Gemeente Gorssel

Gemeenteraad behandelt de programmabegroting

De gemeenteraad vergadert op 14 november in een bijzondere vergadering over de begroting. Aan de hand van stellingen die de fracties hebben opgesteld, gaan zij hierover met elkaar in discussie. Vooruitlopend op dit debat, kunt hier kennismaken met de standpunten van de verschillende raadsfracties.

GroenLinks : Duurzaam Lochem biedt toekomst aan haar bewoners Foto van de GL-fractie

Algemeen beschouwd door Gemeentebelangen

Foto van de GB-fractie

PVDA: Tijd voor bezinning

Foto van de PvdA-fractie

CDA : Waar is de visie: gaat het alleen om bezuinigingen? Foto van de CDA-fractie

VVD : Degelijk financieel beleid van groot belang Foto van de VVD-fractie

D66 en de begroting 2006 Foto van de D66-fractie


---

____

GroenLinks : Duurzaam Lochem biedt toekomst aan haar bewoners

Wat willen onze inwoners?
Voor GroenLinks is burgerparticipatie de motor van het gemeentelijk beleid. Direct betrokkene hebben vaak goede ideeën en draagvlak voor ingrijpende veranderingen is belangrijk. Daarom moet er tijd gemaakt worden voor gesprek op basis van duidelijke informatie zodat inwoners, kernen en organisaties zich uitgenodigd voelen om actief mee te denken. Openheid en duidelijkheid zijn de fundamenten voor een actieve deelname aan de samenleving. Wij willen daarvoor voldoende budget. GroenLinks zoekt naar mogelijkheden om in het Sociaal Beleid, ondanks noodzakelijke bezuinigingen, voor nieuwe initiatieven ruimte te maken. Financiële meevallers moeten hieraan ten goede komen. Ook bij de opstelling van het gemeentelijk beleid voor de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) moeten de betrokkenen vanaf het begin vertegenwoordigd zijn. In de uitvoering van dit beleid dient prioriteit te liggen bij mensen die beperkt zijn in hun mogelijkheden actief deel te nemen in de samenleving.

Bezuinigen, maar niet tot iedere prijs!
Een sluitende begroting is belangrijk. Dat vindt ook GroenLinks. In 2006 wordt verder gezocht naar mogelijkheden om te bezuinigingen. Mochten er echter belangrijke voorzieningen of activiteiten in onze samenleving in gevaar komen dan is voor ons een OZB-verhoging bespreekbaar, zeker als de inkomsten van de hondenbelasting in het nieuwe begrotingsjaar komen te vervallen.

Een multifunctioneel huis voor de gemeente
Duurzame nieuwbouw van het gemeentehuis, met integratie van functies bijvoorbeeld Schouwburg, Garve, bibliotheek en muziekschool, kan leiden tot kostenverlaging. GroenLinks hecht zeer aan de culturele en maatschappelijke waarde die uit gaat van deze instellingen en vindt dat de lokale overheid alles in staat moet stellen om deze functies te behouden. Deze mogelijkheid van gecombineerde bouw en gebruik, die op termijn grote kostenbesparing kan betekenen, moet dan ook in 2006 bekeken worden.

www.duurzaamheidsmeter.nl
Het Lochem van GroenLinks maakt werk van duurzame ontwikkeling. Uit de landelijke duurzaamheidsmeter (www.duurzaamheidsmeter.nl) blijkt duidelijk dat Lochem ver achter ligt op dit gebied. GroenLinks wil, samen met de andere partijen, werken aan een visie op onze duurzame toekomst. Concreet wijzen we voor 2006 vier thema's aan waarop de gemeente zal moeten inzetten: energie, openbaar vervoer, afvalbeleid en bedrijventerreinen. De gemeente gaat, als het aan GroenLinks ligt, doelstellingen voor energiebesparing formuleren. We gaan groene stroom inkopen en werken samen met bedrijfsleven, scholen en woningcorporaties om het energiegebruik te verminderen. Klimaatverandering en stijgende energieprijzen zijn voldoende reden om komend jaar een duurzaam energiebeleid op de rails te zetten. Het is de start van het Lochemse lokale klimaatbeleid. De gemeente geeft het voorbeeld. Met de stijgende energieprijzen en de overlast van het verkeer (denk aan de N348) is volle aandacht voor het openbaar vervoer wezenlijk. Een goede en betaalbare bereikbaarheid van alle kernen en bedrijfsterreinen is van groot belang. De bus moet weer willen stoppen en door de kernen rijden. Lochem pleit voor light-rail tussen Zutphen en Deventer met stations op belangrijke locaties, zoals Eefde, Gorssel en Epse. De gemeente stimuleert de vermindering van de hoeveelheid afval door verbeterde voorlichting en technieken van scheiding. Daarbij gaat de gemeente uit van concrete doelstellingen en betrekt en informeert de bevolking op creatieve wijze over uitdagingen en resultaten op dit vlak. De gemeente maakt in 2006 werk van 'duurzaam inkopen'. In alle aanbestedingstrajecten van de gemeente zullen concrete criteria van duurzaamheid meegewogen worden waardoor Lochem mee gaat in het landelijk beleid om in 2010 minstens 50% van alle inkopen duurzaam te laten zijn. Als aangetoond wordt dat een extra bedrijventerrein noodzakelijk is, dan zal duurzame inrichting en gebruik uitgangspunt moeten zijn.

Hoe groen meer kleur kan krijgen
Een natuurlijk Lochem is ook duurzaam groen. GroenLinks gaat van harte meewerken aan een integrale visie op het buitengebied. In 2006 zal, gericht op de versterking van het cultuur- en natuurlandschap van de Groene Graafschap, gestart worden met het opstellen van de visie voor het buitengebied. Daaraan moet het nieuwe bestemmingsplan buitengebied en een landschapontwikkelingsplan worden gekoppeld. Voor het opstellen van het bestemmingsplan worden gelden gereserveerd. Voor het landschapsontwikkelingplan moeten duidelijk worden wat we er in willen regelen en dat we er financiële middelen aan verbinden. Het moet een degelijk uitgewerkt wensenplan worden op basis van een landschapsanalyse waarin de ontstaansgeschiedenis, het ecosysteem en de invloed van de mens op het landschap worden geïnventariseerd. Het plan dient als kader voor verdere ontwikkelingen van het landelijke gebied en biedt een belangrijk instrument om aanvullende financiering te verkrijgen voor de versterking van landschap en natuur in onze omgeving. Ten bate van de uitvoering van het
landschapsontwikkelingsplan zal onder andere een Groenfonds worden opgezet. Dit Groenfonds wordt mede gevoed door compensatie waar 'groen' moet wijken voor 'rood'.
naar boven naar boven

Algemeen beschouwd door Gemeentebelangen

Raadsplan
Nu we aan de vooravond staan van de vaststelling van de eerste programmabegroting voor 2006 en de meerjarenramingen voor de periode 2006-2009 kijkt de fractie GemeenteBelangen (GB) even achterom. De eerste 10 maanden van de per 1januari 2005 gestarte gemeente Lochem zijn voorbij.
Zoals na vrijwel elke fusie het geval, vraagt het samenvoegen van organisatieculturen veel overleg en motivatiestimulansen van een ieder en in het bijzonder van het management. Dit gehele integratieproces vergt geruime tijd, mogelijk wel enkele jaren, in de praktijk. Ook binnen de fractie van GB is het volledig op elkaar ingespeeld raken een kwestie van tijd en gewenning. De in januari gestarte coalitie die bestaat uit de Groen Links, Partij van de Arbeid en GemeenteBelangen, heeft als dagelijks bestuur van de gemeente 4 wethouders benoemd, waarvan 2 afkomstig zijn uit de GB gelederen. Van de 4 wethouders zijn er 3 voor de eerste maal in hun politieke leven benoemd. Dit geheel onder voorzitterschap van de per 1 januari 2005 aangetreden interim burgemeester Van de Woude.
In de januari vergadering is het raadsplan voor de periode 2005-2010 vastgesteld.
Het college heeft als beleidsdocument hieruit voortvloeiend een college programma samengesteld.
Terug kijkend constateren wij dat de start van de gemeentelijke organisatie redelijk is verlopen. Vrij moeizaam is het proces gebleken om de vooraf vastgestelde procedures in formele zin consequent en consistent in te voeren, door veel drukken en trekken is hier de laatste maanden sprake van verbetering.

Drie sporen
De begroting van de gemeente Lochem voor 2005 die in maart j.l. is vastgesteld, heeft de raad op indringende wijze duidelijk gemaakt dat op basis van de meerjarenraming 2005-2008
(Lochem werkt met 4 jarige periodes) structureel zal moeten worden bezuinigd. GB kiest hierbij een voor een 3 sporen aanpak:
1. Een kleinere gemeentelijke werkorganisatie, te bereiken door het aantal afdelingen van 11 nu op de kortst mogelijke termijn terug te brengen naar 8.

2. Verantwoord structureel bezuinigen op alle geldstromen die in de afgelopen perioden binnen de 2 voormalige gemeenten Gorssel en Lochem als van zelf sprekend gangbaar waren.
3. De burgers binnen de gemeente Lochem niet de rekening te presenteren, door extra belastingen en heffingen op te leggen.

Relevant en van uitermate groot belang op het terrein van lokaal sociaal beleid zijn de concrete invullingen van de structurele ombuigingstaakstelling ad EUR 655.000,--. Bedoelde ombuigingstaakstelling dient in de eerste helft van 2006, voor onderwijs, sport en welzijn te worden gerealiseerd zodat de invoering hiervan per 1 januari 2007 kan plaatsvinden.
Als de raad en het college een consistente aanpak als boven geschetst, de komende 3 jaar vorm weten te geven dan zal in financieel opzicht de begroting van 2009 ruimschoots sluitend zijn.

Terugblik
In de afgelopen 10 maanden zijn vele zaken aan de orde geweest in de raad, voortkomende uit de coalitie en vanuit GB in het bijzonder. Als grootste fractie rust er een specifieke verantwoordelijkheid op de fractieleden, om de belangen van de Lochemse burgers op een goede en zo transparant mogelijke van dienst te zijn. Met betrekking tot de communicatie van de GB fractie met de burger is de afgelopen periode gebruikt gemaakt van ons gemeentelijk huis aan huis blad "Extra Nieuws". In de zeer nabije toekomst wil GB hier het medium radio "Achterhoek FM" aan toe voegen.
De ingebruikname van het nieuw gebouwde scholencomplex van het Staring College met ingang van het in september begonnen schooljaar 2005/2006, zet Lochem opnieuw op de kaart als aanbieder van uitstekend geoutilleerd voortgezet onderwijs. De sluiting van de scholen gelegen aan het van Lutterveltplein en Dr. Cartier van Disselweg zal, een en ander in nauw overleg met belanghebbenden, tot planontwikkeling leiden om te komen tot woningbouw.
Op aandrang van GB heeft het college in de maand juni besloten om voor eigen rekening en risico nader onderzoek in te stellen naar een goede totaaloplossing voor verkeersproblematiek op N 348, tussen Deventer en Zutphen. De totaaloplossing dient hoog te scoren op het gebied van geluid, lucht, kwaliteit, leefbaaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid. De uitkomst biedt indien alle betrokken partijen hun verantwoordelijkheden willen nemen, oplossingen die op termijn een goede verkeersafwikkeling waarborgen.
De GB fractie heeft op actieve wijze meegewerkt aan de tot standkoming van fondsvorming rond de financiering van starterswoningen. Door 13 procent van het overschot per lopend grondexploitatie project hiervoor te bestemmen, is de voeding van dit fonds gewaarborgd zeker nu ook de toegezegde bijdrage vanuit de twee in onze gemeente werkende woningbouwcorporaties een feit wordt. GB zal zich blijven inzetten voor het realiseren van voldoende (betaalbare) woningen voor de verschillende doelgroepen.
Met betrekking tot de niet meer voor de maatschappelijke dienstverlening noodzakelijk gemeentelijke gebouwen is GB voorstander deze af te stoten. De besluitvorming rond het Stadhuis en Raadhuis in de raad van oktober j.l., is mede op initiatief van GB tot stand gekomen. De besluitvorming om te komen tot werkelijke verkoop dient evenwel binnen de raad plaats te vinden

Leefbaarheid kernen
Na een lange tijd van voorbereiding is de beslissing nu definitief dat de aanbesteding van het Kindercentrum in Laren nabij de "Braninkschool" binnenkort kan gaan plaatsvinden. In enkele dorpen in de gemeente is door belangengroeperingen het plan opgevat om in nauwe samenspraak met de bevolking nader te discussiëren over de opstelling van een dorpsplan.
Het ontwikkelen van een dergelijk dorpsplan is een goede mogelijkheid om in kaart te krijgen hoe de leefbaarheid in de kernen van onze gemeente kan worden gestimuleerd.
Er valt nog veel meer te relevante informatie te verstrekken vanuit GB echter dat zal plaatsvinden tijdens de begrotingsvergadering van 14 november a.s.
naar boven naar boven

PVDA: Tijd voor bezinning

Geachte inwoner van de gemeente Lochem,
De nieuwe gemeente Lochem bijna 1 jaar oud. Op 14 november staat de eerste echte begroting op de agenda; tijd voor bezinning.

Wat gaat goed, wat niet?
Met de gemeenteraad gaat het niet goed. Bezoekers van raadsvergaderingen zullen dat beamen. Te veel gepraat, te weinig heldere besluiten. De PvdA is nieuwe manieren van vergaderen aan het voorbereiden. Onze ambtenaren verdienen respect. Zij hebben onder hoge werkdruk de voormalige organisaties in elkaar weten te schuiven. Goed gaat het met de betrokkenheid van inwoners bij verschillende onderwerpen, zoals de problematiek rond de N348, landgoed de Rees, de ontwikkelingen rond de Cloese en de discussie Lokaal Sociaal Beleid. Wij onderzoeken mogelijkheden om die betrokkenheid verder te vergroten.
De verkeersveiligheid en leefbaarheid staan op plekken in onze gemeente onder druk. De PvdA wil, nu het onderzoek naar de totaaloplossing van de N348 is afgerond, dat in overleg met betrokken partijen in 2006 besluiten worden genomen.
Lochem is een mooie groene gemeente. De PvdA wil dat dit zo blijft. Jongeren en starters die in Lochem willen (blijven) wonen moeten lang wachten op een woning. Wij zullen nieuwbouwplannen toetsen op voldoende woningen voor jongeren, starters en minder draagkrachtigen. De PvdA is van mening dat hergebruik van agrarische bebouwing onderdeel van het huisvestingsbeleid moet zijn. De voortgang in de toekomstvisie en het IOP binnenstad Lochem baren ons zorgen. Het is wellicht een harde constatering, maar de Lochemse binnenstad dreigt te verloederen. Beeldbepalende panden staan leeg. Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is laag. De PvdA pleit ervoor de ontwikkeling van de binnenstad, samen met de klankbordgroep, met nieuw elan op te pakken.

Het gaat niet goed met de financiën van de nieuwe gemeente Het tekort voor het jaar 2006 bedraagt bijna 1 miljoen euro. De PvdA is in maart dit jaar akkoord gegaan met een ombuigingsbedrag van EUR 600.000 voor de gesubsidieerde instellingen. Met als één van de uitgangspunten dat het gewenste voorzieningenniveau van de gemeente niet in gevaar mag komen.

Lokaal Sociaal Beleid
Cruciaal is dan de vraag:"Wat is het door de PvdA gewenste voorzieningenniveau?"
Om die vraag te kunnen beantwoorden zijn we, gemeentebreed, onder leiding van PvdA-wethouder Gudrun Kreeft de discussie Lokaal Sociaal Beleid begonnen. Welke voorzieningen je wenst in je gemeente hangt samen met het soort samenleving dat je voor ogen staat. Voor de PvdA staat het recht op een fatsoenlijk bestaan centraal. Een bestaan dat volwaardige participatie in de maatschappij mogelijk maakt, met ruimte voor wie wil en waardigheid voor wie niet kan. We streven ook naar een ontspannen maatschappij. Betaalde arbeid is belangrijk, maar niet alles. Onderlinge zorg, vrijwilligerswerk en verenigingsleven zijn van groot belang voor onderling vertrouwen en sociale betrokkenheid. Een democratie kan niet zonder bloeiend verenigingsleven. We zijn overtuigd van het belang van cultuur, van het feit dat `de mens het enige dier is voor wie het onnodige nodig is'.
Ons antwoord op wie nu wel en wie niet in aanmerking komen voor subsidie hangt af van de mate waarin subsidienemers bijdragen aan die samenleving.
Concreet gaat het om de vragen: "welke bevolkingsgroepen nemen deel, hoeveel vrijwilligers, zijn jullie toegankelijk voor elke portemonnee, wordt gedacht aan tarievendifferentiatie, wat doen jullie voor mensen met beperkingen, wat doen jullie aan bevorderen van tolerantie, kijken jullie over de grenzen van jullie eigen club cq instelling?". Die vragen stellen we aan de huidige subsidienemers. Met de instellingen die voldoen aan onze criteria zetten we vervolgens het principe van de wederkerigheid in werking. Subsidie ontvangen betekent ook verantwoordelijkheid nemen; meedenken over ombuigingen. Zoeken naar ruimte. We doen in deze stap een dringend beroep op de creatieve en innovatieve vermogens van onze subsidienemers. In de eerste plaats moeten de mogelijkheden van samenwerking, zowel in huisvesting en organisatie als in aanbod van diensten, onderzocht worden. Deelname is niet vrijblijvend, ook niet van onze zijde. Wij zetten ons in voor het waarmaken van de uitkomsten.
In juni 2006 sluiten we bovenstaand onderzoek. We bepalen dan het door ons gewenste voorzieningenniveau. Dát voorzieningenniveau mag niet in gevaar komen. Snijden in die voorzieningen leidt ons inziens tot maatschappelijke schade. Veel zal afhangen van het resultaat van de inzet van alle betrokkenen. De klok zal het komend half jaar voor alle subsidienemers op 5 voor 12 blijven staan.

Andere dekkingsmogelijkheden
De kans bestaat dat in juni 2006 blijkt dat het verschil met de beoogde EUR 600.000 onoverbrugbaar is. De PvdA zal dan binnen de gemeentebegroting op zoek gaan naar andere dekkingsmogelijkheden. Voor zover die er niet zijn, zal de PvdA niet schromen om in juni, bij de kadernota, voorstellen te doen om de lastenverlaging voor de burger in de begroting die we nu vaststellen, weer ongedaan te maken. Maatschappelijke schade door het sluiten van door ons gewenste voorzieningen moet immers worden voorkomen.

Samen investeren
Wij zijn een positief ingestelde partij. Wij hebben alle vertrouwen in onze instellingen, in een goede uitkomst van de discussie Lokaal Sociaal Beleid. `Samen investeren in de samenleving' heette ons verkiezingsprogramma. We nodigen u opnieuw uit om samen te investeren in Lochems Sociaal Beleid.
naar boven naar boven

CDA : Waar is de visie: gaat het alleen om bezuinigingen?

De gemeente Lochem wil de sociale leefbaarheid en het groene karakter voor haar burgers behouden en versterken. Dit staat omschreven als een zéér belangrijk onderdeel van de missie van de gemeente Lochem.

Hoe dit te realiseren?
Absolute noodzaak is het ontwikkelen van een totaalvisie als het gaat om wonen en werken in onze gemeente. Met name kleine kernen hebben op basis van het streekplan grote behoefte om inzicht te krijgen in de mogelijkheden tot woningbouw in hun dorp. Dit samen met een te ontwikkelen landschapsontwikkelingsplan moet leiden tot een goed toetsingskader voor het ontwikkelen van woningen, bedrijven en landgoederen in ons buitengebied en bij onze kernen. Dit kader moet in het eerste kwartaal van 2006 gereed zijn.
De MER-rapportage, betreffende de rondwegen Lochem en Eefde, worden dit jaar afgerond. Voor de CDA-fractie moeten er vanuit deze rapportage wel zeer zware argumenten komen om niet voor de "Markerink"-variant te kiezen. Als het gaat om de westelijke omleiding Eefde, dan heeft leefbaarheid van Eefde bij ons de hoogste prioriteit, ook in afweging tot een lange termijnoplossing.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Met de invoering van de WMO rust er een zware verantwoordelijkheid bij de gemeente. Gemeentelijk maatwerk is mogelijk. Hierbij is betrokkenheid van de doelgroepen van essentieel belang. De aanwezigheid van een "zorgloket" in Lochem, naast de reeds aanwezige in Gorssel, is voor de CDA-fractie een absoluut vereiste. Het CDA hecht er aan dat voldoende middelen beschikbaar zijn en blijven om de minder draagkrachtigen voldoende mogelijkheden te bieden om volwaardig aan maatschappelijke activiteiten van onze samenleving deel te nemen.

Geen raadsbreed gedragen visie op taakstellende bezuinigingen Kijken we naar de begroting, dan is deze evenals de begroting van 2005, een vanuit de bureaustoel gestuurde cijfermatige begroting. Dit wil zeggen dat op basis van plussen en minnen met cijfers de bezuinigingen taakstellend worden gerealiseerd. Aan deze taakstellende bezuinigingen liggen op de meest belangrijke onderdelen geen visies danwel geen raadsbreed gedragen visies ten grondslag. Hierbij gaat het om onderhoud groen, onderhoud wegen, onderhoud gebouwen en lokaal sociaal beleid. Ook zijn de effecten van dit soort bezuinigingen niet in beeld, bijvoorbeeld wat het betekent om onderhoud uit te stellen: goedkoop is vaak duurkoop. Het uitstellen van bezuiniging op lokaal sociaal beleid betekent naast onzekerheid ook dat harmonisatie- en samenwerkingsvoordelen later worden binnengehaald en bestaande verschillen groter worden.

Versterken sociale leefbaarheid en groen karakter hoogste prioriteit Het versterken van de sociale leefbaarheid en het groene karakter is zowaar geen gemakkelijke opgaaf met onze stad en zijn vele kernen. Toch heeft dit voor de CDA-fractie de hoogste prioriteit. Wij denken dan ook dat de voorgestelde bezuinigingen op lokaal sociaal beleid een te zware wissel trekken op die sociale samenhang en stellen voor deze bezuinigingen te halveren.
Ook vinden we dat groot onderhoud van een aantal accommodaties moet worden opgepakt. Dit geldt evenzeer voor investeringen rond brandveiligheid en gebruikersvergunningen.

Financiële huishouding moet gezond blijven
Dit alles kost geld en ook de CDA-fractie vindt dat de financiële huishouding gezond moet blijven. De volgende acties staan onze fractie op dit punt voor:

* Door harmonisatie en samenwerking kunnen op lokaal sociaal beleid grote voordelen worden binnengehaald. In overleg met die organisaties en hun gebruikers zijn er zeker ook alternatieven te bedenken.

* Bij onderhoud groen mag de kwaliteit geen geweld worden aangedaan. Maar door een uitgekiende balans tussen uitvoering in eigen beheer, extern uitbesteden en betrekken van de burger is meer binnen te halen dan de beoogde 25%.

* Zoals gezegd, hangt aan al deze activiteiten een prijskaartje. Om te voorkomen dat dorpshuizen, zwembaden en schouwburg uit onze gemeente verdwijnen, vinden we een bescheiden lastenstijging van 2,5% t.o.v. de voorgestelde 1,5% acceptabel.

naar boven naar boven

VVD : Degelijk financieel beleid van groot belang

Algemeen
Degelijk financieel beleid is van groot belang voor een gezonde gemeente.
Taken dienen door de gemeente te worden uitgevoerd voor de inwoners en de voorzieningen in de gemeente moeten ons allen een zo aangenaam mogelijk woon- en leefklimaat bezorgen.

Brandveiligheid niet op orde
Er is grote achterstand in verlening van gebruiksvergunningen. Nog 300 vergunningen moeten worden verleend. We kunnen ons niet veroorloven dat er in deze gemeente ernstige ongelukken gebeuren Wij vinden dat hier direct werk van moet worden gemaakt.

Rioolheffing omlaag
Het kabinet heeft een belastingverlaging voor de bevolking gerealiseerd, door de OZB af te schaffen op het gebruikersdeel. Per huishouden een extraatje van ca. EUR 150,= . Het college van Lochem slaagt er in, deze lastenverlichting bijna teniet te doen, door de rioolheffing te verhogen met EUR 100,= per aansluiting naar EUR 238,=.

Wij willen onze belofte uit het verleden waarmaken dus max. EUR 210,=

Afvalstoffenheffing omlaag met EUR 15,=
Heffingen dienen kostendekkend te zijn. Dan dient ook de dividenduitkering van Berkel milieu te worden terugbetaald aan de burger.

OZB op bedrijfswoningen afschaffen
De OZB op agrarische bedrijfswoningen moet worden afgeschaft, dit geeft deze agrarische gezinnen een lastenverlichting van ca. EUR 150,=

Beleid college
Het gaat financieel beter schrijft het college. Wij kunnen dat alleen in de lange termijnvisie ontdekken. Als we zien dat in het jaar 2005 ruim tien miljoen euro aan de algemene reserve wordt onttrokken om alle gaten te dichten, vinden we dat niet echt solide financieel beleid. Ook in 2006 wordt een gat van ruim 9 ton gedekt uit de algemene reserve.

Wat wil de VVD wel

* Bezuinigen op wijkaanpak, buurt onderhoudsbedrijf (BOB), sociaal cultureel werk, uit te besteden werk, eigen personeelsbestand.
* Reële bezuinigingen waar mogelijk op zwembaden, schouwburg en budget gefinancierde instellingen.

* Efficiëncy voordeel behalen uit samenvoegen ouderen organisaties en SCW

* Groenonderhoud beperken door groen aansluitend aan tuinen over te dragen aan aansluitende particulieren

* Het budget voor het Nijverheidspleintje in Gorssel moet terugkomen, zodat de herinrichting kan worden uitgevoerd, zoals afgesproken

* Budgetten voor scholen oud Gorssel (lokaal maatwerk) beschikbaar stellen

* Er dient snel een goede plek te komen waar in Gorssel de bibliotheek kan worden gevestigd. Het is een essentiële, primaire voorziening.

* Concrete voorstellen indienen bij de behandeling van de begroting

Wat wil de VVD niet

* De schouwburg mag niet worden gesloten

* De zwembaden mogen niet worden gesloten

Het college schrijft dat het programmaplan ambitieus is. Wij kunnen uit de tot nog toe gevolgde werkwijze concluderen, dat het niets uitmaakt wat er in een plan staat. Het college wacht af tot nieuwe situaties ontstaan of tot de raad aangeeft dat er iets gebeuren moet. Daarna gaat het college, na enig aandringen aan de slag. Deze werkwijze zal echt moeten veranderen als het college de steun van de fractie van de VVD wil krijgen.
naar boven naar boven

D66 en de begroting 2006

Een onacceptabele ingreep
D66 heeft tegen de herindeling gestemd, ook landelijk. Te weinig steun onder de bevolking vonden wij. Thans ligt de eerste zogenaamde programma-begroting van de nieuwe gemeente Lochem voor. De begroting is sluitend maar wel op voorwaarde dat er vanaf 2007 jaarlijks EUR 655.000 op de subsidies voor onderwijs en welzijn wordt gekort. Dat is 16% van het totaal. Gesproken wordt over het sluiten van de openlucht zwembaden in Laren en Almen en de schouwburg in Lochem. Dat is voor D66 onacceptabel. De herindeling achten we hier mede schuldig aan.

De uitgaven aan banden
Maar wij moeten natuurlijk vooruit zien en kijken wat onder de gegeven omstandigheden het beste is. Een strak beheer van de uitgaven is noodzakelijk want voor menigeen in de gemeente zijn de lasten dit jaar al veel te veel gestegen. De burgers denken dan al gauw dat er nog wel bespaard kan worden op het ambtelijk apparaat. Het college beweert echter bij hoog en bij laag dat dat onmogelijk is tenzij er taken worden afgestoten. Wel, D66 heeft daar een idee voor en daarbij betrekt de partij dan tegelijkertijd bovengenoemde bezuinigingen.

Een drastisch voorstel
Zij stelt voor om het hele programma voor sport, cultuur en recreatie te privatiseren. Richt bijv. een stichting op voor Cultuur en Cultuurhistorie (zij zou het stadhuis en de schouwburg over kunnen nemen) en een stichting voor Sport en Recreatie (zij zou de gemeentelijke sportaccommodaties en zwembaden over kunnen nemen) en geef ze allebei een pot geld. Per saldo is daar volgens de begroting jaarlijks zo'n EUR 3,3 à EUR 3,5 miljoen voor beschikbaar incl. het uitsparen van EUR 577.000 aan apparaatskosten. Daarnaast worden er natuurlijk ook nog bestuurskosten uitgespaard. Dit kan niet op korte termijn maar het is ons inziens een serieus onderzoek waard.

Kritiek op het college
Er wordt in de begroting gesproken over innovatieve en creatieve beleidsontwikkeling. Denkend aan N348, de Cloese, van Lutterveltplein en Lokaal Sociaal Beleid en Reïntegratie merken we daar te weinig van. D66 vindt dat het college te weinig initiatief toont. De ambtelijke dienst bereidt technisch voor en vooralsnog lijkt het college dan te volgen. Laat het college meer moed tonen. In december 2004 zeiden we al van de wethouders:
"Zij moeten goed kunnen luisteren en goed kunnen uitleggen. Zij moeten zich niet verliezen in details, de leidinggevende ambtenaren kunnen inspireren, met verve het raadsprogramma, op de onderdelen waar ze verantwoordelijk voor zijn, kunnen uitdragen. Daartoe brengen ze een behoorlijk stuk expertise op hun terrein mee. Kortom, het mogen best spraakmakende personen zijn."
Inmiddels moet de onwennigheid er af zijn. D66 zegt: "College, kom uit je schulp".

Een sterk buitengebied
Bij de visie op het buitengebied moet je volgens D66 niet alleen praten over vrijkomende agrarische bebouwing. Je moet denken aan projecten waarmee je de economie op het platteland kunt versterken enerzijds en anderzijds natuurwaarden kunt verbeteren. Berkelland heeft daar al veel ervaring mee. Stel bijvoorbeeld een gebiedsmakelaar aan en maak goed gebruik van nationaal budget voor dit doel.

Groen moet je koesteren
D66 vindt dat ook bij inbreidingslocaties zoals het van Lutterveltplein groen een volwaardige plaats moet krijgen, linksom of rechtsom. Schakel anders maar een andere projectontwikkelaar in. Voor wat betreft het bedrijventerrein Diekink moet er goed gekeken worden naar de situatie op bestaande bedrijventerreinen in de gemeente. Ruimtegebruik dat vroeger vanzelfsprekend was hoeft het nu niet meer te zijn. De groene ruimte wordt namelijk steeds schaarser en is ook een belangrijke drager van onze toeristische sector.

Geen nieuw gemeentehuis
Vanaf 2008 wordt er jaarlijks EUR 300.000 uitgetrokken voor een nieuw gemeentehuis. D66 vindt dit niet nodig. De bestaande huisvesting is nog lang niet afgeschreven. Met de moderne computerverbindingen is de communicatie tussen de afdelingen voldoende gewaarborgd. Het is zeer twijfelachtig of een investering in een nieuw gemeentehuis zichzelf terugverdient.

Sociaal beleid met betrokkenen
Het college gaat de kwetsbare groepen in kaart brengen. D66 dringt er op aan daarbij vooral ook gebruik te maken van de cliëntenraad en bijv. ook van het netwerk van de kerken. Zo zijn er vele instellingen die betrokken zijn bij de opvang van hen die op de gemeenschap moeten terugvallen voor bijstand in wat voor vorm dan ook. Daar moet altijd aansluiting bij gezocht worden.

Epse en Eefde niet vergeten
Een gemeenschapsruimte in Epse mag niet van de baan! Kijk ook naar alternatieven als de school (zie accommodatiestudie) en de kerk. Er is niet voor niets EUR 152.500 gereserveerd! In Eefde vraagt het kruispunt bij de Schurinklaan om een oplossing. Ook dit mag niet op de lange baan geschoven worden.

Meer uitvoering, minder nota's
Het beleid is gebaseerd op drie keer Wat: Wat willen we bereiken? Wat gaan we doen? Wat mag het kosten? Wat je doet moet dan wel slim zijn en je moet wel scherp blijven op de kosten. Zo worden er volgens D66 te veel (dikke) nota's gemaakt en is er dan geen geld voor de uitvoering. Zo heeft de gemeente een flinke achterstand op het gebied van de gebruiksvergunningen.
naar boven naar boven