Marketresponse b.v.

Persbericht MarketResponse 10 november 2005

Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl)
Chris van Schijndel (C.van.Schijndel@marketresponse.nl)

Gezinnen houden hand op de knip met Sint

Introductie
De feestdagen staan weer voor de deur. De eerste aankondiging hiervan is de aankomst van Sinterklaas op zaterdag 12 november.
MarketResponse vroeg 500 personen van 18 jaar en ouder naar hun voorgenomen bestedingen aan Sinterklaas- en Kerstcadeaus.

Conclusies op hoofdlijnen
Ruim de helft van de Nederlanders is van plan om dit jaar Sinterklaas te vieren. Sinterklaas wint het in populariteit nog steeds van de Kerstman als het aankomt op het geven van cadeaus aan elkaar.
Over het algemeen verwachten Nederlanders dit jaar niet meer geld uit te geven aan Sinterklaas dan vorig jaar. Vooral gezinnen, traditioneel de grootste besteders, houden de hand op de knip.
De verwachte bestedingen aan Kerstcadeaus evenaren de uitgaven in 2004.

Meer gedetailleerde resultaten
Ruim de helft (53%) van de Nederlanders is van plan om dit jaar Sinterklaas te vieren. Van degenen die 5 december ook vorig jaar hebben gevierd, denkt 15% dit jaar minder geld te gaan uitgeven dan vorig jaar, 8% verwacht meer te gaan besteden en driekwart zegt ongeveer evenveel te gaan besteden. Vooral gezinnen met schoolgaande kinderen zullen dit jaar bezuinigen op Sinterklaascadeaus (29% verwacht lagere uitgaven tegenover 6% hogere uitgaven).
Gemiddeld verwacht men ongeveer 135 euro aan Sinterklaascadeaus uit te geven; dit bedrag varieert van gemiddeld 110 euro in huishoudens zonder kinderen tot 186 euro in gezinnen met kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar.
Vier op de tien Nederlanders zijn van plan om met Kerst cadeaus aan dierbaren te geven. Vooral in gezinnen met oudere kinderen is dit populair. De verwachte uitgaven aan Kerstcadeaus zijn ongeveer gelijk aan de bestedingen in 2004; schattingen komen uit op gemiddeld 185 euro.
Qua populariteit wint Sinterklaas het nog altijd van de Kerstman; met name onder hoogopgeleiden en ouderen is de goedheiligman favoriet.

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van CATI en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 31 oktober tot en met 7 november 2005, onder een representatieve steekproef van personen van 18 jaar en ouder.

10 november 2005, MarketResponse Nederland BV
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV