maken om terug te keren op het parcours.

Kort gezegd: Macau is een bijzonder circuit dat om een bijzondere voorbereiding vraagt. Daarom bracht RML een bezoek aan Millbrook om metingen te verrichten. âWe wilden de exacte afmetingen van de Melco-hairpin weten,â verklaart Chevrolet-coureur Rob Huff. âHierdoor hebben we zelf zoân hairpin uit kunnen leggen. Het doel was te bepalen wat we moeten doen wanneer we de bocht uit vliegen of hoe we onszelf uit andere slechte scenarioâs kunnen redden. Het is een rare hairpin, omdat de weg 14 meter breed is wanneer je de bocht in gaat en zeven meter wanneer je er weer uit komt. Maar al met al kijk ik erg uit naar de race in Macau. Helaas kon ik de baan op geen enkel computerspel vinden, waardoor ik veel videoâs van eerdere races heb bekeken. Het zal een enorm leerproces zijn, maar ik hoef niets te bewijzen. Ik zal dus geen onnodige risicoâs nemen. Ik denk dat ik dit jaar vaak genoeg heb laten zien dat ik een plaats binnen het team heb verdiend. Ik ga niet naar Macau om mijn prestatie in Valencia te evenaren. Ik zet mezelf niet onder druk en probeer zoveel mogelijk te leren voor 2006.â

Van alledrie de Chevrolet-rijders heeft alleen Nicola Larini ervaring met het circuit van Macau. Bij zijn eerste keer, in 2002, finishte hij als tweede. âHet is een fantastisch parcours. Het lijkt een lange versie van Monaco,â aldus Larini. âAls je op de kaart kijkt, lijkt het niet spectaculair met drie lange rechte stukken en een langzaam bochtig gedeelte. Dat is echter schijn, want het gaat overal heel erg hard. Het parcours is erg leuk om te rijden, vooral de snelle stukken omhoog en bergafwaarts. Het is een parcours met weinig inhaalmogelijkheden, waardoor het belangrijk is om vanaf de eerste drie startrijen te starten. Eén startrij verder terug en het is onmogelijk om punten of een podiumplaats te behalen.â

Chevrolet Europe Motorsport Manager Eric Néve is blij verheugd om zijn team na twee maanden onderbreking weer in actie te mogen zien. âNa de kwalificatiereeks in Valencia weten we dat we het vermogen hebben om mee te doen in de top, maar door race-incidenten hebben we dit nog niet kunnen vertalen in goede resultaten,â verklaart hij. âIk ben benieuwd hoe we zullen presteren in Macau, omdat een goede startpositie daar waarschijnlijk belangrijker is dan op welk circuit ook waar we tot nu toe zijn geweest. Aan de andere kant, de lange stukken zijn ongewoon voor een stratenparcours en zullen ons minder goed uitkomen, maar op de bochtige stukken kan het uitstekende onderstel van de Nubira een groot voordeel zijn. Het zou een enorme opsteker zijn voor de testperiode in de winter wanneer we in China het beste resultaat van het jaar kunnen neerzetten. Echter, we gaan niet alleen voor de competitie naar Macau, ook voor de race zelf!â

Omdat Macau bekend staat als een âongevalgevoeligâ circuit, heeft de organisatie besloten dat wanneer de safety car zijn werk moet doen, de eerste twee ronden na het verschijnen van de safety car niet zullen tellen.

Rijdersklassement WTCC 2005 (na 18 races)

1. D Müller (BMW), 86 punten; 2. A Priaulx (BMW), 85; 3. F Giovanardi (Alfa Romeo), 81; 4. J Müller (BMW) 59; 5. G Tarquini (Alfa Romeo) 55;⦠16. A Menu (Chevrolet) 5;⦠18. N Larini (Chevrolet), 4; 19. R Huff (Chevrolet) 3.

Constructeurklassement WTCC 2005 (na 18 races)

1. BMW 244 punten; 2. Alfa Romeo, 219; 3. SEAT, 170; 4. Chevrolet, 57; 5. Ford, 10.

MACAU WTCC Schema (Lokale tijden = CET + 7 uur)

Donderdag 17 november
15.10-15.40 1^e Vrije Training

Vrijdag 18 november
09.00-09.30 2^e Vrije Training
12.30-13.00 3^e Vrije Training
15.00-15.30 Kwalificatie

Zaterdag 19 november
Geen programma.

Zondag 20 november
07.45-08.00 Warm-up
11.40-12.05 WTCC Race 1 (9 ronden = 55,800 km)
12.45-13.05 WTCC Race 2 (9 ronden = 55,800 km)

De wedstrijden zullen live worden uitgezonden op Eurosport. Via een speciale, 9 uur durende uitzending zal live verslag worden gedaan van de warm-up, gevolgd door herhalingen van de voorgaande drie races (Oschersleben, Istanbul en Valancia) en live verslag van beide Macau-races. De uitzending begint op zondag 20 november om 0.45 uur en duurt tot 7.00 uur. Op zaterdag 19 november zullen de trainingen en kwalificatiesessies te zien zijn.

Chevroletâs internet persconferentie, die openbaar is voor alle media en fans, zal te zien zijn op donderdag 17 november, vrijdag 18 november en zondag 20 november om 19.30 uur lokale tijd.