Marketresponse b.v.
Persbericht MarketResponse 10 november 2005
Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl)
Chris van Schijndel (C.van.Schijndel@marketresponse.nl)
Gezinnen houden hand op de knip met Sint
Introductie
De feestdagen staan weer voor de deur. De eerste aankondiging hiervan is de aankomst van
Sinterklaas op zaterdag 12 november.
MarketResponse vroeg 500 personen van 18 jaar en ouder naar hun voorgenomen bestedingen
aan Sinterklaas- en Kerstcadeaus.
Conclusies op hoofdlijnen
Ruim de helft van de Nederlanders is van plan om dit jaar Sinterklaas te vieren.
Sinterklaas wint het in populariteit nog steeds van de Kerstman als het aankomt op het
geven van cadeaus aan elkaar.
Over het algemeen verwachten Nederlanders dit jaar niet meer geld uit te geven aan
Sinterklaas dan vorig jaar. Vooral gezinnen, traditioneel de grootste besteders, houden
de hand op de knip.
De verwachte bestedingen aan Kerstcadeaus evenaren de uitgaven in 2004.
Meer gedetailleerde resultaten
Ruim de helft (53%) van de Nederlanders is van plan om dit jaar Sinterklaas te vieren. Van
degenen die 5 december ook vorig jaar hebben gevierd, denkt 15% dit jaar minder geld te
gaan uitgeven dan vorig jaar, 8% verwacht meer te gaan besteden en driekwart zegt
ongeveer evenveel te gaan besteden. Vooral gezinnen met schoolgaande kinderen zullen dit
jaar bezuinigen op Sinterklaascadeaus (29% verwacht lagere uitgaven tegenover 6% hogere
uitgaven).
Gemiddeld verwacht men ongeveer 135 euro aan Sinterklaascadeaus uit te geven; dit bedrag
varieert van gemiddeld 110 euro in huishoudens zonder kinderen tot 186 euro in gezinnen
met kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar.
Vier op de tien Nederlanders zijn van plan om met Kerst cadeaus aan dierbaren te geven.
Vooral in gezinnen met oudere kinderen is dit populair.
De verwachte uitgaven aan Kerstcadeaus zijn ongeveer gelijk aan de bestedingen in 2004;
schattingen komen uit op gemiddeld 185 euro.
Qua populariteit wint Sinterklaas het nog altijd van de Kerstman; met name onder
hoogopgeleiden en ouderen is de goedheiligman favoriet.
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van CATI en opgenomen in een omnibus, binnen
het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 31
oktober tot en met 7 november 2005, onder een representatieve steekproef van personen van
18 jaar en ouder.
10 november 2005, MarketResponse Nederland BV
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV