Gemeente Amsterdam

Amsterdam start OnderwijsConsumentenOrganisatie voor ouders en leerlingen

11 november 2005
---
Iris Reshef

Gemeente Amsterdam stelt, op initiatief van de gemeenteraad, EUR300.000 per jaar beschikbaar voor een onafhankelijke en zelfstandige OnderwijsConsumentenOrganisatie. De organisatie moet de belangen behartigen van ouders en leerlingen, informatie geven bij het maken van een schoolkeuze en bij crisissituaties tijdens het doorlopen van de school. Amsterdam heeft met de OnderwijsConsumentenOrganisatie een primeur in Nederland.

Ouders raken steeds meer betrokken bij het onderwijs van hun kinderen. Ze stellen zich meer en meer op als een consument die het beste product voor haar kind wil `kopen'. Waar moet ik rekening mee houden? Hoe is het ziekteverzuim en verloop onder het personeel? Wat zijn mijn rechten en plichten? Waar kan ik heen als ik een conflict heb met de school? Er is veel informatie over het onderwijs maar deze wordt versnipperd aangeboden en is niet altijd voor iedereen toegankelijk en onvolledig. Daar wil de gemeente Amsterdam iets aan doen.

De gemeente Amsterdam is zelf actief op zoek naar een organisatie die de Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO) kan opzetten en is daarom een aanbestedingsprocedure gestart. Een deskundige jury heeft tien voorstellen beoordeeld. Drie partijen worden nu uitgenodigd om hun voorstel verder uit te werken waarna de jury een advies uitbrengt aan de wethouder van Onderwijs Ahmed Aboutaleb. Het college van B&W beslist in februari 2006 welke organisatie de subsidie ontvangt voor het oprichten van OCO. Vanaf september 2006 moet de OnderwijsConsumentenOrganisatie van start gaan.

De OCO biedt bestaande informatie toegankelijk aan en levert waar nodig nieuwe informatie over het onderwijs in Amsterdam; het biedt ouders en leerlingen advies en steun en faciliteert en ondersteunt initiatieven van ouders en leerlingen. De OCO gaat zich nadrukkelijk niet met de onderwijsinhoud bezighouden. Dat is een taak van de scholen.

Pb-204