Amsterdam start OnderwijsConsumentenOrganisatie voor ouders en leerlingen
11 november 2005
---
Iris Reshef
Gemeente Amsterdam stelt, op initiatief van de gemeenteraad,
EUR300.000 per jaar beschikbaar voor een onafhankelijke en
zelfstandige OnderwijsConsumentenOrganisatie. De organisatie moet de
belangen behartigen van ouders en leerlingen, informatie geven bij het
maken van een schoolkeuze en bij crisissituaties tijdens het doorlopen
van de school. Amsterdam heeft met de OnderwijsConsumentenOrganisatie
een primeur in Nederland.
Ouders raken steeds meer betrokken bij het onderwijs van hun kinderen.
Ze stellen zich meer en meer op als een consument die het beste
product voor haar kind wil `kopen'. Waar moet ik rekening mee houden?
Hoe is het ziekteverzuim en verloop onder het personeel? Wat zijn mijn
rechten en plichten? Waar kan ik heen als ik een conflict heb met de
school? Er is veel informatie over het onderwijs maar deze wordt
versnipperd aangeboden en is niet altijd voor iedereen toegankelijk en
onvolledig. Daar wil de gemeente Amsterdam iets aan doen.
De gemeente Amsterdam is zelf actief op zoek naar een organisatie die
de Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO) kan opzetten en is daarom
een aanbestedingsprocedure gestart. Een deskundige jury heeft tien
voorstellen beoordeeld. Drie partijen worden nu uitgenodigd om hun
voorstel verder uit te werken waarna de jury een advies uitbrengt aan
de wethouder van Onderwijs Ahmed Aboutaleb. Het college van B&W
beslist in februari 2006 welke organisatie de subsidie ontvangt voor
het oprichten van OCO. Vanaf september 2006 moet de
OnderwijsConsumentenOrganisatie van start gaan.
De OCO biedt bestaande informatie toegankelijk aan en levert waar
nodig nieuwe informatie over het onderwijs in Amsterdam; het biedt
ouders en leerlingen advies en steun en faciliteert en ondersteunt
initiatieven van ouders en leerlingen. De OCO gaat zich nadrukkelijk
niet met de onderwijsinhoud bezighouden. Dat is een taak van de
scholen.
Pb-204
Gemeente Amsterdam