Productschap Margarine


14.11.2005

Verantwoord Frituren wint aanmoedigingsprijs van Voedingscentrum

De Campagne Verantwoord Frituren heeft de aanmoedigingsprijs gewonnen van de 'Jaarprijs Voedingscentrum 2005'. Dit heeft het Voedingscentrum bekend gemaakt. De jury spreekt haar waardering uit over de campagne, die een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verminderen van de consumptie van verzadigd vet en transvet.

De Jaarprijs Voedingscentrum 2005 wordt jaarlijks uitgereikt aan een product of initiatief dat een gezond voedingspatroon gemakkelijker maakt voor de consument. Onder het motto: 'maak de gezonde keuze, de gemakkelijke keuze' nomineerde de jury 4 inzendingen voor het winnen van de prijs en kende 1 aanmoedigingsprijs toe. In de beoordeling weegt dit jaar het aspect van innovativiteit minder zwaar, maar wordt vooral gelet op de effectiviteit van de inzending met betrekking tot het stimuleren van een gezond voedingspatroon.

Met de toekenning van de aanmoedigingsprijs aan de campagne Verantwoord Frituren geeft het Voedingscentrum aan dat zij een voortzetting van de campagne aanmoedigt en dat zij de boodschap van de campagne ondersteunt.

De 4 inzendingen die door de jury zijn genomineerd voor de Jaarprijs Voedingscentrum 2005 zijn:
* Balance Food, verantwoorde schoolcatering van Cormet Schoolcatering
Balance Food is een innovatieve schoolcateringformule die zorgt voor een gezond en gevarieerd aanbod op middelbare scholen. Door middel van een uniek systeem maakt zij de gezonde keuze gemakkelijker voor de jeugd.

* Basiq, eten met gezond verstand van DekaMarkt Basiq is een uitgebreide voorlichtingscampagne over gezonde voeding in de supermarkten van de DekaMarkt. Een goed initiatief om de klant te helpen bij het maken van een bewuste keuze in de supermarkt.

* Frico Halfvoller van Friesland Foods Cheese Benelux Frico Halfvoller heeft een verrassend en creatief marketingconcept, waarbij halfvol wordt neergezet als de norm. Dit stimuleert de keuze voor een minder vette kaassoort.
* Iglo Stoomvis van Unilever Nederland
Iglo Stoomvis kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verhogen van de visconsumptie, waarbij tevens voldoende groente wordt aangeboden. Het product is innovatief, makkelijk te bereiden en gezond.

De prijsuitreiking van de jaarprijs en de aanmoedigingsprijs vindt plaats op 30 november door minister Hoogervorst van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De campagne Verantwoord Frituren en de winnaar van de Jaarprijs mogen een jaar lang exclusief gebruikmaken van het beeldmerk 'Aanmoedigingsprijs Jaarprijs Voedingscentrum 2005' respectievelijk 'Winnaar Jaarprijs Voedingscentrum 2005'.