Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum
11 november 2005
Ons kenmerk
IVW/TER/KAB-TC/05.M10.008.181
Doorkiesnummer

Bijlage(n)

1
Uw kenmerk
VW-05-686/692
Onderwerp
Beantwoording brieven PoRail

Geachte voorzitter,

Bijgaand vindt u mijn antwoord op de brieven van ROVER d.d. 16 en 20 september 2005 gericht aan de griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat, inzake vermeende misstanden bij ProRail en de rapporten van de Inspectie Verkeer en Waterstaat over de ontsporingen op Amsterdam CS in juni 2005.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

Contactpersoon

-
Datum
11 november 2005
Ons kenmerk
IVW-TER/KAB-TC/05/M10.008.181
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerken
050916 MvdVl/WESP/050921 MvdVl/WESP2
Onderwerp
Handelswijze ProRail ontsporing Amsterdam CS

Geachte heer Van der Vlis,

Naar aanleiding van uw brieven van 16 en 20 september 2005 met bovengenoemde kenmerken over de handelswijze van ProRail bij de ontsporing op emplacement Amsterdam CS op 10 juni 2005, bericht ik u het volgende.

Ik deel uw opvatting dat er fouten zijn gemaakt in de nasleep van genoemde ontsporingen van 6 en 10 juni 2005. Het overstroppen van een in dienstzijnde treinbeveiligingsinstallatie, op de wijze zoals dat op 10 juni jl. in Amsterdam het geval was, is niet toegestaan. Ook het verwijderen van die overstropping na een ongeval en zonder medeweten van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is niet toegestaan. De wijze waarop ProRail heeft gefunctioneerd in de nasleep van de ontsporingen is onderwerp van een intern onderzoek van ProRail, die hierover rapporteert aan de Inspectie. Op basis van de resultaten hiervan zal de Inspectie bepalen in hoeverre maatregelen noodzakelijk zijn. Ik ben er echter van overtuigd dat er geen sprake was van kwaad opzet.

U geeft in uw brief ook aan dat de veiligheidscultuur binnen ProRail onvoldoende is. Ik hecht sterk aan een goede veiligheidscultuur. Ook ProRail erkent het belang daarvan. Daarom heb ik in de beheerconcessie opgenomen dat ProRail dient te beschikken over een adequaat veiligheidszorgsysteem. Door middel van dit zorgsysteem borgt ProRail de veiligheid zodat fouten als in Amsterdam CS zijn gebeurd structureel worden voorkomen. Binnenkort zal de Inspectie dit veiligheidszorgsysteem controleren. We erkennen echter dat (menselijke) fouten nooit volledig zijn uit te sluiten.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs