Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA DEN HAAG Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
05-SZW-B-170 SV/A&L/05/92182
Onderwerp Datum
particuliere 11 november 2005
arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor
zelfstandigen
De vaste commissie SZW van uw Kamer heeft mij op 9 november jl. schriftelijk verzocht haar te
informeren over de praktijkervaringen met de afspraken met het Verbond van Verzekeraars over
private arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen. Daarbij heeft de commissie mij
specifiek verzocht aandacht te schenken aan risicoselectie door verzekeraars bij vrouwelijke
startende zelfstandige ondernemers en de (on)mogelijkheden van (startende) vrouwelijke
zelfstandigen om zich te verzekeren tegen derving van inkomsten als gevolg van bevalling en
zwangerschap.
In voorliggende reactie baseer ik mij op de afspraken zoals met het Verbond van Verzekeraars
gemaakt in het kader van de afschaffing van de WAZ.
De met het Verbond gemaakte afspraken betreffen de verzekeringsmogelijkheid van zelfstandigen
met een verhoogd arbeidsongeschiktheidsrisico. Voor deze zelfstandigen is in overleg tussen het
Verbond van Verzekeraars en mijn ministerie de zogenaamde alternatieve verzekering ontwikkeld.
Over (de voorwaarden voor) de alternatieve verzekering is adequate voorlichting gegeven door
zowel mijn ministerie als organisaties van zelfstandigen. Over de alternatieve verzekering heb ik
noch van het Verbond van Verzekeraars, noch van organisaties van zelfstandigen signalen
ontvangen dat de alternatieve verzekering in de praktijk tot problemen zou leiden. Informatie over
specifieke verzekeringssituaties van (aspirant-)verzekerden, dan wel individuele polissen ontbreekt,
zodat ik daarover geen uitspraak kan doen.
Aspirant-verzekerden voor een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering worden voor de
acceptatie door de verzekeraar medisch gekeurd. Dit is gebruikelijk voor private verzekeringen. In
2
die zin vindt er risicoselectie plaats, maar die geldt voor alle aspirant-verzekerden, vrouwen èn
mannen.
Het zwangerschapsrisico is op de particuliere verzekeringsmarkt mee te verzekeren in particuliere
arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, hoewel niet alle verzekeraars hiervoor verzekeringen
aanbieden. Voor een zwangerschapsuitkering hanteren verzekeraars doorgaans een wachttijd van
zes maanden tot twee jaren. Zwangerschap die optreedt binnen deze wachttijd wordt uitgesloten
van de dekking. Deze uitsluitingen beargumenteren verzekeraars vanuit het verzekeringstechnische
argument van beperking van het risico van antiselectie, met name omdat in hun ogen zwangerschap
een ander risico is dan arbeidsongeschiktheid.
Indien vrouwen voor de alternatieve verzekering in aanmerking komen, bestaat er de mogelijkheid
het zwangerschapsrisico in deze verzekering mee te nemen.
./. Ik heb de Internationale Arbeidsorganisatie en de Commissie Gelijke Behandeling geraadpleegd
over onder meer genoemde uitsluitingen. Ik verwijs hier naar mijn brieven van 21 september,
respectievelijk 30 september jl. (bijgevoegd). Tevens vindt over deze uitsluitingen een hoger
beroep plaats, dat volgens de mij bekende informatie in februari 2006 zal dienen.
Ik zal u over de uitkomsten van genoemde raadpleging, alsmede het hogere beroep, informeren.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid