Koninklijke Ahold


Ahold sluit belangrijke overeenkomsten voor uitbesteding IT

Amsterdam, 14 november 2005 - Ahold heeft vandaag bekendgemaakt dat zij verscheidene belangrijke uitbestedingsovereenkomsten op het gebied van automatisering heeft getekend.

Ahold heeft een vijfjarige overeenkomst met EDS getekend voor de wereldwijde uitbesteding van de automatisering, inclusief applicatieonderhoud in de Verenigde Staten. Tevens heeft de onderneming een vijfjarige overeenkomst afgesloten met ATOS ORIGIN voor applicatieonderhoud, die zich uitstrekt over de Albert Heijn Arena, en een overeenkomst met NCR voor ondersteuning van de winkelautomatisering in de Albert Heijn Arena. De totale waarde van de overeenkomsten bedraagt circa EUR 467 miljoen.

Ahold gaat van EDS, op flexibele basis, wereldwijde IT-infrastructuurdiensten afnemen, en applicatiebeheerdiensten voor de twee retailarena's in de Verenigde Staten, Stop & Shop/Giant-landover en Giant-Carlisle/Tops. De door ATOS ORIGIN verleende applicatiebeheerdiensten zullen worden uitgebreid naar de Albert Heijn Arena.

Dankzij deze strategie is Ahold in staat op efficiënte wijze op marktkansen in te spelen en de bedrijfs/IT-innovaties te versnellen. Circa 450 Ahold-medewerkers in de Verenigde Staten en Nederland zullen overgaan naar EDS.

Deze ontwikkeling draagt bij aan de strategische doelstellingen van Aholds 'Road to Recovery' om de foodretailactiviteiten te herstructureren en de totale IT-kosten te verlagen door stroomlijning van de infrastructuur van de onderneming. "Onze concurrerende markten en strategische doeleinden dwingen ons om onze aandacht en middelen te richten op de kern van onze foodretailactiviteiten," aldus Anders Moberg, President en CEO van Ahold, na ondertekening van de overeenkomsten vandaag.

"EDS heeft met ons samengewerkt aan de ontwikkeling van een wereldwijde oplossing voor onze huidige geografische gebieden. Het EDS-team heeft laten zien dat het gecommitteerd is aan wereldwijde geïntegreerde dienstverlening, die ons zal helpen bij het uitvoeren van onze bedrijfsstrategie. De uitbreiding van de momenteel door ATOS ORIGIN en NCR verleende diensten zal ons in staat stellen onze IT in Nederland effectiever te maken."

EDS neemt als onderdeel van de overeenkomst de verantwoordelijkheid voor het beheer van Aholds wereldwijde IT-infrastructuur. Dit omvat het beheer van Aholds mainframe- en midrange-servers en ondersteuning op het gebied van LANs en voice-netwerken. Met de EDS-overeenkomst wordt ook de ondersteuning door Aholds IT-helpdesk samengebracht. EDS zal het beheer gaan voeren van de meer dan 9.600 desktop- en laptopcomputers, printers en e-mailcliënten van Ahold en als IT-helpdesk ondersteuning verlenen aan meer dan 10.000 gebruikers.

Ahold verwacht de komende vijf jaar EUR circa 166 miljoen aan kostenbesparingen te realiseren door de stroomlijning van de IT-infrastructuur. De berekening van deze kostenbesparingen omvat transitiekosten die vrijwel geheel in 2006 zullen worden gemaakt.

IT Outsourcing

Ahold Press Office: 020-509 5343

Waarschuwing
Bepaalde uitspraken in dit persbericht zijn 'forward-looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht. Deze forward-looking statements omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken betreffende voornemens bepaalde IT-activiteiten uit te besteden, de verwachte voordelen en kostenbesparingen van een dergelijke uitbesteding en het tijdstip daarvan, alsmede de verwachte transitiekosten en het tijdstip daarvan. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Belangrijke factoren waardoor werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de informatie in de forward-looking statements omvatten, maar zijn niet beperkt tot, de mogelijkheid dat Ahold onverwachte uitbestedingskosten moet maken, onverwachte technische complicaties in verband met de uitbesteding, de onmogelijkheid tot, of vertragingen in het oplossen van dergelijke complicaties, de onverwachte noodzaak tot verhoogde aandacht van het management voor de uitbesteding, de onmogelijkheid om Ahold-medewerkers over te laten gaan naar uitbestedingspartners, of vertragingen in een dergelijke overgang en andere factoren waarvan een aantal wordt toegelicht in documenten die Ahold in openbare registers heeft neergelegd. Veel van deze factoren zijn voor Ahold niet beheersbaar en evenmin voorspelbaar. Gegeven deze omstandigheden, wordt lezers geadviseerd behoedzaam om te gaan met de forward-looking statements, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Ahold neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op zich om enige gewijzigde forward-looking statement te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na publicatie van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. - dat is haar statutaire naam - zich onder de naam 'Royal Ahold' of kortweg 'Ahold'.

Koninklijke Ahold N.V Postbus 985 1000 AZ Amsterdam tel: +31 (0)20 509 5343