Indrukwekkend rallydebuut voor Ford Focus WRC '06
(11/14/2005)
De volledig nieuwe Ford Focus RS World Rally Car was op twee
klassements-proeven van de Rally Australia de allersnelste, waarmee
een hoogst opmerkelijk debuut van Fordâs rallywapen voor het 2006 FIA
World Rally Championship indrukwekkend werd afgesloten.
BP-Ford World Rally Team coureurs Roman Kresta en Jan Tomànek en zijn
teammaten Toni Gardemeister en Jakke Honkanen zetten allebei een
snelste tijd op de klokken, waarmee Ford de derde plaats in de
eindrangschikking van het wereld rallykampioenschap veilig stelde.
Bovendien eindigde Ford voor de 60^e achtereenvolgende maal zonder
onderbreking in de punten.
Kresta eindigde als zesde tijdens de vierdaagse WK-rally, die over
veeleisende gravelwegen werd verreden in West Australië. Gardemeister
moest helaas op de voorlaatste proef opgeven met een gebroken
aandrijfriem van de waterpomp, maar het potentieel van de nieuw Focus
RS stemde BP-Ford team directeur Malcolm Wilson tot grote
tevredenheid.
âHet is voor ons een fantastisch weekend geweest,â verklaarde hij.
âWij zijn hier aan de start verschenen om onder
wedstrijdomstandigheden te testen en ons belangrijkste doel was om de
hele afstand af te leggen. Daardoor konden wij zoveel mogelijk leren
over de Focus RS. Het is jammer dat we Toni op de voorlaatste proef
kwijtraakten, maar wij hebben twee keer de snelste tijd geboekt. En
dat is opmerkelijk voor een auto die in minder dan elf maanden is
ontworpen en gebouwd. Dat is een grote prestatie geweest van het
gehele team en wij hebben nu het potentieel van de Focus aangetoond
voor de toekomst.â
Na een eerste succesvolle test in Engeland heeft het Ford-team de auto
naar Australië meegenomen als onderdeel van haar test- en
ontwikkelingsprogramma. Het doel was de auto voor het eerst te
evalueren onder zware wedstrijdomstandigheden. De Focus RS verscheen
aan de start conform de reglementen die in 2006 geldig worden en moest
het opnemen tegen de autoâs die nog volgens de 2005 reglementen waren
geprepareerd. En binnen dat huidige reglement is er technisch meer
toegestaan, maar dat zal volgend jaar wijzigen.
De derde en laatste dag van deze 1.345,41 kilometer lange rally bracht
de deelnemers ten oosten van Perth voor twee identieke omlopen in de
buurt van de stad Mundaring. Ondanks aanvankelijke bewolking waren de
onverharde klassementsproeven droog en stoffig, waardoor met name de
hoge startnummers het moeilijk hadden.
Kresta verloor 30 seconden toen hij na een spin klem kwam te zitten
tussen twee bomen, maar kon alsnog zijn weg vervolgen. Hij zette op de
allerlaatste proef de snelste tijd op de klokken, maar kon Gigi Galli
net niet meer van de vijfde plaats verdringen. Ondanks dat hij de
laatste proeven maar liefst 30 seconden sneller was.
Het was de eerste keer dat Kresta de snelste was op een onverharde
klassementsproef, ondanks het feit dat hij pas voor het eerst in
Australië aan de start was verschenen. In de uiteindelijke
rangschikking voor het WK eindigde de 29-jarige Tsjech op een achtste
plaats.
âIk heb dit weekend een paar kleine foutjes gemaakt, maar de
prestaties van deze auto zijn fenomenaal,â zei Kresta. âIk heb nog
nooit in mijn carrière zoân goede auto mogen rijden als deze Focus
RS. Ik ben heel blij met mijn resultaat dit weekend, zeker gezien het
feit dat ik nog niet eerder met deze auto had gereden. De shakedown âs
ochtends voor de rally was de eerste keer.â
Gardemeister startte in achtste positie en was verheugd over de
snelheid van de Focus RS nadat het team een lek in de turboslang
ontdekte en repareerde. âDe auto had daarna veel meer snelheid en ik
ben er 100% zeker van dat ik meer snelste tijden had kunnen
realiseren,â aldus de 30-jarige Fin, die als vierde is geëindigd in
het WK rijders-kampioenschap.
Gardemeister was vervolgens de snelste op de eerste KP van de tweede
omloop. âDe auto voelde prima aan en hij had zo ontzettend veel
vermogen,â vult hij aan. âHet was heel jammer om zo vlak voor de
finish uit te moeten vallen, maar het belangrijkste doel deze rally
was om de auto te testen en iedereen heeft ontzettend veel geleerd.
Het is een fantastische auto om te rijden en ik ben blij dat hij nu al
zo competitief is. De reglementen van volgend jaar houden in dat de
autoâs over minder technologie mogen beschikken, dus is het extra
bemoedigend voor het team dat de Focus RS even snel is als de huidige
2005 autoâs.â
De Spanjaarden Dani Solà en Xavier Amigo eindigden als zevende in een
privé-ingeschreven 2005-spec Focus RS. Dat was hun beste resultaat
dit seizoen.
AutoRai