Gemeenteraad behandelt de programmabegroting
De gemeenteraad vergadert op 14 november in een bijzondere vergadering
over de begroting. Aan de hand van stellingen die de fracties hebben
opgesteld, gaan zij hierover met elkaar in discussie. Vooruitlopend op
dit debat, kunt hier kennismaken met de standpunten van de
verschillende raadsfracties.
GroenLinks : Duurzaam Lochem biedt toekomst aan haar bewoners
Foto van de GL-fractie
Algemeen beschouwd door Gemeentebelangen
Foto van de GB-fractie
PVDA: Tijd voor bezinning
Foto van de PvdA-fractie
CDA : Waar is de visie: gaat het alleen om bezuinigingen?
Foto van de CDA-fractie
VVD : Degelijk financieel beleid van groot belang
Foto van de VVD-fractie
D66 en de begroting 2006
Foto van de D66-fractie
---
____
GroenLinks : Duurzaam Lochem biedt toekomst aan haar bewoners
Wat willen onze inwoners?
Voor GroenLinks is burgerparticipatie de motor van het gemeentelijk
beleid. Direct betrokkene hebben vaak goede ideeën en draagvlak voor
ingrijpende veranderingen is belangrijk. Daarom moet er tijd gemaakt
worden voor gesprek op basis van duidelijke informatie zodat inwoners,
kernen en organisaties zich uitgenodigd voelen om actief mee te
denken. Openheid en duidelijkheid zijn de fundamenten voor een actieve
deelname aan de samenleving. Wij willen daarvoor voldoende budget.
GroenLinks zoekt naar mogelijkheden om in het Sociaal Beleid, ondanks
noodzakelijke bezuinigingen, voor nieuwe initiatieven ruimte te maken.
Financiële meevallers moeten hieraan ten goede komen. Ook bij de
opstelling van het gemeentelijk beleid voor de uitvoering van de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) moeten de betrokkenen vanaf het
begin vertegenwoordigd zijn. In de uitvoering van dit beleid dient
prioriteit te liggen bij mensen die beperkt zijn in hun mogelijkheden
actief deel te nemen in de samenleving.
Bezuinigen, maar niet tot iedere prijs!
Een sluitende begroting is belangrijk. Dat vindt ook GroenLinks. In
2006 wordt verder gezocht naar mogelijkheden om te bezuinigingen.
Mochten er echter belangrijke voorzieningen of activiteiten in onze
samenleving in gevaar komen dan is voor ons een OZB-verhoging
bespreekbaar, zeker als de inkomsten van de hondenbelasting in het
nieuwe begrotingsjaar komen te vervallen.
Een multifunctioneel huis voor de gemeente
Duurzame nieuwbouw van het gemeentehuis, met integratie van functies
bijvoorbeeld Schouwburg, Garve, bibliotheek en muziekschool, kan
leiden tot kostenverlaging. GroenLinks hecht zeer aan de culturele en
maatschappelijke waarde die uit gaat van deze instellingen en vindt
dat de lokale overheid alles in staat moet stellen om deze functies te
behouden. Deze mogelijkheid van gecombineerde bouw en gebruik, die op
termijn grote kostenbesparing kan betekenen, moet dan ook in 2006
bekeken worden.
www.duurzaamheidsmeter.nl
Het Lochem van GroenLinks maakt werk van duurzame ontwikkeling. Uit de
landelijke duurzaamheidsmeter (www.duurzaamheidsmeter.nl) blijkt
duidelijk dat Lochem ver achter ligt op dit gebied. GroenLinks wil,
samen met de andere partijen, werken aan een visie op onze duurzame
toekomst. Concreet wijzen we voor 2006 vier thema's aan waarop de
gemeente zal moeten inzetten: energie, openbaar vervoer, afvalbeleid
en bedrijventerreinen. De gemeente gaat, als het aan GroenLinks ligt,
doelstellingen voor energiebesparing formuleren. We gaan groene stroom
inkopen en werken samen met bedrijfsleven, scholen en
woningcorporaties om het energiegebruik te verminderen.
Klimaatverandering en stijgende energieprijzen zijn voldoende reden om
komend jaar een duurzaam energiebeleid op de rails te zetten. Het is
de start van het Lochemse lokale klimaatbeleid. De gemeente geeft het
voorbeeld. Met de stijgende energieprijzen en de overlast van het
verkeer (denk aan de N348) is volle aandacht voor het openbaar vervoer
wezenlijk. Een goede en betaalbare bereikbaarheid van alle kernen en
bedrijfsterreinen is van groot belang. De bus moet weer willen stoppen
en door de kernen rijden. Lochem pleit voor light-rail tussen Zutphen
en Deventer met stations op belangrijke locaties, zoals Eefde, Gorssel
en Epse. De gemeente stimuleert de vermindering van de hoeveelheid
afval door verbeterde voorlichting en technieken van scheiding.
Daarbij gaat de gemeente uit van concrete doelstellingen en betrekt en
informeert de bevolking op creatieve wijze over uitdagingen en
resultaten op dit vlak. De gemeente maakt in 2006 werk van 'duurzaam
inkopen'. In alle aanbestedingstrajecten van de gemeente zullen
concrete criteria van duurzaamheid meegewogen worden waardoor Lochem
mee gaat in het landelijk beleid om in 2010 minstens 50% van alle
inkopen duurzaam te laten zijn. Als aangetoond wordt dat een extra
bedrijventerrein noodzakelijk is, dan zal duurzame inrichting en
gebruik uitgangspunt moeten zijn.
Hoe groen meer kleur kan krijgen
Een natuurlijk Lochem is ook duurzaam groen. GroenLinks gaat van harte
meewerken aan een integrale visie op het buitengebied. In 2006 zal,
gericht op de versterking van het cultuur- en natuurlandschap van de
Groene Graafschap, gestart worden met het opstellen van de visie voor
het buitengebied. Daaraan moet het nieuwe bestemmingsplan buitengebied
en een landschapontwikkelingsplan worden gekoppeld. Voor het opstellen
van het bestemmingsplan worden gelden gereserveerd. Voor het
landschapsontwikkelingplan moeten duidelijk worden wat we er in willen
regelen en dat we er financiële middelen aan verbinden. Het moet een
degelijk uitgewerkt wensenplan worden op basis van een
landschapsanalyse waarin de ontstaansgeschiedenis, het ecosysteem en
de invloed van de mens op het landschap worden geïnventariseerd. Het
plan dient als kader voor verdere ontwikkelingen van het landelijke
gebied en biedt een belangrijk instrument om aanvullende financiering
te verkrijgen voor de versterking van landschap en natuur in onze
omgeving. Ten bate van de uitvoering van het
landschapsontwikkelingsplan zal onder andere een Groenfonds worden
opgezet. Dit Groenfonds wordt mede gevoed door compensatie waar
'groen' moet wijken voor 'rood'.
naar boven naar boven
Algemeen beschouwd door Gemeentebelangen
Raadsplan
Nu we aan de vooravond staan van de vaststelling van de eerste
programmabegroting voor 2006 en de meerjarenramingen voor de periode
2006-2009 kijkt de fractie GemeenteBelangen (GB) even achterom. De
eerste 10 maanden van de per 1januari 2005 gestarte gemeente Lochem
zijn voorbij.
Zoals na vrijwel elke fusie het geval, vraagt het samenvoegen van
organisatieculturen veel overleg en motivatiestimulansen van een ieder
en in het bijzonder van het management. Dit gehele integratieproces
vergt geruime tijd, mogelijk wel enkele jaren, in de praktijk.
Ook binnen de fractie van GB is het volledig op elkaar ingespeeld
raken een kwestie van tijd en gewenning. De in januari gestarte
coalitie die bestaat uit de Groen Links, Partij van de Arbeid en
GemeenteBelangen, heeft als dagelijks bestuur van de gemeente 4
wethouders benoemd, waarvan 2 afkomstig zijn uit de GB gelederen. Van
de 4 wethouders zijn er 3 voor de eerste maal in hun politieke leven
benoemd. Dit geheel onder voorzitterschap van de per 1 januari 2005
aangetreden interim burgemeester Van de Woude.
In de januari vergadering is het raadsplan voor de periode 2005-2010
vastgesteld.
Het college heeft als beleidsdocument hieruit voortvloeiend een
college programma samengesteld.
Terug kijkend constateren wij dat de start van de gemeentelijke
organisatie redelijk is verlopen. Vrij moeizaam is het proces gebleken
om de vooraf vastgestelde procedures in formele zin consequent en
consistent in te voeren, door veel drukken en trekken is hier de
laatste maanden sprake van verbetering.
Drie sporen
De begroting van de gemeente Lochem voor 2005 die in maart j.l. is
vastgesteld, heeft de raad op indringende wijze duidelijk gemaakt dat
op basis van de meerjarenraming 2005-2008
(Lochem werkt met 4 jarige periodes) structureel zal moeten worden
bezuinigd. GB kiest hierbij een voor een 3 sporen aanpak:
1. Een kleinere gemeentelijke werkorganisatie, te bereiken door het
aantal afdelingen van 11 nu op de kortst mogelijke termijn terug
te brengen naar 8.
2. Verantwoord structureel bezuinigen op alle geldstromen die in de
afgelopen perioden binnen de 2 voormalige gemeenten Gorssel en
Lochem als van zelf sprekend gangbaar waren.
3. De burgers binnen de gemeente Lochem niet de rekening te
presenteren, door extra belastingen en heffingen op te leggen.
Relevant en van uitermate groot belang op het terrein van lokaal
sociaal beleid zijn de concrete invullingen van de structurele
ombuigingstaakstelling ad EUR 655.000,--. Bedoelde
ombuigingstaakstelling dient in de eerste helft van 2006, voor
onderwijs, sport en welzijn te worden gerealiseerd zodat de invoering
hiervan per 1 januari 2007 kan plaatsvinden.
Als de raad en het college een consistente aanpak als boven geschetst,
de komende 3 jaar vorm weten te geven dan zal in financieel opzicht de
begroting van 2009 ruimschoots sluitend zijn.
Terugblik
In de afgelopen 10 maanden zijn vele zaken aan de orde geweest in de
raad, voortkomende uit de coalitie en vanuit GB in het bijzonder.
Als grootste fractie rust er een specifieke verantwoordelijkheid op de
fractieleden, om de belangen van de Lochemse burgers op een goede en
zo transparant mogelijke van dienst te zijn. Met betrekking tot de
communicatie van de GB fractie met de burger is de afgelopen periode
gebruikt gemaakt van ons gemeentelijk huis aan huis blad "Extra
Nieuws". In de zeer nabije toekomst wil GB hier het medium radio
"Achterhoek FM" aan toe voegen.
De ingebruikname van het nieuw gebouwde scholencomplex van het Staring
College met ingang van het in september begonnen schooljaar 2005/2006,
zet Lochem opnieuw op de kaart als aanbieder van uitstekend
geoutilleerd voortgezet onderwijs. De sluiting van de scholen gelegen
aan het van Lutterveltplein en Dr. Cartier van Disselweg zal, een en
ander in nauw overleg met belanghebbenden, tot planontwikkeling leiden
om te komen tot woningbouw.
Op aandrang van GB heeft het college in de maand juni besloten om voor
eigen rekening en risico nader onderzoek in te stellen naar een goede
totaaloplossing voor verkeersproblematiek op N 348, tussen Deventer en
Zutphen. De totaaloplossing dient hoog te scoren op het gebied van
geluid, lucht, kwaliteit, leefbaaarheid, bereikbaarheid en
duurzaamheid. De uitkomst biedt indien alle betrokken partijen hun
verantwoordelijkheden willen nemen, oplossingen die op termijn een
goede verkeersafwikkeling waarborgen.
De GB fractie heeft op actieve wijze meegewerkt aan de tot standkoming
van fondsvorming rond de financiering van starterswoningen. Door 13
procent van het overschot per lopend grondexploitatie project hiervoor
te bestemmen, is de voeding van dit fonds gewaarborgd zeker nu ook de
toegezegde bijdrage vanuit de twee in onze gemeente werkende
woningbouwcorporaties een feit wordt. GB zal zich blijven inzetten
voor het realiseren van voldoende (betaalbare) woningen voor de
verschillende doelgroepen.
Met betrekking tot de niet meer voor de maatschappelijke
dienstverlening noodzakelijk gemeentelijke gebouwen is GB voorstander
deze af te stoten. De besluitvorming rond het Stadhuis en Raadhuis in
de raad van oktober j.l., is mede op initiatief van GB tot stand
gekomen. De besluitvorming om te komen tot werkelijke verkoop dient
evenwel binnen de raad plaats te vinden
Leefbaarheid kernen
Na een lange tijd van voorbereiding is de beslissing nu definitief dat
de aanbesteding van het Kindercentrum in Laren nabij de
"Braninkschool" binnenkort kan gaan plaatsvinden.
In enkele dorpen in de gemeente is door belangengroeperingen het plan
opgevat om in nauwe samenspraak met de bevolking nader te discussiëren
over de opstelling van een dorpsplan.
Het ontwikkelen van een dergelijk dorpsplan is een goede mogelijkheid
om in kaart te krijgen hoe de leefbaarheid in de kernen van onze
gemeente kan worden gestimuleerd.
Er valt nog veel meer te relevante informatie te verstrekken vanuit GB
echter dat zal plaatsvinden tijdens de begrotingsvergadering van 14
november a.s.
naar boven naar boven
PVDA: Tijd voor bezinning
Geachte inwoner van de gemeente Lochem,
De nieuwe gemeente Lochem bijna 1 jaar oud. Op 14 november staat de
eerste echte begroting op de agenda; tijd voor bezinning.
Wat gaat goed, wat niet?
Met de gemeenteraad gaat het niet goed. Bezoekers van
raadsvergaderingen zullen dat beamen. Te veel gepraat, te weinig
heldere besluiten. De PvdA is nieuwe manieren van vergaderen aan het
voorbereiden. Onze ambtenaren verdienen respect. Zij hebben onder hoge
werkdruk de voormalige organisaties in elkaar weten te schuiven.
Goed gaat het met de betrokkenheid van inwoners bij verschillende
onderwerpen, zoals de problematiek rond de N348, landgoed de Rees, de
ontwikkelingen rond de Cloese en de discussie Lokaal Sociaal Beleid.
Wij onderzoeken mogelijkheden om die betrokkenheid verder te
vergroten.
De verkeersveiligheid en leefbaarheid staan op plekken in onze
gemeente onder druk. De PvdA wil, nu het onderzoek naar de
totaaloplossing van de N348 is afgerond, dat in overleg met betrokken
partijen in 2006 besluiten worden genomen.
Lochem is een mooie groene gemeente. De PvdA wil dat dit zo blijft.
Jongeren en starters die in Lochem willen (blijven) wonen moeten lang
wachten op een woning. Wij zullen nieuwbouwplannen toetsen op
voldoende woningen voor jongeren, starters en minder draagkrachtigen.
De PvdA is van mening dat hergebruik van agrarische bebouwing
onderdeel van het huisvestingsbeleid moet zijn.
De voortgang in de toekomstvisie en het IOP binnenstad Lochem baren
ons zorgen. Het is wellicht een harde constatering, maar de Lochemse
binnenstad dreigt te verloederen. Beeldbepalende panden staan leeg.
Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is laag. De PvdA pleit
ervoor de ontwikkeling van de binnenstad, samen met de klankbordgroep,
met nieuw elan op te pakken.
Het gaat niet goed met de financiën van de nieuwe gemeente
Het tekort voor het jaar 2006 bedraagt bijna 1 miljoen euro. De PvdA
is in maart dit jaar akkoord gegaan met een ombuigingsbedrag van EUR
600.000 voor de gesubsidieerde instellingen. Met als één van de
uitgangspunten dat het gewenste voorzieningenniveau van de gemeente
niet in gevaar mag komen.
Lokaal Sociaal Beleid
Cruciaal is dan de vraag:"Wat is het door de PvdA gewenste
voorzieningenniveau?"
Om die vraag te kunnen beantwoorden zijn we, gemeentebreed, onder
leiding van PvdA-wethouder Gudrun Kreeft de discussie Lokaal Sociaal
Beleid begonnen. Welke voorzieningen je wenst in je gemeente hangt
samen met het soort samenleving dat je voor ogen staat. Voor de PvdA
staat het recht op een fatsoenlijk bestaan centraal. Een bestaan dat
volwaardige participatie in de maatschappij mogelijk maakt, met ruimte
voor wie wil en waardigheid voor wie niet kan. We streven ook naar een
ontspannen maatschappij. Betaalde arbeid is belangrijk, maar niet
alles. Onderlinge zorg, vrijwilligerswerk en verenigingsleven zijn van
groot belang voor onderling vertrouwen en sociale betrokkenheid. Een
democratie kan niet zonder bloeiend verenigingsleven. We zijn
overtuigd van het belang van cultuur, van het feit dat `de mens het
enige dier is voor wie het onnodige nodig is'.
Ons antwoord op wie nu wel en wie niet in aanmerking komen voor
subsidie hangt af van de mate waarin subsidienemers bijdragen aan die
samenleving.
Concreet gaat het om de vragen: "welke bevolkingsgroepen nemen deel,
hoeveel vrijwilligers, zijn jullie toegankelijk voor elke portemonnee,
wordt gedacht aan tarievendifferentiatie, wat doen jullie voor mensen
met beperkingen, wat doen jullie aan bevorderen van tolerantie, kijken
jullie over de grenzen van jullie eigen club cq instelling?". Die
vragen stellen we aan de huidige subsidienemers. Met de instellingen
die voldoen aan onze criteria zetten we vervolgens het principe van de
wederkerigheid in werking. Subsidie ontvangen betekent ook
verantwoordelijkheid nemen; meedenken over ombuigingen. Zoeken naar
ruimte. We doen in deze stap een dringend beroep op de creatieve en
innovatieve vermogens van onze subsidienemers. In de eerste plaats
moeten de mogelijkheden van samenwerking, zowel in huisvesting en
organisatie als in aanbod van diensten, onderzocht worden. Deelname is
niet vrijblijvend, ook niet van onze zijde. Wij zetten ons in voor het
waarmaken van de uitkomsten.
In juni 2006 sluiten we bovenstaand onderzoek. We bepalen dan het door
ons gewenste voorzieningenniveau. Dát voorzieningenniveau mag niet in
gevaar komen. Snijden in die voorzieningen leidt ons inziens tot
maatschappelijke schade. Veel zal afhangen van het resultaat van de
inzet van alle betrokkenen. De klok zal het komend half jaar voor alle
subsidienemers op 5 voor 12 blijven staan.
Andere dekkingsmogelijkheden
De kans bestaat dat in juni 2006 blijkt dat het verschil met de
beoogde EUR 600.000 onoverbrugbaar is. De PvdA zal dan binnen de
gemeentebegroting op zoek gaan naar andere dekkingsmogelijkheden. Voor
zover die er niet zijn, zal de PvdA niet schromen om in juni, bij de
kadernota, voorstellen te doen om de lastenverlaging voor de burger in
de begroting die we nu vaststellen, weer ongedaan te maken.
Maatschappelijke schade door het sluiten van door ons gewenste
voorzieningen moet immers worden voorkomen.
Samen investeren
Wij zijn een positief ingestelde partij. Wij hebben alle vertrouwen in
onze instellingen, in een goede uitkomst van de discussie Lokaal
Sociaal Beleid. `Samen investeren in de samenleving' heette ons
verkiezingsprogramma. We nodigen u opnieuw uit om samen te investeren
in Lochems Sociaal Beleid.
naar boven naar boven
CDA : Waar is de visie: gaat het alleen om bezuinigingen?
De gemeente Lochem wil de sociale leefbaarheid en het groene karakter
voor haar burgers behouden en versterken. Dit staat omschreven als een
zéér belangrijk onderdeel van de missie van de gemeente Lochem.
Hoe dit te realiseren?
Absolute noodzaak is het ontwikkelen van een totaalvisie als het gaat
om wonen en werken in onze gemeente. Met name kleine kernen hebben op
basis van het streekplan grote behoefte om inzicht te krijgen in de
mogelijkheden tot woningbouw in hun dorp. Dit samen met een te
ontwikkelen landschapsontwikkelingsplan moet leiden tot een goed
toetsingskader voor het ontwikkelen van woningen, bedrijven en
landgoederen in ons buitengebied en bij onze kernen. Dit kader moet in
het eerste kwartaal van 2006 gereed zijn.
De MER-rapportage, betreffende de rondwegen Lochem en Eefde, worden
dit jaar afgerond. Voor de CDA-fractie moeten er vanuit deze
rapportage wel zeer zware argumenten komen om niet voor de
"Markerink"-variant te kiezen. Als het gaat om de westelijke omleiding
Eefde, dan heeft leefbaarheid van Eefde bij ons de hoogste prioriteit,
ook in afweging tot een lange termijnoplossing.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Met de invoering van de WMO rust er een zware verantwoordelijkheid bij
de gemeente. Gemeentelijk maatwerk is mogelijk. Hierbij is
betrokkenheid van de doelgroepen van essentieel belang. De
aanwezigheid van een "zorgloket" in Lochem, naast de reeds aanwezige
in Gorssel, is voor de CDA-fractie een absoluut vereiste. Het CDA
hecht er aan dat voldoende middelen beschikbaar zijn en blijven om de
minder draagkrachtigen voldoende mogelijkheden te bieden om volwaardig
aan maatschappelijke activiteiten van onze samenleving deel te nemen.
Geen raadsbreed gedragen visie op taakstellende bezuinigingen
Kijken we naar de begroting, dan is deze evenals de begroting van
2005, een vanuit de bureaustoel gestuurde cijfermatige begroting. Dit
wil zeggen dat op basis van plussen en minnen met cijfers de
bezuinigingen taakstellend worden gerealiseerd. Aan deze taakstellende
bezuinigingen liggen op de meest belangrijke onderdelen geen visies
danwel geen raadsbreed gedragen visies ten grondslag. Hierbij gaat het
om onderhoud groen, onderhoud wegen, onderhoud gebouwen en lokaal
sociaal beleid. Ook zijn de effecten van dit soort bezuinigingen niet
in beeld, bijvoorbeeld wat het betekent om onderhoud uit te stellen:
goedkoop is vaak duurkoop. Het uitstellen van bezuiniging op lokaal
sociaal beleid betekent naast onzekerheid ook dat harmonisatie- en
samenwerkingsvoordelen later worden binnengehaald en bestaande
verschillen groter worden.
Versterken sociale leefbaarheid en groen karakter hoogste prioriteit
Het versterken van de sociale leefbaarheid en het groene karakter is
zowaar geen gemakkelijke opgaaf met onze stad en zijn vele kernen.
Toch heeft dit voor de CDA-fractie de hoogste prioriteit. Wij denken
dan ook dat de voorgestelde bezuinigingen op lokaal sociaal beleid een
te zware wissel trekken op die sociale samenhang en stellen voor deze
bezuinigingen te halveren.
Ook vinden we dat groot onderhoud van een aantal accommodaties moet
worden opgepakt. Dit geldt evenzeer voor investeringen rond
brandveiligheid en gebruikersvergunningen.
Financiële huishouding moet gezond blijven
Dit alles kost geld en ook de CDA-fractie vindt dat de financiële
huishouding gezond moet blijven. De volgende acties staan onze fractie
op dit punt voor:
* Door harmonisatie en samenwerking kunnen op lokaal sociaal beleid
grote voordelen worden binnengehaald. In overleg met die
organisaties en hun gebruikers zijn er zeker ook alternatieven te
bedenken.
* Bij onderhoud groen mag de kwaliteit geen geweld worden aangedaan.
Maar door een uitgekiende balans tussen uitvoering in eigen
beheer, extern uitbesteden en betrekken van de burger is meer
binnen te halen dan de beoogde 25%.
* Zoals gezegd, hangt aan al deze activiteiten een prijskaartje. Om
te voorkomen dat dorpshuizen, zwembaden en schouwburg uit onze
gemeente verdwijnen, vinden we een bescheiden lastenstijging van
2,5% t.o.v. de voorgestelde 1,5% acceptabel.
naar boven naar boven
VVD : Degelijk financieel beleid van groot belang
Algemeen
Degelijk financieel beleid is van groot belang voor een gezonde
gemeente.
Taken dienen door de gemeente te worden uitgevoerd voor de inwoners en
de voorzieningen in de gemeente moeten ons allen een zo aangenaam
mogelijk woon- en leefklimaat bezorgen.
Brandveiligheid niet op orde
Er is grote achterstand in verlening van gebruiksvergunningen. Nog 300
vergunningen moeten worden verleend. We kunnen ons niet veroorloven
dat er in deze gemeente ernstige ongelukken gebeuren Wij vinden dat
hier direct werk van moet worden gemaakt.
Rioolheffing omlaag
Het kabinet heeft een belastingverlaging voor de bevolking
gerealiseerd, door de OZB af te schaffen op het gebruikersdeel. Per
huishouden een extraatje van ca. EUR 150,= . Het college van Lochem
slaagt er in, deze lastenverlichting bijna teniet te doen, door de
rioolheffing te verhogen met EUR 100,= per aansluiting naar EUR 238,=.
Wij willen onze belofte uit het verleden waarmaken dus max. EUR 210,=
Afvalstoffenheffing omlaag met EUR 15,=
Heffingen dienen kostendekkend te zijn. Dan dient ook de
dividenduitkering van Berkel milieu te worden terugbetaald aan de
burger.
OZB op bedrijfswoningen afschaffen
De OZB op agrarische bedrijfswoningen moet worden afgeschaft, dit
geeft deze agrarische gezinnen een lastenverlichting van ca. EUR 150,=
Beleid college
Het gaat financieel beter schrijft het college. Wij kunnen dat alleen
in de lange termijnvisie ontdekken. Als we zien dat in het jaar 2005
ruim tien miljoen euro aan de algemene reserve wordt onttrokken om
alle gaten te dichten, vinden we dat niet echt solide financieel
beleid. Ook in 2006 wordt een gat van ruim 9 ton gedekt uit de
algemene reserve.
Wat wil de VVD wel
* Bezuinigen op wijkaanpak, buurt onderhoudsbedrijf (BOB), sociaal
cultureel werk, uit te besteden werk, eigen personeelsbestand.
* Reële bezuinigingen waar mogelijk op zwembaden, schouwburg en
budget gefinancierde instellingen.
* Efficiëncy voordeel behalen uit samenvoegen ouderen organisaties
en SCW
* Groenonderhoud beperken door groen aansluitend aan tuinen over te
dragen aan aansluitende particulieren
* Het budget voor het Nijverheidspleintje in Gorssel moet
terugkomen, zodat de herinrichting kan worden uitgevoerd, zoals
afgesproken
* Budgetten voor scholen oud Gorssel (lokaal maatwerk) beschikbaar
stellen
* Er dient snel een goede plek te komen waar in Gorssel de
bibliotheek kan worden gevestigd. Het is een essentiële, primaire
voorziening.
* Concrete voorstellen indienen bij de behandeling van de begroting
Wat wil de VVD niet
* De schouwburg mag niet worden gesloten
* De zwembaden mogen niet worden gesloten
Het college schrijft dat het programmaplan ambitieus is. Wij kunnen
uit de tot nog toe gevolgde werkwijze concluderen, dat het niets
uitmaakt wat er in een plan staat. Het college wacht af tot nieuwe
situaties ontstaan of tot de raad aangeeft dat er iets gebeuren moet.
Daarna gaat het college, na enig aandringen aan de slag. Deze
werkwijze zal echt moeten veranderen als het college de steun van de
fractie van de VVD wil krijgen.
naar boven naar boven
D66 en de begroting 2006
Een onacceptabele ingreep
D66 heeft tegen de herindeling gestemd, ook landelijk. Te weinig steun
onder de bevolking vonden wij. Thans ligt de eerste zogenaamde
programma-begroting van de nieuwe gemeente Lochem voor. De begroting
is sluitend maar wel op voorwaarde dat er vanaf 2007 jaarlijks EUR
655.000 op de subsidies voor onderwijs en welzijn wordt gekort. Dat is
16% van het totaal. Gesproken wordt over het sluiten van de openlucht
zwembaden in Laren en Almen en de schouwburg in Lochem. Dat is voor
D66 onacceptabel. De herindeling achten we hier mede schuldig aan.
De uitgaven aan banden
Maar wij moeten natuurlijk vooruit zien en kijken wat onder de gegeven
omstandigheden het beste is. Een strak beheer van de uitgaven is
noodzakelijk want voor menigeen in de gemeente zijn de lasten dit jaar
al veel te veel gestegen. De burgers denken dan al gauw dat er nog wel
bespaard kan worden op het ambtelijk apparaat. Het college beweert
echter bij hoog en bij laag dat dat onmogelijk is tenzij er taken
worden afgestoten. Wel, D66 heeft daar een idee voor en daarbij
betrekt de partij dan tegelijkertijd bovengenoemde bezuinigingen.
Een drastisch voorstel
Zij stelt voor om het hele programma voor sport, cultuur en recreatie
te privatiseren. Richt bijv. een stichting op voor Cultuur en
Cultuurhistorie (zij zou het stadhuis en de schouwburg over kunnen
nemen) en een stichting voor Sport en Recreatie (zij zou de
gemeentelijke sportaccommodaties en zwembaden over kunnen nemen) en
geef ze allebei een pot geld. Per saldo is daar volgens de begroting
jaarlijks zo'n EUR 3,3 à EUR 3,5 miljoen voor beschikbaar incl. het
uitsparen van EUR 577.000 aan apparaatskosten. Daarnaast worden er
natuurlijk ook nog bestuurskosten uitgespaard. Dit kan niet op korte
termijn maar het is ons inziens een serieus onderzoek waard.
Kritiek op het college
Er wordt in de begroting gesproken over innovatieve en creatieve
beleidsontwikkeling. Denkend aan N348, de Cloese, van Lutterveltplein
en Lokaal Sociaal Beleid en Reïntegratie merken we daar te weinig van.
D66 vindt dat het college te weinig initiatief toont. De ambtelijke
dienst bereidt technisch voor en vooralsnog lijkt het college dan te
volgen. Laat het college meer moed tonen. In december 2004 zeiden we
al van de wethouders:
"Zij moeten goed kunnen luisteren en goed kunnen uitleggen. Zij moeten
zich niet verliezen in details, de leidinggevende ambtenaren kunnen
inspireren, met verve het raadsprogramma, op de onderdelen waar ze
verantwoordelijk voor zijn, kunnen uitdragen. Daartoe brengen ze een
behoorlijk stuk expertise op hun terrein mee. Kortom, het mogen best
spraakmakende personen zijn."
Inmiddels moet de onwennigheid er af zijn. D66 zegt: "College, kom uit
je schulp".
Een sterk buitengebied
Bij de visie op het buitengebied moet je volgens D66 niet alleen
praten over vrijkomende agrarische bebouwing. Je moet denken aan
projecten waarmee je de economie op het platteland kunt versterken
enerzijds en anderzijds natuurwaarden kunt verbeteren. Berkelland
heeft daar al veel ervaring mee. Stel bijvoorbeeld een gebiedsmakelaar
aan en maak goed gebruik van nationaal budget voor dit doel.
Groen moet je koesteren
D66 vindt dat ook bij inbreidingslocaties zoals het van
Lutterveltplein groen een volwaardige plaats moet krijgen, linksom of
rechtsom. Schakel anders maar een andere projectontwikkelaar in.
Voor wat betreft het bedrijventerrein Diekink moet er goed gekeken
worden naar de situatie op bestaande bedrijventerreinen in de
gemeente. Ruimtegebruik dat vroeger vanzelfsprekend was hoeft het nu
niet meer te zijn. De groene ruimte wordt namelijk steeds schaarser en
is ook een belangrijke drager van onze toeristische sector.
Geen nieuw gemeentehuis
Vanaf 2008 wordt er jaarlijks EUR 300.000 uitgetrokken voor een nieuw
gemeentehuis. D66 vindt dit niet nodig. De bestaande huisvesting is
nog lang niet afgeschreven. Met de moderne computerverbindingen is de
communicatie tussen de afdelingen voldoende gewaarborgd. Het is zeer
twijfelachtig of een investering in een nieuw gemeentehuis zichzelf
terugverdient.
Sociaal beleid met betrokkenen
Het college gaat de kwetsbare groepen in kaart brengen. D66 dringt er
op aan daarbij vooral ook gebruik te maken van de cliëntenraad en
bijv. ook van het netwerk van de kerken. Zo zijn er vele instellingen
die betrokken zijn bij de opvang van hen die op de gemeenschap moeten
terugvallen voor bijstand in wat voor vorm dan ook. Daar moet altijd
aansluiting bij gezocht worden.
Epse en Eefde niet vergeten
Een gemeenschapsruimte in Epse mag niet van de baan! Kijk ook naar
alternatieven als de school (zie accommodatiestudie) en de kerk. Er is
niet voor niets EUR 152.500 gereserveerd! In Eefde vraagt het
kruispunt bij de Schurinklaan om een oplossing. Ook dit mag niet op de
lange baan geschoven worden.
Meer uitvoering, minder nota's
Het beleid is gebaseerd op drie keer Wat: Wat willen we bereiken? Wat
gaan we doen? Wat mag het kosten? Wat je doet moet dan wel slim zijn
en je moet wel scherp blijven op de kosten. Zo worden er volgens D66
te veel (dikke) nota's gemaakt en is er dan geen geld voor de
uitvoering. Zo heeft de gemeente een flinke achterstand op het gebied
van de gebruiksvergunningen.
naar boven naar boven
Gemeente Gorssel