Gemeente Tilburg

26-10-2005
Breed draagvlak Tilburgs horecabeleid

De gemeente heeft samen met Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Tilburg, de Stichting Horecaconcentratiegebied, de Stichting Stadskern, de Kamer van Koophandel Midden-Brabant, het Openbaar Ministerie en het regiokorps Politie West - en Midden-Brabant het perspectief voor de horeca in Tilburg voor 2005 tot 2015 ontwikkeld. Dit heeft geresulteerd in de horecanota Over smaak valt best te twisten. Deze zal op 14 november worden besproken in de commissie Economie.

Economische sector van belang
De horecanota is het resultaat van een langdurig proces waarin bovengenoemde partijen hebben geparticipeerd. Dit onderstreept het belang dat de Horecasector voor een gemeente als Tilburg heeft. De horeca is een grote werkgever en bepaalt in belangrijke mate het imago van de stad. Ook is de horeca 'huiskamer van de stad' en vervult zij op die manier een belangrijke rol bij het bereiken van een leefbaar en veilig uitgaansklimaat.

Aanscherping algemene regels
De nota biedt hoofdlijnen voor het gemeentelijk horecabeleid, de wet- en regelgeving en handhaving die hierop van toepassing is. Zo vormt de nota een objectief en duidelijk toetsingskader voor vergunningaanvragen. Het beleid gaat uit van een optimale balans tussen enerzijds het woon- en leefklimaat en anderzijds de sociaal-recreatieve en economische waarde van de horeca. Om die balans zoveel mogelijk te waarborgen zijn bijvoorbeeld de openings- en sluitingstijden aangescherpt en is er een duidelijker ontheffingenregime voor onder andere collectieve en individuele festiviteiten en voor bijvoorbeeld de sluitingstijden. Dit is voor meerdere jaren nu geregeld.

De exploitatievergunning
Nieuw in het beleid is het invoeren van de exploitatievergunning. Hiermee kan de gemeente meer vooraf én achteraf sturen op het gebied van openbare orde en veiligheid. De invoering van de exploitatievergunning gebeurt in fasen. Gestart wordt in de probleemgebieden van de oude stad. Daarnaast wordt bij alle nieuwe vergunningaanvragen een exploitatievergunning verlangd. De horeca zal voorafgaand aan de invoering, maar ook daarna, uitgebreid worden geconsulteerd bij de "vormgeving" van de exploitatievergunning in de Tilburgse situatie. Het college van B&W zal tijdens de begrotingsbehandeling aan de gemeenteraad voorstellen géén extra leges te heffen.

Nieuwe openings- en sluitingstijden
Uit onderzoek van het Ministerie van VWS (Rapport Sluitingstijdenregimes horeca, 2004) blijkt dat het reguleren van de sluitingstijden van de `natte en droge` horeca van groot belang is voor de openbare orde en veiligheid. In nauw overleg met betrokkenen is besloten de sluitingstijden voor alle horeca in het horecaconcentratiegebied op de zogenaamde stapavonden vast te stellen op 04.00 uur. Om 03.00 uur moet het publiek in de cafés zijn en mogen ondernemers géén bezoekers meer toelaten. Op dit tijdstip moeten mensen dus gaan kiezen: of ze blijven in de cafés, of ze eten nog even iets in een snackbar. Zo worden de publieksstromen meer verspreid, wat het veilig uitgaan ten goede kan komen. De zogenaamde 'droge' horeca moet om 04.00 dicht en leeg zijn. Hierop zal door gemeente en politie strenger worden gecontroleerd.

Verzorgingsstructuur op niveau brengen
Het horecabeleid en de welvaart van de afgelopen 10 jaren hebben er toe geleid dat de horeca in het horecaconcentratiegebied explosief is gegroeid. Dit leidde helaas ook tot een ongewenste marginalisatie van de horeca in de oude stad. Daarom zal de handhaving op die horeca ook worden verscherpt. De nota biedt meer ruimte aan horecaondernemers die in bijvoorbeeld de Reeshof (de 'verzorgingsstructuur' is daar duidelijk nog niet op niveau) of in de buitengebieden van Tilburg iets willen ondernemen. In de nota staat voor heel de stad en per deelgebied aangegeven wat wel en niet mag qua vestiging.

De Algemene Plaatselijke Verordening is op alle noodzakelijke onderdelen aangepast en zal gelijktijdig met de Horecanota aan de raad worden aangeboden.