AutoRai

Indrukwekkend rallydebuut voor Ford Focus WRC '06

(11/14/2005)
De volledig nieuwe Ford Focus RS World Rally Car was op twee klassements-proeven van de Rally Australia de allersnelste, waarmee een hoogst opmerkelijk debuut van Fordâs rallywapen voor het 2006 FIA World Rally Championship indrukwekkend werd afgesloten. BP-Ford World Rally Team coureurs Roman Kresta en Jan Tomànek en zijn teammaten Toni Gardemeister en Jakke Honkanen zetten allebei een snelste tijd op de klokken, waarmee Ford de derde plaats in de eindrangschikking van het wereld rallykampioenschap veilig stelde. Bovendien eindigde Ford voor de 60^e achtereenvolgende maal zonder onderbreking in de punten.

Kresta eindigde als zesde tijdens de vierdaagse WK-rally, die over veeleisende gravelwegen werd verreden in West Australië. Gardemeister moest helaas op de voorlaatste proef opgeven met een gebroken aandrijfriem van de waterpomp, maar het potentieel van de nieuw Focus RS stemde BP-Ford team directeur Malcolm Wilson tot grote tevredenheid.

âHet is voor ons een fantastisch weekend geweest,â verklaarde hij. âWij zijn hier aan de start verschenen om onder wedstrijdomstandigheden te testen en ons belangrijkste doel was om de hele afstand af te leggen. Daardoor konden wij zoveel mogelijk leren over de Focus RS. Het is jammer dat we Toni op de voorlaatste proef kwijtraakten, maar wij hebben twee keer de snelste tijd geboekt. En dat is opmerkelijk voor een auto die in minder dan elf maanden is ontworpen en gebouwd. Dat is een grote prestatie geweest van het gehele team en wij hebben nu het potentieel van de Focus aangetoond voor de toekomst.â

Na een eerste succesvolle test in Engeland heeft het Ford-team de auto naar Australië meegenomen als onderdeel van haar test- en ontwikkelingsprogramma. Het doel was de auto voor het eerst te evalueren onder zware wedstrijdomstandigheden. De Focus RS verscheen aan de start conform de reglementen die in 2006 geldig worden en moest het opnemen tegen de autoâs die nog volgens de 2005 reglementen waren geprepareerd. En binnen dat huidige reglement is er technisch meer toegestaan, maar dat zal volgend jaar wijzigen.

De derde en laatste dag van deze 1.345,41 kilometer lange rally bracht de deelnemers ten oosten van Perth voor twee identieke omlopen in de buurt van de stad Mundaring. Ondanks aanvankelijke bewolking waren de onverharde klassementsproeven droog en stoffig, waardoor met name de hoge startnummers het moeilijk hadden.

Kresta verloor 30 seconden toen hij na een spin klem kwam te zitten tussen twee bomen, maar kon alsnog zijn weg vervolgen. Hij zette op de allerlaatste proef de snelste tijd op de klokken, maar kon Gigi Galli net niet meer van de vijfde plaats verdringen. Ondanks dat hij de laatste proeven maar liefst 30 seconden sneller was.

Het was de eerste keer dat Kresta de snelste was op een onverharde klassementsproef, ondanks het feit dat hij pas voor het eerst in Australië aan de start was verschenen. In de uiteindelijke rangschikking voor het WK eindigde de 29-jarige Tsjech op een achtste plaats.

âIk heb dit weekend een paar kleine foutjes gemaakt, maar de prestaties van deze auto zijn fenomenaal,â zei Kresta. âIk heb nog nooit in mijn carrière zoân goede auto mogen rijden als deze Focus RS. Ik ben heel blij met mijn resultaat dit weekend, zeker gezien het feit dat ik nog niet eerder met deze auto had gereden. De shakedown âs ochtends voor de rally was de eerste keer.â

Gardemeister startte in achtste positie en was verheugd over de snelheid van de Focus RS nadat het team een lek in de turboslang ontdekte en repareerde. âDe auto had daarna veel meer snelheid en ik ben er 100% zeker van dat ik meer snelste tijden had kunnen realiseren,â aldus de 30-jarige Fin, die als vierde is geëindigd in het WK rijders-kampioenschap.

Gardemeister was vervolgens de snelste op de eerste KP van de tweede omloop. âDe auto voelde prima aan en hij had zo ontzettend veel vermogen,â vult hij aan. âHet was heel jammer om zo vlak voor de finish uit te moeten vallen, maar het belangrijkste doel deze rally was om de auto te testen en iedereen heeft ontzettend veel geleerd. Het is een fantastische auto om te rijden en ik ben blij dat hij nu al zo competitief is. De reglementen van volgend jaar houden in dat de autoâs over minder technologie mogen beschikken, dus is het extra bemoedigend voor het team dat de Focus RS even snel is als de huidige 2005 autoâs.â

De Spanjaarden Dani Solà en Xavier Amigo eindigden als zevende in een privé-ingeschreven 2005-spec Focus RS. Dat was hun beste resultaat dit seizoen.